Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Joe de Mannen schreef:Eten afhalen, geen oven nodig, geen kookvuur nodig, amper afwas..
Lastig met die extra tax op het verpakkingsafval dat er gaat komen dan :-)
En 42% BTW ipv 21% BTW op afhaalmaaltijden.

Daarna gaan de mensen stoppen met eten, en als je BMI onder de 25 ligt ga je bij de huisarts dubbel betalen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:En wanneer ga je de gaten tuss en 10u30 en 10u45 opvullen want daar haal je zelfs de 2,5k nog niet of wil je blijven koppig doen?
Je piek zal lager zijn dan 4k
Ik hoef geen "gaten te vullen".
De kwieten van de VREG beweren dat de meerderheid niet boven de 3,15kW piek trekt. Ik laat zien dat een eenvoudige menu meer dan een kwartier een "piek" van 4kW trekt. Hoger dus dan de VREG. Het exacte cijfer zal net onder de 4kW liggen, maar wel hoger dan de waarde van de VREG.

En of je dat nu omrekent naar Joule, Wh of kWh, de conclusie blijft dezelfde: met een beetje koken zit je al boven het cijfer dat de VREG zelf naar voor schuift.
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:
bruma schreef:En wanneer ga je de gaten tuss en 10u30 en 10u45 opvullen want daar haal je zelfs de 2,5k nog niet of wil je blijven koppig doen?
Je piek zal lager zijn dan 4k
Ik hoef geen "gaten te vullen".
De kwieten van de VREG beweren dat de meerderheid niet boven de 3,15kW piek trekt. Ik laat zien dat een eenvoudige menu meer dan een kwartier een "piek" van 4kW trekt. Hoger dus dan de VREG. Het exacte cijfer zal net onder de 4kW liggen, maar wel hoger dan de waarde van de VREG.

En of je dat nu omrekent naar Joule, Wh of kWh, de conclusie blijft dezelfde: met een beetje koken zit je al boven het cijfer dat de VREG zelf naar voor schuift.
Ik moet mij hier ook op aansluiten.. Als ik mijn grafieken bekijk, is elektrisch koken gewoon het grootste probleem. Zeker als je lang kookt! Een vaatwas/wasmachine gaat even (5-10min) even goed verbruiken, maar als je 15-20-30min kookt, ben je de pineut.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Onze steamer van Miele trekt 5 KW en dat zeker gedurende zo'n 10 min. Samen met een gewoon verbruik (dus nog zonder een extra vuur of oven bv, maar wel met warmtepomp), zit je al zeker boven hun grens qua piek. Zal morgens eens kwartiertotalen van vandaag opvragen, ben eens benieuwd voor het koken.

EDIT 08/02: de kwartierpiek, geregistreerd in de digitale meter, is 5,424 KW voor het koken. Mijn oog viel ook ineens op een kwartierpiek van net geen 8KW op vrijdag om 19u. De kindjes waren rond 18u30 in de douche geweest nadat ze van school kwamen. Ik ben om 19u begonnen met de Airfryer (vrijdag frietdag weet je wel :beerchug: ) en ook de oven stond aan voor het vlees. Op die warmtepomp heb ik dus geen vat wanneer die warm water verder aanmaakt, maar zorgt er wel voor dat de piek veel hoger ligt! Dat theoretische gezwets dat mensen met een warmtepomp beter zal zullen zijn, is pure quatsch in de praktijk (wat mij totaal niet verbaasd).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Ik laat mijn Homey nu elk kwartier de kwartierpiek berekenen (uitlezen via Plugwise trouwens) en ik moet toegeven dat koken inderdaad de grootste piek geeft maar absoluut niet de cijfers die jullie hier vernoemen... Sinds 1 februari zijn we heel bewust serieel gaan verbruiken (wel zonder luxe te schrappen) en sindsdien is de grootste kwartierpiek 2.55kW geweest. Nochtans wordt er hier ook gekookt voor 2 volwassenen, 1 kleuter, 1 mee-etende baby en houdt de vrouw ook best wel van gerechten die in de oven moeten...

Goed, 8 dagen is inderdaad kort maar door gewoon aandacht te besteden aan het serieel verbruiken lijkt het op het eerste zicht wel te lukken zonder luxe in te leveren hoor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik haal de pieken van meer dan 3,15kW enkel met koken, er staat dan gemiddeld niets anders op.
Als ik dan vaatwasser of wasmachine inschakel, of zou durven thee zetten, is het prijs bijbetalen.

Nu meestal draait de vaatwasser nà het eten, niet vóór het eten :).
Maar ik heb het - in tempore non suspecto - nog wel eens aangedurfd om een was te draaien tijdens het koken. Als het eten dan in de oven staat te garen heb ik nog ff tijd voor we gaan eten om een was op te hangen. Als ik dat nog durf doen volgend jaar, staat de VREG aan de deur.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:staat de VREG aan de deur.
Met ne boeké bloemen.

Als merci voor de vrijwillige sponsoring. :twisted:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wanneer we naar de evolutie van de elektriciteitsfactuur voor ons verbruiksprofiel kijken, verwachten we dat de
dalende trend die we nu al enkele jaren zien in de elektriciteitsfactuur – en ook meer specifiek in de
distributienettarieven – zich ook met de invoering van het capaciteitstarief zal verderzetten.
Die kerel droomt hardop en haspelt vanalles door elkaar :)
Opnieuw, het klopt dat onze elektriciteitsfactuur hoger ligt dan in 2020 maar in elk van de situaties realiseren we
nog een sterke besparing t.o.v. onze factuur in 2019.
Zou ik er in de toekomst in slagen om mijn zelfconsumptie te verhogen van 41% naar 61%, dan merk ik een nog
verdere daling in mijn elektriciteitsfactuur op.
Hij heeft PV geplaatst en realiseert zo een daling in zijn elektriciteitsfactuur. No shit Sherlock!
Kijk nu eens enkel naar de component distributie. Mijn batterij is 's morgens al lang leeg, dus die gaat me niet helpen om een piek tijdens het koken te vermijden.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Daarbij gaan we uit van de veronderstelling dat we onze
elektrische wagen zo veel als mogelijk tijdens het weekend en op thuiswerkdagen kunnen opladen, zodat we onze
zelfconsumptie kunnen verhogen van 41% naar 61%.
Niet iedereen kan zomaar thuis werken voor de rest van zijn dagen. Zo wordt Corona al gebruikt om het capaciteitstariefen de digitale teller goed te praten
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Voor Corona werkte ik al 2 dagen/ week (DI en VRIJ) van thuis.
Als ik (terug) een EV zou hebben, kan ik perfect door de dag kunnen laden, om de rest vd week te rijden. Naar het werk is ook maar 50-60km (2 locaties) per dag.

Als je permanent (100%) thuis werkt, zal je ook niet veel moeten laden. :-)


Wat ik jammer vind aan die presentatie is dat ze daar wel met getallen zitten werken, maar nog niet duidelijk zeggen hoe de nieuwe berekening gaat zijn. Behalve dat 20% in uw kWh prijs gaat zitten (zoals nu 100% het geval is) en 80% door de kwartierpiek. Maar een echte berekening...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ook heel jammer dat Bert tijdens zijn verbouwing geen warmtepomp heeft geplaatst.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het is een nutteloze presentatie als wij de exacte berekening kunnen zien. Ze moet er dus wel zijn, maar openbaar maken is te veel gevraagd. Zo kan je beweren wat je wil.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Idd, dat is mijn punt. Als je zelf kan berekenen, maak dan de formule ook openbaar...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Eigenlijk is het simpel, we letten allemaal al jaren op de toestellen die we kopen en proberen een beetje zuinig om te springen met ons verbruik, we verbruiken minder, minder inkomsten voor distributie dus moet er ander systeem komen wat weer meer opbrengt...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ramaht schreef:Eigenlijk is het simpel, we letten allemaal al jaren op de toestellen die we kopen en proberen een beetje zuinig om te springen met ons verbruik, we verbruiken minder, minder inkomsten voor distributie dus moet er ander systeem komen wat weer meer opbrengt...
En niet vergeten dat een grote bron van inkomsten voor de DNB's ook al een hele poos achter hun ligt : DEXIA
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Mijn analyse loopt nu al een dik half jaar.
Laten we zeggen dat de gegevens niet bemoedigend zijn :bang:
kwartier.png
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

@gunmaster: weet je waar de pieken vandaan komen? Heb je een warmtepomp?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hij heeft een zonnebank center...

Ik heb sinds oktober 2020 kwartiertotalen aanstaan.
24000 metingen
- waarvan 157 groter dan 1,5kwh per kwartier.
- en 18 groter dan 2kwh per kwartier (max 2,9kwh auch !)

Ik ga dus de premium betalen voor enkele oops momentjes.

Ik heb geen zonnebank center, maar dus idd wel een warmtepomp, een gewone oven, een kookplaat, ... m.u.v. de warmtepomp dingen die de meeste mensen wel hebben (voor zover ze ook geen gas hebben zoals wij).

Voorbeeld van een pechdag (te lang geleden om me te herinneren wat daar is mis gelopen)
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-02-10 om 21.44.53.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:@gunmaster: weet je waar de pieken vandaan komen? Heb je een warmtepomp?
Ja de oorsprong van mijn pieken zijn zeker bekend. Geen k*nkerbank center hier.
Voornaamste bandiet is mijn zonneboiler met 6KW weerstand om lekker snel te kunnen opwarmen. Dat wordt 2/3 fases doorknippen... Heb hier ook al de warmtepomp van de jacuzzi geretrofit zodat deze ook de boiler kan verwarmen.
Voor de rest, warmtepompen, koken, waterput (1,5KW pomp), jacuzzi met warmtepomp (al beter dan de ingebouwde weerstand).

Hopelijk kan ik het tot 5KW beperken voor 10 van de 12 maanden. En voor de koudste maanden het op 6/7KW houden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

gunmaster schreef:Mijn analyse loopt nu al een dik half jaar.
Dat kan tellen ja.. en wat is jouw jaarverbruik? Of vang je momenteel veel op met zonnepanelen?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

ddd schreef:
gunmaster schreef:Mijn analyse loopt nu al een dik half jaar.
Dat kan tellen ja.. en wat is jouw jaarverbruik? Of vang je momenteel veel op met zonnepanelen?
Ruw zo'n 16 MWh/j met een productie van 5à6 MWh/j.
Alles hier is volledig elektrisch en er zijn een paar grote constante verbruikers (server, vijver) daarnaast ook andere grote momentane gebruikers (waterput, jacuzzi, warmtepompen, boiler, koken, thuiswerk, ...)
Bijlagen
2021-02-11 12_53_52-192.168.1.10 - Verbinding met extern bureaublad.png
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

Het is mij nog altijd niet duidelijk wat ze bedoeling met die kwartierwaarden.

Dat referentieverbruik van 2,50 of 3,15 KWh, slaat dat op effectief verbruik, of extrapolatie naar een uur aan dit verbruik?

3,15 KWh in een kwartier verbruiken komt neer op een constant verbruik van 12 KW of 55 ampere. Dit is wel voldoende voor normaal te leven en koken.

Als ze echter bedoelen dat het verbruik over een uur maar 3,15 KWh mag zijn kan je niet meer dan 3150 W continue verbruiken. En dat is zeer weinig. Een stopcontact kan meer aan dan dit! Een simpel electrisch kookvuur heeft al een aansluitwaarde van 7 KW.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Als je naar de eenheden kijkt, is het wel duidelijk toch? Kwartierpiek van 3,15kW of een verbruik van 0,7875kWh op 15 minuten dus. De uitdaging zit er in dat je dat h-tje van kWh consequent moet gebruiken en lezen. Mis je daarmee, dan wordt de hele redenering een chaos.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Voyager schreef:Het is mij nog altijd niet duidelijk wat ze bedoeling met die kwartierwaarden.

Dat referentieverbruik van 2,50 of 3,15 KWh, slaat dat op effectief verbruik, of extrapolatie naar een uur aan dit verbruik?

3,15 KWh in een kwartier verbruiken komt neer op een constant verbruik van 12 KW of 55 ampere. Dit is wel voldoende voor normaal te leven en koken.

Als ze echter bedoelen dat het verbruik over een uur maar 3,15 KWh mag zijn kan je niet meer dan 3150 W continue verbruiken. En dat is zeer weinig. Een stopcontact kan meer aan dan dit! Een simpel electrisch kookvuur heeft al een aansluitwaarde van 7 KW.
Als je binnen 15 min 625Wh (0,625kWh) verbruikt dan is dat omdat er tijdens dat kwartier een verbruiker van 2,5kW was ingeschakeld. Vandaar de verwarring
Men heeft gedacht dat dit voor de eindverbruiker duidelijker zou zijn omdat die 2500W op een sticker staat van een toestel (of som van de verbruikers)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Wij zitten hier gemiddeld rond pieken van 3,5, maar met 2 uitschieters tot 7-8 :cry:
Toen stond waarschijnlijk wasmachine, droogkast, oven en de kookplaten op samen met nog wel wat andere prul.
Maar wij kunnen maar terug december, dit waren er 2 van januari.

Ik wil toch ook wel die berekening eens weten, want dat komt niet goed.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb de gegevens van februari ook eens gedownload van de fluviuswebsite.

Op een maand zit ik 66 kwartieren boven hun referentie van 3,15kW.

Ik zie er ook nog 40 keer injectie van meer dan 3,15kW bijstaan. (Maar die elektriciteit zal opgesoupeerd worden van zodra de meter officieel niet meer terugtelt. Ik geef niks terug, die elektriciteit is van mij !!!).

Piekkwartierverbruik in februari bedroeg 5,5kW en was tijdens het koken in de vooravond. Hebben er al speciaal op gelet dat er ondertussen geen wasmachine of droogkast draaide ...

De 2 andere hoogste verbruiken waren 4,6kW en 4,4kW.

Alle piekverbruiken gebeuren hier tijdens het elektrisch koken, vaak met de oven. Zal (zodra capaciteitstarief geldt) een kwestie zijn om de oven altijd op te zetten ruim voordat je begint te koken ipv goed getimed wanneer je hem nodig hebt. Idem als je water aan de kook moet brengen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

pfuhu schreef:(Maar die elektriciteit zal opgesoupeerd worden van zodra de meter officieel niet meer terugtelt. Ik geef niks terug, die elektriciteit is van mij !!!).
En hoe ga je dat doen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik heb voor mijn teruggeleverde 1000kWh toch liever €50(?) dan het "moeten" opstoken met een elektrisch vuurtje.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat denk ik er ook over.
Ofwel moet je een sturing gaan ineen steken die er voor zorgt dat het vuurtje enkel stookt als er warmte nodig is, en als er injectie dreigt.
Dan vrees ik dat je met een TVT van meerdere jaren zit.
Laat maar zo dan...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Joe de Mannen schreef:
pfuhu schreef:(Maar die elektriciteit zal opgesoupeerd worden van zodra de meter officieel niet meer terugtelt. Ik geef niks terug, die elektriciteit is van mij !!!).
En hoe ga je dat doen ?

J.
Wat ddd hierboven suggereert.

Nee serieus: Er komt 2de boiler die als voorverwarmboiler zal dienen om te voorkomen dat ik elektriciteit op het net steek. Zal gemoduleerd opwarmen ... TVT valt zeer goed mee ...

Los daarvan zal ook het verbruik op momenten van grote injectie behoorlijk moeten stijgen (zwembadje kan ook wel wat warmte bufferen, hele huis wordt van airco voorzien (was sowieso al gepland) waarvan ik zorg dat ik deze remote kan aansturen als er veel injectie is, ...)

Ze willen dat we een thuisbatterij installeren om oa ook het piekverbruik te verlagen, maar ik begin te twijfelen of een kleine stroomgroep om de pieken (bvb oven) op te vangen niet voordeliger zou kunnen uitkomen ...

En TVT voor automatische sturing: Voor geen 50 euro heb je een module die de slimme meter uitleest en aan een openhab/HA-setup gekoppeld kan worden. En dan zijn de mogelijkheden quasi onbeperkt.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1605450

Blijkbaar heeft Tom De Meester in september 2020 reeds vragen gesteld ivm het capaciteitstarief. Het antwoord van de VREG is, zoals gewoonlijk, heeeeel vaag.

Wel is er sprake van een maximumtarief dat er zou komen. Ben eens benieuwd wat dat tarief zal zijn en op welke piek die zal liggen. Straks moet ik mij toch geen zorgen maken, want betaal ik sowieso maximumtarief en moet ik toch nergens naar kijken...
pfuhu schreef:Ik heb de gegevens van februari ook eens gedownload van de fluviuswebsite.

Op een maand zit ik 66 kwartieren boven hun referentie van 3,15kW.
Ik zit er 167 keer boven met onze afname op een totaal van 2592 kwartiertotalen afname. Dat is dus 6,44% van alle opnames.

Wanneer zijn die pieken vooral?

1. Tussen 6 en 7u30 wanneer we opstaan
2. Tussen 18 en 19u, koken
3. Zelfs tijdens de nacht zie ik pieken tijdens de heel koude nachten. Dus de warmtepomp draaide toen overuren en bewijst nogmaals dat mensen met een warmtepomp terug afgestraft worden met deze regeling ipv "voordeel" zullen doen.
pfuhu schreef:Ik zie er ook nog 40 keer injectie van meer dan 3,15kW bijstaan.
Ik weet niet of het klopt, maar ik dacht voor injectie niet naar de piek zou gekeken worden?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef:Ze willen dat we een thuisbatterij installeren om oa ook het piekverbruik te verlagen, maar ik begin te twijfelen of een kleine stroomgroep om de pieken (bvb oven) op te vangen niet voordeliger zou kunnen uitkomen ...
Dan gaat die wel snel moeten ingeschakeld worden.
Bij batterijen lees ik een schakeltijd van <0,5s
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

pfuhu schreef:... maar ik begin te twijfelen of een kleine stroomgroep om de pieken (bvb oven) op te vangen niet voordeliger zou kunnen uitkomen ...
Misschien domme vraag, maar hoe sluit je dat dan aan?
Ik dacht dat een stroomgroep enkele stopcontacten had waarop je toestellen kon aansluiten.

Of komt er een kabel uit die je in je eigen stopcontact moet pluggen? (niet lachen als dit echt niet kan eh :-) )
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ygeffens schreef:Of komt er een kabel uit die je in je eigen stopcontact moet pluggen? (niet lachen als dit echt niet kan eh :-) )
Ik heb zo nog PV-panelen zien passeren.
Straffer nog, ik heb in een cultureel centrum zelf verlengkabels gezien met aan beide zijden een "manneke". Ze gebruikten dan verdeeldozen zonder kabel om de verlengkabels te koppelen of om naar verbruikers te gaan.

Ik denk niet dat het veel uitleg nodig heeft dat dit 100% fout is en levensgevaarlijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Probleem bij een generator gaat synchronisatie met het net zijn.

Maar, veel succes, we lezen het vermoedelijk wel in de krant...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Joe de Mannen schreef:Probleem bij een generator gaat synchronisatie met het net zijn.
En wat maakt dat dan verschillend van een omvormer waaraan PV panelen hangen?
Heb je daar dan geen sync-probleem ?

Bedoel je trouwens het volgen van de 50Hz frequentie van het net ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het probleem stelt zich, na wat opzoeken, niet want het is de bedoeling dat je het net afschakelt als je generator aanslaat.
(anders is het misschien een bron van GSC's :) )

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Ik vermoed dat het een dure en gevaarlijke grap zou kunnen worden als je via een generator elektriciteit op het net gaat steken.
Buiten bet sync probleem ga je spanning op het net zetten, terwijl dit misschien net is uitgeschakeld om er aan te kunnen werken.

Als de maatschappij een generator aan het net koppeld om elektriciteit te laten leveren bij bevoordeeld werken in een cabine, dan draait deze niet op 50 Hz.
Maar op bv 51 Hz zodat alle omvormers uitvallen.
Want als de omvormers gaan leveren i.p.v de generator, zou deze wel eens op hol kunnen slaan.

En wat het capaciteitstarief betreft, hoop ik nog goed te zitten.
Ik heb elektrische verwarming, rechtstreekse verwarming, en ga dus constant over het max zitten.
Maar blijkbaar zou dit voor de VREG niet bijdrage tot duurdere elektriciteit.

Mvg
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Die generator waar ik over sprak: niet om aan het net te koppelen hé. Zou echt niet goedkomen. Maar bvb aparte stekker voor de oven ...

Eneco heeft vanavond ook zijn injectievergoeding doorgemaild:
0,0421 €/kWh
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”