Starten met 'slimmer' huis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Onlangs heb ik wat lampen en powerplugs van bij Action en Kruidvat meegedaan. Deze werken zoals jullie weten met Tuya. Gisteren waren er problemen met de servers en werkte onze kerstversiering en lampen niet. Ook moet je nogal veel informatie voor je account doorsturen naar Tuya.
Tot hier rijkt mijn kennis.

Graag zou ik me er in verdiepen, maar weet niet echt waar ik moet starten. Via Google zie ik door het bos de bomen niet meer.

Is het een mogelijkheid om thuis mijn Synology als server te gebruiken, zodat ik volledig onafhankelijk ben van Tuya?
Domoticz ziet er ook interessant uit, hier zou ik ook wat verder mee willen doen.
Is er ergens een duidelijke 'start-to-...' ?
Zijn er verder nog tips&tricks?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

De beste tip is inderdaad om apparaten te kopen die niet afhankelijk zijn van de cloud. Ik weet niet of je die nieuwe tuya dingen nog kan flashen met tuya-convert.

De vraag is ook: hoe ver wil je gaan (flashen ?) en hoe ver reikt je technische kennis ?

Ben niet 100% zeker, maar denk dat de meerderheid op het forum hier HomeAssistant gebruikt.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zou ook eerder richting home assistant kijken. Development ligt stukken hoger dan domoticz.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

+1 voor Home Assistant
De leercurve is behoorlijk steil, de ontwikkeling gaat hard en met een regelmaat maar daardoor zijn de mogelijkheden ook enorm.
Soms kan het ook wel eens gebeuren dat iets niet meer werkt bij een nieuwere versie, is natuurlijk ook een gevolg van de sterke evolutie.
Er zijn verschillende manieren om het te installeren, alsook op een NAS maar kan daar verder niets over zeggen.

Ik ben ergens begin dit jaar op de trein van domotica gesprongen met die spullen van de Action.
Toen kon je ze nog flashen zodat ze volledig lokaal werken maar dat is niet meer mogelijk omdat ze andere chips gebruiken.
Dan is er ook nog een beetje KNX bijgekomen omdat een vriend dat al had en we dat met HA wilden koppelen; werkt perfect.
Hiermee heb je dan zowat de goedkoopste en duurste manier om mee aan de slag te gaan.

Ik zou evt aanraden om niet teveel meer te investeren in die supergoedkope, meestal cloud-gebaseerde devices - ik ben daar alleszins mee gestopt.
Het is niet uitzonderlijk dat een apparaat dat de cloud nodig heeft niet (meer) werkt omdat die dienst ofwel tijdelijk uitligt of helemaal ermee stopt.
Daarnaast betaal je ook nog met je privacy.

Nog een tip: WiFi devices zijn goedkoop en gemakkelijk te installeren zonder extra apparatuur; denk evt na alvorens nog meer daarin te investeren.
Dit hangt natuurlijk allemaal af van de kwaliteit van je draadloos netwerk.
Als er hier nog iets bijkomt zal het gebruik maken van zigbee
Gelukkig & gezond 2022!
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer
Contacteer:

Ik zou ook uitkijken naar Home assitant, die kan je ook draaien op je Synology.
Ik heb verschillende lampen van de action geflasht met Tasmota, er zijn er wel tussen die niet geflasht kunnen worden.
Zal straks eens kijken dewelke ik heb en dewelke niet geflasht kunnen worden.
Op youtube vindt je genoeg filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=dt5-iZc4_qU.
Zoek maar eens op "Tuya tasmota flash".
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

openhab werkt ok op syno, hier speel/test opstelling tot het eigen plek krijgt. Ga dan ook eens de alternatieven bekijken.
Ik volg ook de regel van no cloud, niet uit schrik dat ze me zouden bespioneren (ik heb blijkbaar zelfs een klein beetje een excibitionistisch kantje :lol: ) maar wil niet afhangen van externe partner. "wat is de kans dat die problemen hebben" is al beantwoord door google, clo, amazon (daar er geen last van gehad) en adobe (zat toch maar met gratis abo dat ik niet gebruikte) :p

Gebruik het niet voor beveiliging maar daar snap ik al helemaal niet waarom je daarbij totale controle van externe 'partner' toe laat...
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer
Contacteer:

Heb net even gekeken welke lampen ik geflasht heb en welke niet gelukt is.
LSC Smart Connect slimme multicolor ledlamp: niet gelukt
LSC Smart Connect slimme multicolor spot: gelukt
LSC Smart Connect slimme filament-ledlamp: gelukt
De LSC smart plug kon ik ook flashen
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt allen,

Home assistant heb ik op de rpi geïnstalleerd.
Mijn LSC-materiaal zal waarschijnlijk niet flashbaar zijn ... alles is gekocht in de laatste 2 maanden (smartplugs en rgb-lampen met E27 fitting, de deurbel heb ik nog helemaal geen idee van)

Over de kruidvat plug ben ik nog wat aan het zoeken
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Daddy007 schreef:Heb net even gekeken welke lampen ik geflasht heb en welke niet gelukt is
Toch niet met recent aangekochte lampen, of wel?
Gelukkig & gezond 2022!
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer
Contacteer:

Toch niet met recent aangekochte lampen, of wel?
Ik heb die +/- een jaar geleden gekocht.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Afhankelijk van welke technologie je wil gebruiken, is er niks mis met xiaomi (zigbee) of shelly (wifi) voor toekomstige uitbreidingen.
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

devastator schreef:Afhankelijk van welke technologie je wil gebruiken, is er niks mis met xiaomi (zigbee) of shelly (wifi) voor toekomstige uitbreidingen.
Wat ik nu zie zijn vooral lampen en smartplugs om buitenlampen(deftige floodlights) aan te sturen. Moest ik er nu nog de ip-camera's en deurbel bijkrijgen zou ik helemaal tevreden zijn. Maar voor hetzelfde geld eindig ik met overal met gewone ouderwetse schakelaars :roll:


EDIT: Ik vrees dat ik terug van 0 moet starten ... mijn materiaal is niet te flashen :-(
Kan ik voor mijn buitenverlichting deze Sonoff POW R2 kunnen gebruiken, of iets wat niet 'gekraakt' moet/mag worden?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Een sonoff is mogelijk ja. Persoonlijk zou ik wel voor een Shelly gaan, dat is gemaakt in Europa en moet niet opnieuw geflashed worden.
Je kan bv deze https://shop.shelly.cloud/shelly-1-wifi ... omation#50 gebruiken (zonder power measurement) of deze https://shelly.cloud/products/shelly-1p ... ion-relay/ (met power measurement)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

ArcsS schreef:EDIT: Ik vrees dat ik terug van 0 moet starten ... mijn materiaal is niet te flashen :-(
Je kan die LSC devices in HA doen werken via: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya
devastator schreef:Persoonlijk zou ik wel voor een Shelly gaan
Hebben blijkbaar ook een integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Home assistant draait goed. Tuya heeft een integration voor hun materiaal, maar zal toch overschakelen naar 'onafhankelijke' zaken. Ben me aan het fixeren op de shelly :-)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Was weer eens een tijdje geleden dat ik op userbase.be langskwam... Toeval is dat ik net m'n appartement in Shelly heb gedaan, en zo enkele schakelaars en stopcontacten 'slim' gemaakt. De klassieke schakelaars heb ik dan ook vervangen met dubbele drukknoppen, hoewel deze ook perfect werken, maar met de long press functie voor drukknoppen kan ik nog eens een 3de punt schakelen via het netwerk.

Tot nu toe best wel tevreden.

Hier de volgende toestellen op Shelly aangesloten :

1 x Shelly 1PM : Boiler, ipv klok + contactor, simpelweg 1 x Shelly erop. Om te timen op de daluren hoewel dit binnen enkele jaren niet meer van toepassing zal zijn...
1 x Shelly 2.5 : Gasketel + condenspomp in de kelder (puur om het verbruik te meten).
3 x Shelly 2.5 : Om stopcontacten te schakelen, zo heb ik er ene voor de stopcontacten van m'n printer(s), met timer van 15min, genoeg tijd om te printen, nadien onherroepelijk UIT, want in standby continu 5~8W lijkt me toch wel veel...
Daarna een rij stopcontacten voor apparaten die niet aan moeten blijven staan zoals m'n PC monitor en scanner + laders allerhande.
3 x Shelly 2.5 om verlichting te schakelen
3 x Shelly bulb

Bij m'n ma heeft de oude thermostaat voor haar 2 elektrische verwarmingstoestellen in haar veranda het begeven, en deze zal ik simpelweg vervangen met 2 x Shelly 1PM + de Shelly H&T temperatuursensor om die aan te sturen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Daar zeg je zoiets.
Bij ons hangt de thermostaat op een onlogische plaats (naast een radiator). De veranda koelt ook veel meer af dan binnenshuis.
Dan kan ik 's nachts een minimumtemperatuur instellen voor de veranda en overdag binnenshuis :)
JVR
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2021, 15:08

Alternatief voor Home Assistant is Hubitat Elevation C-7 Home Automation Hub.
Deze werkt zonder internetverbinding dankzij de ingebouwde "rules machine" en ondersteund Z-wave, Zigbee en WiFi
Is een Amerikaans product https://hubitat.com maar ze hebben een Europese reseller https://infemto.com

Heb me eerst verdiept via diverse filmpjes heb ondertussen al volgende merken aan de praat gekregen:
  • LIFX lampen en strips
    LIDL Zigbee lampen en sensoren
    INNR Zigbee lampen
    Flic buttons https://flic.io
Voor spraakcommando's (die heeft wel internet nodig) gebruik ik de Amazon Echo Flex
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

ArcsS schreef:Daar zeg je zoiets.
Bij ons hangt de thermostaat op een onlogische plaats (naast een radiator). De veranda koelt ook veel meer af dan binnenshuis.
Dan kan ik 's nachts een minimumtemperatuur instellen voor de veranda en overdag binnenshuis :)
Ken schreef:Bij m'n ma heeft de oude thermostaat voor haar 2 elektrische verwarmingstoestellen in haar veranda het begeven, en deze zal ik simpelweg vervangen met 2 x Shelly 1PM + de Shelly H&T temperatuursensor om die aan te sturen.
Project succesvol, mama en haar man zeer tevreden dat haar planten niet doodvriezen en ze in het voorjaar ook kan genieten van de veranda met voorverwarming door die aan te zetten met haar afstandsbediening of via de Shelly app op haar smartphone.
Volgende stap, de verlichting.

Bij mij thuis is alles al quasi in Shelly, en toen ik 2 weken weg was, was het kinderspel om de boiler uit te laten staan en de gasketel uit te zetten, simpelweg via de app op m'n gsm. Zo toch enkele kW uitgespaard... Nu ja, ik kon ook de automaten uitzetten, maar 'k vind het makkelijker zo :lol:

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”