Netwerk vereisten Proximus IPTV

Plaats reactie
simontwp
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2020, 15:51
Bedankt: 1 keer

Op dit forum las ik reeds een aantal posts over het gebruik van Proximus decoders achter een eigen router/switches.
Als ik het goed begrijp is er een zekere white listing van MACs nodig. Hoewel het onduidelijk lijkt te zijn of dit gaat om MAC van decoder of van BBox.
Weet iemand zeker hoe dit zit?
Voorts zou het WAN zijdige verkeer voor IPTV over vlan 30 moeten gaan.

Momenteel:
Glasvezelmodel
| __ BBox v3 + __ USG Pro __ 2 unifi switches
\__v7 decoders

Probleem bij deze opstelling is dat chromecast niet werkt - decoder en al de rest zit nu eenmaal in een ander netwerk. Om dit gebruiken is dus een HDMI input switch naar de Nvidia Shield nodig. Nogal stom en een zeer lage 'wife acceptance factor'. Eigenlijk is de VRT Nu app voor ons kijkgedrag (samen met netflix en prime) voldoende voor 85% van ons tv kijken.
Een oplossing die ik zak op dit forum is het inpluggen van bbox op de switch.... maar ik beschouw de bbox nu niet echt als vertrouwd apparaat en dat dan zo maar in mijn netwerk (op een apart vlan) steken wil ik liever niet.

Gewenst:
glasvezelmodem
| ___ WAN1 USG Pro (FIXED IP voor Usg Pro via PPPoE)
\___ WAN2 USG pro (tagged vlan 30 -- MAC address van WAN2 veranderen naar MAC address BBox).
Configuratie:
-> static routes voor IPTV via WAN2. Al de rest ongewijzigd

Mijn vragen:
- heeft iemand dit ooit getest? Ken je misschien redenen waarom dit sowieso niet zou werken?
- kent iemand de ip ranges in gebruik voor IPTV - die ik nodig zou hebben voor de static routes?
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Kijk eens in dit topic.
Ben benieuwd of je het zo aan het werk krijgt.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... sg#p765072

Beetje offtopic, maar vind het jammer dat je op de bbox geen vlans kan instellen, dan heb je geen usg nodig als je vlans wilt gebruiken in je eigen netwerk. Dat zou men bij proximus toch eens mogen integreren.
simontwp
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2020, 15:51
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de tip Sky.
Maar dan zit de bbox op m'n netwerk zonder firewall... dat wilde ik net vermijden. Goed, blijft wel in apart vlan en blijkt wel zowat de enige optie.
Er werkt maar 1 poort van het glazvezel bakje - dus twee keer naar WAN gaan zal niet lukken.
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je kan er toch een switch tussen hangen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
simontwp
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2020, 15:51
Bedankt: 1 keer

Dat ga ik vanavond een keer proberen!

glazvezel modem
\__Switch
\____ WAN1 PPPoE vlan 10 voor internet
\____ WAN2 PPPoE vlan 30 voor IPTV

Static routes (ip adressen vinden) voor Proximus TV. Enige dat ik vermoed op dit ogenblik is tv.proximus.be/com
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Bij mij lukte PPPoE op VLAN30 niet wel op VLAN10.

Ik heb dan geprobeerd op mijn Mikrotik Routerboard 2 Interfaces te bridgen als WAN waarop ik een de bbox had aangesloten maar dat werkte ook niet.

Dus nu ziet mijn werkende setup er zo uit:

--glasvezel modem
\__Bbox3v
\___Mikrotik Routerboard (PPPoE session) ----> Cisco Smart Switch ----> laptops/desktop/wifi/servertjes/...
\___Cisco Smart Switch (Proximus IPTV VLAN ID zonder routing) ----> Proximus IPTV box v5
\___Proximus Mobile Extender

Wat mij opgevallen is dat Proximus IPTV box naar de bbox zoekt op een of andere manier (mac, of andere id code?).
Als hij deze niet vind krijg je al direct een foutmelding ivm netwerk.
Vind hij die wel maar netwerk werkt niet helemaal kan je soms terug door menu browsen en krijg je minder foutmeldingen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

PleXuS schreef:Bij mij lukte PPPoE op VLAN30 niet wel op VLAN10.
PPPoE op VLAN30? Waar is dat voor nodig?
Voor Proximus TV gebruikt de B-box3 IPoE op VLAN30.

Maar als het de bedoeling is om de "routed mode" van de Bbox na te bootsen, wens ik je veel geluk.
Via DHCP (option xx) krijgt de B-box3 een hele resem van static routes toegestuurd, je kan dit al moielijk nabootsen zonder dat je precies weet hoe het in elkaar zit.
En je zal wellicht geen IP adres krijgen op VLAN30 zonder een correct MAC adres van de router ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

ah ok, ik dacht dat men PPPoE ook gebruikte op VLAN30.

Nuja mij lijkt het beste te doen zoals mijn huidige setup.
Als er ooit iets scheelt of men aanpassingen doet krijg ik tenminste nog support omdat het volgens de officiële manier werkt.

Ik vraag mij alleen af welke type fiber kabel men gebruikt tussen fiber modem en aansluitpunt op de muur.
Is dat een singlemode fiber? (Singlemode OS2 kabel met SC connectoren)

Dan kan ik alles in men kast plaatsen met een iets langere fiber kabel. :-)
simontwp
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2020, 15:51
Bedankt: 1 keer

@phillipe_d mmmm, ok. Inderdaad nog wat meer aan de hand dan hetgeen ik had begrepen.
Een ip adres krijgen op VLAN 30 is me nog niet gelukt.

Via gathering of tweakers forum post ben ik ook weer wat wijzer geworden.
WAN nic moet een PPPOE verbinding maken, vlan 10 - voor internet.
Op diezelfde poort moet er een IPOE verbinding maken, VLAN 30 voor IPTV.

Darenboven moeten er inderdaad wat speciale DHCP routers opgevraagd worden zodat IPTV correct gerout wordt en moet er een IGMP proxy ingesteld worden voor correcte multicast.

Niet van de poes voor een software engineer - spijtig dat niemand de correcte settings voor Proximus kan posten.
Als ik het goed begrepen heb kan ik dit wel sniffen dmv port mirorring? Heb nu de opstelling met twee kabels van bbox naar eigen netwerk. 1 naar de WAN poort en één naar mijn switch op apart vlan - voor decoders.
Als ik de poort, in gebruik door een decoder, mirror naar een andere poort waar ik mijn pc op aansluit - kan ik dan sniffen met wireshark?
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
Manta99
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008, 07:27

We hebben een gelijkaardige situatie en ik kan zeggen dat het nog complexer wordt met een v7 android decoder.

De BBox heeft 4 uitgangen en heeft geen eigen PPPoE verbinding:
  1. naar WAN1 van Unifi USG router met eigen PPPoE sessie (met fixed IP) om een volledig te voorzien van internet. Er zijn meerdere AP en Switchen achter de router. Geen probleem hier.
  2. naar WAN2 van Unifi USG met lokaal IP adres van BBox om deze vanuit het eigen netwerk nog te kunnen benaderen.
  3. naar WAN Bizz IP box (IAD) om VOIP via Belgacom network te routeren vanuit de eigen software PBX (telefooncentrale)
  4. naar Unifi Switch om TV decoders te voorzien van VLAN30 vanuit de BBox via een eigen VLAN op de poort van de switch en de deze van de decoders.
Met de komst van decoder v7 is zowel een internet verbinding vereist las het VLAN30 netwerk. De BBox moet dus een PPPoE sessie opbouwen, anders werken de TV decoders niet meer. Net de PPPoE sessie terug opgestart, en de eigen PPPoE sessie werd meteen verbroken.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

heb geen ervaring met android v7 decoders maar werken die in je eigen lan achter je eigen nat in geval bv dubbele nat ( weet dat het geen ideale situatie is maar gewoon nieuwsgierig )
Laatst gewijzigd door philippe_d op 02 nov 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”