Sterrenkijker

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Zitten hier mensen met een sterrenkijker ?
Ik ben van plan me er eentje aan te schaffen maar zie door de bomen het bos niet meer :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Met sterrenkijker veronderstel ik een "telescoop". Op die vraag is er geen eenduidig antwoord. Je kan daar weinig geld in steken, of heel veel. De kwaliteit die je krijgt is navenant.

Je moet voor jezelf uitmaken hoe veel tijd je wil steken in het sterrenkijken. Als het voor echt sporadisch gebruik is, raden we eigenlijk eerder een goede verrekijker aan. Flexibel, gemakkelijk, niet te duur, en kan je overal meenemen zonder "halve verhuis" en daar kan je ook al heel veel interessante zaken mee zien hoor! Let wel op: als je voor een zware of heel sterke verrekijker gaat, neem je er best ook een stevig statief bij, anders zal het niet zo makkelijk zijn omdat de minste trilling van je hand enorm uitvergroot zal worden.

Als het echt de bedoeling is om er een gedreven hobby van te maken, kan je eens langsgaan op de dichtste sterrenwacht. Op heldere avonden (wanneer die open is uiteraard) zullen er mensen hun eigen telescoop opstellen. Je kan die zeker eens proberen. Er zullen ook mensen zijn die je allerhande advies kunnen geven hierover. Misschien ook een tweedehands-aanbod.

Als je toch al eens een kijkje wil nemen: het Celestron-gamma biedt redelijke kwaliteit voor een schappelijke prijs. Zowel in telescopen als verrekijkers. De missie van Celestron is vooral om goede apparatuur aan een schappelijke prijs aan de massa te kunnen aanbieden. Het is niet het beste dat er is, maar vanaf je een klasse hoger gaat zal je echt veel meer betalen. Om nog niet te zeggen dat het aanbod dan ook veel technischer en complexer wordt.

Tenslotte: we hebben de voorbije nachten prachtig sterrenkijkweer gehad, maar we worden verwend. Nog 1-2 nachten en het is weer gedaan met de pret voor een tijdje. Dat is nu eenmaal ook een harde realiteit waar je rekening moet mee houden: veel nachten waarop spectaculaire dingen gebeuren, maar de weergoden dachten daar anders over, en je telescoop/verrekijker blijft onder het stof.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Als je gaat voor een telescoop, neem er dan een die je zonder problemen kan heffen, verplaatsen, in de auto steken ... een die op twee minuten klaar staat. Anders ga je 'm op de lange duur nog zelden gebruiken.
Een verrekijker is een goed alternatief maar dan koop je best meteen ook een statief.
Ik kreeg vroeger veel goede raad op het forum van urania.be. En kijk eens op:
www.teleskop-service.de
Dat was (vroeger in elk geval) een fantastische site waar je goed geholpen werd. Maar mijn informatie is misschien verouderd.

In elk geval, sterrenkijken is op de meeste plaatsen in Vlaanderen een eerder trieste boel. Ik heb een donkere tuin en alles errond en erachter is donker, maar als ik "mijn" sterrenhemel vergelijk met wat bv. in Wallonie te zien is ... pfffffff.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Op dat gebied ben ik nogal een eenzaat, je gaat me daar dus niet naar toe krijgen ;-)
Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat het een Dobson gaat worden, maar niet dewelke dus.
Geef ik als leek mijn geld aan een goto, of geef ik mijn geld beter uit aan een grotere buis ?

Deze
https://www.astromarket.org/telescopen/ ... et/p,23800
of deze dus
https://www.astromarket.org/telescopen/ ... to/p,20126
en als we dan toch voor die laatste gaan waarom dan niet ineens de deze ?
https://www.astromarket.org/telescopen/ ... to/p,20127

maw, ga ik als leek mijn weg vinden zonder die hulpmiddelen ?

Wat met lichtvervuiling ? Ik woon in de driehoek Antwerpen Brussel Gent, de laatste paar nachten heb ik met het blote oog een mooie sterrenhemel, maar is het überhaupt de moeite om mijn tijd(of geld) erin te steken wetende dat ik waarschijnlijk nooit dat ding ga verplaatsen ?

Een winkel die je kan aanraden ? Liefst online, maar 1tje waar je naar kan bellen voor info verkies ik boven de laagste prijs.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

iceke schreef: Geef ik als leek mijn geld aan een goto, of geef ik mijn geld beter uit aan een grotere buis ?
Wel nogmaals, ik zal herhalen dat er op geen enkele vraag echt een eenduidig antwoord is.

In het begin is het interessanter en leuker om ze zelf te zoeken. Je zal daar ook veel uit leren.

Eenmaal je ze allemaal wel al weet liggen voelt dat eerder aan als tijdsverlies en wil je asap fixeren om je planning uit te voeren. Zeker als je maar 10 minuten hebt tussen 2 wolkenvelden in.

Als je direct met een goto werkt lijkt het mij dat je veel zal missen. Het is zoals rijden met een GPS zonder kaart of besef van je omgeving. Je blijft er dan altijd afhankelijk van. Ik zou dat niet doen. Plan zoiets als een investering voor een later, maar koop dan natuurlijk ook een telescoop waar je later nog een goto op kan monteren.

Een tijdelijk "alternatief" voor een echte goto is bv een goede app op iPhone waar je de naam kan intikken en de app toont je waar het object staat, zelfs met AR overlay als je wil. Sky Guide is mijn favoriet.
iceke schreef:maw, ga ik als leek mijn weg vinden zonder die hulpmiddelen ?
Je begint met de grote sterrenbeelden en sterk zichtbare sterren. Gaandeweg breid je uit en zal je dan aan de hand van de zichtbare sterren jezelf kunnen orienteren naar andere sterren en sterrenbeelden. Het zal leuk en interessant zijn, soms ook frusterend, het is een leerproces. Er zijn daar boeken/handleidingen/videos voor. Vergeet geen rood lichtje te kopen.
iceke schreef:Wat met lichtvervuiling ? Ik woon in de driehoek Antwerpen Brussel Gent, de laatste paar nachten heb ik met het blote oog een mooie sterrenhemel, maar is het überhaupt de moeite om mijn tijd(of geld) erin te steken wetende dat ik waarschijnlijk nooit dat ding ga verplaatsen ?
Lichtvervuiling is hier uiteraard niet goed, meer zelfs, veel slechter kan je niet vinden. Herinner u de beruchte foto van NASA die de lichtpollutie wereldwijd toont. Echte liefhebbers gaan er af en toe op uit naar bv Frankrijk of verder voor de beste sterrenhemels. De goede plaatsen zijn gedocumenteerd. Als je je telescoop nooit zal verplaatsen zullen er veel zaken zijn die je nooit zult zien.
iceke schreef:Een winkel die je kan aanraden ? Liefst online, maar 1tje waar je naar kan bellen voor info verkies ik boven de laagste prijs.
Astroshop Urania, die kan je wel bellen maar het zijn speciale openingsuren want het is gelinkt aan de sterrenwacht aldaar
En die Astromarket die je hierboven al gelinkt hebt is ook goed.
PhilB
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2019, 07:41

Misschien kan je eens langsgaan bij een astronomieclub.
Daar zullen ze jou zeker op weg helpen en kan je de mogelijkheden eens bekijken en soms ook uitproberen.
Zo weet je meteen of het wel iets voor jou is vooraleer zulk een investering te doen. Want het is niet enkel de telescoop die je nodig hebt maar ook heel wat accessoires. De ene al wat duurder en essentieler dan de andere.
Je kan dan ook zien welk type telescoop je nodig hebt voor jouw beoogde doel.

Interessante software om al wat vertrouwd te raken met het heelal vond ik deze : http://stellarium.org/
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

https://www.frankdeboosere.be/astro/telescoopranger.php
@iceke: misschien heb je hier ook wat aan?

Prachtige site overigens van Frank Deboosere. Hij kan zijn gepassioneerdheid en zijn liefde voor de prachtige dingen die ons dichtbij en ook verder weg omringen niet verbergen. Gelukkig maar zou ik zeggen, daardoor is het heel erg aangenaam vertoeven op zijn site.

Ik vond een bezoekje aan zijn site voor mezelf trouwens ook super interessant. Zowel het uitspansel bij nacht als overdag de pracht van onze gevederde vriendjes bewonderen trekt me aan.
Misschien komt het er hier ook ooit nog eens van een telescoop aan te schaffen.

https://www.frankdeboosere.be/nachthemel/oktober.php
De laatste tijd was het toch wel heel interessant de blik omhoog te richten om de sterren en planeten te bewonderen die daar aan de nachtelijke hemel stonden te schitteren!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Den Frank zakt ineens wel in mijn aanzien. Hij heeft ook enkele paragrafen over Starlink spotting én bedenkingen bij het project inzake lichtvervuiling voor astronomen. Hij linkt daarbij naar een zogezegd mislukte foto van komeet NEOWISE. Een foto die juist veel kritiek kreeg omdat hij eigenlijk doelbewust de Starlink lijnen in beeld brengt en versterkt, terwijl er genoeg technieken zijn om die lijnen juist te elimineren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Eind september dit besteld, ik denk dat alles op stock gaat zijn half oktober...

Omegon oculairset K 10mm, K 25mm
Omegon LED-zoeker
Omegon Montering Push+
Omegon Telescoop ProNewton N 203/1000
Omegon Crayford-focuser, 2 inch, voor Newton-telescopen
Omegon Newton lasercollimator, 1,25"
Omegon LED-hoofdlamp
Omegon Filters Variabele polarisatiefilter, 1,25"

Ben dan toch maar voor iets gegaan dat kan tracken (met sky safari)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Vannacht waren er wat opklaringen, Mars en Venus kunnen bekijken.. heb dringend een bril of een barlow lens nodig :angel:
PhilB
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2019, 07:41

Een van mijn favorieten is het maanlandschap.
Zeker nu dat er ongeveer 50% zichtbaar is.
Indrukwekkend met al zijn kraters.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hopelijk dezer dagen de sterrenkijker wat kunnen gebruiken. Combinatie van opeenvolgende nachten met helder weer (is al van eind september geleden) en redelijk wat astronomische verschijnselen deze week.

Zaterdagnacht nog 1 kans, daarna komt de bewolking weer terug voor mogelijks een lange tijd. Deze keer weliswaar vanuit het zuiden aangevoerd ipv over de oceaan, dus voorlopig nog zonder neerslag, wel hoge temperaturen, je zou zelfs van een na-nazomer kunnen spreken :eek:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Niet echt, het werk is weer 200% sinds de gedwongen sluiting + er moest nog wat met de dochter gespeeld worden in haar vakantie.
Dat betekent dan vooral weinig slapeloze nachten ;-)
Ondertussen nog een occulairen kit bijgekocht van celestron(Die zijn trouwens merkelijk beter dan de bijgeleverde van omegon) en toch een paar uur kunnen besteden aan de Maan, Mars en Venus
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 31 keer

Deze week zijn saturnus en jupiter goed zichtbaar in het zuiden.
Vooral handig met de vroeg invallende duisternis, hebben de kinderen ook kunnen meegenieten.
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control + philips hue
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

orionis schreef:Deze week zijn saturnus en jupiter goed zichtbaar in het zuiden.
Idd, die kan je niet missen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is bijna zover, na maanden dichter bij elkaar te sluiten komen ze maandag in conjunctie.

Afbeelding

[youtube]t7aT8Ts70k4[/youtube]

Weerbriefing 21 dec 17:30:

Afbeelding

Het zal niet mogen zijn vrees ik :-(
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 31 keer

Ja, ik vrees er ook voor.
Hoppelijk dat we zondag nog een glimp kunnen opvangen.
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control + philips hue
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”