Somfy IO lighting variation 10v sturing voor ventilatie

Plaats reactie
WDPE
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021, 19:50

Hallo,

Ik heb een creatief projectje met Somfy, waar ik graag jullie inzichten rond vraag.

Situatie: ik heb:
- een centraal ventilatiesysteem Brink Flair 325 plus met 10 volt stuuringang;
- somfy tahoma
- somfy lighting variation

De Lighting Variation is bedoeld om LED verlichting te dimmen, middels een 10 volt sturing. Nu zou ik dit mechanisme graag gebruiken om het debiet van mijn ventilatie te sturen. Dit omdat ik reeds de Tahoma heb voor de rolluiken. Over alternatieve oplossingen gaat deze post dus niet, enkel over de haalbaarheid van mijn projectje.

De Lighting variation heeft 3 kabels: één stroom (stopcontact), één stroom voor de LED dimmer (die door de adapter kan geschakeld worden, 0 of 1) en één kabel voor de 1-10v sturing van de dimmer. Die laatste kabel sluit ik aan op de 10v sturings-ingang van mijn ventilatiesysteem.

Het probleem is... dat dit niet werkt momenteel. De ventilatie-unit reageert niet, wanneer ik de Lighting Variation feller of minder fel zet. Somfy tech support zegt vlakaf (en niet onterecht) dat dit artikel enkel voor LED verlichting is, en wil dus niet meedenken wat er mis is. Ik heb met een spanningsmeter geen enkel resultaat gemeten, wanneer ik de instelling vd adapter wijzig -> mogelijks defecte unit.

Heeft iemand ervaring met de Lighting Variation, en kan mij bevestigen dat mijn denkpiste wel degelijk steek houdt? (of juist niet)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

WDPE schreef:Ik heb met een spanningsmeter geen enkel resultaat gemeten, wanneer ik de instelling vd adapter wijzig -> mogelijks defecte unit.
Je meet onbelast vermoed ik ?
WDPE
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021, 19:50

Om belasting te simuleren, heb ik een verlichtingsarmatuur op die 230v uitgang gezet, met daarin een LED spotje. Deze wordt correct 0 of 1 geschakeld, maar geen reactie op de 10v uitgang. Tenzij die belasting van dat spotje te laag was..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Maar je 10V uitgang was onbelast ?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan toch onmogelijk met 1 draad aansturen.
Je hebt een "+" en waar is je "-", het gemeenschappelijke punt als referentie voor zowel voor spanning te geven als te meten.

Laten we hopen dat dit niet ten opzichte van je 230v is... Dat zou ik écht niet aan je ingang van het ventilatiesysteem aansluiten.

Hoe werkt zo'n Somfy met 3 kabels waarvan 1 voor de dimmer is?
De andere 2 zijn fase en nulleider of in serie met je lichtpunt? (wat me zou verwonderen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
WDPE
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021, 19:50

honda4life schreef:Je kan toch onmogelijk met 1 draad aansturen.
Je hebt een "+" en waar is je "-", het gemeenschappelijke punt als referentie voor zowel voor spanning te geven als te meten.

Laten we hopen dat dit niet ten opzichte van je 230v is... Dat zou ik écht niet aan je ingang van het ventilatiesysteem aansluiten.

Hoe werkt zo'n Somfy met 3 kabels waarvan 1 voor de dimmer is?
De andere 2 zijn fase en nulleider of in serie met je lichtpunt? (wat me zou verwonderen).
Ik bedoelde natuurlijk paren, geen enkele draden. Dus voor de 12v sturing een + en een -..
DarkV schreef:Maar je 10V uitgang was onbelast ?
Onbelast gemeten, inderdaad. Denk dat het redelijk moeilijk wordt om de sturing aan de sluiten op de ventilatie, en dan nog te kunnen meten.. Eventueel op de schroefjes van het pluggetje?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

WDPE schreef:Onbelast gemeten, inderdaad. Denk dat het redelijk moeilijk wordt om de sturing aan de sluiten op de ventilatie, en dan nog te kunnen meten.. Eventueel op de schroefjes van het pluggetje?
Desnoods zet je er tijdelijk een kabeltje tussen... trouwens de belasting van die uitgang mag maar max. 10 mA zijn.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

DarkV schreef:Maar je 10V uitgang was onbelast ?
Een 0/1-10v dimmer moet je toch niet belasten? Die geeft toch altijd het ingestelde voltage af ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ygeffens schreef:
DarkV schreef:Maar je 10V uitgang was onbelast ?
Een 0/1-10v dimmer moet je toch niet belasten? Die geeft toch altijd het ingestelde voltage af ?
Is een geschakelde voeding... ik heb er hier thuis waar je geen spanning op meet als er geen load aanhangt.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”