Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je mag er zeker van zijn dat dat Antwerps gouverneurke straks weer extra buiten proportionele maatregelen gaat opleggen. Je mag er ook zeker van zijn dat al die kortgedingen weer rechtstreeks de vuilbak ingaan.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

1207 schreef: zelfs de regeringsleden slagen er niet om hier zelf het goede voorbeeld te geven.
de ministerraad had perfect via Skype/zoom/beveiligde lijn/... van thuis uit kunnen verlopen.
toch verkozen ze allemaal naar Brussel af te zakken en nadien interviews te geven.
Absolute veiligheid bestaat niet op IT-vlak, ik vind het dan ook geen probleem dat er fysiek vergaderd wordt, wanneer belangrijke zaken besproken worden.
Al hoop ik wel dat ze consequent zijn en in de vergadering, geen laptops, smartphones of tablets toelaten(De EU doet dit ook wanneer ze intern vergaderen over Brexit, omdat ze ervan uitgaan dat de Britse geheime dienst meeluistert).
Ik vrees echter dat de Belgische politici hun smartphones meenemen om te twitteren, journalisten te briefen en tutti quanti.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het opstellen van de huidige regelgeving tgv corona is wat mij betreft toch héél wat minder spionage-gevaarlijk dan de brexit onderhandelingen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Stroper schreef: Absolute veiligheid bestaat niet op IT-vlak, ik vind het dan ook geen probleem dat er fysiek vergaderd wordt, wanneer belangrijke zaken besproken worden.
en zo vinden we toch altijd een excuus om toch samen te komen
net hetgeen ge nu moet vermijden.

wilmès is hierdoor op de ic gesukkeld en zelfs dan leren ze het niet (of te lomp om het te snappen?
( Wilmès kan onmogelijk zeggen vanwaar ze het heeft dus is het werk en vergaderen een grote kanshebber)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:Je mag er zeker van zijn dat dat Antwerps gouverneurke straks weer extra buiten proportionele maatregelen gaat opleggen. Je mag er ook zeker van zijn dat al die kortgedingen weer rechtstreeks de vuilbak ingaan.

Gelukkig Iceke, zijn er nog mensen met gezond verstand zoals da Antwerps gouverneurke ... Ik citeer Erika Vlieghe verder: "nog maar vanaf het moment dat het virus een oog opent, moet je reageren ..."

Gelukkig ben jij niet één van diegenen die opgebeld wordt met de boodschap dat uw ingreep voor onbepaalde duur uitgesteld wordt ... OK, ik ga u voor zijn, da's een teken dat ze niet dringend is maar iedereen die ze moet ondergaan, heeft ze liefst zo rap mogelijk achter de rug.

Ik zie hier in het ziekenhuis niet dat het huis brandt, ik zie een huis in lichterlaaie ...

Dus dergelijke uitspraken vind ik ronduit schandalig en nog schandaliger dat gerechterlijk heel veel in de prullenmand verdwijnt.

Zorgverleners zullen wel de gevolgen dragen ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Een avondklok en mondmaskerplicht op het hele grondgebied ?
Dat is geen gezond verstand, dat is elk gevoel met de werkelijkheid verloren zijn.
De werkelijkheid = dat er een groot probleem is in de wzc en een onderbezetting in het az.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

iceke schreef: De werkelijkheid = dat er een groot probleem is in de wzc en een onderbezetting in het az.
dat is uw werkelijkheid jammer genoeg.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:Een avondklok en mondmaskerplicht op het hele grondgebied ? Dat is geen gezond verstand, dat is elk gevoel met de werkelijkheid verloren zijn. De werkelijkheid = dat er een groot probleem is in de wzc en een onderbezetting in het az.
Alzo sprak iemand met een totaal gebrek aan kennis over de huidige gang van zaken in de ziekenhuizen en niet de minste medische achtergrondkennis ...
Met alle respect maar ik twijfel ten gronde aan uw binding met de werkelijkheid die blijkbaar gereduceerd wordt tot "uw perceptie van de werkelijkheid zoals die u best uitkomt'". Dit is dan nog het beste scenario waar we kunnen van uitgaan gezien uw uitspraken ...

Dat er momenteel een gebrek aan middelen en personeel is in de ziekenhuizen weet iedere vlieg die momenteel ergens door een huiskamer zoemt.
Dus uw conclusies zijn weinig opzienbarend en getuigen van weinig kennis en inzicht in de huidige werking van ziekenhuizen.

En ik zal u nog iets spectaculairder mee geven: deze toestand in de ziekenhuizen is het resultaat van het objectieve feit dat een groot deel van de bevolking zijn voeten geveegd heeft aan de maatregelen op moment dat alles van de baan leek.
Verder: als in een wijk met 20 huizen er 5 in brand schieten en men er van uitgaat dat de brand vanzelf wel zal uitdoven, dan riskeer je natuurlijk dat er van die wijk niet veel meer over blijft.
En dat de lokale brandweer niet altijd over de nodige mankracht en middelen beschikt om 20 brandende huizen tegelijk te blussen, lijkt me zeer logisch. Misschien voor u opzienbarend maar als men bij de eerste brand direct blust, reduceert men het risico op uitbreiding en ontstaat er geen overbevraging van de lokale kazerne.

De parallel met de gang van zaken in de ziekenhuizen lijkt me duidelijk.

Ook de virologen zeggen dat men nu een put probeert te dempen terwijl het spreekwoordelijke kalf al verdronken is ....


En over het gezond verstand van den Vlaming gesproken, cf. volgend artikel op de site van Het Nieuwsblad:
"Virologen die oproepen om thuis te blijven of niet, we plannen massaal uitstappen. Alle recreatieparken en vakantiehuizen in ons land zitten bomvol voor de komende herfstvakantie. In de Ardennen houden ze hun hart vast. “Wij gaan extra controleren of er geen te grote groepen samen logeren”, zegt de gouverneur van Luxemburg. Er is hier weinig of niets te beleven. De regels zijn strikter dan in Vlaanderen: heel veel dingen zijn dicht. U mag komen, maar alleen met uw gezin. En dan nog. U zal waarschijnlijk ontgoocheld zijn ...
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck op 28 okt 2020, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor zij die willen geloven dat het huis niet al kei lang in de fik staat
én dat we nog lang deze maatregelen zullen moeten ondergaan:
In de eerste golf moesten ziekenhuizen al naar adem happen. In de tweede golf wordt de druk zo goed als zeker nog hoger, zo blijkt uit simulaties van verschillende Belgische universiteiten. ‘De situatie is uiterst kritiek.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201028_93470264

Heel wat simulaties over aantal gevallen, ziekenhuisopnames en ICU's.

We hebben zo lang getalmd om effectieve maatregelen te nemen, dat het nu heel lang gaat zijn én het lange talmen zal méér economische schade veroorzaken dan wanneer we sneller geschakeld zouden hebben.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

heist_175 schreef:Voor zij die willen geloven dat het huis niet al kei lang in de fik staat
én dat we nog lang deze maatregelen zullen moeten ondergaan:
In de eerste golf moesten ziekenhuizen al naar adem happen. In de tweede golf wordt de druk zo goed als zeker nog hoger, zo blijkt uit simulaties van verschillende Belgische universiteiten. ‘De situatie is uiterst kritiek.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201028_93470264

Heel wat simulaties over aantal gevallen, ziekenhuisopnames en ICU's.

We hebben zo lang getalmd om effectieve maatregelen te nemen, dat het nu heel lang gaat zijn én het lange talmen zal méér economische schade veroorzaken dan wanneer we sneller geschakeld zouden hebben.
Wat ik raar vind, is dat dergelijke conclusies pas nu leiden tot allerhande publicaties in kranten en diverse media tout court en dat men nu panikeert omdat een huis in brand staat dat al in juli terug aan het smeulen was.

Niet dat ik mezelf visionair of intelligent acht, maar dit voorspel ik al maanden. Het was nog makkelijker dit te voorspellen dan het feit dat ik quasi-zeker vanavond de juiste lotto-cijfers niet zal ingevuld hebben ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oh, maar de media hebben dat al heel lang geschreven en voorspeld. Je kan dat ook niet elke week herhalen natuurlijk :).
Voor onze eerste lockdown stonden er al artikels van die aard in DeStandaard. En dat wordt af en toe herhaald als een paragraaf in covid-gerelateerde artikels.

Edit
DeStandaard 11/03 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200310_04884494
DeStandaard 28/03 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200327_04904904

Het zijn de beleidsmakers (Wilmes, DeBlock, Beke en nu Jambon) die deze raad in de wind (hebben ge) slagen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef:De werkelijkheid = dat er een groot probleem is in de wzc en een onderbezetting in het az.
De werkelijkheid = dat er overal een groot probleem is en op veel plaatsen een onderbezetting begint te komen. Alleen is het in de zorg wel meer precair.

Op mijn werk is covid-19 al goed doorgebroken en gaat het niet lang meer duren voordat de productie ernstig in gevaar gaat komen. De overblijvers moeten de gaten vullen met massaal veel overuren. Dat betekent veel meer aanwezig zijn op de werkvloer, vermoeidheid en stress en dat in een vol continue systeem. De gevolgen laten zich raden. Tegelijk zet de werkgever nog steeds in op niet-essentiële werken, met nog steeds teveel volk op de werkvloer en een pak mensen die beter thuis telewerk zouden kunnen doen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Op mijn werk is covid-19 al goed doorgebroken en gaat het niet lang meer duren voordat de productie ernstig in gevaar gaat komen.
De economie sparen door te treuzelen ernstige maatregelen te nemen gaat ons uiteindelijk veel meer kosten dan de korte pijn.

M'n haren komen dan ook overeind als ik uitspraken hoor zoals "er was geen politiek draagvlak" :bang:

Dergelijke politiekers zouden persoonlijk verantwoordelijk moeten gesteld worden en nooit nog aan de bak komen !
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Dergelijke politiekers zouden persoonlijk verantwoordelijk moeten gesteld worden en nooit nog aan de bak komen !
We weten allen dat het niet gaat gebeuren.
Weyts, Beke, DeBlock, DeBacker, BDW, Jambon, Wilmes, ... en tuti quanti die in augustus en september tégen maatregelen aggeerde, zullen op geen enkel moment verantwoording moeten afleggen. De vraag is ook: aan wie?
Aan een onderzoekscommissie opgesteld door diezelfde partijen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het ergste is nog dat mensen er bij een volgende verkiezing wederom op zullen stemmen :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

DarkV schreef:Het ergste is nog dat mensen er bij een volgende verkiezing wederom op zullen stemmen :roll:
heb je een keuze?
in 24 staan gewoon dezelfde mensen op de lijsten

ik doe geen moeite om te gaan
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik hoop dat het niet zo ver komt dat niet iedereen geholpen kan worden, maar je zou zo bijna stiekem hopen dat de verantwoordelijke politici en feestvierders als laatste aan de beurt zijn....
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en zelfs dat is geen noodzaak, al stemmen we er niet op...

Maar ik heb het nogal gezegd het is door mensen als Iceke, die zich boven de rest stellen, dat we in deze miserie zitten. En er zijn er zo meer dan je denkt.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

qless schreef:Ik hoop dat het niet zo ver komt dat niet iedereen geholpen kan worden, maar je zou zo bijna stiekem hopen dat de verantwoordelijke politici en feestvierders als laatste aan de beurt zijn....
We wéten dat we het niet gaan halen.

Zelfs als de maatregelen aangehouden worden tot januari, gaan de simulaties los boven de normale ICU capaciteit en soms zelfs tot boven de verdubbele ICU. En dan maken we onszelf nog wijs dat al die ICU's bemand blijven met competent zorgpersoneel.
Afbeelding

Toen DeCroo en Vandenbroecke maatregelen afkondigde, hadden de regio's moeten volgen.
Maar Jambon van de NVA wilde liever het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië/Brussel in de verf zetten, de dwaas.
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Preventie: failed
Testen: failed
Brononderzoek: failed
Contact-trace: failed
Isoleren: failed
...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

DarkV schreef: De economie sparen door te treuzelen ernstige maatregelen te nemen gaat ons uiteindelijk veel meer kosten dan de korte pijn.
Het is ronduit misdadig te noemen. Politiek hangt aan de draadjes van de lobby's en de elites, en niet aan die van de bevolking. Economie is nog altijd het magische woord en dat gaat letterlijk de doodsteek geven.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

qless schreef:Ik hoop dat het niet zo ver komt
https://www.hln.be/binnenland/ziekenhui ... ~a2d720bc/
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Voor hen die blijven beweren dat er geen enkel probleem is in de scholen ...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/27 ... onderwijs/

Deeltijds afstands onderwijs voor bepaalde doelgroepen lijkt me alvast een goeie maatregel. Die gaan daar het beste mee om kunnen gaan ook.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Er is maar één oplossing voor heel dit politiek circus dat mensenlevens kost, onze welvaart op termijn naar de kloten helpt en dat gewoonweg moet veranderen. Een volksopstand. Wij mogen eens beginnen denken nu we naar beneden aan het glijden zijn met onze welvaart om heel die elite mee te trekken. Ik ben elke partij spuugzat. Het zijn een bende flagrante leugenaars die nog eens geld in hun zakken steken ook. Tijd zal het wel uitwijzen maar hun tijd komt nog wel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Voor hen die blijven beweren dat er geen enkel probleem is in de scholen ...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/27 ... onderwijs/

Deeltijds afstands onderwijs voor bepaalde doelgroepen lijkt me alvast een goeie maatregel. Die gaan daar het beste mee om kunnen gaan ook.
Toch nuanceren hé :)
Experts concluderen in het rapport dat "het in principe mogelijk is gebleken om het onderwijs veilig te organiseren" maar dat door de druk van het stijgend aantal besmettingen in de maatschappij ingrijpen nodig was. Want door die algemene stijging was ook in het onderwijs een "stijgende en versnellende evolutie (van het aantal besmettingen, red.) onhoudbaar, zelfs al is de school niet de motor van de epidemie." De uitstekende inspanningen van het onderwijs werden jammer genoeg bedreigd door de slechte cijfers in de maatschappij, is de conclusie.
Conclusie: scholen zijn niet de motor, in tegenstelling tot wat enkelen hier keer op keer bleven beweren.
Maar ondertussen brandt het overal, zodat ook het onderwijs niet buiten schot blijft (leerlingen én leerkrachten).

Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Conclusie: scholen zijn niet de motor, in tegenstelling tot wat enkelen hier keer op keer bleven beweren.
de empirie is er nu eenmaal

beperkte schoolopening zorgde niet voor een stijging
totaal opengooien zorgde voor een explosie.

men heeft het nooit terdege onderzocht en vooral als een politiek dogma laten staan.
School heeft geen invloed omdat het politiek zo beslist is.

Of het virus akkoord gaat of niet weten we nog steeds niet,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Scholen zijn de motor.
koenraaddeconinck schreef: "Virologen die oproepen om thuis te blijven of niet, we plannen massaal uitstappen. Alle recreatieparken en vakantiehuizen in ons land zitten bomvol voor de komende herfstvakantie. In de Ardennen houden ze hun hart vast.


Het gaat allemaal terug op de incompetentie van de politici. Dat het kort na 1 september zo snel weer begonnen is, dat het 8 weken later nog steeds stijgt, dat er niets aan perspectief geboden wordt, dat alle mogelijkheden om de batterijen weer op te laden onmogelijk worden (de mogelijkheden om de batterijen uit te putten daarentegen niet), enz.

Het is daarom dat mensen het beu worden en er zich niets van aantrekken. En je kan hen niet de schuld geven. Mensen zijn nu eenmaal geen robots die elke dag hun werk uitvoeren zonder ruimte voor ontspanning van lichaam en geest. Dat lukt nog voor enkele weken, maar niet voor maanden, laat staan zonder perspectief over wanneer het voorbij zal zijn en dus niets om naar uit te kijken. Het is en blijft ook de verantwoordelijkheid van de politici om de gevolgen van hun beslissing op voorhand correct te kunnen inschatten, niet in het minst op menselijk vlak.

Nu het volledig om zeep is merk ik dat er weer een soort van push aan het beginnen is om ons collectieve schuld aan te praten en de regering vrijuit te laten gaan, getuige ook de woedende "wat ik ook doe, het zal nooit goed zijn voor jullie!" reactie van Jambon vandaag op de kritiek die hij krijgt, maar dat zal niet gebeuren. De volgende verkiezingen worden een bloedbad van vooral geel, blauw, oranje en rood.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef: De volgende verkiezingen worden een bloedbad van vooral geel, blauw, oranje en rood.
Maar neen...
Jij denkt dat het merendeel van de stemmers een geheugen heeft. Dat is niet zo.
Er wordt helemaal niet rationeel gereflecteerd alvorens te stemmen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:De volgende verkiezingen worden een bloedbad van vooral geel, blauw, oranje en rood.
Dat geloof je toch zelf niet?
De regeringspartijen dekken elkaars flank, of het nu corruptie (Dalle/VRT, Beke/Ziekenfondsen, DeBlock/farma, ...) is of incompetentie (DeBlock/maskers, Jambon/Chovanec, Jambon/brandend huis, BDW/zitten op bankje). En bij de volgende verkiezingen zijn de mensen het al lang vergeten hoeveel doden en miljarden economische schade die politieke elite op het geweten heeft. En stemmen ze lustig verder op incompetenten.

Ik zei het eerder al: wat is het alternatief?
Het VB? Ach kom.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201027_96294506
Vlaams parlementslid Immanuel De Reuse (Vlaams Belang) liet zich in de commissie Welzijn van het Vlaams Parlement ontvallen dat terugkerende Syriëstrijders een ‘nekschot’ verdienen.
Volgens CD&V-fractieleider Peter Van Rompuy hoort ‘nekschot’ tot ‘het barbaarse arsenaal van extremistische regimes, zoals IS’. ‘We gaan de strijd tegen extremisme nooit winnen door de waarden van democratie en rechtstaat zelf overboord te gooien, wel door ze meer dan ooit te verdedigen’, aldus Van Rompuy.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201014_97796462
‘Er wordt een smerig spel gespeeld.’ Zo motiveerde Tom Van Grieken zijn openlijke weigering om Coronalert te installeren. Het levert hem bakken kritiek op. De voorzitter van Vlaams ­Belang deed deze uitspraak dinsdagavond tijdens een debat van het Liberaal Vlaams Studentenverbond in Antwerpen.
Critici vergelijken de houding van Van Grieken met het corona-negationisme van de Amerikaanse president Donald Trump. Hem wordt zelfs verweten ‘duizenden’ toekomstige doden op zijn geweten te hebben.
Hij benadrukt dat er van een koerswijziging geen sprake is. Toch klinken zijn uitspraken opmerkelijk. Zo debatteerde het Vlaams Parlement verschillende keren over het coronabeleid, het keurde ook een resolutie goed met daarin de noodzaak van een performante app. Nooit maakte Vlaams Belang enig voorbehoud.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201007_95864689
Een Facebook-bericht van Vlaams Parlementslid Bart Claes over de aanstelling van Petra De Sutter als minister kwam vanmiddag ter sprake in het halfrond. Rzoska haalde zwaar uit naar de VB’er. Hij kreeg er een breed applaus voor.
Wat bijzonder grof is: u ontmenselijkt haar. U zegt: “hetgeen in de plaats komt”.’
Groen-fractieleider Bjorn Rzoska nam vanmiddag in het Vlaams Parlement bij motie van orde het woord om Vlaams Belanger Bart Claes aan de tand te voelen. Die had na de aanstelling van Petra De Sutter als federaal minister een Facebook-bericht geplaatst waarin hij stelde dat ‘crazy Calvo dan geen minister mag zijn, hetgeen in de plaats komt eigenlijk nog erger is. ‘Transgender Petra De Sutter is de verpersoonlijking van het cultuurmarxisme. Deze persoon wil alle fundamenten van onze westerse beschaving vernietigen en vervangen.’
Je meent toch niet serieus dat je van zo'n bende ongeregeld een beter beleid hoopt te krijgen dan van de incompetenten die we nu al hebben?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Natuurlijk waren de scholen mee de motor. Alles is een motor. 1 leerling die ziek(besmet, maar zonder verschijnselen) blijft rondlopen, kan er tientallen andere besmetten. En die besmetten op hun beurt, weer anderen. Het is dus een motor.... zo simpel is het.

Bij statistieken zeggen ze dat ’het gezin’ en ’thuissituatie’ de grote besmettingsfactor is. En dat zal zo wel zijn ook. Maar ook daar moet het eerst binnengeraken, en dat is dan meestal door school/werk. Als er 1 uit een gezin van 4 thuiskomt van school, en de rest besmet, is het logisch dat dan thuis de grote besmettingsfactor is. Niet meer naar huis gaan, is geen optie.

Scholen hadden niet mogen opengaan... dank u ben weyts. U hebt nu enkele duizendd doden op uw geweten
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef:
iceke schreef:De werkelijkheid = dat er een groot probleem is in de wzc en een onderbezetting in het az.
De werkelijkheid = dat er overal een groot probleem is en op veel plaatsen een onderbezetting begint te komen. Alleen is het in de zorg wel meer precair.

Op mijn werk is covid-19 al goed doorgebroken en gaat het niet lang meer duren voordat de productie ernstig in gevaar gaat komen. De overblijvers moeten de gaten vullen met massaal veel overuren. Dat betekent veel meer aanwezig zijn op de werkvloer, vermoeidheid en stress en dat in een vol continue systeem. De gevolgen laten zich raden. Tegelijk zet de werkgever nog steeds in op niet-essentiële werken, met nog steeds teveel volk op de werkvloer en een pak mensen die beter thuis telewerk zouden kunnen doen.
Er is natuurlijk 1 groot verschil tussen uw werk en de zorg..
Op uw werk : positief = 14 dagen vakantie
In de zorg : positief = vooral blijven doorwerken en afstand houden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Op uw werk : positief = 14 dagen vakantie.
moest dat voor iedereen zo zijn is er neits aan de hand
de facto is ons zorgsysteem op net geen 2 maand gekraakt en gesloopt door dit virus

vakantie is voor veel mensen heel relatief, off had wilmès ook congé?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: Conclusie: scholen zijn niet de motor, in tegenstelling tot wat enkelen hier keer op keer bleven beweren.
de empirie is er nu eenmaal
beperkte schoolopening zorgde niet voor een stijging
totaal opengooien zorgde voor een explosie.
CCatalyst schreef:Scholen zijn de motor.
Tsja, cijfers spreken dat dus tegen
- CLB cijfers: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronacijfers-clb (straks nieuwe cijfers overigens)
- expert rapporten (zie hoger)
- besmettingscijfers, toen nog in een regime dat elk close contact getest werd
- uitval bij schoolpersoneel (zie grafiek hierboven) gaat pas echt omhoog begin oktober, net toen Wilmes nog snel even versoepelde

En als je maar lang genoeg wacht, is de uitval/besmetting in elke sector zo hoog, dat elke sector aangeduid kan worden als "motor" :).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Maatregelen gaat nu toch al in om middernacht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Toch zielig dat er altijd massaal verontwaardiging bij de bevolking moet zijn en experten die noodkreten slaan voordat de politiek ook maar beweegt.

Misschien kan Jambon vanavond zich eens een beeld trachten te vormen van weeral 60 mensen die vandaag gestoren zijn door zijn lakse houding :evil:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: - uitval bij schoolpersoneel (zie grafiek hierboven) gaat pas echt omhoog begin oktober, net toen Wilmes nog snel even versoepelde
begin oktober is in principe tekort als eind september versoepeld werd.
die uitval begin oktober was er ook zonder de versoepeling eind september gekomen ( virus werkt in een 10 à 14 daags ritme).

Jambon is toch een drama
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

DarkV schreef:Toch zielig dat er altijd massaal verontwaardiging bij de bevolking moet zijn en experten die noodkreten slaan voordat de politiek ook maar beweegt.
Ik snap dat ook niet, dat er een "draagvlak" moet zijn voor maatregelen. Dan ben je per definitie altijd te laat. Een "draagvlak" ontstaat pas als reactie op een situatie die al uit de hand aan het lopen is. Ze hebben een mandaat van de kiezer om te doen wat nodig is, en dat volstaat. Een "draagvlak" is geen extra vereiste. Case in point: als het over het invoeren van nieuwe belastingen gaat, dan hebben ze ook geen "draagvlak" nodig.

Zie het anders: had men in september al sterke maatregelen genomen zonder "draagvlak", zou daar in het begin massaal kritiek op geweest zijn, maar het MB is het MB, de politie past het ook toe. Vandaag zou die kritiek helemaal verstomd zijn omdat Belgie als een van de weinige haar gezondheidszorg niet zou laten crashen. HLN zou weer "niets dan lof voor België" geschreven hebben ipv "ik ben beschaamd Belg te zijn". Politiek zou men daar gigantisch bij gewonnen hebben, ipv de klappen weer te incasseren zoals nu. Het zou getuigd hebben van visie en doortastendheid.

Maar omdat men bang is van de kritiek in het begin, doet men het toch maar niet. Wellicht in een gok dat het allemaal geen vaart zal lopen en dat men ermee zal wegraken, nochtans weten we al zoveel beter hoe dit virus werkt. En dat zou dan zogezegd leiderschap moeten zijn. En ik geef het je op een blaadje: als ze het kunnen, gaan ze die fout straks nog een derde keer maken.

Het is niet de schuld van de burgers, wat Jambon ook moge beweren. En ook niet van de jongeren die in de buitenlucht hun vrienden ontmoeten, wat Weyts ook moge beweren. De fouten liggen bij de heren zelf.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

DarkV schreef:Toch zielig dat er altijd massaal verontwaardiging bij de bevolking moet zijn en experten die noodkreten slaan voordat de politiek ook maar beweegt.

Misschien kan Jambon vanavond zich eens een beeld trachten te vormen van weeral 60 mensen die vandaag gestoren zijn door zijn lakse houding :evil:
In dit geval is het echte pure "Vlaamsche Jambonkunde".

"Sterke Jan" en "Think of the children (their whining parents) Benneke" storten vlaanderen weer eens de afgrond in.

Ze kunnen het misschien opnemen in hun canon. "Epidemien zullen wij ondergaan als waren wij onschendbaar, tot den laatschten vlamink eraan ten onder gaat".
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dit vat het samen voor mij.
https://9gag.com/gag/aqnVB97
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef: Er is natuurlijk 1 groot verschil tussen uw werk en de zorg..
Op uw werk : positief = 14 dagen vakantie
In de zorg : positief = vooral blijven doorwerken en afstand houden.
Ik wil absoluut geen vergelijking maken met de zorg. Laat dat duidelijk zijn. Maar zeggen dat er enkel problemen zijn in de WZC en de zorg?
Dat men in de zorg moet blijven doorwerken is trouwens niet de schuld van de chemiearbeider...

Was het maar waar dat "onze positieven" 14 dagen op vakantie mogen. Al de positieven hebben een zware ziekteperiode doorgemaakt, of zijn die nog aan het doormaken. Eentje is net uit coma...

De rest mag overuren kloppen en zich daarbij constant bloot stellen. Niet iedereen kan telewerken hé.

Er zijn nu al eenheden op de Scheldelaan die moeten afstellen. Maar wat gaat er gebeuren als wij bijvoorbeeld onze zuurstofproductie moeten afstellen? Dan gaan er nog weinig camionnekes met zuurstof Medical van den hof rijden denk ik...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”