230V energiestation op batterijen

Plaats reactie
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,
Ik gebruik op dit moment een Norauto Premium N1000 starthulp. Dit is zo een energiestation met compressor in en werklicht en starthulp en een 12V sigaretten uitgang voor 12V aparaten.
Nu heb ik daar een 12V naar 230V omvormer aangehangen maar helaas valt die uit bij een beetje energieverbruik van mijn omvormer. 12V uitgang van mijn N1000 kan maar slechts 5A leveren wat ongeveer een 60W aan vermogen is. Wat ik zou willen maken is een 230V energiestation met enkel een 12V naar 230V omvormer en een aparte accu. Mijn omvormer kan een 500W aan. Ik zoek dus een batterij die ik daarmee kan gebruiken voor op reis met de tent. Wij hebben 2 luchtbedden met ingebouwde pomp die op 230V werkt (100W verbruik per bed) voor de rest nog wat spullen om op te blazen en eventueel buiten de tent een lampje aan te hangen of iets dergelijk. Ik heb gelezen over AGM accu's, zijn deze OK? Kan ik die opladen met een gewone autolader. Er bestaan kant en klare oplossingen maar die prijzen beginnen maar bij 400€ wat teveel is voor wat ik nodig heb.
Is het zo simpel om gewoon een batterij met zo een omvormer aan elkaar te hangen of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Semi-tractie batterij nemen + voldoende dikke kabels.
En een beveiliging tegen te diep ontladen indien uw omvormer hiermee niet is uitgerust...
Let er ook op of uw omvormer een zuiver sinus omvormer is indien u elektronische apparaten wil aansluiten.
Gemodificeerde sinus omvormers kunnen uw dure elektronische toestellen beschadigen!!

Geen startbatterij. Echt niet.


==================
Het geld van die Norauto Premium N1000 (19Ah) had u beter in uw zakken gehouden.
Volgens hun "specificaties" kan men hiermee zelfs dieselmotoren tot 3.0L mee starten: NIET dus.
In mijn moto zit al een start batterij van 14Ah...
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ordon schreef:Semi-tractie batterij nemen + voldoende dikke kabels.
En een beveiliging tegen te diep ontladen indien uw omvormer hiermee niet is uitgerust...

Geen startbatterij. Echt niet.


==================
Het geld van die Norauto Premium N1000 (19Ah) had u beter in uw zakken gehouden.
Volgens hun "specificaties" kan men hiermee zelfs dieselmotoren tot 3.0L mee starten: NIET dus.
In mijn moto zit al een start batterij van 14Ah...
Ja ok maar die N1000 is geen jumpstarter hé is maar een starthulp. Heeft mij toch wel al een paar keer geholpen in de winter. (Mijn auto was toen maar een 1300 multijet diesel) Maar het ding is ondertussen ook al 3 jaar oud van mij. Ik heb al die snufjes nu niet meer nodig. Wil gewoon een 230V voeding op batterij. Ik heb al een lader die geschikt is voor alle types WET/AGM/GEL/enz. Die semi tractie welk type is dat? Moet ook niet de duurste zijn. Mijn omvormer gaat enkel kijken naar de batterijspanning. Indien die onder een bepaald niveau komt dan slaat hij af. Moet er daar eventueel nog een zekering tussen de batterij en de omvormer?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Grofweg genomen heb je start batterijen, semi-tractie, deep-cycle en tractie batterijen.
Deze zijn allen verschillend van opbouw (omwille van verschillend toepassingsgebied), aantal laadcycli, etc.
Klik hier voor een summier overzicht.
De bovenstaande links zijn van een Belgisch bedrijf dat echt wel weet waar het mee bezig is en de diverse soorten verkoopt.
Misschien kan je best eens contact opnemen met hen.

Speelt gewicht een belangrijke rol: kijk ook eens naar Li-Ion (of Lipo) technologie.
Maar dat prijskaartje ligt wel stukken hoger...
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Hier een Ecoflow Delta 1300 in gebruik, 1250 euro betaald voor samen met een 100Wh usb-c batterij.
+/- 1300Wh batterij, 220V 1600W continu, 3200W surge, 4 stopcontacten
2 usb-c poorten, 4 usb-a poorten
Herladen van 0-80% in 1u op AC (grootste voordeel tov Goal Zero Yeti bv), herladen met autolader of met max 400W aan zonnepanelen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Een accu opladen met een lader die 220 -> 12V doet.
Dan erna die stroom 12V DC weer omzetten naar 220 AC.
Beetje eigenaardige weg als je het mij vraagt.

Als ik ga kamperen gebruik ik een verlengsnoer. Dat levert tot 3500W op 230 V. :angel:
Als er geen stroom voorhanden is lijkt dit me nog
een tikkeltje handiger.
Laatst gewijzigd door cadsite op 15 jun 2020, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Koop een afgedankte UPS die werkt met één 12V batterij?
Kan je alvast opladen via 230V, en van de auto laden moet je misschien eens nadenken want zomaar in de sigarettenaansteker pluggen.
De laadspanning zou in principe bij een draaiende motor best oké zijn, welke stromen dat zal veroorzaken is een ander verhaal > lage weerstand in serie plaatsen?

Misschien een boost converter (bijvoorbeeld "12V" auto > 24 V), om vervolgens terug een buck converter (24V > 13,6V laadspanning met stroombegrenzing).
Voor enkele euro's op Ali vind je vast wel een oplossing.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ordon schreef:Let er ook op of uw omvormer een zuiver sinus omvormer is indien u elektronische apparaten wil aansluiten.
Gemodificeerde sinus omvormers kunnen uw dure elektronische toestellen beschadigen!!
Dat is toch juist NIET het geval? Elektronische apparaten met schakelende voeding kunnen prima om met een gemodificeerde sinus; het eerste wat die voedingen doen is de spanning terug gelijkrichten.
Motoren houden doorgaans niet zo van modified sine, voor de pompjes is het dus veel slechter dan voor je laptoplader.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Als je auto in de buurt staat zou ik gewoon een sigarettenomvormer gebruiken. Kijk eerst even na hoeveel watt je mag trekken uit de sigarettenaansteker (meestal 150watt). Kan je die matras ook niet oppompen met een 5 euro intex luchtpompje?

https://www.allekabels.be/dc-ac-omvorme ... nREALw_wcB
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Het probleem wat we dit weekend hadden op de camping was dat de electriciteit niet werkte. We moesten wachten tot de eigenaar thuis kwam vooraleer we de bedden konden oppompen, verlichting gebruiken enz.... En neen een simpel pompje gebruiken gaat niet want die bedden hebben een ingebouwde luchtpomp die enkel op 230V werken. (vooraleer de vraag komt waarom wij zulke bedden hebben die enkel op 230V werken, awel da was ne cadeau die we gekregen hadden. Zonde om die te vervangen). Heb al es gekeken naar de semi tractie batterijen en volgende gevonden.
https://www.amperewinkel.nl/semi-tracti ... erlichting.
In Belgie vind ik die zo goedkoop niet. Tenzij iemand anders van op dit forum wel? Meer hoeft dat niet te zijn en is zeker te doen qua gewicht. Mijne NOR booster weegt ook "veel".
Het moet zo simpel mogelijk zijn want dit is niet iets dat ik dagelijks ga gebruiken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Zoek je nu geen oplossing voor een non-issue?
In de 40 jaar dat ik ga kamperen nog nooit voor gehad dat er stroom beloofd was en er geen was.
In 't slechtste geval kan je nog met je pompje naar de sanitaire blok lopen en daar je matras opblazen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als het voor een pompje is en gewicht speelt een rol zou ik eens kijken of je niks kan fabriceren met LiPo accus, veel lichter, veel kleiner en 3 cellen zijn ook bijna 12V.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

(semi) tractie accu's, er zit een groothandel in Gistel op ofwel de Torhoutse baan of de Oostende aan. Hij werkt ook met alternatieve betalingswijze.
Let wel tractie accu's elke ontlading/lading ongeacht hoeveel energie je gebruikt is een cyclus!
Enkel deep cycle accu's (lood-zuur) mogen meer dan 50% ontlaad worden en de levenscyclus is van alle lood accu's ergens iets rond de 350 keer.
Ik denk dat je beter uitkijkt naar li ion, LiFePO4, limo of LTO's maar verschiet niet van de prijzen.
En hou er rekening mee dat accu's gespecificeerd zijn in Ah, da's 0,1C belasting, ga je die amperage gaan gebruiken in 1u dan zit je op 1C en dan heb je véél minder energie ter beschikking indien je accu het niet begeeft. Bij loodaccu's trekken de platen scheef om uiteindelijk kortsluiting te maken.
Lithium accu's kunnen dit beter aan maar hou zeker de specificaties van de fabrikant in het achterhoofd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

SpecialK schreef:
Ordon schreef:Let er ook op of uw omvormer een zuiver sinus omvormer is indien u elektronische apparaten wil aansluiten.
Gemodificeerde sinus omvormers kunnen uw dure elektronische toestellen beschadigen!!
Dat is toch juist NIET het geval? Elektronische apparaten met schakelende voeding kunnen prima om met een gemodificeerde sinus; het eerste wat die voedingen doen is de spanning terug gelijkrichten.
Motoren houden doorgaans niet zo van modified sine, voor de pompjes is het dus veel slechter dan voor je laptoplader.
Het is geen exacte wetenschap wat wel en wat niet werkt op een omvormer met een gemodificeerde sinus.
Helaas.
En dat kan ook het geval zijn met de omvormer van TS...

Om een voorbeeld te geven:
Werkt mogelijk wel

Je kan het uitproberen, we geven geen garantie dat het werkt, maakt het apparaat meer geluid dan anders of wordt het warmer dan anders? Stop dan direct!
  • pc / computer
  • Led verlichting
  • Spaarlamp
  • Opladers van laptop, tablet, telefoon, smartphone, mp3 speler
Werkt waarschijnlijk niet of met beperkingen

Maar neem het risico niet of probeer het eerst uit te zoeken.
  • oplader van elektrisch handgereedschap met accu
  • televisie (brommende geluiden, storing in beeld)
  • radio, versterker, gettoblaster, mp3 luidsprekers, docking station voor mp3/iPod (brommend geluid)
  • föhn
  • TL verlichting
Werkt niet

Vele gebruikers hebben gemeld dat onderstaande apparaten niet functioneerden / defect raakte bij gebruik van een gemodificeerde sinus omvormer.
  • 230V Halogeenverlichting met transformator
  • alle apparaten waar een elektromotor in zit (boormachine, elektrische zaag, keukenmachine, elektrisch mes, waterflos apparaat, e.d.)
  • alle apparaten waar een pomp in zit (want die wordt aangedreven door een elektromotor), bijvoorbeeld een koelkast, vriezer, airconditioning, beregeningspomp, dremel miniboormachine, e.d.
  • oplaadbare elektrische tandenborstel, flitser
  • elektrische fiets oplader
  • spelcomputers zoals Playstation, Xbox
  • Senseo apparaat, Nespresso
  • magnetron
  • fax
  • medische apparaten
Tuneboy2005 schreef:Heb al es gekeken naar de semi tractie batterijen en volgende gevonden https://www.amperewinkel.nl/semi-tracti ... erlichting.
In België vind ik die zo goedkoop niet.
De Nederlandse webwinkel geeft geen gedetailleerde specificaties.
Meer: het aantal laadcycli (1600 ipv 400) lijkt me héél erg overdreven...
De ene keer noemen ze het een "AGM semi-tractie" de andere keer een "deep-cycle AGM". Wat bedoelen ze nu precies?
Van hun merk "Beaut" vind ik alvast geen fabrikant en aldus ook via deze weg geen gedetailleerde specificaties.
Met zeer grote zekerheid is dit een goedkoop "white label" product.
Best beschikt je over deze gedetailleerde gegevens: onder andere in verband met het berekenen van de stroom (voorbeeldje).
In 't kort: een gedegen batterij (inclusief gedetailleerde gegevens) kost nu eenmaal geld.
Tuneboy2005 schreef:Is het zo simpel om gewoon een batterij met zo een omvormer aan elkaar te hangen of zie ik iets over het hoofd?
Klakkeloos dingen aan elkaar hangen is het in ieder geval niet.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Een normale lood accu lag je nooit meer dan 50% ontladen, idealiter slechts 30%
Deep cycle mogen wel beneden de 50%, meestal krijg je een tabel of grafiek van de ontlaadcurve versus de levensduur in cycli
En ja het kan 1600 ipv 400
400 bij 50%
En 1600 bij 30%
Maar dan sleur je wel 70% accu mee om nooit te gebruiken. En die loods wegen nog al.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Een collega van mij had nog een batterij staan die hij niet meer nodig heeft maar die volgens hem wel nog in goede staat is. Aan de naam te zien op de batterij duidelijk een China spul. Heb de lader meegekregen. Op het eerste gezicht werkt de omvormer goed met deze batterij.
https://www.mupload.nl/img/a9h7x8o0rq5v.jpg. Ga de batterij es volledig opladen.
Alvast bedankt voor de informatie.
Mvg
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Tegen dat hij 400 keer is gaan kamperen en de luchtmatras evenveel keer is opgeblazen zal die matras ook wel zijn beste tijd gehad hebben zeker. Dan zal een nieuwe batterij er ook wel af kunnen. Met iets rond de 20Ah in goede toestand zal je wel weer een paar jaar verder kunnen.

Ikzelf gebruik een afgedankte 55Ah auto-accu voor dit doel. Het feit dat ik die op kampeertrip een paar keer achter elkaar leeg trek zal niet bevorderlijk zijn, maar als ze kapot is dan is het maar zo... Ze was toch al niet meer geschikt als startbatterij.
Yazin
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2020, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

We gebruiken een kleine honda generator voor stroom als nodig
Voor de rest alles op gas.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

SpecialK schreef:Tegen dat hij 400 keer is gaan kamperen en de luchtmatras evenveel keer is opgeblazen zal die matras ook wel zijn beste tijd gehad hebben zeker. Dan zal een nieuwe batterij er ook wel af kunnen. Met iets rond de 20Ah in goede toestand zal je wel weer een paar jaar verder kunnen.

Ikzelf gebruik een afgedankte 55Ah auto-accu voor dit doel. Het feit dat ik die op kampeertrip een paar keer achter elkaar leeg trek zal niet bevorderlijk zijn, maar als ze kapot is dan is het maar zo... Ze was toch al niet meer geschikt als startbatterij.
Idd zoveel kost een 20AH batterij nu ook niet. Voor hetgeen ik het zal gebruiken is dit meer dan voldoende. Mischien dat ik die nog in een soort case met handvat kan steken alsook de omvormer erbij zou goed zijn om het volledig mobiel te maken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

bruma schreef:En ja het kan 1600 ipv 400
400 bij 50%
En 1600 bij 30%
Het klopt wat u zegt dat de levensduur (in cycli) afhankelijk is van de "Depth of Discharge" (DOD).
Maar dit is niet wat de webwinkel laat uitschijnen:
Levert 1600 cycli i.p.v. de reguliere 400 cycli (lange levensduur, ook bij intensief gebruik)
Ter info een voorbeeld:
Trojan_Gel_DOD_vs_Life.jpg.pagespeed.ce.IpwgeshC9j.jpg
Niet onbelangrijk voor Tuneboy2005: kijk eens na tot hoe ver uw omvormer de batterij ontlaad.
Mogelijks kan u het voltage instellen.
state_of_charge.jpeg
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ordon schreef:
bruma schreef:En ja het kan 1600 ipv 400
400 bij 50%
En 1600 bij 30%
Het klopt wat u zegt dat de levensduur (in cycli) afhankelijk is van de "Depth of Discharge" (DOD).
Maar dit is niet wat de webwinkel laat uitschijnen:
Levert 1600 cycli i.p.v. de reguliere 400 cycli (lange levensduur, ook bij intensief gebruik)
Ter info een voorbeeld:
Trojan_Gel_DOD_vs_Life.jpg.pagespeed.ce.IpwgeshC9j.jpg

Niet onbelangrijk voor Tuneboy2005: kijk eens na tot hoe ver uw omvormer de batterij ontlaad.
Mogelijks kan u het voltage instellen.

state_of_charge.jpeg

In onderstaande link is een foto die ik uit de handleiding van de omvormer kon vinden ivm ontlading van batterij. Is de 500W versie die ik heb.

https://ibb.co/t454VKP
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”