zelf autobatterij plaatsen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

is het makkelijk zelf een autobatterij te plaatsen?
het plaatsen zelf misschien wel ,maar wat met electronica?
peugeot 208 benzine van 2015
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volgens mij niet speciaal anders dan eender welke andere batterij, al is deze iets groter :).
- + en - losmaken
- oude batterij eruit
- nieuwe batterij erin
- + en - vastmaken

Als je het nog wil navertellen, wel voorzichtig zijn bij het af- en aankoppelen :lol:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

En dan heb je nog zo'n systeem met radio code en werkt de radio niet meer. Niet vergeten op te zoeken of dit bij uw wagen het geval is. Maar bij een moderne wagen (2015) lijkt me dit onwaarschijnlijk (radio zal gekoppeld zijn aan ECU ipv. met code werken)

Ik heb het ondertussen 2 keer zelf gedaan zonder problemen. Steeds voor Varta accu's gegaan en daar voorlopig tevreden van.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

https://www.varta-automotive.com/nl-be/ ... -vervangen

Oude accu: eerst "-" losmaken dan "+" .
Nieuwe accu: eerst "+" aansluiten dan "-" .
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Waarom is dat belangrijk in welke volgorde de polen worden af- en aangesloten?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Jan007 schreef:https://www.varta-automotive.com/nl-be/ ... -vervangen

Oude accu: eerst "-" losmaken dan "+" .
Nieuwe accu: eerst "+" aansluiten dan "-" .
Dit!
Volgorde van polen is van belang. En natuurlijk "-" = zwart & "+" = rood.
Zorg ook dat je eerst goed de afmetingen van de batterij kent voor je deze koopt. En dan kan er eigenlijk niks mis gaan. Qua batterij zou ik midden in de prijsklasse er één nemen, zelf als iok de accu nog lang zou willen bijhouden.

Heb voor een auto die zijn beste tijd heeft gehad onlangs ook een goedkoper type gekocht. Werkt perfect, de vraag is hoe lang :-)
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

selder schreef:Waarom is dat belangrijk in welke volgorde de polen worden af- en aangesloten?
De volgorde is belangrijk voor je eigen veiligheid. De "-" van de batterij hangt vast aan het chassis van de auto.
Als je eerst de "+" zou losmaken, en je hapert met die kabel ergens tegen een ander metalen deel van de auto heb je een mooie kortsluiting..
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

De '-' koppel je volgens mij als eerste af - en als laatste aan - om vonken te vermijden.

Ik zou wel niet te veel tijd laten tussen het loskoppelen van de oude, en aankoppelen van de nieuwe batterij.
Nadat mijn batterij 15 minuutjes los was, moest de ECU opnieuw 'wennen' (liep eerst vrij schokkerig, alsof één cilinder niet mee deed). Ook de transmissie moest opnieuw vanaf nul de juiste schakelpatronen voor mijn rijgedrag aanleren.

Na 10 minuutjes stationair draaien liep hij wel terug als een zonnetje! :)
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Je kan met je sleutel waarmee je de klemmen losmaakt het chassis raken. Als dat de min is: geen probleem.
Als dat de plus-klem is: kortsluiting. Daarom altijd eerst de min loskoppelen.

Aansluiten in omgekeerde volgorde.
Bij Renault heb ik dat het automatisch sluiten van de ramen niet meer werkt. Ze zijn hun positie kwijt. Dat moet terug aangeleerd worden.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Best is een jumpstarter aan te koppelen aan de draden, zo blijft je auto onder stroom terwijl je de batterij vervangt. Geen issues met de ecu of radiocode dan
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ja, maar dat is praktisch toch heel onhandig. En risico kortsluiting wordt wel heel erg hoor!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Plus op plus en min op min? Gewoon een even een handdoek ofzo leggen waar je de kabels even apart kunt opleggen, zo heb je geen kans op kortsluiting. De meest dummyproof oplossing is de jumpstarter via de 12V socket binnen aansluiten
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ja en doe je dat aansluiten van de jumpstarter dan nog voor je de batterij afkoppelt? In parallel dan met de draden die je gaat afkoppelen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Waarschijnlijk lukt het ook wel met gewoon af te koppelen hoor.
Misschien geeft je auto wel even een foutmelding maar even blokje rond en normaalgezien zijn die wel verdwenen.

Met een start/stop systeem moet je volgens mij wel de nieuwe batterijgegevens inladen om optimaal te functioneren denk ik, dat kan je niet zelf zonder de juiste materialen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

niet te veel gaan prutsen met jumpstarter of van die dingen. Weet dat de stroom in een auto heel erg hoog kan zijn! Een kortsluiting kan een engelse sleutel doen smelten. Gewoon vervangen in correcte volgorde
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Wat een schrik toch van elektriciteit ... parallel aansluiten van een andere batterij of jumpstarter zorgt dat alle elektronica blijft werken zonder issues te krijgen. Wil je dat niet dan heb je de kans dat er dingen opnieuw ingeleerd of ingesteld moeten worden. Die keuze maak je zelf ;)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

woutervh schreef:niet te veel gaan prutsen met jumpstarter of van die dingen. Weet dat de stroom in een auto heel erg hoog kan zijn! Een kortsluiting kan een engelse sleutel doen smelten. Gewoon vervangen in correcte volgorde
In theorie wel ja, in praktijk is het gelukkig niet zo evident om een goed contact te krijgen "per ongeluk" waardoor die extreem hoge stromen kunnen vloeien. Meestal van de vonk smelt de pool, of vormt er zich een zwartgeblakerde afzetting die ook minder goed geleidt.
Oké het blijft gevaarlijk met een reële kans op brandwonden of erger.
Veel gevaarlijker zijn startkabels foutief gebruiken, waar je bewust een goed contact tracht te maken.

Een jumpstarter deftig gebruiken en de batterij wisselen lukt volgens mij nooit deftig zonder dat het contact verbroken wordt en is verloren moeite.
Speciaal hiervoor bestaan een soort voedingen die je in de sigarettenaansterker kan pluggen, op een lagere spanning als ik me herinner.
Elektronica en spanningsvariaties... het ene merk is er gevoeliger aan als het andere.

Denk de beste raad is dat het zeker zelf te doen is als de TS dat ziet zitten (met inachtname van de tip om eerst "-" los te koppelen).
Zoniet ga je beter naar een garage gaan en wat meer betalen.
Niet vergeten... soms heb je ook dopsleutels nodig om je batterij los te kunnen schroeven onderaan.

Aanrader webshop:
https://accutotaalcenter.nl/

Misschien niet dé goedkoopste maar verzendkosten inclusief best oké hoor, ook snelle levering.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als ik dat hier allemaal lees ga je toch beter naarnde garage. Dat er nog accu's mogen verkocht worden aan partikulieren is toch misdadig...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Joe de Mannen schreef:Als ik dat hier allemaal lees ga je toch beter naarnde garage. Dat er nog accu's mogen verkocht worden aan partikulieren is toch misdadig...
J.
Niet overdrijven hé, het "moeilijkste" is de juiste afmetingen en poolconfiguratie weten ;-)
Keukenmessen zijn ook gevaarlijk hé, daar zijn al meer ongevallen mee gebeurd en worden toch ook nog steeds verkocht :-D
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

oei, de smiley was er af gevallen :banana: :bang:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

... en als TS van de omgeving van noord Antwerpen is, gewoon naar ACA in Merksem rijden. Zonder afspraak, heel goede prijzen en gratis montage...
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Kenniey schreef:Best is een jumpstarter aan te koppelen aan de draden,
Is een jumpstarter geen geschakelde voeding. Dan kan de spanning hoog oplopen (niet gezond voor de elektronica van de auto) als die niet wordt gedempt door een autobatterij.
Als je op die manier wil werken kun je best een andere kleine batterij van 12V gebruiken.

Inderdaad altijd de min eerst losmaken en als laatste terug aansluiten. Ook altijd een beschermingsbril dragen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

In dit geval is een jumpstarter zo'n batterijpack dat je kan opladen om te starten. Gaat niet om een lader dus.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Google dan toch gewoon eens om een handleiding te verkrijgen
Al die onzin over batterij in parallel te zetten, jump-start er Enzovoort..
Goeie tip: smeer voor montage de contactpunten en bouten en moeren in let vaseline. Goede bescherming tegen oxidatie.

https://www.accushop.nl/auto-accu-zelf-vervangen







Overigens zal je niet veel profijt doen door zelf te monteren.
Montagetijd is max 5 minuten in een bandenshop en je bent zeker dat je een batterij hebt met dezelfde afmetingen, of als er een probleem is, de mensen dit kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

fvhbrugge schreef:Google dan toch gewoon eens om een handleiding te verkrijgen
Al die onzin over batterij in parallel te zetten, jump-start er Enzovoort..
Goeie tip: smeer voor montage de contactpunten en bouten en moeren in let vaseline. Goede bescherming tegen oxidatie.

https://www.accushop.nl/auto-accu-zelf-vervangen







Overigens zal je niet veel profijt doen door zelf te monteren.
Montagetijd is max 5 minuten in een bandenshop en je bent zeker dat je een batterij hebt met dezelfde afmetingen, of als er een probleem is, de mensen dit kunnen oplossen.
En jij mag mijn batterij eens even afkoppelen, heb het reeds gedaan om een trekhaak te plaatsen, geen pretje bij m'n wagen tegen deze terug normaal reed.
Ik zal wel klaar staan met de OBD kabel om alle fouten gereset te krijgen.
Zeg niet dat het bij elke wagen zo is, maar de wagens worden er gevoeliger aan en sommigen durven al stuk gaan van startkabels op een lege batterij te steken.
Gewoon wat geluk hebben ;-)

Aan montagekost weinig te winnen, de prijs van de batterij scheelt soms een pak (voor dezelfde kwaliteit uiteraard)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

fvhbrugge schreef:Al die onzin over batterij in parallel te zetten, jump-start er Enzovoort..
En dat is onzin omdat jij het zegt? Het zijn anders best valide punten dat het absoluut een goed idee is om het hele systeem onder spanning te houden.
fvhbrugge schreef:Montagetijd is max 5 minuten in een bandenshop en je bent zeker dat je een batterij hebt met dezelfde afmetingen, of als er een probleem is, de mensen dit kunnen oplossen.
Ik heb daarstraks ook een brood gehaald bij de slager, proeft wat vreemd, maar brood is brood. Slimme bandenshop bij jou, de bandenshops hier hebben geen batterijen, kunnen geen wagens uitlezen en hebben al helemaal geen idee welk type batterij er in moet. 't is iets meer dan enkel de Ah tegenwoordig.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Batterij online kost 1/3 van wat de garage vraagt.

Laatste keer voor mijn motor mij laten vangen, dacht dat het starter was, was toch batterij ondanks dat deze regelmatig aan de druppellader hangt... 170 euro met plaatsing, online 45 euro.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

en waar vinden we de goedkoopste batterij?
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn AGM batterij heb ik bij https://accutotaalcenter.nl/ online besteld.
Was 1/3 van de prijs t.o.v. de dealer
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Varta koop ik in de Makro.
Als het goedkoop moet zijn ga ik bij de Griek in Wichelen:
Prijs Autobatterij Wichelen 2018
Prijs Autobatterij Wichelen 2018
http://www.autos-gr.be/nl
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Bij de 92Ah doe je nog extra voordeel :angel:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

https://www.autobatterienbilliger.de/

eigen "merk" accurat gekozen,
zeer tevereden van
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

123accu van dezelfden als 123inkt... :)
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Hier best content van "Lotus Geräte" batterijen van Van Cranenbroek. 74AH in promotie iets van een 55 EUR betaald vorig jaar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Goede ervaring met site4cars.nl
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Weet er iemand met welke techniek men de huidige batterijen 'onderhoudsvrij' kan maken ?
Vroeger moest er altijd water bijgevuld worden, nu is dat niet meer nodig.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

@MarkDM Wikipedia to the rescue https://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ze gaan wel minder lang mee dan natte batterijen helaas.
Ook wanneer ze stuk gaan, hebben ze de neiging om te "onderbreken", een natte cel sluit meestal kort, zo kan je de andere cellen wel nog gebruiken.
Een auto start nu sowieso niet bij 10V ipv 12V, maar in andere toepassingen is het vaak beter dan niks.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”