Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

December 2020 hier ... ben benieuwd welk excuus de regering nu weer zal hebben
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En er is dan weer een nieuwe "discriminatie". Wie nog met een analoge teller zit, blijft tijdelijk nog op het oude systeem zitten. :angel:
Eigenlijk mag men pas stoppen met "terugdraaien" als alle PV bezitters zo'n digitale meter hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ddd schreef:
cadsite schreef:Inderdaad.
En dan versteld staan dat "de burger" zo weinig vertrouwen heeft in de overheid.
In die 10 jaar dat er PV op mijn dak ligt is alles al zo vaak zo ingrijpend veranderd dat het gewoon kolder is.
Denk ik er ook van, hier liggen ze 8,5 jaar.
Nu, op zich nog altijd zeker voordelig/winstgevend als je die periode hebt gelegd. Maar heb er zo maar eens geplaatst in 2020, dus zonder premie...
Ik klaag zeker niet qua rentabiliteit. Die dingen zijn al lang terug verdiend.
Mij gaat het ook over de mensen die recent gelegd hebben. 2 van mijn collega's hebben er net gelegd. Eentje in December, de andere in Oktober.
Ik heb hen toen gezegd dat ik compleet niet begreep dat ze zo'n investering wilden doen, goed wetende dat dit boven hun hoofd hing.
Het is gewoon hallucinant hoe chaotisch dat allemaal verloopt.

Denken ze nu echt dat er nog 1 zot gevonden gaat worden die zin heeft om hierin te investeren???

En inderdaad, ik heb nog een analoge teller en zal dat zo lang als mogelijk trachten te houden.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Goed om te weten dat ik zot ben. :-)

Ik ga er zelfs 2 maal leggen (privé en bedrijf) en dan nog een pak meer dan met het prosumententarief ook. :roll:
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Hier ook nog in december laten keuren haha. Money down the drain. Al goed deed ik het maar omdat ik een groene jongen ben. Maar financieel is het een belachelijke investering zonder terugdraaiende teller.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Bwa, ik overweeg er ook te leggen, maar inderdaad gewacht tot deze uitspraak. Mijn schoonouders in november 2020 gelegd, "ze kunnen dat zomaar niet ongedaan maken, wij hebben recht op 15 jaar"...

Ik ben nog altijd van plan te leggen, met oog op eigen verbruik. Eerder vanuit ecologisch standpunt dan om geld te besparen, en zo ken ik nog wel wat mensen. Ik vermoed wel dat de prijs nu wat zal dalen, en dan nog die premie erbij, wordt het mss nog wel interessant.

Benieuwd wat de nabije toekomst brengt op vlak van thuisbatterijen, die wel populairder gaan worden zo.
Tijl
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2018, 15:55

cadsite schreef:Inderdaad.
En dan versteld staan dat "de burger" zo weinig vertrouwen heeft in de overheid.
In die 10 jaar dat er PV op mijn dak ligt is alles al zo vaak zo ingrijpend veranderd dat het gewoon kolder is.
Heb het ook moeilijk dat - bij een privé investering waarin je de berekening maakt over vele jaren - de overheid bij elke nieuwe regering de spelregels kan gaan veranderen. Soit, dat is een totaal andere discussie.

Ik heb eigenlijk wel te doen bij sommige van mijn buren. De mijne liggen er al sinds 2018, maar veel van hen hebben bepaalde werken (terras, tuin, ...) uitgesteld om centen vrij te maken om toch nog zonnepanelen te leggen in 2020. Want de media en al hun vrienden hadden hun overtuigd dat ze dat nog snel moesten doen omdat het een goeie investering was.

Mijn digitale meter is geïnstalleerd in december 2019 en was toen bij één van de eerste. Heb me er ook niet tegen verweerd maar de kans is nu groot dat het mij in m'n gat zal bijten. Ik vraag me echt af wat de impact op de uitrol van de digitale meter zal zijn. Veel mensen zullen toch gewoon tegenwerken of niet reageren op brieven van hun netbeheerder?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dus:
Iemand zonder digitale meter heeft wel nog steeds een terugdraaiende teller: Hoe discriminerend is dat?
Iemand die in 2021 ZP plaatst, krijgt wél subsidie voor het wegvallen van de terugdraaiende teller: Hoe discriminerend is dat?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Wat moet ik hier nu eigenlijk concreet bij verstaan?

- Ik heb panelen liggen sinds 2016 en geen groene stroomcertificaten. Mijn opbrengst/verbruik is ongeveer in evenwicht. Dus voor mij maakt dit allemaal niets uit vermoed ik dan?

- Mijn vader heeft zijn panelen liggen van in 2009. Hij trekt dus wel nog de groenestroomcertificaten bij elke 1Kw opgewekte energie. Wil dit nu zeggen dat vanaf HEDEN geen groenestroomcertificaten meer uitbetaald zullen worden?

We hebben beiden nog een analoge meter.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

GSC staat er los van.
Als je een analoge teller hebt, verandert er ook niets.

Als er een digitale meter komt, moet je verbruiken als de zon schijnt. 8)
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Ben je zeker dat je verbruik/opbrengst niet in evenwicht is NET door de terugdraaiende teller? :wink:

Groenestroomcertificaten hebben hier niks mee te maken, deze blijven gewoon bestaan (voorlopig toch...)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Argon schreef:Wat moet ik hier nu eigenlijk concreet bij verstaan?

- Ik heb panelen liggen sinds 2016 en geen groene stroomcertificaten. Mijn opbrengst/verbruik is ongeveer in evenwicht. Dus voor mij maakt dit allemaal niets uit vermoed ik dan?

- Mijn vader heeft zijn panelen liggen van in 2009. Hij trekt dus wel nog de groenestroomcertificaten bij elke 1Kw opgewekte energie. Wil dit nu zeggen dat vanaf HEDEN geen groenestroomcertificaten meer uitbetaald zullen worden?

We hebben beiden nog een analoge meter.
Het wilt zeggen dat jouw verbruik/opbrengst waarschijnlijk helemaal niet meer in evenwicht zal zijn. Je moet elke kWh die je zonnepanelen opbrengen overdag direct gaan verbruiken. Al de rest is verloren en zal je alsnog gewoon aan het geldende tarief moeten betalen van zodra je een digitale teller krijgt.
Voor je vader hetzelfde, ik denk dat de certificaten er los van staan.

Praktisch onmogelijk dus voor de meeste mensen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

ok. Maar ik heb nog een analoge teller. Dus momenteel blijft alles zoals het is.

Wanneer ze een digitale teller door mijn strot rammen, dan heb ik het vlaggen. Sjiek!

Mijn zus heeft panelen gelegd in 2018 en die zitten sinds enkele maanden met een digitale teller = die zijn er dus ook al aan voor de moeite.

Een ander familielid wou er nog vlug leggen (ging het zeker ook niet meer gedaan hebben) en heeft er de keuring in December nog net doorgekregen. Hopelijk kan hij nog wat genieten van zijn analoge teller of de vreugde zal ook snel voorbij zijn.

Ik zeg het ook al meer dan een jaar tegen mensen die van plan zijn om panelen te leggen: ik zou het persoonlijk nooit meer doen daar ze de spelregels continue wijzigen tijdens het spel. Mensen gaan na verloop van tijd de panelen gewoon terug van hun dak halen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ik had altijd al gedacht dat het vernietigd ging worden. Dit had geen kans meer om te blijven bestaan en iedereen die het laatste jaar panelen heeft gelegd had dit toch ook al kunnen voorspellen omdat dit discriminerend was voor mensen die na 30/12/2020 zonnepanelen zou leggen. Het volgende wat er nu gaat aankomen is capaciteitstarief op afname en daarna gaat er voor 100% ook nog capaciteitstarief komen op injectie, ben ik voor 100% zeker. En hoe het nu zal zitten met weigering op digitale meter zal ook wel strenger op toegezien gaan worden nu, waarschijnlijk zul je maar 1 keer kunnen gaan weigeren om deze gratis te vervangen en vanaf een 2de weigering zal er wel een clausule aanhangen van een boete of moet je vervanging gaan betalen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Argon schreef:Mensen gaan na verloop van tijd de panelen gewoon terug van hun dak halen...
Dat heeft natuurlijk ook geen zin hé :). De kost is gemaakt. Het kan alleen maar, een beetje, opbrengen.

Ik ben vooral benieuwd wat de politiek hieraan gaat doen. Dit impacteert enorm veel mensen negatief.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Het arrest van het Grondwettelijke Hof zelf;
https://www.const-court.be/public/n/2021/2021-005n.pdf

Dat lezen is een kunst op zich.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik ben blij dat ik het niet meer rond kreeg met de zonnepanelen :) Heb nog een offerte laten maken, maar er moet ook nog een nieuw dak op. Het was inderdaad al niet zeker, maar ze hadden dan ook iets van een afbouwregeling kunnen maken (dat je elk volgend jaar wat minder terug krijgt voor je stroom tot het op iets zit wat wel acceptabel is).

Op zich kun je volgens mij nog steeds stroom terug leveren met de nieuwe regeling, alleen niet tegen hetzelfde tarief. Maar ze zullen toch wel iets van garanties voor die tarieven moeten geven willen ze dat mensen nog investeren in zonnepanelen.
Laatst gewijzigd door marzman op 14 jan 2021, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, maar dan is er ook nog de discriminatie voor wie nog groene certificaten krijgt.
Ongelofelijk gewoon.
En de politiek zal dat weinig interesseren, het is Corona als eerste prio.

En ja, wij zijn van die slachtoffers die zp gelegd hebben vorig jaar en een digitale meter moesten installeren door een vermogenswijziging. :bang:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Nieuwbouw hier, panelen liggen van begin december, we verhuizen in 2021.

Ik had een vermoeden dat dit ging gebeuren, wat de oplossing is weet ik niet maar ze moeten iets doen.

Nu is er een nieuwe discriminatie : mensen met analoge vs digitale meter

Subsidies 2021 opdoeken, zeggen dat iedereen terugdraait tot ieder paneel achter een digitale meter zit, met bijhorende prosumer tarief. Eens dat het achter een digitale meter zit bij iedereen zijn we toch een paar jaren verder. En dan hopen dat batterijen betaalbaarder zijn.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hoe zien de injectie tarieven bij slimme meter er precies uit? Is dat het aandeel elektriciteit (dus zonder distributie en andere tarieven)?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

TomG schreef:Hoe zien de injectie tarieven bij slimme meter er precies uit? Is dat het aandeel elektriciteit (dus zonder distributie en andere tarieven)?
Kijk even op de vtest maar val niet van je stoel.

Injectie krijg je rond de 4 a 5 cent netto. Gebruik kost je rond de 20 cent netto ...

Hier beetje info ook : https://www.mijnenergie.be/blog/injecti ... triciteit/

+ je niet meer betaalde prosumententarief
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik meen dat dit dus nu wil zeggen;
- installaties tot en met 2020;
Eindfactuur voor de huidige regeling dat men binnen de jaarcyclus energie op het net kan zetten en terug opgebruiken. Vanaf februari zou dat gedaan moeten zijn. Stopzetting prosumententarief. Productie van stroom die men niet kan opgebruiken op moment van productie gaat naar het net is men voorlopig kwijt.

Wat eigenlijk de regeling is zoals ze voorzien was voor mensen met een installatie vanaf 2021.

Verder is dit een nieuw politiek feit. Het is nu aan de politiek om eventueel een nieuwe regeling maken zodat mensen toch nog meer waarde kunnen krijgen. Zodat ze toch nog 'iets' voor de stroom die nu zullen doneren aan het netwerk.

Merk op: zonder aanpassing aan de reglementering zullen mensen die nu nog snel-snel zonnepanelen installeerden voor 2021 ook niet de premie voor zonnepanelen krijgen. Die zijn dubbel gejost.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

cadsite schreef:Gelukkig ben ik extreem gevoelig aan straling.
https://tweakers.net/nieuws/175908/belg ... lijk%20Hof.
Dit geld enkel voor in Brussel hoofdstedelijk gewest.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Data technicus schreef:
cadsite schreef:Gelukkig ben ik extreem gevoelig aan straling.
https://tweakers.net/nieuws/175908/belg ... lijk%20Hof.
Dit geld enkel voor in Brussel hoofdstedelijk gewest.
Lijkt opgenomen in het huidige arrest ook recht op een bekabelde meter die er ten laatste op 1/1/2023 zal zijn.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Tomsworld schreef:
Data technicus schreef:
cadsite schreef:Gelukkig ben ik extreem gevoelig aan straling.
https://tweakers.net/nieuws/175908/belg ... lijk%20Hof.
Dit geld enkel voor in Brussel hoofdstedelijk gewest.
Lijkt opgenomen in het huidige arrest ook recht op een bekabelde meter die er ten laatste op 1/1/2023 zal zijn.
Ja, maar wat nut heeft het om deze te weigeren en hoe ga je bewijzen dat je niet tegen die straling kan. Dus voor weigeren moet je al echt grondige reden hebben. En waarschijnlijk nu met dit arrest zal de bekabelde er waarschijnlijk ook rapper komen. En appartementen kunnen moeilijker weigeren want daar staan de meters meestal in de kelder.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

En over discriminatie gesproken. Waarom zijn er in godsnaam zoveel verschillen in distributietarieven (en prosumententarief) tussen de verschillende beheerders? Dat is toch absurd? En die verschillen zijn niet klein.
Misschien is het tijd voor een zéér grondige herorganisatie van hoe heel de energiedistributiemarkt werkt in dit land.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tomsworld schreef:
Data technicus schreef:
cadsite schreef:Gelukkig ben ik extreem gevoelig aan straling.
https://tweakers.net/nieuws/175908/belg ... lijk%20Hof.
Dit geld enkel voor in Brussel hoofdstedelijk gewest.
Lijkt opgenomen in het huidige arrest ook recht op een bekabelde meter die er ten laatste op 1/1/2023 zal zijn.
De vraag is natuurlijk wil je zo'n vreemd toestel in je thuisnetwerk wil ;-)
Vergeet niet dat zulke toestellen extern te upgraden zijn, dus ook met malafide firmware met toegang tot je thuisnetwerk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Huh? Die meters staan toch los van je thuisnetwerk?
Althans, dat is wat ik zou verwachten :-)
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:
TomG schreef:Hoe zien de injectie tarieven bij slimme meter er precies uit? Is dat het aandeel elektriciteit (dus zonder distributie en andere tarieven)?
Kijk even op de vtest maar val niet van je stoel.

Injectie krijg je rond de 4 a 5 cent netto. Gebruik kost je rond de 20 cent netto ...

Hier beetje info ook : https://www.mijnenergie.be/blog/injecti ... triciteit/

+ je niet meer betaalde prosumententarief
Ik heb gisteren eens de berekening gemaakt met de data die beschikbaar is.
Omvormer van 5kw
Direct verbruik van 41%
[img]https://robbysmets.be/downloads/injecti ... kening.JPG
[/img]
Mijn rekening stijgt zomaar 40% door dit arrest.
Less is more
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

NickG schreef:Huh? Die meters staan toch los van je thuisnetwerk?
Althans, dat is wat ik zou verwachten :-)
De bedrade versie met netwerkaansluiting.
Voor de "stralingsgevoeligen" kuch.
Je moest eens weten hoeveel kilowatts een zendmast de lucht in duwt qua zendvermogen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Crazy2 schreef: Ik heb gisteren eens de berekening gemaakt met de data die beschikbaar is.
Omvormer van 5kw
Direct verbruik van 41%
[img]https://robbysmets.be/downloads/injecti ... kening.JPG
[/img]
Mijn rekening stijgt zomaar 40% door dit arrest.
En dat lijkt mij zelfs een vrij hoog eigen verbruik...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dit is een duidelijk artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/14 ... gdraaiend/

Digitale meters zijn er aan voor de moeite, de rest is aan de beurt voor 2022.
Zo gelijk is het dan toch ook weer niet...
powaq schreef:
Crazy2 schreef: Ik heb gisteren eens de berekening gemaakt met de data die beschikbaar is.
Omvormer van 5kw
Direct verbruik van 41%
[img]https://robbysmets.be/downloads/injecti ... kening.JPG
[/img]
Mijn rekening stijgt zomaar 40% door dit arrest.
En dat lijkt mij zelfs een vrij hoog eigen verbruik...
41% eigen verbruik is best wel hoog.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Dit is een gemiddelde van de laatste 5 jaar.
Mijn partner is wel heel lang thuis gebleven voor de kinderen en dit is één van de redenen van een hoger direct verbruik.
Less is more
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Crazy2 schreef:Dit is een gemiddelde van de laatste 5 jaar.
Mijn partner is wel heel lang thuis gebleven voor de kinderen en dit is één van de redenen van een hoger direct verbruik.
En hoe meet je dit, heb je daar een deftige eigen kWh-meter?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tomsworld schreef:
TomG schreef:Hoe zien de injectie tarieven bij slimme meter er precies uit? Is dat het aandeel elektriciteit (dus zonder distributie en andere tarieven)?
Kijk even op de vtest maar val niet van je stoel.

Injectie krijg je rond de 4 a 5 cent netto. Gebruik kost je rond de 20 cent netto ...

Hier beetje info ook : https://www.mijnenergie.be/blog/injecti ... triciteit/

+ je niet meer betaalde prosumententarief
En de leverancier kiest de prijs en kan zelfs kiezen niet te betalen :roll:
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 mar 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

honda4life schreef:
Crazy2 schreef:Dit is een gemiddelde van de laatste 5 jaar.
Mijn partner is wel heel lang thuis gebleven voor de kinderen en dit is één van de redenen van een hoger direct verbruik.
En hoe meet je dit, heb je daar een deftige eigen kWh-meter?
Ooit eens een smappee gekocht en toen deze stuk was omgeschakeld naar een ander systeem.
Er zit een kleine afwijking tussen mijn metingen en de teller.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=32852 is een leuke site voor je gegevens te bekijken :)
Less is more
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

honda4life schreef:
NickG schreef:Huh? Die meters staan toch los van je thuisnetwerk?
Althans, dat is wat ik zou verwachten :-)
De bedrade versie met netwerkaansluiting.
ja, maar de stralingsgevoeligheid is stap 1.
dan komen ze dus met de bedrade versie en zeg je dus "oh, maar ik kan mijn internet niet delen met een toestel dat niet volledig in mijn eigen beheer is.
dus mag ik even de root-login en broncode, of voorzien jullie graag jullie eigen apart internet op jullie eigen kosten, natuurlijk niet gevoed via mijn elektra want ik hoef die modem niet. en het mag natuurlijk ook geen wifi antenne hebben"

en achja, ik weet dat het allemaal niet zal lukken zo... maar het zou mooi zijn en eerlijk gezegd zelfs niet helemaal onlogisch imho.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Crazy2 schreef:Ooit eens een smappee gekocht en toen deze stuk was omgeschakeld naar een ander systeem.
Er zit een kleine afwijking tussen mijn metingen en de teller.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=32852 is een leuke site voor je gegevens te bekijken :)
Leuk is het wel... Maar niet iedereen hoeft mijn verbruik te weten, vooral wanneer ik niet thuis / op reis ben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

"Ik vraag het voor een vriend".
Wat als je een bedrade versie eist en krijgt en dan 'toevallig' geen internet aansluiting meer hebt?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

cadsite schreef:"Ik vraag het voor een vriend".
Wat als je een bedrade versie eist en krijgt en dan 'toevallig' geen internet aansluiting meer hebt?
Betalen zal je... een meteropname na x-tijd offline zal je vast een interventie kosten :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”