België is duur land voor internet en verbinding is verre van de meest performante

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 29 keer

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d=msedgntp

Wat wij al jaren weten is nog maar eens bevestigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Nergens sprake van volumes of data-verbruik?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Wat kunnen we hier meer over zeggen vraag ik me af?

"Ah, wees blij dat je niet in Afrika woont"

:beerchug:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik ben blij, maar dat is een dooddoener..

Je moet niet beter worden en/of evolueren omdat men het ergens anders slechter heeft?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ergens nijpt het toch wel vind ik. Voor onze vakantiewoning, in een typisch Frans gehucht, waar vorige jaar enkel ADSL beschikbaar was, betalen we nu momenteel maar 19.99 EUR/maand voor een 300/300M glasvezelverbinding. Voor een paar eur extra is dat zelfs 1G/1G.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Wanneer starlink beschikbaar zal zijn is dat alvast een oplossing voor afgelegen gebieden waar enkel dsl is. En als de prijs antrekkelijk genoeg is zullen de providers het ook wel voelen. We kunnen alleen maar hopen.
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 29 keer

Starlink-internet dit jaar beschikbaar in Nederland en België
donderdag 25 februari 2021 | 13:11 CET | Nieuws
Het satellietinternet van Starlink komt nog dit jaar beschikbaar in Nederland en België. De pre-orders voor een beperkte testfase zijn geopend voor de Benelux en gebruikers kunnen afhankelijk van hun adres op zijn vroegst in de tweede helft van 2021 dekking verwachten.

De hardware van Starlink kost EUR 499,00. Daar komt nog EUR 60,00 aan verzendkosten bij. De dienst zelf kost EUR 99,00 per maand. Gebruikers die besteld hebben krijgen melding zodra hun bestelling verzonden is.

bron: Telecompaper

Toch een stevig prijskaartje.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Dat bedoel ik dus e: veel betalen en dan zit ge gvdm gelimiteerd aan luttle 750GB.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

@Unicorn1: stem dan met uw voeten of portemonnee! Niemand verplicht u bij die te dure provider te blijven, er zijn enkele alternatieven die veel schappelijker geprijsd zijn.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

JamesEarlGray schreef:@Unicorn1: stem dan met uw voeten of portemonnee! Niemand verplicht u bij die te dure provider te blijven, er zijn enkele alternatieven die veel schappelijker geprijsd zijn.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor internet heeft u gelijk, maar vanaf u een TV aanbod nodig hebt, is het een heel ander verhaal vind ik. Er is nog geen enkel echt valabel TV alternatief die provider onafhankelijk is. Ok er is app TV van TV Vlaanderen, maar daar zitten toch nog wat mankementen aan (zeker ook voor onze situatie).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

JamesEarlGray schreef:@Unicorn1: stem dan met uw voeten of portemonnee! Niemand verplicht u bij die te dure provider te blijven, er zijn enkele alternatieven die veel schappelijker geprijsd zijn.
Wij stemmen al 10+ jaar op die manier, maar deze artikels blijven toch jaarlijkse kost.
De kleine spelers blijven gewoon te klein om voldoende invloed uit te oefenen op de gemiddelde prijs en het aanbod. Dat ze afhankelijk zijn van de grote voor het netwerk en de prijszetting helpt natuurlijk ook niet.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik vind apptv van tvvlaanderen wel prima werken. In vergelijking met mijn vorige scarlet decoder v4 een hele verademing. Geen energieverbruik, terugkijktv inbegrepen, draait soepel en menu is prima, alle zenders die ik wil zijn er. Op 1,5 maand wel 2x stilstaand beeld gehad, of even wat haperingen. Niet voor lang. Ik denk dat ze wat servercapaciteit tekortkomen, als ze dat probleem oplossen is het top.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

blidi schreef:Starlink-internet dit jaar beschikbaar in Nederland en België
...
Toch een stevig prijskaartje.
Internet via satelliet bestaat al meerdere jaren en is nog nooit goedkoop geweest. Niks nieuws onder de zon.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Freec schreef:Ik vind apptv van tvvlaanderen wel prima werken. In vergelijking met mijn vorige scarlet decoder v4 een hele verademing. Geen energieverbruik, terugkijktv inbegrepen, draait soepel en menu is prima, alle zenders die ik wil zijn er. Op 1,5 maand wel 2x stilstaand beeld gehad, of even wat haperingen. Niet voor lang. Ik denk dat ze wat servercapaciteit tekortkomen, als ze dat probleem oplossen is het top.
Spijtig dat er nog geen native Apple TV app is. Anders zou ik het zeker overwegen.

Ook zijn een aantal zenders, zoals BBC 1 en 2 nooit inbegrepen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Vaganzza schreef:Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor internet heeft u gelijk, maar vanaf u een TV aanbod nodig hebt, is het een heel ander verhaal vind ik. Er is nog geen enkel echt valabel TV alternatief die provider onafhankelijk is. Ok er is app TV van TV Vlaanderen, maar daar zitten toch nog wat mankementen aan (zeker ook voor onze situatie).
Het is toch mogelijk om TV van een andere provider te nemen dan internet? Bv. Telenet TV en EDPnet VDSL XL internet: waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan een pack, als traffiek van enig belang is.
MaT schreef:Wij stemmen al 10+ jaar op die manier, maar deze artikels blijven toch jaarlijkse kost.
De kleine spelers blijven gewoon te klein om voldoende invloed uit te oefenen op de gemiddelde prijs en het aanbod. Dat ze afhankelijk zijn van de grote voor het netwerk en de prijszetting helpt natuurlijk ook niet.
Er zijn volgens mij té veel Belgen die een soort van loyaliteit tonen naar hun bloedzuigende providers, misschien een soort van Stockholmsyndroom?

Akkoord dat infra en dienstverlening moet worden opgesplitst zodat elke dienstenleverancier gelijk speeldveld krijgt ipv dat de groten hun dienstverlening een oneerlijk voordeel krijgen omdat ze in hetzelfde bed slapen als de betreffende infrabeheerder.

Tja, moesten nu meer mensen weglopen bij TN of PX net zoals bij Electrabel ongeveer 8 jaar geleden, ze zouder direct iets harder beginnen zweten. Maar schapen die de meeste Belgen zijn, blijven ze graag bij hun misbruiker. Misschien een geval van onwetendheid en argwaan jegens andere, kleinere providers? Ik zou het echt niet weten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

JamesEarlGray schreef:
Vaganzza schreef:Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor internet heeft u gelijk, maar vanaf u een TV aanbod nodig hebt, is het een heel ander verhaal vind ik. Er is nog geen enkel echt valabel TV alternatief die provider onafhankelijk is. Ok er is app TV van TV Vlaanderen, maar daar zitten toch nog wat mankementen aan (zeker ook voor onze situatie).
Het is toch mogelijk om TV van een andere provider te nemen dan internet? Bv. Telenet TV en EDPnet VDSL XL internet: waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan een pack, als traffiek van enig belang is.
Wij hebben momenteel Orange Trio met 2x Go Plus abo. Kost ons in totaal 81€ per maand.

Wat jij voorstelt: Telenet TV = 27,87 + EDPnet VDSL XL: 34,95. Dat is samen al 62,82 per maand. Dus schiet er nog maar 18,18€ over voor de 2 abo's. Geen idee hoe je dat gaat opvullen om goedkoper uit te komen...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Wij hebben momenteel Orange Trio met 2x Go Plus abo. Kost ons in totaal 81€ per maand.

Wat jij voorstelt: Telenet TV = 27,87 + EDPnet VDSL XL: 34,95. Dat is samen al 62,82 per maand. Dus schiet er nog maar 18,18€ over voor de 2 abo's. Geen idee hoe je dat gaat opvullen om goedkoper uit te komen...
Er werd ook nergens gezegd dat dit een garantie was.
Je zit al niet bij 1 van beide mastodonten, dus :beerchug: :banana:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef:Je zit al niet bij 1 van beide mastodonten, dus :beerchug: :banana:
Ja en nee... Orange is van een mastodont afhankelijk... Spijtig dat de open Fluvius glasvezel er nog niet ligt :lol:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Tsja, ze zijn allemaal wel ergens afhankelijk, maar we moeten ergens beginnen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Vaganzza schreef:
cadsite schreef:Je zit al niet bij 1 van beide mastodonten, dus :beerchug: :banana:
Ja en nee... Orange is van een mastodont afhankelijk... Spijtig dat de open Fluvius glasvezel er nog niet ligt :lol:
dan heb je nog geen tv hé ;-)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Klopt op glasvezel is geen TV van Orange mogelijk. Tijd dat Orange ook met een app komt en is dat probleem opgelost :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Zit momenteel op het goedkoopst mogelijke.

Gebruik mijn smartphone als internet hotspot.

Betaal 49,99 Euro voor Proximus 5G Unlimited Premium abonnement, daar zit onbeperkt sms, onbeperkt bellen, en onbeperkt 4G/5G in.
Ik heb ook de optie VoLTE laten activeren zodat ik kan surfen aan volle snelheid terwijl ik aan het bellen ben.

Tv kijken via VRT Nu en VTM Go.
Laatst gewijzigd door streulma op 03 mar 2021, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Streul sociaal tarief in een vergelijking doen is BS. Dus ik zou dat uit je berekening laten niet iedereen heeft er recht op.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

boonpwnz schreef:Streul sociaal tarief in een vergelijking doen is BS. Dus ik zou dat uit je berekening laten niet iedereen heeft er recht op.
Is uit het bericht gehaald. :beerchug:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

streulma schreef:Zit momenteel op het goedkoopst mogelijke.
...
Dat vind ik persoonlijk toch 'behelpen'.
Dan liever onbeperkt vast internet aan €35 en 5GB voor de gsm aan €11.
goedkoper en ook ruim voldoende zonder altijd een gsm te moeten gebruiken.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

streulma schreef:Zit momenteel op het goedkoopst mogelijke
Hier nog goedkoper: EDPnet XS + Base 15 (voor echtgenote, zou eig met minder ook kunnen :-D), totaal 40€. Ik zeg er wel bij dat mijn gsm-abonnement van ´t werk is.

En hier wordt al heel lang veel gestreamd (soms op 3 schermen), ge-videobeld, thuis gewerkt,... nog nooit problemen gehad. Het moment vorig jaar dat ik de decoder terugstuurde was niet zonder glimlach...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

streulma schreef:Proximus 5G Unlimited Premium.
Hier de business variant. Ik vind het goed spul, voor mij persoonlijk zijn geld waard.
2CC47A82-5AF7-4F4F-BB31-B999F86C50FB.jpeg
1E0210E5-3BEB-4F6B-9E81-49FA15D80F5D.jpeg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Ik moet er wel bij vertellen dat ik gemiddeld 20 uren per maand telefoneer en er nu al op 3 dagen tijd 800 Gigabyte doorgejaagd heb.
De gemiddelde snelheid op 4G+ bij mijn moeder lag op 200 Mbit/s. :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”