Air Purifier / Humidifier

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Om gelijk de Humidifier over te slaan, overal in huis zit dit tussen de 40% en de 60%, de leefruimte zit bijna constant op 45%, en dat lijkt me wel goed te zijn.

Maar...

Ik ben (misschien) opzoek naar een Air Purifier. Het kan altijd beter denk ik dan.
Al heb ik geen idee van hoeveel 'kleine' deeltjes er hier rondzweven, we hebben een open keuken / eetkamer / zithoek, samen goed voor ongeveer 70m2 annex bureau, ongeveer 10m2.

Ik kwam toevallig de Xiaomi Air Purifier Pro voor een dikke 200 euro tegen, mogelijks jaarlijks 2 filters en (schat ik) een halve kw aan energie per dag. Qua kosten is dat zeker nog te overzien (16 uur aan 35w)

Aangezien we (devastator en ik) hier zowat alles in Home Assistant aan 't stoppen zijn, en er een kant en klare integratie voor die Xiaomi's bestaat, lijkt me dat wel interessant.
Maar dat is er uiteraard maar 1... Om snel Dyson te vernoemen, die gaat over mijn budget.

Extra info: we roken niet, hebben een pellet kachel (gesloten systeem, maar bij het poetsen durft er al eens iets vrij komen), 1 poes die 90% van de tijd buiten is.

Wie gebruikt er één, waar (welke ruimte), en waarom ?
Ben je er tevreden van ? Denk je dat het werkt? Of werkt het echt?
En welke heb je dan gekocht?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Wat zijn de lange termijn kosten van zoiets (filters en elektriciteit)? Wat is de meerwaarde t.o.v. regelmatig verluchten (als je in een propere omgeving woont natuurlijk)? Dat zijn zowat de eerste vragen die in mij opkomen bij dit soort toestellen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ygeffens schreef:Extra info: we roken niet, hebben een pellet kachel (gesloten systeem, maar bij het poetsen durft er al eens iets vrij komen), 1 poes die 90% van de tijd buiten is.

Wie gebruikt er één, waar (welke ruimte), en waarom ?
Wij roken niet, hebben een pellet kachel van Piazzetta, 4 poezen die 99,9% van de tijd binnen zitten. En geen purifier.
Ik sluit mij aan bij NukeM: ik zie de meerwaarde niet van zo een toestel. Behalve dan dat het geld kost, stroom verbruikt en misschien heel waarschijnlijk een soort van placebo effect gaat veroorzaken waardoor je gaat denken dat de lucht in huis properder of zuiverder is. Want meten kan je dat niet natuurlijk.
Enne om de lucht wat vochtiger te houden: mijn Piazzetta heeft bovenaan een ingebouwd water reservoir. Hangt vlak boven de brandkamer, dus goeie verdamping. Af en toe bijvullen met regenwater. Uiteraard met regenwater want met leidingwater is dat reservoir binnen de korste keren aangekoekt met kalk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of zelfs verergert: als er wat chemie in de filters zit, blaas je alle licht door de filters en mogelijks de chemie in uw leefruimtes.
Zet elke dag 1 of 2 keer de ramen een kwartiertje open, dan komt het wel goed.

Tenzij je onder "de brug" in Vilvoorde woont natuurlijk...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Inderdaad. Air purifier is niet nodig. Een bevochtiger van Venta kan wel interessant zijn in bv houtskeletbouw. De mijne werken via home assistant samen met de ventilatie. Ventilatie gaat even uit als de venta aanstaat, anders trek je het vocht weer buiten. Venta werkt filterloos.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

ygeffens schreef: Wie gebruikt er één, waar (welke ruimte), en waarom ?
Ben je er tevreden van ? Denk je dat het werkt? Of werkt het echt?
En welke heb je dan gekocht?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik net als jou die overweging vorige maand deed en zat te denken om air purifier te kopen. De belangrijkste reden is dat mijn vrouw astma heeft maar wel graag is genieten van een open haardje. Om toch iets te verduidelijken.... de Air purifier zuivert de lucht van fijn stof ook wel pm 2.5 deeltjes genoemd.

Ik heb de purifier uiteindelijk niet gekocht omdat ik eerst wilde weten hoe de situatie bij ons is (met en zonder openhaard). Als hij niet brand is de lucht prima (2 of 3 pm). Als de openhaard brand 1 meter vandaan stijgt deze naar gestaag naar maximum 13-15. (Dichtbij). Op straat wandelen zit je vaak aan het dubbele. Mocht je in het Antwerpse wonen en je wilt deze eens komen lenen, be my guest, laat me even weten dan geef ik mijn adres.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nexus1980 schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik net als jou die overweging vorige maand deed en zat te denken om air purifier te kopen. De belangrijkste reden is dat mijn vrouw astma heeft maar wel graag is genieten van een open haardje. Om toch iets te verduidelijken.... de Air purifier zuivert de lucht van fijn stof ook wel pm 2.5 deeltjes genoemd.
Astma is niet plezant maar je moet het ook niet gaan zoeken (open haard). Dan laat je die best gewoon uit. Gezondheid boven gezelligheid, niet? Ik ken trouwens astma patiënten die roken/rookten. Die ene, een buurvrouw, steekt al jaren 2 meter onder de grond. Klinkt misschien cru maar soms moet je mensen nu eenmaal met hun neus op de feiten drukken. Ik zou in elk geval weten wat kiezen moest ik astma hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

liegebeestig schreef:Inderdaad. Air purifier is niet nodig. Een bevochtiger van Venta kan wel interessant zijn in bv houtskeletbouw. De mijne werken via home assistant samen met de ventilatie. Ventilatie gaat even uit als de venta aanstaat, anders trek je het vocht weer buiten. Venta werkt filterloos.

Wij hebben thuis een Venta LW45 en die doet redelijk zijn werk. Zonder de Venta zitten we in de winter met een vochtigheidsgraad van 25%, met de Venta tussen de 40 a 50%.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik ben heel tevreden van mijn xiaomi air purifier 3... het werkt super. Degene die zeggen dat het niet helpt, weten niet waarover ze spreken. Zelfs zonder pelletkachel, roken, ... heb je er veel voordeel aan. Ik woon in de stad, je kan u niet voorstellen hoeveel vervuiling er is. Als ik mijn raam openzet, zie je de vervuiling binnenkomen.

Als tip : op aliexpres vind je kloon filters voor een prikkie. Ik had hiervoor een andere luchtreiniger, maar ik betaalde me toen blauw aan filters
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bambipower schreef:Ik woon in de stad, je kan u niet voorstellen hoeveel vervuiling er is. Als ik mijn raam openzet, zie je de vervuiling binnenkomen.
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Klonters met vuil, afval, vet,... die gewoon naar binnen komen gevlogen als het raam open staat?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Jij kan u beter ne bobcat kopen :beerchug:
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bambipower schreef:Jij kan u beter ne bobcat kopen :beerchug:
Dat was de vraag niet. Nog ene die zo een vervelende gewoonte heeft om naast de kwestie te reageren. De vraag was: hoe moet ik mij dat voorstellen, vervuiling die naar binnen komt gevlogen als het raam open staat?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Op de xiaomi staat een ppm teller.... daar kan je de vervuiling op aflezen.
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bambipower schreef:Op de xiaomi staat een ppm teller.... daar kan je de vervuiling op aflezen.
Bon, blijkt uiteindelijk dat je er hier gewoon naar slaat zoals een blinde naar een ei. Je ziet dus de vervuiling niet komen binnen vliegen, je leest gewoon af wat er op het display van het toestel staat. Ware veel handiger geweest om dat meteen te schrijven. Anderzijds: Purifier inschakelen en ramen open zetten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Bedankt voor jullie input tot hiertoe, al moet ik zeggen dat ik geen van alle reacties had verwacht, noch de negatieve, noch de constructieve... (slechts weinigen zien het nut in van zo'n toestel ??)

Voorstel: 'verlucht even'
We hebben een ventilatie type-D, met als bedoeling zo min mogelijk iets te moeten open zetten. We hebben dus ook geen ventilatieroosters boven de ramen. De filters die hier in zitten zijn 'G4' (een groffe filter dus).

Zet ik het toch open, dan krijg ik de buitenlucht binnen, en is dat dus 'het beste' wat haalbaar is.
Als ik nu in mijn Netatmo kijk zie ik staan: 2.5PM: 62 (er staat geen waarde aanduiding bij, maar ik gok ppm ?)
Nu heeft die buitensensor helemaal geen 2.5PM meter aan boord (kan ook niet voor die prijs), dus moet dat ergens uit meetgegevens komen die er ergens ophalen. Ik ga er even van uit dat die gegevens 'redelijk' juist zijn. Dat zou dus willen zeggen dat de 'verse' lucht die ik binnenkrijg 62 ppm heeft die kleiner zijn dan dan 2.5µ.
Als ik naar die filmpjes kijk van die Xiaomi, dan zie ik de meter daar tot dicht bij de 0 gaan.

Voorstel: 'bevochtiger'
Waarom zou ik dat nodig hebben, de waarden liggen goed. We hebben idd wel een houtskeletbouw.

@Jack Daniels
de Purifier aanzetten om te zien welke buitenlucht je binnenkrijgt, dat snap ik dus... Gewoon uit nieuwsgierigheid? Zeker.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-06 om 11.31.11.jpg
Schermafbeelding 2020-12-06 om 11.31.11.jpg (7.12 KiB) 1161 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ygeffens 06 dec 2020, 11:49, in totaal 1 gewijzigd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier wat grafiekjes en data over 2 Purifier toestellen. Concreet gezegd: gene stoef. En om de deeltjes te tellen: Dylos DC1100 Pro.
https://smartairfilters.com/en/blog/dat ... auto-mode/
Ge gaat verschieten van het verschil met de teller op die Xiaomi. En die filmpjes met een teller die op 0 staat op de purifier, dat je zo goedgelovig bent om dat voor waarheid aan te nemen??? Dat is toch hetzelfde als een autoconstructeur die komt vertellen dat het verbruik op 3 liter per 100km ligt terwijl jij als eigenaar nooit minder dan 5 liter verbruikt, ondanks alle inspanningen.
Uit die link onthoud ik vooral:
Despite running in a closed room all night, the Xiaomi left indoor air in the unsafe range
En nog:
For comparison, this is more than 20% worse than what I found by just strapping a filter to a small fan with a Velcro strap
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
bambipower schreef:Ik woon in de stad, je kan u niet voorstellen hoeveel vervuiling er is. Als ik mijn raam openzet, zie je de vervuiling binnenkomen.
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Klonters met vuil, afval, vet,... die gewoon naar binnen komen gevlogen als het raam open staat?
In Gent kan ik je vertellen dat na een half jaar de bovenkant van de nis van het raam roetvegen had (raam op kip op 3e verdiep). Dat was eigenlijk wel even schrikken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

@ygeffens
Ik heb met de pro geen ervaring. Maar op 70m2 denk ik dat je er al 2 moet plaatsen. Ook voor geluid, want anders gaat hij voortdurend in hogere snelheid draaien, en dan is het wel relatief storend. Als geluid niet stoort, kan je misschien met een gewone ventilator een betere luchtstroom maken, anders gaat hij de andere kant van de ruimte niet gefilterd krijgen
de koe zegt boe
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ventilatie is een goed begin en elk huis zou dat moeten hebben/doen. (talloze redenen die ik hier niet ga opsommen). Mechanisch of natuurlijk.

Maar woon je in een stedelijke omgeving, bij een verkeersas of heb je houtstokers in de buurt dan breng je uiteraard veel fijn stof binnen.

Ik heb het hier dus over fijn stof, PM2.5 en PM10 waar deze purifiers geschikt voor zijn. Andere poluenten laten we voorlopig even buiten beschouwing.

Meten is weten
Hoe goed of slecht is de binnenlucht/buitenlucht? Het begint met meten. Want zelfs al woon je in een groene long (als die nog bestaan in Vlaanderen), een houtstoker(of allesbrander) in de buurt, windstilte of een temperatuursinversie kunnen de vervuilingswaarden al snel doen verhogen.
Hoe is het gesteld met de buitenlucht: kijk eens op de kaart van het luftdaten meetnetwerk. Momenteel (6 december) zijn de waarden niet zo goed in Vlaanderen.
https://brussels.maps.sensor.community/ ... 841/4.3259

Hoe is het gesteld met je binnenlucht? Best hiervoor een PM meter aanschaffen. Voor enkele tientallen euro's heb je er al bij Ali.
Ikzelf heb mijn luftdaten meter, voordat ik hem buiten installeerde, enkele weken binnen getest. Dat viel over het algemeen nogal mee. In iedere geval beter dan de buitenlucht (Brussel). (Ik had toen nog geen mechanisch ventilatie). Maar er doken in de meetcurves grote pieken op. Zeer grote pieken!
Waar gezonde waarden PM2,5 onder de 50 zouden moeten blijven en liefst onder de 25, gingen die pieken tot 400 en hoger.
Oorzaak: de keuken en meer bepaald bakken. Nu zal een deel van die meting beïnvloed zijn door waterdamp (optische meter) maar studies naar die keukenvervuiling tonen aan dat er dus ook veel cancerogene deeltjes verspreid geraken in de woning afkomstig verbrande vetten. Ondanks het gebruik van een performante dampkap bleef die vervuiling een tijd aanhouden, ook na het kokkerellen. Verluchting via ramen of deuren konden de waarden doen dalen.

Nu zal zo een purifier die pieken onmogelijk de baas kunnen, maar hij zal wel helpen om terug naar een gezond niveau te komen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

R2D2 schreef:Nu zal een deel van die meting beïnvloed zijn door waterdamp (optische meter) maar studies naar die keukenvervuiling tonen aan dat er dus ook veel cancerogene deeltjes verspreid geraken in de woning afkomstig verbrande vetten.
En dan stelt zich de vraag: gaat het "zuivere van de binnenlucht tijdens én na het kokkerellen" een verbetering van betekenis bewerkstelligen?
Wetende dat je het grootste deel van die verbrande vetten opeet.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het gaat wel degelijk over cancerogenen in de binnenlucht die we inhaleren en die dus via de ademhaling in ons lichaam komen. Dat staat los van hoeveel vet je daarboven nog via de voeding naar binnen werkt.

En misschien nog niet duidelijk verwoord, maar het gevaar schuilt niet alleen in de hoge piek, maar vooral dat die hoge waarden lang blijven hangen in huis zonder ventilatie of zuivering.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Meten is weten, en daarom dat ik ook snap dat @bambipower zijn toestel voor een open raam zet.

Ik had op deze site (https://www.irceline.be/nl) al gekeken, volgens mij dezelfde gegevens als die andere site hier.
Probleem is daarbij dat het zeer algemene gegevens zijn.

Zoals ik al aangaf, die houtkachels hier in de buurt doen er geen goed aan, en dat komt dus gewoon binnen. Aangezien de woning gesloten is, op de ventilatie na had ik al gedacht om op mijn invoer op het dak (45° maar de invoer zit op een halve meter van het platte dak) een box te plaatsen buiten waarin 1° een groffe voorfilter en 2° daarachter een koolstof (?) filter (of iets anders dat buiten mag staan, en opvangt wat ik uit de lucht wil).
Zo zou ik toch op zijn minst toch de zeer plaatselijke slechtere lucht binnen trekken.
Als bij mijn buren op het terras iemand zit te roken, komt dat zo binnen. En daar zou ik toch wel eens vanaf willen.

Waarom op het platte dak? de ruimte binnen waar de ventilatie staat is veel te klein, daar kan niets meer bij.
En ongeveer 2 meter van de invoer staat een zonnecollector voor sanitair WW, daaronder zou die box kunnen schuilen voor rechtstreekse regen bvb.

Nu wijk ik uiteraard af van mijn oorspronkelijke vraagstelling, al is het blijkbaar toch nog nuttig (R2D2) om binnen er ook (plaatselijk) werk van te maken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

R2D2 schreef:Het gaat wel degelijk over cancerogenen in de binnenlucht die we inhaleren en die dus via de ademhaling in ons lichaam komen. Dat staat los van hoeveel vet je daarboven nog via de voeding naar binnen werkt.

En misschien nog niet duidelijk verwoord, maar het gevaar schuilt niet alleen in de hoge piek, maar vooral dat die hoge waarden lang blijven hangen in huis zonder ventilatie of zuivering.
De toename van de carcinogenen in de voeding én in de baklucht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zowel door de gebruikte bereidingswijze als door het soort vetten die aanwezig zijn bij de bereiding.
Uiteraard zijn niet enkel de vetten verantwoordelijk voor het ontstaan van de carcinogenen. Dat spreekt voor zich.
Bijvoorbeeld: brood dat te lang (te hoge temperatuur) geroosterd wordt.

Het lijkt me efficiënter om de bron aan te pakken dan het gevolg.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het zoveelste topic op deze site waar er een probleem gecreëerd wordt terwijl er geen is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

ygeffens schreef: Ik had op deze site (https://www.irceline.be/nl) al gekeken, volgens mij dezelfde gegevens als die andere site hier.
Probleem is daarbij dat het zeer algemene gegevens zijn.
Irceline is gebaseerd op een zeer beperkt aantal meetpunten en die gegevens worden dan geëxtrapoleerd volgens modellen en in functie van het weer. Uiteraard is de situatie hyperlokaal zeer onzeker want irceline weet niet wat of wanneer je buur iets begint op te stoken.

Luftdaten heeft een veel uitgebreider netwerk en met een beetje geluk zit er een meter in je buurt. Zoom maar in op de kaart en kijk naar de real time resultaten van individuele meters. En als je helemaal zeker wil zijn, bouw er zelf één op basis van een ESP8266 en deel je data met luftdaten. https://sensor.community/nl/sensors/

Een voorbeeld van lokale data: ik heb al enkele keren de locatie van grote branden kunnen afleiden op basis van de luftdaten map. Je kan dan de rookpluim real time volgen aan de hand van de stijgende metingen. En nu de kaart ook windrichtingen aangeeft is er nog weinig twijfel wat betreft de bron.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Jack Daniels schreef:Het zoveelste topic op deze site waar er een probleem gecreëerd wordt terwijl er geen is.
Ik had geen probleem hoor, alleen een vraag, maar toch bedankt alweer voor je zeer constructieve bijdrage :-) Al zullen wij dit wel niet snel doen ... :beerchug:

Gelukkig hebben sommigen mij hier in een goede richting geduwd, en heb ik weer wat voer om over na te denken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Jack Daniels schreef:Het zoveelste topic op deze site waar er een probleem gecreëerd wordt terwijl er geen is.
Zegt de man met de pelletkachel die hierna nog eens komt herhalen dat die geen fijn stof veroorzaken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

decat schreef:
liegebeestig schreef:Inderdaad. Air purifier is niet nodig. Een bevochtiger van Venta kan wel interessant zijn in bv houtskeletbouw. De mijne werken via home assistant samen met de ventilatie. Ventilatie gaat even uit als de venta aanstaat, anders trek je het vocht weer buiten. Venta werkt filterloos.
Wij hebben thuis een Venta LW45 en die doet redelijk zijn werk. Zonder de Venta zitten we in de winter met een vochtigheidsgraad van 25%, met de Venta tussen de 40 a 50%.
Ik begrijp niet goed hoe je aan zo'n lage vochtigheid komt.
Want ook wij hebben dus die houtskelet. Is er dan bij ons iets niet goed (/of anders?) uitgevoerd waarom die vochtigheid bij ons 'normaal' (45%) is?

Blijkbaar dacht ik (duidelijk onterecht) dat een Humidifier enkel de vochtigheidsgraad verhoogde, maar ik lees nu bvb net op een site die die dingen verkoop
Met deze bevochtiger verbeter je direct de luchtkwaliteit, want stof en pollen blijven achter in het waterreservoir.
Dat wist is dus helemaal niet. Is dat bij elke humidifier zo? Ik was ondertussen toch even gaan kijken naar die van Xiaomi (prijs/design).

Zoals ik al aangaf, bij mij is de vochtigheidsgraad in de living 45%. Als 40 tot 60% ideaal is, dan zou ik bvb dit kunnen gebruiken om tot 50% te gaan. En is dat dan wel nuttig? (voor zo'n klein verschil)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

R2D2 schreef:
Jack Daniels schreef:Het zoveelste topic op deze site waar er een probleem gecreëerd wordt terwijl er geen is.
Zegt de man met de pelletkachel die hierna nog eens komt herhalen dat die geen fijn stof veroorzaken.
Heb je een link? Kan het mij niet zo direct herinneren dat ik dat gezegd heb.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kom reviews tegen die beginnen op een level van 300+ (zonder eenheid, vermoedelijk µg/m³), dan lijkt zo'n purifier zowel noodzaak als dweilen met de kraan open :).
Mijn luftdaten sensor haalt nu 25µg/m³, ondanks de koude en de houtkachel die brandt, is de waarde de voorbije week niet boven de 30µg/m³ geweest.

https://www.androidauthority.com/mi-air ... 3-1065156/
Compared to my BlueAir or Honeywell air purifiers, the Mi Air Purifier isn’t quite effective; however, at half the cost for the unit itself and significantly cheaper filters, the Mi 3 is a very good and affordable first step towards improving air quality in your home.
Als de luchtkwaliteit slecht is, zou ik eerder verhuizen dan uw huis volzetten met zo'n purifiers.
Wat als je een raam open zet voor frisse lucht? Terug massaal veel brol binnen?
In welke omgeving ga je hardlopen, fietsen, ...?
In welke omgeving groeien uw kinderen op ...?
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 8 keer

ygeffens schreef: We hebben een ventilatie type-D, met als bedoeling zo min mogelijk iets te moeten open zetten. We hebben dus ook geen ventilatieroosters boven de ramen. De filters die hier in zitten zijn 'G4' (een groffe filter dus).
Zou het in dit geval niet helpen om die G4-filter te vervangen door een fijnfilter die wel fijnstof en pollen uit de lucht haalt?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Daar heb ik ook al naar gezocht, ik zoek F9 op rol, als dat bestaat.
Ik maak mijn filters zelf.

Alu kader openen, filter er uit, en opnieuw vullen.
Poprivet er in, en ik kan weer verder. Kost een fractie van een ready made filter...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Mijn meetapparatuur: een SDS011 (+/-15€ bij Ali), aangesloten op een nodemcu/ESP8266 (2,5€ bij Ali) waarop ESPEasy draait. Zo kan ik via MQTT naar Openhab loggen.

Huidige buitenwaarde op moment van schrijven: 45,5 µg/m³ voor PM2.5 en 63 µg/m³ voor PM10. Eerder deze week effe waardes gehad richting de 300 µg/m³ voor beide waardes (windstille smog-achtige ochtend). Woon in een dorp op het platteland, maar wel met een aantal houtkachels in de omgeving. Ook door lange afwezigheid van aardgas vooral mazoutverwarmingen in de omgeving.

Ik heb binnen ook een tijd logging gedaan (wij beschikken over een inbouwcassette voor hout en had daar wat schrik voor): Ik kwam binnen amper boven de 5µg/m³ voor PM2.5 en 10µg/m³ voor PM10.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Inderdaad, de Venta 'wast' de lucht ook: je vult de bak met water (evt met product erin om makkelijker te kunnen reinigen), en dan hang je er twee draaiende rollen in, die voorzien van een soort honingraat. Er zit enkel nog een ventilatortje in. Alle vuil komt dan in de bak terecht (en koekt wat aan de bak). Simpel en goed systeem.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

ygeffens schreef:
Ik begrijp niet goed hoe je aan zo'n lage vochtigheid komt.
Want ook wij hebben dus die houtskelet. Is er dan bij ons iets niet goed (/of anders?) uitgevoerd waarom die vochtigheid bij ons 'normaal' (45%) is?
In ons geval is het geen houtskeletbouw maar een oud rijhuis, verwarming op gewone radiatoren.
In de meeste huizen is het tijdens de wintermaanden redelijk droog. Een degelijk gebouwde houtskelet is vochtregulerend oa door isolatie zoals Gutex.

De Xiaomi verbruikt tot 60w, de Venta op de hoogste stand 8w. De Venta's zijn wat duurder in aankoop maar hebben een zeer lage onderhouds en gebruikskost. In ons geval heeft het zeker zijn nut en als ik zie wat er in de bak achterblijft bij anderen vermoedelijk ook.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Hier ook een Venta staan. Heel tevreden van. Zetten deze enkel in het stookseizoen op voor luchtvochtigheid wat naar boven te brengen. Zonder te meten voel je het klomaat verbeteren. Gieten er af en toe ook een geurtje bij om het compleet te maken. Als ie stuk zou gaan, zouden we beslist een nieuwe in huis halen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

decat schreef:
ygeffens schreef:
Ik begrijp niet goed hoe je aan zo'n lage vochtigheid komt.
Want ook wij hebben dus die houtskelet. Is er dan bij ons iets niet goed (/of anders?) uitgevoerd waarom die vochtigheid bij ons 'normaal' (45%) is?
In ons geval is het geen houtskeletbouw maar een oud rijhuis, verwarming op gewone radiatoren.
In de meeste huizen is het tijdens de wintermaanden redelijk droog. Een degelijk gebouwde houtskelet is vochtregulerend oa door isolatie zoals Gutex.
Dit is voor mij nieuw terrein... Als bij ons in de winter is de vochtigheidsgraad gewoon 45%, mag ik dan er uit verstaan dat dit goed is uitgevoerd? en dat in woningen waar het lager is (25%) iets mis is, of omgekeerd?

@Dfrog en andere Venta gebruikers
Het is toch een behoorlijk groot toestel, en (eerlijk) ik kan ze niet echt mooi noemen. Hoe overkom je dat?
Aangezien er lucht in en uit moet kan ik me voorstellen dat er toch behoorlijk wat vrije ruimte rond moet zijn en dat je het al zeker niet in een hoek mag zetten maar eerder centraal.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

ygeffens schreef:Daar heb ik ook al naar gezocht, ik zoek F9 op rol, als dat bestaat.
Ik maak mijn filters zelf.

Alu kader openen, filter er uit, en opnieuw vullen.
Poprivet er in, en ik kan weer verder. Kost een fractie van een ready made filter...
Ik had ook het probleem dat mijn dure ready-made filters heel snel vuil werden. Oplossing: een filterbox gestoken in de aanvoer waardoor ik daar een groffe filter steek (G4, op rol aangekocht en maak ik zelf) en in de unit zelf steekt dan een F7-filter.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Jack Daniels schreef:Het zoveelste topic op deze site waar er een probleem gecreëerd wordt terwijl er geen is.
Volgens uw buikgevoel, of is er wetenschappelijk bewijs ?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

ygeffens schreef:[
Dit is voor mij nieuw terrein... Als bij ons in de winter is de vochtigheidsgraad gewoon 45%, mag ik dan er uit verstaan dat dit goed is uitgevoerd? en dat in woningen waar het lager is (25%) iets mis is, of omgekeerd?
Dat valt volgens mij onder evolutie. Woningen van 80 tot 100 jaar oud tov recente houtskelet.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”