Controle aarding stopcontact

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 mar 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben nogal gevoelig voor elektriciteit (bij sommige portables krijg ik soms zelfs een licht tintelig gevoel).
We hebben onze nieuwe microgolf aangesloten in een nieuw huurhuis, maar wanneer ik hem aanraak, krijg ik steeds een lichte schok. Ik vermoed dat er iets mis is met de aarding.
Is er een manier waarop ik dit kan meten?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Zelf aarding meten is vrij moeilijk maar er zijn een paar kleine testjes.

Als je een spanningsmeter (voltmeter) hebt dan moet je bij een goede aarding een wisselspanning (meer dan 150 Volt) meten dus de aardpin van een stopcontact en één van beide klemmen (de fase) van het stopcontact.

Normaal moet je zelfs een lamp kunnen doen branden door ze enerzijds aan de aarding aan te sluiten en anderzijds aan de fase.
LET OP: dit niet doen als je een verliesstroomschakelaar hebt want die zal uitschakelen.

Anderzijds mag er tussen de aardingspin van je stopcontact en bvb. een koperen buis die je in de grond slaat geen spanning staan.

Gr, Astralon
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 mar 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Als ik meet tussen één van de fases en de aarding, dan kom ik op 234V (tussen beide fases meet ik 230V). Tussen de behuizing van de microgolf en de aarding meet ik 110V...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Aarding zelf lijkt zeer goed. Over de microgolf twijfel ik, want ik zou verwachten dat de behuizing geaard is en dan zou je geen spanning mogen meten tussen de aardpin en de behuizing van de microgolf.

Gr, Astralon
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 mar 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

'k Heb de schuldige gevonden. Een andere bliksembeveiliger er tussen gestoken en 't is opgelost!
Bedankt voor de hulp!
Berghe
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jan 2005, 14:05

Astralon schreef:LET OP: dit niet doen als je een verliesstroomschakelaar hebt want die zal uitschakelen.


Is verboden om er geen te hebben !!!!
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Berghe schreef:
Astralon schreef:LET OP: dit niet doen als je een verliesstroomschakelaar hebt want die zal uitschakelen.


Is verboden om er geen te hebben !!!!


Denk dat je hier fout zit.
is verboden bij nieuwe electrische installatie's.
de oude dienen dit niet te hebben.
Natuurlijk wel aangeraden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”