Iphone 12 vs DSLR

Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb een Nikon D90 spiegelreflex en aangezien dat beestje toch al wat jaren oud is, was ik voor vervanging aan het kijken naar de Nikon D780.

Bij mijn internetzoektocht (naar reviews en dergelijke) kwam ik ook een paar vergelijkingen tegen tussen de Iphones en DSLR's.
En ik moet zeggen, op het eerste zicht, kwam die iphone er voor de meer gewone foto's (dus geen macro/tele/...) er wreed goed uit.

Daarmee mijn vraag, zijn er mensen die zowel een Iphone als een DSLR hebben en valt de aanschaf van een DSLR nog te rechtvaardigen (die D780 kost toch zo'n 1900 €) als je een (gevorderde?) amateur bent?

Ik ben dus niet op zoek naar Iphone/DSLR fanboys, maar zou dus graag weten of het verschil nu nog zo groot is bij het nemen van alledaagse foto's/video's? Los van het feit dat een iphone sowieso handiger is wat betreft gewicht enzo.

Ow ja, ik bekijk mijn foto's vooral op pc en op kleinere prints, ik print ze niet af op posterformaat, dus dat die iphone geen 50 megapixel camera heeft is niet erg ;-)

Alvast bedankt!
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Als je gewoon foto's wil nemen zonder ze later in een of andere software verder te bewerken om alle vlekken weg te gommen en alle lijnen recht te trekken kies je best gewoon een iphone of eender welke smartphone.

Die dingen zijn nu echt wel goed, zelfs die valse blur begint er aanvaardbaar uit te zien.
Zeker en vast als het maar op een andere telefoon of op een fototje van 10*15 moet

Als je een ILC nodig hebt zal je het wel weten.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

konda schreef: een iphone of eender welke smartphone.
Ik heb een Nokia 8 en een Moto G7 plus (ok, niet de meest recente), maar de foto's daarvan kunnen toch niet tippen aan die van m'n Nikon D90 (12 jaar oud). Dus eender welke smartphone lijkt me overdreven.

https://www.jeffontheroad.com/iphone-12 ... lr-camera/
Hier vind ik de Iphone er toch wel goed uitkomen. En zelfs in low light staat die serieus zijn mannetje heb ik de indruk.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

foto's op een iphone 12 zijn zeer goed, maar je mist toch de speelruimte die je hebt met een DSLR. Het bokeh bij een full frame DSLR is niet te evenaren met een kleine sensor en A.I. .
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met mijn Pocophone F1 en GCam maak ik foto's die DSLR-waardig zijn.
Ik kan niet vergelijken met een D90, wel met een zelfde camera van Canon (450D & 1100D, respectievelijk middensegment zoals D90 en instapsegment). Waar ik foto's voor neem (acties van de kinderen), voldoet de F1 prima. Mijn DSLR komt niet meer boven, omdat het gesleur niet opweegt tegen de instelmogelijkheden die een DSLR biedt.
Als je wat "geavanceerdere" foto's wil nemen, is de bediening op een DSLR nog altijd superieur volgens mij: je hebt geen menu nodig om zaken in te stellen want op een DSLR heb je daar "knopjes" voor. En dan hebben we het nog niet over de lenzen gehad.

Alles hangt dus af van hoe "snel" je iets wil kunnen instellen, welke lenzen je wil (kunnen) gebruiken en voor welke scenario's je uw DSLR nu gebruikt, denk ik.

Mijn telefoon heb ik overigens altijd op zak, de DSLR ligt in de kast...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Dat is een terechte vraag. Ik heb een D7000 en S9+ en merk dat ik de laatste 2 jaar 95% van m'n foto's neem met de S9+ waaronder er toch wel wat knappe blijvers bijzitten van de S9+.

Bij goed licht of stilstaande onderwerpen is de S9+ vergelijkbaar met een goedkope F5.6 lens op de D7000 aan ISO 800 en je hebt hem altijd bij de hand.

Van zodra het licht wat minder is of er actie is scoort de D7000 beter (zeker met m'n 50 F1.4 of 85 F1.8 ) en daarmee heb je dan ook onvergetelijke foto's. Maar met de laatste Sint-Niklaas heb ik met de kleinkinderen in actie binnenhuis me toch meer en meer geërgerd aan de tragere focus performantie van de D7000 en het gebrek aan integratie met bv. OneDrive, WhatsApp,... die zo vanzelfsprekend zijn op een smartphone.

Ik ben ook aan het uitkijken naar een vervanging van m'n D7000 zoals de D7500 (dx lenzen) of D780 (voor m'n D-primes) of een volledig switch naar bv. Z6II,... maar ik ben er ook nog niet uit.

Laat maar weten wat je keuze was.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

D50 heeft intussen toch serieus problemen met scherp te stellen en niet-hc kaartjes worden moeilijk. Zal toch eens naar vervanging moeten uitkijken. Alternatief is hier ipad maar die is gewoon lomp om fotos mee te maken. Maak nog maar weinig fotos dus denk dat vervanging ook geen dslr meer zal zijn.
Phones zijn vooral handig dat je niet speciaal toestel moet meeslepen, kwaliteit is ok maar meer probleem met handigheid toestel zelf.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Voor alledaagse zaken is het verschil zeker niet meer zo groot. En, zoals steeds gezegd wordt, je smartphone heb je ook zo goed als altijd op zak, je DSLR niet.
Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van de video kwaliteit van mijn smartphone, meer nog dan van de foto's.

Smartphones beginnen wel hun grenzen te tonen van zodra er minder licht beschikbaar is (en je bewegende zaken trekt). Zo'n foto's zien er dan op het schermpje wel OK uit, maar op een desktop beeldscherm zie je al snel dat de kwaliteit en details verloren zijn gegaan.
Hier staat ook een groot toestel op of in de kast dat ik zelden nog gebruik. Laatst heb ik het nog eens uitgenomen om het op een statief te zetten en langdurig te filmen toen de kinderen hun Sint-cadeau's in ontvangst mochten nemen. Op zo'n momenten heeft zo'n toestel wel een meerwaarde.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Grootste voordeel van een Smartphone is dat je het altijd bij hebt, zeker niet te onderschatten!
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ik zou ook eens kijken naar mirrorless. Ik ben overgestapt van een D90 naar mirrorless. Voordeel is dat de camera toch een stuk lichter is dan die nogal lompe DSLR's. Ik ben zelf overgeschakeld naar Sony (A6400), mijn meest gebruikte Nikon lens is stuk gegaan en op dat moment was het mirrorless aanbod van Nikon nog te mager. Intussen hebben ze dat wat ingehaald, met een adapter kan je al je oude Nikon lenzen blijven gebruiken (maar dan wordt het terug wat lomp).

Dat gezegd zijnde, een ietwat deftige smartphone maakt tegenwoordig ook goeie foto's. De sensor blijft mini, maar als je niet vaak in low light omstandigheden fotografeert kan een goeie smartphonecamera zeker voldoende zijn.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Sowieso moet je inderdaad al een goede reden hebben om vandaag nog een DSLR te kopen i.p.v. mirrorless te gaan. Maar dat is een andere discussie :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Alles hangt af van wat je ermee wil doen. DSLR heeft zeker nog heel wat voordelen tegenover GSM's maar uiteraard ook nadelen. Het grootste voordeel van de GSM is dat hij overal mee kan en de beste camera is deze die je bij hebt.

Als je enkel sporadisch wat foto's neemt die niet serieus bedoeld zijn en je geen bewerkingen doet op je foto's dan is een GSM voldoende. Ben je echte serieuzer met fotografie bezig en hou je van creatieve bewerkingen en wil je ook prints maken, dan ga je voor een echte camera.

De systeemcamera's zijn goed en niet meer zo groot. Ik heb de Sony A6500. Deze kan ik in een grote jaszak kwijt. De camera is ook zeer licht. Ik heb voor dit toestel gekozen omdat ik de camera meestal op reizen gebruik en als je een berg beklimt telt elke gram. Ook het feit dat je lenzen kan veranderen blijft een voordeel van de DSLR.

Er is ook een kostenargument. Wil je een goede camera op je telefoon dan zit je meestal bij de duurste exemplaren. Een GSM gaat ook niet zo lang mee als een camera. Mijn vorige camera heb ik 12 jaar gebruikt en dat ben ik ook nu van plan. Met een GSM ga je daar niet geraken.

Een andere optie is een compactcamera, die heeft hetzelfde voordeel als de GSM, zeer compact maar wel erg uitgebreid. De RX100III is een zeer goede camera en toch heel klein en licht. De sensor is kleiner dan de DSLR maar nog altijd zeer goed. De prijs valt mee omdat ze al een aantal versies verder zitten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De beste camera is die die je bij je hebt... maar ik zou m'n Sony a7iii toch niet willen missen vanwege de lenzen.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Bij het nemen van vakantiefoto’s dit jaar ben ik toch tegen de resolutielimiet gelopen van m’n iPhone 11Pro. Bij het instellen als achtergrond van die foto’s (zeer veel details, landschapsfoto’s al dan niet met water aanwezig) was het gebrek aan detail bij sommige foto’s enorm duidelijk.
Portret- en nachtfoto’s zijn dan weer zeer goed.

Het hangt er dus af wat je wil doen. En zoals gezegd zou ik ook voor mirrorless gaan ipv dslr. Z50 bvb.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Is ook wel beetje cliché maar het toestel is ook niet alles. Zoals hierboven, groot voordeel van phone is dat je hem bij hebt, je bent met 100kg glas niks als het thuis ligt.
Nog belangrijker is dat je ook moet kunnen deftige fotos maken. Mijn moeder kan met wegwerptoestel bv betere fotos maken dan ik met een maandloon aan materiaal (en ik ben naar't schijnt nu ook weer niet zo slecht maar traditioneel negatief over mezelf...), intussen is ze ook wel digitaler en opleidingen om de techspeak wat te verstaan.
Hype is door maar zeker in hoogdagen dslr had je dikwijls collega met hele beschrijving van materiaal waar foto mee gemaakt was, maar de foto zelf niks ("ah ja, moet daar eigenlijk lens ... hebben"). Voor mij meestal niet zo erg (vind de tech stuff gewoon leuk en ook veel de neiging dingen te kopen die ik eigenlijk niet nodig heb... gelukig niet zo erg in foto gebied :lol: )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, mensen zijn teveel gefocust op gear terwijl je ook kennis en vooral talent nodig hebt. Er zijn geen slechte camera's te koop maar wel heel veel slechte fotografen :lol:

iemand met opleiding en talent zal betere foto's maken met GSM dan een persoon zonder talent met het duurste materiaal.

Alles hangt af wat je ermee wil doen en hoe hoog je ambitie ligt. Gewone foto's voor online dan volstaat GSM, wil je gaan voor fotografie en creatief zijn dan zal DSLR meer uw ding zijn. Zoals Cruyff zei, elk voordeel heb zijn nadeel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Voilà, daar zeg je het, topmateriaal maakt van een slechte fotograaf niet plots een goeie fotograaf. Topmateriaal maakt vooral het verschil in artistieke mogelijkheden, maar voor een goeie compositie heb je een goeie fotograaf nodig.

Ik beschouw mijzelf nu ook niet als zo'n goeie fotograaf maar speel er gewoon graag mee. De vriendin trekt foto's met haar smartphone en heeft totaal geen interesse in al die technologie, maar haar composities op smartphone zijn wel tien keer beter dan de mijne met mijn fancy systeemcamera.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Maar dat is dus eigenlijk een beetje mijn vraag... kan je, mits je wat aanleg hebt, even goede (kwaliteits) foto's maken met een iphone 12 als met een dslr? Als het hier dus gaat om gewone foto's (geen macro/tele/prof foto's).

Ik ben akkoord dat de fotograaf zelf het belangrijkst is, maar die blijft in deze dus dezelfde persoon (zowel met de iphone als met de dslr).

De discussie dslr vs systeemcamera zou ik inderdaad hier niet willen verder zetten...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

het feit dat je geen echte zoom hebt op een GSM, of maar zeer beperkt maakt dat je creatief omspringt met compositie. Helaas is een kleine sensor van een GSM vaak de rede waarom er details verloren gaan en er vaak artificieel wordt omgegaan om een wazige achtergrond te bekomen. Je kan daar tevreden mee zijn. Maar toch heb ik recent een canon RP aangeschaft toen ik dezelfde keuze had als de topicstarter. Ik heb een huawei P20 pro en vind de foto's ook best geschikt voor wat sociale media berichtjes en kleine afdrukken. Maar de kwaliteit van een fullframe systeem is toch wel een serieuze vooruitgang voor dezelfde prijs als een nieuwe Iphone. En bovenal de investering van glaswerk is niet verloren gegaan. Een EF-S objectief is zelfs geschikt om hierop te gebruiken. Ik weet niet of nikon een gelijkaardig produkt heeft als de R-mount van canon.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

In goeie omstandigheden (licht) gaan uw foto's er goed uitzien met een iPhone, zolang je niet gaat "pixel peeken" of op groot formaat afdrukken. Zijn uw foto's om te posten op social media en op scherm te tonen of afdrukken op klein formaat is de iPhone m.a.w. voldoende. Zeker als je twijfelt of de investering in de nieuwe camera het nog wel waard is.

Uiteindelijk, je gaat het verschil tussen iPhone en DSLR of mirrorless pas echt zien als je beide naast elkaar legt. Als (!) de foto's in goeie lichtomstandigheden zijn getrokken en je geen specifieke eisen hebt op zaken als bvb. brandpuntafstand of diafragma (bokeh).
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nob schreef:Maar dat is dus eigenlijk een beetje mijn vraag... kan je, mits je wat aanleg hebt, even goede (kwaliteits) foto's maken met een iphone 12 als met een dslr? Als het hier dus gaat om gewone foto's (geen macro/tele/prof foto's).

Ik ben akkoord dat de fotograaf zelf het belangrijkst is, maar die blijft in deze dus dezelfde persoon (zowel met de iphone als met de dslr).
Zeer zeker ja. Je kan geweldige foto's maken met een goede GSM. Kijk hier maar eens!

Je zal wat vrede moeten nemen met beperkingen als de omstandigheden (licht) niet optimaal zijn en je kan niet spelen met lenzen maar als je talent hebt kan je met een GSM menig amateur de loef afsteken, ook zij met een fancy FF van +3.000 EUR.

Iemand haalde het al aan, zaken als compositie en creativiteit zijn enorm belangrijk en dat komt niet van uw toestel. het gaat erom dat de foto "werkt" en een verhaal vertelt. Dat maakt die ene foto zoveel beter dan al die honderden andere die soms op exact dezelfde plaats en moment genomen zijn.

Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom iedereen plots een DSLR moest hebben. Het zijn lompe dingen en de meerderheid laat ze op Auto staan omdat ze de handleiding nooit gelezen hebben en geen flauw benul hebben van pakweg belichting. Het stond blijkbaar goed om met zo'n bak rond te lopen :lol:

DSLR is eigenlijk voor mensen die fotografie als hobby/beroep beschouwen. Zij kunnen de mogelijkheden benutten en zullen ook sneller experimenteren met meerdere lenzen en hun vruchten willen afdrukken. Wie dat allemaal niet wil, kan beter bij een GSM blijven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

nog enkele preview pictures genomen met een iphone 12
https://www.dpreview.com/sample-galleri ... 0303392464
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

mailracer schreef:nog enkele preview pictures genomen met een iphone 12
https://www.dpreview.com/sample-galleri ... 0303392464
Kijk, dit is wat ik bedoel. Kijk eens op 100% crop naar de rimpels in het water, of het gras linksachter op de eerste foto. Dan merk je het gebrek aan detail door de resolutie die plafonneert.
Met een DSLR/mirrorless heb je dit niet/veel minder.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Best volgende week opnieuw testen.
iOS 14.3 brengt ondersteuning voor proRAW formaat
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ok, ik heb alvast via het cafetariaplan op 't werk een Iphone 12 pro max besteld.

Van slechte kwaliteit zullen de foto's niet zijn en als ik dan alsnog beter wil, kijk ik later nog eens naar de Nikon D780, als de prijs nog wat gezakt is.

ps. De iphone is voor mijn vrouw, zelf hou ik niet zo van gesloten systemen... (ik zou liefst een goeie versie van de pinephone ofzo hebben, maar dat gaat nog wel even duren eer dat wat meekan)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Slechte foto's komen niet door het toestel maar door degene die het bedient.

Hou ons op de hoogte van uw bevindingen!

Zelf heb ik deze week nog ontdekt dat het niets voor mij is. Ik wil af en toe eens een foto afdrukken en als je cropped zit je al snel aan de limiet voor een grotere afdruk. Met een kleinere sensor is dat nog veel erger. Dat is voor mij persoonlijk een reden om een compacte mirrorless te houden. Stel dat je de foto van je leven maakt met een GSM maar je kan hem niet deftig afdrukken, dat is een dealbreaker bij mij.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

warpozio2 schreef:Best volgende week opnieuw testen.
iOS 14.3 brengt ondersteuning voor proRAW formaat
https://petapixel.com/2020/12/14/apple- ... an-iphone/
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Impressionant!

Ik zal we mijn dslr nog niet voor laten, maar mooie resultaten. Ben benieuwd hoe ver je kan gaan met dat raw formaat.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Dizzy schreef: Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom iedereen plots een DSLR moest hebben. Het zijn lompe dingen en de meerderheid laat ze op Auto staan omdat ze de handleiding nooit gelezen hebben en geen flauw benul hebben van pakweg belichting. Het stond blijkbaar goed om met zo'n bak rond te lopen :lol:
Ik heb die stap toen (+- 2005?) gemaakt omdat ik wel wat ervaring had met klassieke fotografie. Was vooral voor de honden en paar keer als iedereen weer 'de perfecte compact' gevonden had in de aldi, was dat toestel elke keer zo traag... afdrukken en 2 tot 3 seconden wachten... En kwaliteit van de fotos was bij zeer helder weer buiten zeer goed. Als weerman wolk voorspelde was het direct wel minder. Ook na tegenvallende resultaten met duurdere compact (weet niet meer welke maar snapte ineens waarom iedereen zo enthousiast was over de aldi crap... ) dus de knoop door gehakt. Niet dat ik de dslr nodig had maar omdat de rest nog niet mee kon (en ik eigenlijk veel beweging/ongeposeerd fotografeer en dus geen foto op afspraak kan gebruiken)
Vrees dat er ook wel veel 'idool' fotografen tussen zitten waar vrienden gewoon zeggen dat ze goede fotos maken :lol: Herinner me nog meegesleept te worden naar diavoorstellingen van vakanties... horror zonder enige vorm van selectie gewoon hele avond elke foto, mislukt of niet toch maar erdoor jagen. Dacht dat je toen zelfs bij fotograaf kon vragen om heel filmke gewoon te ontwikkelen en rechtstreeks in frames en schuif voor de projector kon laten leveren. Demarsin, you evil bastard! De ergste heeft dan ook nog camera gekocht maar nooit begonnen aan enige vorm van editing :bang:
Moet wel toegeven dat ik bij de 2 kitlenzen gebleven ben (nikon standaard glas is voor mij genoeg). Er zijn situaties geweest waar ik macro/tele had kunnen gebruiken maar is er nooit van gekomen :lol:
Vind phone (en zeker ipad :lol: ) eigenlijk veel lomper in gebruik maar werkt wel goed.

Deze tekst zonder enige moeite van layout leest zo'n beetje als zo'n oude diavoorstelling :| :lol: sorry :lol:
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

warpozio2 schreef:
warpozio2 schreef:Best volgende week opnieuw testen.
iOS 14.3 brengt ondersteuning voor proRAW formaat
https://petapixel.com/2020/12/14/apple- ... an-iphone/
Niet onbelangrijk is dat proraw enkel zal ondersteund worden op de pro modellen (pro & pro max).
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

tien schreef:Ik heb die stap toen (+- 2005?) gemaakt omdat ik wel wat ervaring had met klassieke fotografie. Was vooral voor de honden en paar keer als iedereen weer 'de perfecte compact' gevonden had in de aldi, was dat toestel elke keer zo traag... afdrukken en 2 tot 3 seconden wachten... En kwaliteit van de fotos was bij zeer helder weer buiten zeer goed. Als weerman wolk voorspelde was het direct wel minder. Ook na tegenvallende resultaten met duurdere compact (weet niet meer welke maar snapte ineens waarom iedereen zo enthousiast was over de aldi crap... ) dus de knoop door gehakt. Niet dat ik de dslr nodig had maar omdat de rest nog niet mee kon (en ik eigenlijk veel beweging/ongeposeerd fotografeer en dus geen foto op afspraak kan gebruiken)
Vrees dat er ook wel veel 'idool' fotografen tussen zitten waar vrienden gewoon zeggen dat ze goede fotos maken :lol: Herinner me nog meegesleept te worden naar diavoorstellingen van vakanties... horror zonder enige vorm van selectie gewoon hele avond elke foto, mislukt of niet toch maar erdoor jagen. Dacht dat je toen zelfs bij fotograaf kon vragen om heel filmke gewoon te ontwikkelen en rechtstreeks in frames en schuif voor de projector kon laten leveren. Demarsin, you evil bastard! De ergste heeft dan ook nog camera gekocht maar nooit begonnen aan enige vorm van editing :bang:
Moet wel toegeven dat ik bij de 2 kitlenzen gebleven ben (nikon standaard glas is voor mij genoeg). Er zijn situaties geweest waar ik macro/tele had kunnen gebruiken maar is er nooit van gekomen :lol:
Vind phone (en zeker ipad :lol: ) eigenlijk veel lomper in gebruik maar werkt wel goed.

Deze tekst zonder enige moeite van layout leest zo'n beetje als zo'n oude diavoorstelling :| :lol: sorry :lol:
Uw tekst lezen is inderdaad vergelijkbaar met zo'n diavoorstelling :)

Dat was inderdaad een tijdje een rage maar simpel op te lossen. Nodig die mensen eens uit en toon hen enkel je allerbeste foto's, ze zullen niet meer durven om u uit te nodigen om naar hun reeksen "hier sta ik in de weg van..." te kijken :lol:

Iedereen is ergens moeten beginnen maar je kan ook heel snel zeer veel vooruitgang boeken als je er wat moeite in wil steken. Ik vind het leuk als ik zie dat mensen na wat tips ineens wel betere beelden maken. Kritiek is de beste manier om veel te leren maar je moet er open voor staan. Zelf zie je niet altijd wat je verkeerd doet, een soort blinde vlek.

Het gekste dat ik ooit meemaakte was in Nieuw Zeeland. We gingen naar een kijkhut om terugkerende pinguïns te fotograferen. De meeste toeristen stonden daar met een gsm of zelfs een ipad. Omdat het strand toch redelijk ver was had je dus wat zoom nodig. Je zag zo de teleurstelling op hun gezicht als ze hun resultaat bekeken, pinguins van 1mm op 3mm. Toen ik door mijn beelden scrolde zag een Japanner dat ik hier en daar toch de pinguins goed in beeld had. Die gast wou ineens een foto... niet van de pinguin maar van mijn scherm met de pinguin op :lol: Ik heb hem maar laten doen want het resultaat zal helemaal belachelijk zijn maar de man was enorm blij en stuurde het direct naar al zijn contacten op social media. Die zullen wat blij geweest zijn :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Dizzy schreef: Die gast wou ineens een foto... niet van de pinguin maar van mijn scherm met de pinguin op :lol: Ik heb hem maar laten doen want het resultaat zal helemaal belachelijk zijn maar de man was enorm blij en stuurde het direct naar al zijn contacten op social media. Die zullen wat blij geweest zijn :roll:
Voor japanner was het misschien voor de nationale nikon/canon trots? :lol:

Het meegesleurd worden was in de jaren 80 en zoals je aan tekst merk ben ik niet bepaald de persoon om uit te leggen hoe het dan wel moet :oops:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad, hij zal te beschaamd geweest zijn dat hij de trip gemaakt zou hebben zonder bewijs van aanwezigheid :lol:

Het uitleggen hoe het wel moet is anders veel gemakkelijker dan het zelf ook goed doen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Sinds Nokia N8 tien jaar geleden enkel nog maar foto's met de smartphone hier. Maar dat als vervanging van compact camera, niet van DSLR.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Voor de "doorsnee" foto"s zijn smartphones inderdaad (meer dan) voldoende. Vanaf het ogenblik dat er hogere ISO's nodig zijn laten ze het echter afweten. Een kleine sensor blijft een kleine sensor gelijk hoeveel megapixels ze zijn.
Ik heb mijn D90 vervangen door een D7500 en dat was toch een serieuze stap vooruit. De hoofdreden was vooral dat de D90 te veel ruis had boven ISO 4800.
Bij foto's van aurora hinkt de Iphone van onze zoon serieus achterop tegenover de D7500. RAW formaat is voor mij toch een must have voor een deftige nabewerking.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”