To vaccin or not to vaccin?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Momenteel wordt in enkele landen een corona-vaccin uitgerold. België volgt in januari. Een vaccin helpt bij de strategie om terug een normaal leven te hebben.
Ja, er zijn testen geweest, ja doeltreffendheid van verschillende merken wordt per opbod naar buiten gebracht. Maar wat weten we nu eigenlijk echt? Heeft men nu een vaccin tegen alle corona-virussen? Of enkel deze huidige (hoeveel mutaties zijn er in omloop?) vorm? Hoe lang is het werkzaam? Wat zijn de bijwerkingen? Is het een garantie op succes? Hoe werkt het vaccin? Hoe komt het dat ze het zo snel hebben kunnen produceren? Mag je vanaf je een vaccin gehad hebt opnieuw alle remmen los gooien? Hoe kan het dat een vaccin wel zou werken, waar men zegt dat iemand die het het effectief heeft doorgemaakt, niet immuun is, ...
Als men echt wil dat de bevolking springt voor een vaccin, gaat er toch wat meer (verstaanbare) uitleg naar buiten moeten gebracht worden denk ik
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het vaccin zal wel best veilig zijn, er is met zo'n massa mensen aan gewerkt dat het de ontwikkeling veel sneller gegaan is dan bij andere vaccins. Net zoals bij andere vaccins zijn ze natuurlijk niet 100% werkzaam maar dat is ook zo bij het griepvaccin.
Bijwerkingen zullen nog wel naar boven komen (zie allergische reactie in UK).
Wat we nog niet weten is in hoeverre een gevaccineerde besmettelijk is voor anderen vandaar dat "alle remmen los" al zeker niet van toepassing zal zijn. Daarvoor zullen we toch eerst een redelijk percentage gevaccineerden moeten hebben.
Effecten op lange termijn is afwachten natuurlijk maar dat is altijd zo.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Het wordt gratis aangeboden door de overheid.
Nu als ik voor het zeggen moest hebben , ge gaat niet op aanbod in oke.
Later wilt ge het wel is niet meer gratis dan.
Weigering bij uitnodiging is als toch problemen vanachter in de wachtrij.
Grote voordeel gedaan met wel of niet en men weet op voorhand de gevolgen.

uit het verleden bij de Armee Belge
Vallen en het was naast het plaske water geen probleem.
De volgende maal na de maatregelen ging men als men zei vallen de grootste plas opzoeken.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb het 2 keer gelezen fendtje, maar heb nog altijd geen enkel idee over wat je het hebt
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Daarmee schiet de overheid enkel in eigen voet want het doel is dat zoveel mogelijk mensen gevaccineerd raken. Het duurder maken voor mensen die al niet happig waren is dus totaal contraproductief.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wat ik zie gebeuren is dat je een vaccinatiebewijs gaat moeten hebben voor internationale reizen.

Dat is nu reeds bestaande voor andere ziektes, dus het lijkt me niet zo vergezocht dat je bvb Australië niet binnenraakt zonder bewijs van vaccinatie.

Op Europees vlak is dat natuurlijk lastig wegens open grenzen etc, maar overal waar er een grensovergang is zou dit een vereiste kunnen worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Conclusie: vaccinatie an sich is/wordt niet verplicht. Alleen, wil je ergens heen gaan (reizen, restaurantbezoek, bioscoop, café, winkel...) zal je een attest moeten tonen dat je gevaccineerd bent. Dus gaat iedereen het vaccin toegediend krijgen willen de mensen buitenshuis gaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Je kan het ook anders bekijken.
Touristen, reizigers die naar Schengen komen moeten een vacinatie (geel boekje) kunnen voorleggen.
conda
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 13:56

Ik ga mezelf zeker laten vaccineren. Ook al ben ik nog geen lid van de risicogroep. Je moet het niet alleen voor jezelf doen, maar vooral voor de anderen. Alleen als er voldoende mensen een vaccin hebben gehad, kan de keten van voortplanting doorbroken worden.
Al is een vaccin een berekend risico en zijn er nog vele onbekenden.

Ik werk zelf in een ziekenhuis en al enkele collega's gehad die COVID 19 gehad hebben. Ik heb er geen enkele horen zeggen dat het wel meeviel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn gedacht
Bijlagen
IMG-20201214-WA0002.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wil je dat alles terug het oude wordt, hoef je ook niet te twijfelen over het vaccin want er is weinig alternatief.

Zou het een fair idee vinden dat internationaal reizen verbonden wordt aan in orde met vaccinaties, eenvoudig op een luchthaven maar kan net zo goed op straat zijn door politie, de toeristen herken je toch eenvoudig.
Wil je geen vaccinaties, tja dan weet je dat er een boete kan volgen in het buitenland.
Eens benieuwd hoe lang de tegenstanders blijven van zodra hun geliefde vliegreis afgenomen wordt, plots staan ze in rij aan te schuiven hoor voor een vaccinatie.

Persoonlijk denk ik dat een vaccin gebaseerd op een ander reeds bestaand vaccin best wel oké is.
Ben dan weer iets twijfelachtiger over RNA-vaccins.
Ja het is "snel" gegaan en de rest aan de kant geschoven , maar alles wat er niet verder ontwikkeld is kost veel meer levensjaren dan het vaccin zal doen als men de gehele populatie bekijkt.

Ook zijn er denk ik velen met een groot bakkes maar met een nog grotere schrik van een klein naaldje en dit op het vaccin steken (ze mogen gerust eens mee bloed gaan geven om het tegendeel te bewijzen, ze zullen andere scheten laten als ze die naald zien).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@snel
Toen Ebola oprukte richting "Het Westen" was er ook plots heel snel een vaccin. Het gaat over welke middelen je mobiliseert om iets te bereiken...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:@snel
Toen Ebola oprukte richting "Het Westen" was er ook plots heel snel een vaccin. Het gaat over welke middelen je mobiliseert om iets te bereiken...
Bestond Ebola al niet langer en was er al onderzoek naar gedaan zodat er een voorsprong was?

Enfin, ben geen viroloog en wil best wel vertrouwen in hun advies, net zoals ik m'n huisarts moet vertrouwen als ik op consultatie ga.
Dat ze nog steeds worden afgestraft op "mondmaskers zijn niet nodig" etc. dus een vaccin is ook niet nodig vind ik absurd.
Mondmaskers waren schaars, dienden voor zij die het nodig hadden en correct konden gebruikten...
Een half jaar verder en er zijn er nog steeds die het niet snappen als je het toch op uwe kop moet zetten dat je het beter goed op zet!
Met uw neus boven het masker is even belachelijk als met uwe Charel uit uw broek lopen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef: Met uw neus boven het masker is even belachelijk als met uwe Charel uit uw broek lopen.
:banana:
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef:@snel
Toen Ebola oprukte richting "Het Westen" was er ook plots heel snel een vaccin. Het gaat over welke middelen je mobiliseert om iets te bereiken...
Eveneens experimenteel mRNA vaccin waar nog steeds veel onduidelijkheid over is.

Net zoals die 'corona vaccins' nu.

Dus veel plezier met proefkonijn spelen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Hier zit zo een labrat...met vaccin v5xx (mazelen vaccin aangepast zodat ze niet rond zijn maar ook spikes hebben)

Snel ontwikkeld? Als je alles opzij schuift en enkel hieraan werkt gaat het snel. Ze moeten enkel de spikes toevoegen aan het mazelen vaccin en op dieren testen.

Stappen overslaan? Ook niet: fase 1 (paar tiental om te kijken naar de veiligheid)
merken ze na 2/3 weken geen symptomen>>> fase2 starten (dosis bepalen en kijken of er anti bodies aangemaakt worden)

Normale gang van zaken is fase 1 afronden, dan pas fase2 (duurt 365d a 450d) en Dan pas fase3 duurt ook nog eens zolang.
Maar nu overlappen die fasen elkaar dus op een maand of 6 heb je resultaten of het al dan niet beschermd tegen ernstige ziekte.

-hoe zit het met besmettelijkheid? Die resultaten komen iets later.
-hoelang ben je beschermd? Ik word een jaar opgevolgd dus heb ik volgend jaar nog anti bodies....suprise.
Die van Pfizer zijn gestart in juni dus 06/21 gaan ze al kunnen zeggen 1 jaar bescherming ja/nee.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Achja, het zal wel veilig zijn als hun het zeggen...héél de wereld inspuiten met een nieuw experimenteel rna vaccin, 't is met hetzelfde water gemaakt als den Duvel..wat kan er dan in hemelsnaam nog fout lopen ? :angel:

serieus nu...laat ons eens ff kijken wat er gebeurd is met de laatste pandemie die we over ons gekregen hebben en de bijwerkingen van dat vaccin .
https://www.vaccinatieschade.be/content ... anse-griep
https://zorgnu.avrotros.nl/amp/fabrikan ... nse-griep/
https://www.fagg.be/nl/news/news_pandem ... embre_2010
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Of je neemt het risico besmet te worden door Corona wat ook ernstige gevolgen kan hebben voor je gezondheid, of je neemt het risico van de bijwerkingen van het vaccin.
Weten we van het virus al meer op lange termijn welke schade dat brengt?

Geen van beide is perfect.
Beroepen op dat anderen wel zullen vaccineren om groepsimmuniteit te bekomen is ten zeerste associaal want met zo'n mentaliteit komen we nergens.
Onze financiële situatie zal het allen absoluut hard raken vroeg of laat, dat is iets waar de mensen wél wakker van liggen.

Ja, de deskundigen en de regering vertellen ons zeker niet alles.
Slecht nieuws brengen is een proces tot aanvaarding zonder chaos en het einde is volgens mij nog lang niet in zicht denk ik.
Hoe had jij een jaar geleden gereageerd als ze je zouden vertellen hoe de feestdagen er dit jaar uit zullen zien?
Ik had ook gezegd goed zot, dat kan niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dat risico om besmet te worden kunnen we niet vermijden, dat risico bij vaccinatie wel :angel:
Maar in beide gevallen kan je het risico dus wel verkleinen.
Het eerste door zo gezond mogelijk te leven
Het 2 de door vooral niet te rushen met een nieuw (experimenteel) vaccin.

Owja, en je kan natuurlijk ook nog bidden, blijkbaar moeten we daar ook nog een beetje rekening mee houden :angel:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

iceke schreef:Dat risico om besmet te worden kunnen we niet vermijden, dat risico bij vaccinatie wel :angel:
Maar je voorkomt die besmetting dan weer door een vaccin (of toch de gevolgen van hopelijk).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”