PayPal - Geld verdwenen tussen KBC en PayPal

Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

Toegegeven: momenteel ben ik echt in paniek, destemeer omdat ik momenteel niemand kan bereiken. Vandaar dat ik even hier roep om meningen/advies/geruststellingen.

Ik gebruik PayPal voor het grootste deel van mijn online aankopen. Ik wilde daarnet een geluidsysteem kopen bij Coolblue, t.w.v. €1327 euro. Graag wilde ik dit bedrag dus ook met PayPal betalen. Dat was echter blijkbaar geen goed idee.

Zoals altijd log ik eerst in op PayPal om het geld via Bancontact op de rekening te plaatsen. Helaas lijkt het onmogelijk om het bedrag in 1 keer op de rekening te plaatsen (min €25, max €1000), dus ik betaal eerst €1000 met het idee om daarna de resterende €327 toe te voegen.

Het betalen van de eerste €1000 verloopt vlekkeloos, zoals ik gewoon ben. Betalen doe ikzelf via de QR-code en de KBC-Mobile-App. Wanneer ik direct daarna het 2e bedrag probeer te betalen, loopt het fout. Telkens als ik de QR-code scan, krijg ik de melding dat er technische problemen zijn, of dat ik eerst mijn huidige transacties moet afronden. Leek me vreemd. Intussen merk ik op de site van PayPal dat de eerste €1000 al op m'n rekening staat. Na lang zoeken vind ik een kaartlezer. Ik probeer nog 1 keer om het geld over te maken, maar dan manueel met een kaartlezer, ipv de QR-code (heb het de afgelopen tijd nog eens een keer voorgehad dat de QR-codes niet wilden werken).

Wanneer ik alle codes heb ingevuld, krijg ik van KBC de melding dat de transactie is goedgekeurd en dat ik wordt teruggestuurd naar de site van de verkoper. So far so good. Echter, wanneer ik wordt teruggestuurd naar PayPal krijg ik de melding dat de bewerking is afgebroken omdat de transactie op mijn geblokkeerde rekening niet is toegestaan. Op dat moment krijg ik ook (via mijn telefoon) de melding dat er een mail van PayPal is toegekomen.

Blijkt dat PayPal mijn rekening heeft "geblokkeerd" omdat ik er de laatste tijd redelijk wat geld mee heb verzet (Gisteren een aankoop van +€700 gedaan, tzijn momenteel even dure tijden :? ). Ik moet een formulier invullen en een paar documenten uploaden zodat ze mijn adres en identiteit kunnen verifiëren.

Goed, dit wil ik nu nog begrijpen en geloven. Echter, het proces om dit te vervolledigen heeft enkele minuten tijd in beslag genomen (telefoonrekening zoeken, rijbewijs inscannen, ...). Ik merkte echter dat als ik klaar was, mijn saldo nog steeds €1000 was (en niet €1327). Juist, de tranasctie was geannuleerd. Zogezegd. Als ik naar mijn rekening kijk, dan zie ik dat die 327 er weldegelijk is afgegaan! Het geld ... lijkt echter verdwenen :eek: .

Wat nu?

Ik ben even echt in paniek omdat het lijkt alsof ik mijn geld kwijt ben. Ik heb er wel nog vertrouwen in dat, eens ze mijn documenten hebben geveriefeerd, ik gewoon terug verder kan, maar waar is die €327 naartoe? Intussen enkele uren later en het staat er nog steeds niet op. Straffer, als ik nu probeer om geld toe te voegen via Bancontact krijg ik direct de melding dat dit niet mogelijk is vanwege een geblokkeerde rekening. Het lijkt er dus op alsof ik niet eens in staat mocht zijn om die €327 te betalen, wat me eerst wel lukte...
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Nee, het geld is niet verdwenen.

Die 327 EUR zal vanzelf terug op KBC komen, kan wel enkele werkdagen duren. Maar mocht dat niet gebeuren (Bancontact is op het vlak van terugbetalen niet zo flexibel als een kredietkaart of Maestro), dan moet je contact opnemen met PayPal met verzoek om het manueel terug te storten op je bankrekening.
Logic3S schreef:Het lijkt er dus op alsof ik niet eens in staat mocht zijn om die €327 te betalen, wat me eerst wel lukte...
Ja, maar je hebt die twee transacties wel kort na elkaar gedaan. PayPal is een gigantisch systeem, met massaal veel transacties per minuut, alles in real-time uitvoeren is geen evidentie. Een beperking omwille van KYC kan dus een momentje duren om actief te worden. Blijkbaar is dat actief geworden terwijl je in de interface van KBC bezig was om te betalen.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Als PayPal het geld ontvangen heeft, maar het fishy vindt om het toe te voegen aan je account zullen ze het geld terugstorten en je 3 euro aanrekenen.

PayPal is een shitty bedrijf. Ik zou als verkoper er niet met durven verkopen door de scam mogelijkheden, hoge kosten en ook hun beleid van het sluiten van accounts.
Ik zou er nooit zoveel geld durven op zetten als consument.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Zo'n geweigerde transactie door de tegenpartij (paypal) komt wss terecht in een 'unhappy flow' zoals dat heet... wss manuele verificatie en verwerking. Vermoedelijk (zoals hierboven al vermeld) zal je het geld in een paar dagen zien terugkeren op je KBC rekening.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Wat is het voordeel van Paypal te gebruiken als je het eerst manueel met Bancontact naar Paypal overschrijft ? Waarom dan niet gewoon je bankrekening aan Paypal koppelen , of gewoon Bancontact gebruiken ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Goh, ik versta die flow wel hoor, je gebruikt Paypal dan in feit als een "prepaid" betaalmiddel. Zelfs als iemand met je Paypal gegevens is gaan lopen is hij er vet mee, want als je er telkens maar het geld op zet dat je van plan bent direct daarna uit te geven staat er maar voor heel korte periodes geld op.

Nu, ik zou in elk geval niet panikeren ivm je geld hoor.
Er is geen enkele andere partij bij betrokken dus, je geld zal inderdaad "in limbo zitten" en het kan wel voor enige tijd onbeschikbaar zijn, leuk is anders.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Misschien is de reden dat Paypal je account geblokkeerd heeft tot je meer gegevens geeft omdat de wetgeving hier zegt dat iedere rekening die gegevens moet hebben (tegen strijd tegen criminaliteit, zwartgeld), net als bij een sim kaart bijvoorbeeld. Echter zou een rekening met minder dan 3000eur(?) transacties een uitzondering genieten (ten voordele van gebruiksvriendelijkheid van paypal).

PURE GOK
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Zowel Paypal als banken gebruiken algoritmes om te bepalen of dat transacties van/naar bankrekeningen verdacht zijn of niet. De echte inhoud van zo'n algoritme zullen we als gewone stervelingen nooit te weten komen, maar als je een beetje logisch nadenkt dan lijkt het me logisch als er korte pieken van grote geldbewegingen zijn dan zal er overal wel een lampje gaan branden.

Heel die wereld is tot op den draad geregulariseerd, dus geene paniek, uw geld is niet "kwijt".
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het goede nieuws is dat ze veel relaxter worden eenmaal uw KYC-status OK is en zij hun paraplu dus kunnen opentrekken.

Wat OP beschrijft heb ik al enkele jaren geleden meegemaakt (weliswaar op basis van inkomsten op PayPal, niet uitgaven) en sindsdien nooit nog een blokkering of weigering gehad.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Het geld zal wel terecht komen, maar uiteraard vervelend dat het efkes kan duren natuurlijk. Zal inderdaad te maken hebben met een fraude-controle-trigger die is afgegaan.

Maar ik blijf mij afvragen waarom die omweg via PayPal te doen? Persoonlijk betaal ik zo'n aankopen het liefst met mijn kredietkaart (extra verzekering/garantie) maar zelfs mocht ik die niet hebben, waarom niet gewoon rechtstreeks met je bankkaart? Kan gewoon persoonlijke voorkeur of gewoonte zijn, alle begrip daarvoor. Maar ik vroeg me af of ik een of ander voordeel van PayPal over het hoofd zie ;-)
rasman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Sasuke schreef:Wat is het voordeel van Paypal te gebruiken als je het eerst manueel met Bancontact naar Paypal overschrijft ? Waarom dan niet gewoon je bankrekening aan Paypal koppelen , of gewoon Bancontact gebruiken ?
Ik zat net hetzelfde te denken.
Waarom al die omslachtige maneuvres, gewoon je bankrekening aan Paypal koppelen en je moet komt dit allemaal niet tegen.
seriewoordenaar
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2009, 13:38

Sasuke schreef:Wat is het voordeel van Paypal te gebruiken als je het eerst manueel met Bancontact naar Paypal overschrijft ? Waarom dan niet gewoon je bankrekening aan Paypal koppelen , of gewoon Bancontact gebruiken ?
Die bedenking maakte ik ook; ik heb ooit slechts eenmaal wat geld overgemaakt op die PayPal-account - louter om te zien hoe dat in zijn werk gaat - en sindsdien staat deze op 0 vermits de betalingen via de gekoppelde bankrekening en kredietkaart verlopen.
D'r zijn blijkbaar gebruikers die het gebruik van PayPal niet snappen?
Mijn favoriete communicatiemiddelen zijn slakkenpost en gevederde luchtkoeriers. :banana:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Misschien ben ik oud aan het worden, maar waarom zou je in godsnaam geld overschrijven naar Paypal om een aankoop te doen bij Coolblue?
Is dat het niet moeilijker maken dan het is? Doe ook regelmatig aankopen bij Coolblue, gewoon QR code scannen die via de betaalprovider loopt met je app van je bank of BC/MC payconiq.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Bancontact/Payconiq biedt geen vezekering in geval van niet-levering/fraude/faillissement... Paypal wel. Al kan dit in principe ook met de meeste Visa/Mastercard.

Bij een gekende naam als Coolblue misschien een minder groot risico, maar toch.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik krijg bijna iedere week een email : Geplande wijzigingen in de juridische overeenkomsten van PayPal
Hebben zei dan zulke slechte juristen in dienst dat ze daar bijna wekelijks moeten aan sleutelen ?
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Het valt op he :!:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

en of het opvalt, ik gebruik dit zo weinig mogelijk, maar met de oplossingen van tegenwoordig is dat zo ene 2x per jaar omdat ik een 7 jaar geleden geld ben kwijtgespeeld. Was niet veel maar toch . Sindsdien nieuwe account gemaak met email adres die uitsluitend daarvoor word gebruikt, en als ik zo ne keer kijk naar dat email adres valt het echt op.
Je zou er u vraagtekens bij stellen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”