Comfortabel mondmasker?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Een vriend van mij heeft deze aanbevolen:
https://www.redstars.be/
let wel, zelf heb ik ze nog niet getest.
Zijn woorden:
Zeer deftige hoogwaardige 3D gebreide mondmaskers, dus zonder naden of plooien. Ter info voor wie interesse heeft, er zitten er bij met antimicrobiële coating aan binnenkant en cooling garen, zeer interessant in deze warme tijden . Van de beste maskers dat ik al zien passeren heb
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

zien er gefotoshopte foto's uit. Flabbert rond de neus volgens mij. (als er geen metalen ijzer of zo in zit?)
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

er wordt toch niet beweerd dat er géén metalen strip in zit?
Ik denk wel dat die er zit hoor
Afbeelding

Verder wil ik nog eens verduidelijken: die vriend van me werkt bij centexbel. Hij test textiel van van alles op de markt in België of dat de specificaties wel kloppen en geen schadelijke stoffen etc..
Dus hij ziet de laatste tijd heel veel verschillende maskers passeren
Getest in labo en goed bevonden qua chemische stoffen! Alles goed. Zelf al veel gedragen en tis prachtig, vooral de blauwe met cooling garen
Laatst gewijzigd door efari op 24 aug 2020, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Het eerste doel van een mond masker is zoveel mogelijk eigen druppels tegenhouden. Bredere openingen voor verlichting is nogal dubieus en een donkere mond masker dragen in de zon is per definitie warmer. Hoofd oordeel van de chirurgische is dat die goedkoop zijn en je die meermaals per dag ververst.

De neus breug van de chirurgische masker plooi je en maak je laag genoeg op de neus vast zodat die niet in de web staat van de bril, dan doe ik althans. Zonder neusbrug zal de masker sowieso naar boven verschuiven.

Wasbare mond maskers is per definitie niet aangewezen, de weinige studies die het onderzocht hebben meten zeer snel een daling van de doeltreffendheid.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Dima_2005 schreef:En fleece "sjaaltjes" zijn blijkbaar nog slechter dan niks (terwijl het wel toegelaten is als mond/neus bedekking).
Elastaan, geen fleece, maar werd ondertussen al ontkracht: https://www.nytimes.com/2020/08/17/well ... masks.html
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Als ik het goed begrijp is een masker met ventiel comfortabeler dan een zonder ventiel.
Voor mij is het belangrijkste dat ik met de wetgeving in orde ben en dat ik er zo min mogelijk last van heb. Momenteel gebruik ik de herbruikbare, maar ik kan er slecht in ademen, het jeukt en ik zit er constant aan te prullen om het goed te zetten en af en toe wat adem te happen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@efari: wat kosten die maskers? Weet die apotheek zijn, en bedrijf ook niet ver. :-D

Ik heb er van china, met losse pm 2.5 5 lagige filter
zitten prima.
Steven7 schreef: Voor mij is het belangrijkste dat ik met de wetgeving in orde ben en dat ik er zo min mogelijk last van heb.
https://www.indiegogo.com/projects/aio- ... in-germany
Met deze ben je stuk veiliger dan wat de wet voorschrijft, zelfs dan KN95 maskers...fleece sjaalke :bang:
Dus liever onveilig zonder boete, dan FFP2 certifiëring?
Dat ze mij dan boete geven, ga ik aanvechten....
Indiegogo_Feed_5-filter-Sandler.gif
Capture+_2020-08-24-13-26-24.png
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

devilkin schreef:... Zingen door zo een masker is een hel.
In de douche mag het af.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

brubbel schreef:In de douche mag het af.
Was het dat maar ;) Sommigen onder ons hebben een iets hogere ambitie dan pure douche-zang ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

q-tec schreef: een volledige dag dragen doet geen deugd aan de oren.
Als het echt de oren zijn waar het lastig is, kan je ook vanachter vastzetten met haarklemmetje (krokodilklem type). Gewoon de twee oren vanachter ermee samen klemmen. Moet je natuurlijk wel masker hebben met voldoende lange elastieken.
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

satsurfer schreef:@efari: wat kosten die maskers? Weet die apotheek zijn, en bedrijf ook niet ver. :-D
https://www.redstars.be/shop

13 voor small 16 voor large
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

+1 € voor filterke
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

satsurfer schreef:...
https://www.indiegogo.com/projects/aio- ... in-germany
Met deze ben je stuk veiliger dan wat de wet voorschrijft, zelfs dan KN95 maskers...fleece sjaalke :bang:
Dus liever onveilig zonder boete, dan FFP2 certifiëring?
Dat ze mij dan boete geven, ga ik aanvechten....

Indiegogo_Feed_5-filter-Sandler.gif
Capture+_2020-08-24-13-26-24.png
Maximum breathability, lol, als je naar het filteroppervlakte kijkt en je moet daar voldoende lucht doortrekken lijkt me dat straf.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Vandaag in Leuven rondgelopen waar het grotendeels een verplichting is... Wie beweert dat je even vlot kan ademen en het puur psychologisch is, prop ik zo'n masker in zijn strot.

Voor het winkelen en slenteren ok, maar als je iets moet dragen en een stukje doorstappen, op bepaald moment serieus ademnood. Zweet brak me uit. Hartslag omhoog...

Even buiten de verplichte zone gaan staan, masker af, enkele minuten diep inademen en weer op mijn effen komen.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Zorgverleners en hulpverleners zijn dan ECHT van die helden met verborgen eigenschappen? Of gewoon retelui waardoor ze de kans niet krijgen te zweten, kan ook... :lol:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Zal deels gewoonte zijn... Nu, beide kennissen die in de zorg werken hebben toch ook al laten weten dat bij inspanning het wel degelijk een effect heeft op de ademhaling...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Vandaar dat sporters geen masker hoeven te dragen, heel slim gezien :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Bij mij zijn die maskers met hun metalen klemmen een pure aanslag op mijn neusvleugels. Dat doet zo een pijn na een half uur :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

lacer schreef:Vandaar dat sporters geen masker hoeven te dragen, heel slim gezien :bang:
Sinds wanneer is werken sporten? :)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Nee, maar sporten is wel soms je job :roll:
Of fiets koerier, dat is werken en sporten tegelijk.
Neen serieus, vandaag op 't werk een Buff gedragen, wel dubbel gelegd. Ademt heel wat beter, al damp mijn veiligheidsbril toch wat aan.
Met de chirurgische mondmaskers kreeg ik op de duur pijn in de borst door gebrek aan lucht.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik hoor heel veel klachten daarover, nochtans is door artsen genoeg bewezen dat je zuurstofsaturatie niet vermindert.
Ik vraag me af of er een verband zou zijn met de manier van ademhalen?
Mss is er een ademhalingstechniek die helpt bij het ademen met masker.

De enige keer dat ik last had, was tijdens de hittegolf; dan kreeg je niet genoeg "frisse" lucht binnen, waardoor je het psychologisch gevoel kreeg dat je het nog warmer kreeg.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 26 aug 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

ITnetadmin schreef:Ik hoor heel veel klachten daarover, nochtans is door artsen genoeg bewezen dat je zuurstofsaturatie niet vermindert.
Ik vraag me af of er een verband zou zijn met de manie van ademhalen?
Mss is er een ademhalingstechniek die helpt bij het ademen met masker.
Het is de manier van ademhalen idd. Ik merk dat ik heel snel richting hyperventilatie ga als ik niet oplet. Ik weet ook niet wat de juiste methode is. Heb vroeger moeten geforceerd leren ademen en nu moet ik weer doen dat ik snel lucht kan happen ipv diep en ja dat geeft een conflict. Daarnaast adem ik nauwelijks door men neus omdat dat een jeugdtrauma is vanwege een operatie dat ik nauwelijks er durf door te ademen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Last om te ademen heb ik nog niet gehad, wel soms een droge keel. Wellicht van minder te drinken of mogelijk drogere lucht door een masker?
Ik ben wel tevreden van het masker van de gemeente hier.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ITnetadmin schreef:Ik hoor heel veel klachten daarover, nochtans is door artsen genoeg bewezen dat je zuurstofsaturatie niet vermindert.
Ik vraag me af of er een verband zou zijn met de manier van ademhalen?
Mss is er een ademhalingstechniek die helpt bij het ademen met masker.

De enige keer dat ik last had, was tijdens de hittegolf; dan kreeg je niet genoeg "frisse" lucht binnen, waardoor je het psychologisch gevoel kreeg dat je het nog warmer kreeg.
Kloot, saturatie blijft 99%, maar bij inspanning gaat hartslag ook wel telkens omhoog... Dit omdat je lichaam aanpast aan de situatie en nog voor je de kans hebt dat de saturatie naar beneden gaat, compenseert je hart door vaker bloed te pompen (en dus meer zuurstof uitwisselen via je longen).

Een tweede factor is inderdaad gewoonte en de eerste tijd ben je er bewust van en begin je ook bewust/onbewust anders te ademen om te compenseren.

En in hitte mondmasker dragen is inderdaad geen pretje,vooral omdat je warme lucht uitblaast en je gezicht niet kan afkoelen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”