Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

De p1 poort kun je zelf activeren via mijn.fluvius.be .
Meter toevoegen via EAN-nummer en dan de poort openzetten. Was op 10 minuten gedaan.

Werkt overigens heel goed. Meterstanden worden elke seconde doorgestuurd. Ik heb er een rpi met domoticz aangehangen, dat instellen was ook iets van 5 minuten werk.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zit nu toch ook wel te denken om die P1 poort effectief te gaan gebruiken, al is het maar om de vrouw een beter en gemakkelijker inzicht te geven in het verbruik hier... Wat werkt nu eigenlijk het gemakkelijkste? Die HomeWizard? Of zijn er nog systemen?

Ik heb alvast Fluvius gecontacteerd om naar een dag-nacht teller te gaan vanaf 1 maart. Ik verander op dat moment ook van leverancier. Je moet minstens 15 werkdagen rekenen voor zo'n omschakeling en wil zelf de drukte voor zijn, ook al zou het mogelijk kunnen zijn dat het arrest nog niet gepubliceerd is tegen die datum.

Deze maanden zijn toch diegene die het minste opbrengen voor de zonnepanelen. Dat zal het grote verschil al niet meer maken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik gebruik zelf een usb kabel van de P1 poort naar m'n Pi4, waar Home Assistant + DSMR integratie op staat. Die stuurt de data op zijn beurt door naar een prometheus instantie waar ik dan met grafana grafiekjes mee trek.

Vb:
Screenshot_20210126_204846.png
Screenshot_20210126_204953.png
Screenshot_20210126_205005.png
Er zit wel nog hier en daar een schoonheidsfoutje in maar het geeft een mooi beeld.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Vaganzza schreef: Je moet minstens 15 werkdagen rekenen voor zo'n omschakeling en wil zelf de drukte voor zijn, ook al zou het mogelijk kunnen zijn dat het arrest nog niet gepubliceerd is tegen die datum.
Volgens mij is dat al vorige week maandag al in het BS verschenen. Kan iemand dat bevestigen.
Zelf ben ik an contract aan het wijzigen.
Het zijn peanuts voor de injectie, maar beetjes...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Mooi, daar is waarschijnlijk heel wat werk (en tijd) ingekropen :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Mocht iemand zijn logger van analoge meter OF energiemeter (3 fasen) verkopen voor een prijsje (misschien omdat je intussen een digitale meter hebt): ik heb wel interesse.
Ook al is het maar voor enkele maanden, wil wel eens zien hoe hoog of laag ons eigenverbruik is... Anders is eender welke berekening giswerk.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

didi79 schreef:Mocht iemand zijn logger van analoge meter OF energiemeter (3 fasen) verkopen voor een prijsje (misschien omdat je intussen een digitale meter hebt): ik heb wel interesse.
Ook al is het maar voor enkele maanden, wil wel eens zien hoe hoog of laag ons eigenverbruik is... Anders is eender welke berekening giswerk.
Zonder 1 jaar gegevens is deze data niet veel waard.
In de winter verbruik je meer en produceer je minder dan in de zomer.
Op Ali vind je trouwens meters voor rond de 15€ om in te bouwen van goede kwaliteit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

honda4life schreef: Op Ali vind je trouwens meters voor rond de 15€ om in te bouwen van goede kwaliteit.
zoektermen ? Vind niet direct wat ik zoek...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

https://nl.aliexpress.com/item/13662826 ... web201603_

Had gewoon "power meter" ingegeven.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Mja heb toch liever dat mijn 3 fasen (4 mm² ?) blijven waar ze zitten. Toch bedankt.

Ik bedoelde eerder ofwel lichtmeter of reed switch op de Itron meter geplakt
ofwel logger met power clamps (genre https://aeotec.com/z-wave-home-energy-measure/)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik ben één van die idioten die op de valreep nog snel zonnepanelen liet plaatsen eind 2020. Ik wist het risico maar heb het onderschat. Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Ik doe het niet alleen voor het geld verdienen, de tech en opvolging vind ik fun. Waar ik wel spijt van heb of toch anders had willen zien als ik wist wat ik nu weet is ongetwijfeld de orientatie van de panelen. Ik heb een plat dak en ze staan allemaal Z. Dat ik nu liever anders gezien.. bvb 60% zuid, 20% ZO en 20% ZW. Is hier nog iets aan te doen nu?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Nexus1980 schreef:Dat ik nu liever anders gezien.. bvb 60% zuid, 20% ZO en 20% ZW. Is hier nog iets aan te doen nu?
Je kan ze verzetten, maar vergeet niet dat je dan ook een aparte string op je omvormer nodig hebt per orientatie. Anders ben je meer achteruit dan vooruit.
Ook heeft niet elke omvormer de mogelijkheid om verschillende strings te hebben en ook dat kost weer geld.

Dus misschien ben je niet eens zo verkeerd bezig. :wink:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wat nu ook beter is, is om ze wat rechter te zetten.
Minder opbrengst in de zomer, maar dan heb je toch overschot. En meer opbrengst in de winter.

Die ideale hoek van vroeger is niet meer van tel.

Mijn installatie ligt op een zadel dak, WZW - 45°. Vanaf 12.30 tot zonsondergang brengt die goed op.
Als ik er ga bijplaatsen gaat het plat tegen de gevel (90°) zijn, die bijna Zuid gericht is. Minder opbrengst in de zomer, maar in de winter wel maximaal.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

boulder schreef:
fendtje schreef:Koken kost geld , belofte's zonder verantwoording te moeten afleggen.
En de rekening nadien is voor jan en alleman en dat vindt ge normaal zeker dat iemand uw voordeel mag ophoesten.
J
e reactie is totaal van de pot gerukt.
En dat is voor mij een ander debat dan de vraag of niet-ZP eigenaars moeten het gebruik van groene stroom door ZP-eigenaars subsidiëren.
Welkom in 2021 waar het ene voordeel door een ander wordt betaald en dat is wel normaal ?
Waarom moet ik als niet eigenaar van zonnepanelen mee betalen voor waar er wel geplaatst zijn.
Bonnie
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2021, 10:18

Omdat de overheid zijn doelstelling van groene energie moet halen

ofwel betaal je voor uw eigen zonnepanelen
ofwel betaal je voor uw buren hun zonnepanelen

Zo werkt subsidie nu eenmaal...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ofwel betaal je mee aan de boete die België opgelegd krijgt voor het niet behalen van milieunormen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

fendtje schreef:
boulder schreef:
fendtje schreef:Koken kost geld , belofte's zonder verantwoording te moeten afleggen.
En de rekening nadien is voor jan en alleman en dat vindt ge normaal zeker dat iemand uw voordeel mag ophoesten.
J
e reactie is totaal van de pot gerukt.
En dat is voor mij een ander debat dan de vraag of niet-ZP eigenaars moeten het gebruik van groene stroom door ZP-eigenaars subsidiëren.
Welkom in 2021 waar het ene voordeel door een ander wordt betaald en dat is wel normaal ?
Waarom moet ik als niet eigenaar van zonnepanelen mee betalen voor waar er wel geplaatst zijn.
Ik ga hier nog 1 keer op reageren:
Waarom moet ik betalen voor mensen die kinderen hebben ?
Waarom moet ik betalen voor mensen die met het openbaar vervoer rijden ?
Waarom moet ik betalen voor zieke mensen ?
Waarom moet ik betalen voor mensen zonder werk ?
Kortom waarom moet ik betalen voor een ander ?

Wat denkt ge, dat er in Brussel een printer staat waar de regering geld mee print om dat allemaal te betalen ?

Egoïst !

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
texke
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2009, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:
fendtje schreef:
Welkom in 2021 waar het ene voordeel door een ander wordt betaald en dat is wel normaal ?
Waarom moet ik als niet eigenaar van zonnepanelen mee betalen voor waar er wel geplaatst zijn.
Ik ga hier nog 1 keer op reageren:
Waarom moet ik betalen voor mensen die kinderen hebben ?
Waarom moet ik betalen voor mensen die met het openbaar vervoer rijden ?
Waarom moet ik betalen voor zieke mensen ?
Waarom moet ik betalen voor mensen zonder werk ?
Kortom waarom moet ik betalen voor een ander ?

Wat denkt ge, dat er in Brussel een printer staat waar de regering geld mee print om dat allemaal te betalen ?

Egoïst !

J.
Ik heb mijn oeroud account nog eens opgezocht om net ditzelfde te zeggen, dus bij dezen. Geniet allemaal van de paar 100 euro belastingen die morgen terug van mijn brutoloon gaan, het is alleszins al lang geleden ik er heb van kunnen genieten :-)

Ik heb er ook nog snel laten leggen vorig jaar, maar heb er niet om gevraagd om subsidies te krijgen. Mij leek het zelf ook eerder "leuk" de teller achteruit zien te gaan ipv's avonds 34 cent per kwh te betalen en er overdag als ik niet thuis ben 3 cent voor te krijgen.
Een groot deel van die 34 cent gaat naar de BTW, die weer gebruikt zal worden om sinterklaas te spelen... dus wees gerust fendtje, we betalen zelf ook mee aan onze subsidies.
Maar gelieve nooit meer ziek te worden, geen kinderen te krijgen, geen subsidies aan te vragen voor uw toekomstige panelen of andere verbouwingen, blablabla, want dat is niet zo normaal...

Waar je over moet klagen is het feit dat de eigenaars gemiddeld 3 cent krijgen per kWh en jij voor diezelfde energie 10x meer betaalt aan de leveranciers + distributeurs + taksen, dat terwijl ze er (bijna) geen kl*ten moeten voor doen.
pverstraeten
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 dec 2006, 09:10
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

svermassen schreef:
Vaganzza schreef: Je moet minstens 15 werkdagen rekenen voor zo'n omschakeling en wil zelf de drukte voor zijn, ook al zou het mogelijk kunnen zijn dat het arrest nog niet gepubliceerd is tegen die datum.
Volgens mij is dat al vorige week maandag al in het BS verschenen. Kan iemand dat bevestigen.
Zelf ben ik an contract aan het wijzigen.
Het zijn peanuts voor de injectie, maar beetjes...
Hoe zit het eigenlijk met de afrekening, Gaan de leveranciers nu een afrekening sturen vanaf de datum dat het in het BS is verschenen ?
Want voor velen is er een periode voor het verschijnen in het BS waar je nog recht hebt op terugdraaien van de teller. Of niet ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik had contact met mijn nieuwe energieleverancier en ze weten het zelf ook nog niet. Het is een gigantische logistieke operatie om al die mensen een eindafrekening te moeten sturen op dezelfde datum (bij wijze van spreke).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

pverstraeten schreef:
svermassen schreef:
Vaganzza schreef: Je moet minstens 15 werkdagen rekenen voor zo'n omschakeling en wil zelf de drukte voor zijn, ook al zou het mogelijk kunnen zijn dat het arrest nog niet gepubliceerd is tegen die datum.
Volgens mij is dat al vorige week maandag al in het BS verschenen. Kan iemand dat bevestigen.
Zelf ben ik an contract aan het wijzigen.
Het zijn peanuts voor de injectie, maar beetjes...
Hoe zit het eigenlijk met de afrekening, Gaan de leveranciers nu een afrekening sturen vanaf de datum dat het in het BS is verschenen ?
Want voor velen is er een periode voor het verschijnen in het BS waar je nog recht hebt op terugdraaien van de teller. Of niet ?
Nee, het zal zijn vanaf de volgende eindafrekening na publicatie.
Vermoedelijk nog een overgangsperiode tussen publicatie en realisatie om de energieleveranciers de tijd te geven hun facturatie aan te passen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Verschillende leveranciers zeggen verschillende dingen.... (Luminus spreekt van volgende 'normale' eindafrekening, MEGA spreekt van 'speciale' afrekening bij publicatie in het BSB).

Iemand die effectief uit correcte bron weet hoe het echt zal verlopen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het kan ook gewoon verschillende lopen bij verschillende leveranciers, niet ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Matomatisch
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Volgende week komen ze bij ons zonnepanelen installeren.(gaat snel, nog geen twee weken na offerte).

Om de premie te kunnen krijgen staat bij de voorwaarden van Fluvius dat je dak of zolder vloer geïsoleerd moet zijn met een minimum waarde. Bij ons is de zoldervloer geïsoleerd door de vorige eigenaar. Geen bewijs van en geen idee wat de isolatiewaarde is.

Hoe moet ik dat nu gaan bewijzen? Gaat Fluvius willen langskomen?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Nee, daar ga je geen probleem mee hebben.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Matomatisch
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Block schreef:Nee, daar ga je geen probleem mee hebben.
Kan je vertellen waarom? Het staat er toch met een rede in zou ik denken?

Maar des te beter dat ik me er geen zorgen om moet maken :-)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Omdat isolatie waarde van bijvoorbeeld een afgewerkte zolderverdieping enorm moeilijk te bepalen is. Zelfs bij een EPC bepaling vragen ze of je de dikte en r waarde zelf weet.

Er is zeker een periode geweest dat het interessanter was om zonnepanelen te leggen tov isoleren. Daarom is die voorwaarde er rond 2010 bijgekomen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Joe de Mannen schreef:Het kan ook gewoon verschillende lopen bij verschillende leveranciers, niet ?
J.
Neen? Dan zijn de leveranciers ongrondwettelijk bezig?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Block schreef:Omdat isolatie waarde van bijvoorbeeld een afgewerkte zolderverdieping enorm moeilijk te bepalen is. Zelfs bij een EPC bepaling vragen ze of je de dikte en r waarde zelf weet.
Als de zolder als "niet verwarmde ruimte" beschouwd wordt, dan telt toch enkel de isolatie van de zoldervloer ?
Als je materiaal en dikte weet, is dat wel uit te rekenen...

Maar mogelijk zal je het met een certificaat moeten aantonen, dat gaat lastiger zijn...
Zo worden de doe-het-zelvers opnieuw benadeeld, terwijl die mogelijk veel secuurder tewerk gaan bij de plaatsing van isolatie. Uiteraard, want 't is voor de eigen portemonnee.
Matomatisch
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

didi79 schreef:
Block schreef:Omdat isolatie waarde van bijvoorbeeld een afgewerkte zolderverdieping enorm moeilijk te bepalen is. Zelfs bij een EPC bepaling vragen ze of je de dikte en r waarde zelf weet.
Als de zolder als "niet verwarmde ruimte" beschouwd wordt, dan telt toch enkel de isolatie van de zoldervloer ?
Als je materiaal en dikte weet, is dat wel uit te rekenen...

Maar mogelijk zal je het met een certificaat moeten aantonen, dat gaat lastiger zijn...
Zo worden de doe-het-zelvers opnieuw benadeeld, terwijl die mogelijk veel secuurder tewerk gaan bij de plaatsing van isolatie. Uiteraard, want 't is voor de eigen portemonnee.
Heb gebeld met Fluvius voor de zekerheid. Wanneer je de aanvraag voor de premie indient doe je dit op 'eer en geweten' dat je aan alle voorwaarden voldoet. Controle is mogelijk, en dan moet je kunnen bewijzen dat de isolatiewaarde voldoende is. Een foto van de dikte en soort materiaal is voldoende indien je het zelf gedaan hebt maar geen facturen hebt, of de vorige eigenaar in mijn geval.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

fendtje schreef:
boulder schreef:
fendtje schreef:Koken kost geld , belofte's zonder verantwoording te moeten afleggen.
En de rekening nadien is voor jan en alleman en dat vindt ge normaal zeker dat iemand uw voordeel mag ophoesten.
J
e reactie is totaal van de pot gerukt.
En dat is voor mij een ander debat dan de vraag of niet-ZP eigenaars moeten het gebruik van groene stroom door ZP-eigenaars subsidiëren.
Welkom in 2021 waar het ene voordeel door een ander wordt betaald en dat is wel normaal ?
Waarom moet ik als niet eigenaar van zonnepanelen mee betalen voor waar er wel geplaatst zijn.
Je zou toch denken dat mijn reactie duidelijk was.
Nog eens, het zijn 2 aparte zaken.
Het ene is dat je als Overheid geen zaken moet beloven die je niet kunt nakomen.
Het andere is dat de ene betaalt voor de subsidies die een andere krijgt.
Ik heb niet gezegd dat één van die 2 OK is, maar het is niet omdat je die herverdeling niet OK vindt, dat je het dan maar moet OK vinden dat de Overheid onhaalbare beloftes doet.
En neen, ik heb zelf geen zonnepanelen, dus uw beschuldiging dat ik van het systeem slaat nergens op.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Weliswaar een betalend artikel maar de titel zegt genoeg
Energieleveranciers verdienen flink aan de stroom van uw zonnepanelen
https://www.hln.be/dossier-exclusief-vo ... ~a4285798/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Frank Deboosere heeft een website met daarop een overzicht van geproduceerde kWh's van zijn PV gedurende de laatste 10-11 jaar.
https://www.frankdeboosere.be/zonnepane ... en2019.php

Ik zou die opbrengst per dag in een CSV, TXT, XLS, ... bestand willen, zodat ik ons verbruik kan mappen tegen die opwekking om zo zelfverbruik etc te simuleren.
Iemand enig idee hoe ik dat kan doen, of iemand die een andere bron heeft met data?
Handig om de data te interpreteren:
- kWp van de installatie
- helling van de panelen
- oriëntering tov zon
- optioneel: GPS coordinaten
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Gisteren 12/2/2021 stond er een artikel in De Tijd over Yuso. Dit bedrijf koopt en verkoopt electriciteit aan uurtarief.
Tot nu toe konden dat alleen grote bedrijven doen aan groothandelstarieven.
Yuso zou het ook doen voor KMO's, dus als je een BTW-nr hebt.
https://yuso.be/injectie/
Voor injectie staat er een voorbeeldtarief, voor levering niet, maar dat zouden gelijkaardige prijzen zijn.
In dat geval koken we beter op gas want rond 18u is het het zeer duur !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

MarkDM schreef: In dat geval koken we beter op gas want rond 18u is het het zeer duur !
Ik vermoed dat op gas verwarmen, koken en en sanitair een pak goedkoper is dan met elektriciteit, zelfs met warmtepomp.

Maar, ik vrees dat de lage prijs van gas niet blijft duren. Volgend jaar verwacht ik een stijging van de gasprijzen en daling elektriciteit.

Onze huidige regering zal gebruik van fossiele brandstoffen sterk ontmoedigen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.hln.be/binnenland/zonnepane ... ~a51caa85/

Tot 2025 uitstel te vragen.
Wie weer dik op z'n kin kan kloppen zijn diegenen met reeds een digitale meter...

Bizar!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

2025 = probleem voor de volgende regering
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Verdeel en heers voor gevorderden.
Sla een grote groep zoveel mogelijk uit elkaar. Eerst premies waar een deel al eieren voor zijn geld kiest (= degene die al jaren opbrengst gehad hebben geven het klagen op), uitrol digitale teller pauzeren (degene met een analoge teller stoppen met klagen en gaan 5 jaar de kat uit de boom kijken -> volgende regering), rest nog degene die recent panelen gelegd hebben en reeds een digitale teller hebben, maar daar gaan we een thuisbatterij pushen. En een echte gedegen oplossing is niet meer mogelijk want zou niet eerlijk zijn tov 'kies een bovenstaande groep'.
En intussen blijft men mopjes maken over Bart Tommelein zijn haar...
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

honda4life schreef:https://www.hln.be/binnenland/zonnepane ... ~a51caa85/

Tot 2025 uitstel te vragen.
Wie weer dik op z'n kin kan kloppen zijn diegenen met reeds een digitale meter...

Bizar!
Dat uitstel is nodig want er is niet genoeg geld om iedereen een premie te betalen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

8balljunkie schreef:
honda4life schreef:https://www.hln.be/binnenland/zonnepane ... ~a51caa85/

Tot 2025 uitstel te vragen.
Wie weer dik op z'n kin kan kloppen zijn diegenen met reeds een digitale meter...

Bizar!
Dat uitstel is nodig want er is niet genoeg geld om iedereen een premie te betalen.
Maar... zou de premie naar beneden gaan voor diegenen die langer genieten van een terugdraaiende teller?
Zoals ik zie blijft de terugdraaiende teller nog steeds voordeliger.
Als dit voor de particulier financieel interessanter is, betaalt iemand anders toch ook voor deze regeling en véél meer dan de subsidie lijkt me.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”