mail van The Gmail Team

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik heb een mail gekregen van The Gmail Team om mijn instellingen aan te passen

echte mail ?
valse mail?
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Deel de smtp headers eens. En als er een link in de mail zit, kijk eens naar de url, als die op een vreemd domein uitkomt dan is het vals.
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Toch wel weinig info om vanop afstand hierover te kunnen oordelen.
Staat er een link in die niet naar Gmail/Google leidt?
Google is bezig met aanpassingen aan Gmail door te voeren, maar van phissers is ook geweten dat ze vaak inspelen op de actualiteit. Beiden kunnen dus.
Als dat een mail is zonder ingevoegde bestanden of links naar andere domeinen dan die van Google, dan zou ik daar weinig belang aan hechten.
Kijk wel naar de eigenlijke url indien er een link in staat en niet enkel naar de tekst die de url verhult.

"The" Gmail Team doet me wel denken aan "The" Google. link
Laatst gewijzigd door Flippi op 17 dec 2020, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Sounds fake to me :)

Google stuurt af en toe wel een mail om je beveiligingsopties nog eens te overlopen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

guido4096 schreef:Deel de smtp headers eens. En als er een link in de mail zit, kijk eens naar de url, als die op een vreemd domein uitkomt dan is het vals.
Iemand die weet hoe hij aan SMTP headers geraakt, zal niet dit soort vragen stellen...
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Verdachte mails kan je doorsturen naar [email protected]
[email protected] is een e-mailadres van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).

Het doel van [email protected] is eenvoudig: we doen beroep op internetgebruikers die ons op vrijwillige basis waarschuwen als ze een verdacht bericht, een zogenaamd phishingbericht, ontvangen, door dit bericht door te sturen naar [email protected]. Wij controleren de links en bijlages van deze doorgestuurde berichten. Dit gebeurt volledig geautomatiseerd. Verdachte links laten wij blokkeren. Zo zijn minder oplettende internetgebruikers die op de link geklikt hebben, ook beschermd.

Door zo snel mogelijk verdachte links te blokkeren kunnen cybercriminelen minder slachtoffers maken.
https://www.safeonweb.be/en/wat-verdachtsafeonwebbe

disclaimer: het gaat uzelf niet helpen veilig maken. (maar dit heeft TS al goed gedaan door 2 keer te denken, en niet direct in te gaan op de email :thumbs: ) maar het helpt zeker en vast uw medemens, daar sommige mensen wél al te graag op zulke links klikken. en als CCB die links onklaar maakt voor hun, zoveel te beter hé
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb die mail ook gekregen.
Volgens mij echt, de links in hun mail wijzen ook naar google adressen.
En waarschijnlijk heeft het betrekking op een mail van 3 dagen geleden, ook van Google. Het staat zelfs al een tijd op Reddit.
Hier een stuk ervan:
google.jpg
Laatst gewijzigd door AnD op 17 dec 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Ik heb dezelfde mail gekregen voor al mijn brand accounts, is inderdaad niet fake.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”