Welk type fiber gebruikt Proximus (niet GPON)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Beetje rare vraag allicht maar weet iemand wat voor type fiber Proximus precies gebruikt voor fiber installaties, niet GPON?

Wij willen aan de andere zijde van het gebouw een 2de intro laten steken maar zijn nog niet klaar om een compleet ander netwerkdesign te bouwen met een 'core' over 2 locaties. Dus willen we wel laten opleveren in een technisch lokaal aan die andere kant van het gebouw maar daar vooralsnog geen actieve apparatuur plaatsen, de 2de router komt onder de eerste in het primaire serverlokaal.

In het andere lokaal willen we dan gewoon doorpatchen vanop de Proximus intro op eigen fiber naar het primaire lokaal. Uiteraard bied dit ons niet de meest redundante oplossing, maar wegens graafwerken aan de primaire zijde van het gebouw lopen we daar een reëel risico op kabelbreuk & het enkel tegen dat risico dat we ons momenteel willen wapenen, de rest komt later ... of zo word mij toch beloofd ;)

Natuurlijk is het SMF, wellicht OS2, maar ik probeer vooral de G.652 / G.657 situatie te achterhalen. Voor FTTH (GPON) deployments drukker ze specifiek op het gebruik van G.657A1 dropcables & een verbod op G.652D ... ik vind dat verwarrend omdat deze mekaar toch niet hoeven uit te sluiten?

G.657A1 zou backwards compatible moeten zijn met de G.652D standaard maar tegelijk lees je wel over eventuele OTDR rariteiten waarbij een overdreven verlies word vastgesteld in 1 richting wat me inderdaad niet onlogisch lijkt.

Is er iemand die een beetje licht in de duisternis kan brengen? Vragen direct aan Proximus lopen vast op 'site-survey bij installatie' ... begrijpelijk maar dan liggen onze kabels er al & moeten we misschien van voren af aan beginnen.
Laatst gewijzigd door Fatsie op 18 jun 2020, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Dit zijn de types die door proximus zijn goedgekeurd.
2020-06-18 16_03_13-Cebeo e-shop_ Overzicht Artikellijst.png
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik snap je vraag niet 100%

Maar als je een BLES lijn neemt van proximus met 2e intra gaan ze waarschijnlijk (99% zeker) een osn1800 plaatsen. Op het klant vlak gaan ze met jou overleggen of je dat op multimode sx/sr wil of op singlemode. Naar gelang de situatie en de lengte kan je dan beslissen. Multimode optics zijn goedkoper, single mode kan langere afstanden aan. Proximus intro patch --- jouw fiber --- 2e-osn1800 ik denk niet dat ze daar happig gaan op zijn om dat willen te doen. Ze gebruiken vandaag fiber dat waar ze 100Ghz dwdm kunnen op doen.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Bedankt voor de informatie alvast.

Het gaat niet over een LAN extention maar hoofdzakelijk over Explore connectiviteit welke we dus willen uitbreiden met een 'Gold + multisite" SLA ... alleen is de 2de site wel hetzelfde gebouw maar aan de andere kant & andere straat (en men zegt ons ook een andere lus). Op sommige Explore's zitten verschillende VRF's maar dat maakt voor het Layer1 verhaal niet uit.

Dit is onze huidige intro; Een grotere buis met daarin 4 kleinere (subducts?) waarvan er 1 in gebruik is en naar een splice tray loopt en vandaar verder naar het serverlokaal & afgelast op de klassieke SC/APC connectors.
UB_FiberIntro_01.png
Bijlagen
UB_FiberIntro_02.png
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ik heb dit juist achter de rug.(ingebruikname voorzien: 1/7) we spreken over een 1Gbit explore aansluiting in DVR (failover)

Proximus geeft (bij ons) enkel garantie op de fiber als die 100% geleverd is door hen.

Wat wij deden is langs de voorzijde van het gebouw een "gekochte fiber" van proximus mee laten leggen door onze kabelboer. hiertoe verkocht proximus ons gewoon "de juiste" fiber, 48 vezels, aan een prijs per meter , niet geplaatst.

Langs de achterzijde was de situatie anders; daar hebben we de explore-router in een afwijkende locatie geplaatst; op 10 meter van de intro.
en dan intern "gewone" multimode OM4 gelegd tussen de explore-router en onze coreswitch;
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Dat is ook een optie wat profke zegt.

Alleen is de vraag hoe je het juist gaat doen.

Ofwel last men de 2e intro in je huidige zaal, en later laat je die dan door proximus doorknippen op de plek waar hij binnenkomt.

Vraag is kan je op de nieuwe plaats waar je 2e zaal gaat komen geen rack zetten met ups en switch eventueel voor je backup fiber intro / osn if needed en explore router(s) en die uplinken, qua warmte etc moet dat haalbaar zijn ?

Maar als je zo een project hebt heb je een tech / pre sales of implementation engineer die kunnen je wel verder helpen. Succes !
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

In het 2de lokaal (van een zaal zou ik zeker niet spreken, hehe) zijn al een heel deel voorzieningen die toekomstgericht zijn, paar racks, UPS, redundantie koeling, VESDA & gasblusinstallatie, ... maar voor het moment enkel access switches, bovendien zijn alle Gbit poorten al in gebruik, enkel maar 100Mbit beschikbaar.

Uiteraard is de betere keuze v/d netwerk 'core' (= beladen term voor 2 beefy switches die wat L3 doen in ons geval) uit te splitsen naar deze 2de locatie maar daar is momenteel geen budget & animo voor, zeker gezien we hier toch wat expertise voor in huis zullen moeten halen want ik weet in de basis wel wat VRRP doet maar om het nu van scratch op te zetten ...

Daarom dachten we v/d nieuw aan te leggen Proximus intro in het 2de lokaal te laten opleveren, vanop hun patch/splicetray naar interne OS2 fiber -> bestaande serverlokaal (waar de originele intro binnenkomt) -> op de 2de router (met HSRP); Op die manier blijft het stuk voor de Proximus router volledig passief. Het enige waar we ons momenteel tegen willen beschermen is een kabelbreuk op de bestaande intro omdat er HEEL kortbij zal moeten gegraven worden voor het verwijderen (+saneren) van een oude dieseltank.

Een alternatief als ze het echt niet op deze manier willen opleveren is de bijkomende router in het 2de lokaal te plaatsen & vanaf die router met mediaconvertors over bestaande OM4 kabel tussen beide lokalen gaan en/of vragen dat ze er SR SFP'en willen insteken ... maar ik denk niet dat die routers voldoende fiber poorten hebben. Bovendien zit er dan weeral echt gedoe tussen, toch met de mediaconvertors.

Om het OS2 fiber idee maximale slaagkans te geven ben ik dus op zoek naar wat voor kabel die "juiste" fiber juist is, met name in funtie v/d G.652/G.657 specificatie. profke, heb je hier toevallig gegevens van, ergens op een bestelbon ofzo? Vermoedelijk vezel van 6X international?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

helaas heb ik de fiberspecs niet. ik zal ze trachten op te zoeken, doch ik weet dat proximus de haspel leverde.... dus weinig noodzaak om specs te kennen.

ik blijf erbij dat, als je toch fiber aanlegt, je best deze gebruikt om van de explore router naar de core te gaan. (dus: router bijschroeven in het rack dat daar blijkbaar al staat met de switches die hun fiberpoorten al vol hebben).
die explore routers hebben meestal weldegelijk 2 SFP poorten. 1 voor de Wan & 1 voor de Lan-zijde.

dus dit; maar dan zonder mediaconvertors. waarom zou je. gebruik die OM4 gewoon als "patchcable" naar je core"...

Een alternatief als ze het echt niet op deze manier willen opleveren is de bijkomende router in het 2de lokaal te plaatsen & vanaf die router met mediaconvertors over bestaande OM4 kabel tussen beide lokalen gaan en/of vragen dat ze er SR SFP'en willen insteken ... maar ik denk niet dat die routers voldoende fiber poorten hebben. Bovendien zit er dan weeral echt gedoe tussen, toch met de mediaconvertors.
deze nieuwe router "zomaar" aansluiten op de oude zou ik niet doen. je oude router blijft dan single-point of failure
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan je de router niet gewoon in dat lokaal aanleggen, en een dedicated fiber bijtrekken tot aan je core?
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

deze nieuwe router "zomaar" aansluiten op de oude zou ik niet doen. je oude router blijft dan single-point of failure
Zo bedoelde ik het niet, mijn excuses. Inderdaad de bijkomende router in het 2de lokaal & dan patchen over fiber naar de huidige serverroom/core zoals je zelf (en ITnetadmin) ook zegt.

MAAR ... met 1 fiber poort aan de LAN kant komen we er niet; We hebben een mengeling van MPLS & VPLS, dus het eerste actieve onderdeel van Proximus is een switch.

- Fiber intro
__Switch
____ Downlink naar router
______Router - VRF voor Explore MPLS
______Router - VRF voor 'Unsecured Internet'
____Aansluiting naar ons LAN (VPLS/Layer2)

Dus 3 aansluitingen naar ons achterliggende LAN, in extremis kunnen we eventueel nog wel met VLAN's aan de slag (toch zeker voor de 2 L3 VRF's) maar de hoop is dus dat dat allemaal niet nodig is. Mijn kabelboer zegt ondertussen vezel te kunnen leveren die aan beide standaarden voldoet, das al hoopvol.

Iedereen bedankt voor het meedenken, wordt ongetwijfeld vervolgd.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

en trunken is geen optie? ik zie eigenlijk het probleem niet echt..
bij ons is momenteel volgende schakeling aanwezig:

2 explore routers, elk met 1 vezel verbonden naar elk van de cores , en elk verbonden met 1 uplink. dus: 3 fibers per router.
overheen die fibers (in active/passive setup langs wan-zijde; via bgp ; en ook in active/passive setup langs LAn zijde) lopen 5 VRF's.

als er geen "dubbele" core zou zijn, dan zou elke explore router met 1 enkele OM4 fiberpaar aan de core gekoppeld zijn, en nog steeds over 5 VRFs.

soit, blij dat je de juiste fiber hebt..
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Yep, zoals gezegd kunnen we waarschijnlijk nog wel met VLAN/trunking aan de slag om te consolideren, toch voor de L3 VRF's. Voor bijna alles is wel een oplossing te bedenken maar we willen maximale kans maken dat Proximus onze fiber aanvaard, ik heb gisteren te horen gekregen dat er ook een GPON over zal moeten & die is zeker gevoelig aan G.657A1/2!

Failover aan de WAN zijde via BGP, jullie hebben eigen PI space die dan announced word aan de router die op dat moment actief is?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Je moet geen pi space hebben zelfs geen /24 je doet gewoon Bgp met Proximus met een private as wat je afspreekt en gelijk welke range kan zelfs met een /32

Heb die setup reeds, zowel op public als private vrfs
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

En zo leren we weer wat bij, altijd leuk!

Is er een dan een bepaald voordeel om het op deze manier te doen ipv VRRP (HSRP als het Cisco is)? Doe je dit omdat je zelf al BGP gebruikt in de achterliggende netwerken & zo controle kan uitoefenen op welke v/d 2 routers op dat moment de ranges actief heeft?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Fatsie schreef:En zo leren we weer wat bij, altijd leuk!

Is er een dan een bepaald voordeel om het op deze manier te doen ipv VRRP (HSRP als het Cisco is)? Doe je dit omdat je zelf al BGP gebruikt in de achterliggende netwerken & zo controle kan uitoefenen op welke v/d 2 routers op dat moment de ranges actief heeft?
Inderdaad dat is een voordeel, iets meer zichtbaarheid / controle. Maar je eigen infrastructuur moet er ook op aangepast zijn. In zeer grote omgevingen multidatacenter die heel ver weg zijn wil je zo weinig mogelijk Layer 2 domeinen, en een multi dc layer 2 domein moet je altijd afwegen voor en tegen.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”