Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Een crisis versnelt de geschiedenis, en dat heb ik vandaag gezien in enkele winkelstraten...
Uitverkoop hier en daar "wij sluiten", en dan heb ik hiet niet alleen over Blokker. Andere winkels die er nog zijn maar gewoon niet meer open gegaan zijn sinds maart (dan weet je het wel) en dan nog de leegstand die er al was van voor maart. Van nog andere winkels (Inno bijvoorbeeld) weet je uit het nieuws dat het niet lang meer zal duren.
Ik vrees dat de dagen nu écht wel geteld zijn, na weliswaar enkele verlengingen omwille van de uitzonderlijke sterke economie tot maart dit jaar.
Het zal nu aan de steden zijn om die straten een nieuwe invulling te geven die uitnodigt. Leegstand moeten ze echt kost wat kost minimaliseren.
Uitverkoop hier en daar "wij sluiten", en dan heb ik hiet niet alleen over Blokker. Andere winkels die er nog zijn maar gewoon niet meer open gegaan zijn sinds maart (dan weet je het wel) en dan nog de leegstand die er al was van voor maart. Van nog andere winkels (Inno bijvoorbeeld) weet je uit het nieuws dat het niet lang meer zal duren.
Ik vrees dat de dagen nu écht wel geteld zijn, na weliswaar enkele verlengingen omwille van de uitzonderlijke sterke economie tot maart dit jaar.
Het zal nu aan de steden zijn om die straten een nieuwe invulling te geven die uitnodigt. Leegstand moeten ze echt kost wat kost minimaliseren.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
De winkels zijn in Nederland niet dicht geweest maar de omzet zal er ook gene vetpot geweest zijn, de kosten lopen wel door.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Weer meer dan 100 nieuwe besmettingen, en ook bijna een verdubbeling van het aantal opnames. Nu geeft Sciensano zelf al toe dat de trend stijgend is, alhoewel dit al 3 dagen het geval is op basis van de data die ze publiceren.
Bijgevolg zijn ze nu geen fan meer van "de trend" en schakelen ze over naar iets anders: vanaf nu is de "R-waarde" hip, dit is hoeveel andere mensen een persoon met COVID-19 besmet. Zolang deze minder dan 1 blijft is het goed, en momenteel is die 0.87. Weliswaar is ook de R-waarde snel stijgend (2 weken geleden nog 0.71), dus mogelijks is de levensduur van deze parameter aan de korte kant.
Maar wat dat dan zal worden, zullen we misschien nooit weten, want Sciensano heeft abrupt beslist om alle persconferenties af te schaffen.
Bijgevolg zijn ze nu geen fan meer van "de trend" en schakelen ze over naar iets anders: vanaf nu is de "R-waarde" hip, dit is hoeveel andere mensen een persoon met COVID-19 besmet. Zolang deze minder dan 1 blijft is het goed, en momenteel is die 0.87. Weliswaar is ook de R-waarde snel stijgend (2 weken geleden nog 0.71), dus mogelijks is de levensduur van deze parameter aan de korte kant.
Maar wat dat dan zal worden, zullen we misschien nooit weten, want Sciensano heeft abrupt beslist om alle persconferenties af te schaffen.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Ook niet rap content gijCCatalyst schreef:...
De grote moeilijkheid is niet de wetenschap maar het uitleggen aan het grote publiek (of aan politiek) - en dat maanden lang. (en opnieuw wanneer de volgende golf komt)
Als je op de ruwe data van sciensano gaat kijken zie je niet dat ze echt niet dingen verdraaien om op een bepaalde narratief te komen.
Persoonlijk zou ik het anders aangepakt hebben, minder gezichten op het scherm en meer belerende grafiek (jaja, de 80's zijn helemaal terug). Maar gelukkig ben ik geen communicatiemanager of epidemioloog, al is dat ding van die schoonmaker en zijn leest precies niet populair meer vandaag (zucht)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik begrijp de R-waarde nog niet echt goed... er is niets veranderd aan het virus, dus als je een besmette persoon bij x aantal personen zet dan zullen hiervan toch nog steeds y % besmet worden (y is toch een constante, tenzij je groepsimuniteit hebt). Hoeveel mensen iemand besmet is toch puur gebaseerd op het aantal contacten dat er tussen mensen zijn... en dat kan je alleen beperken door contacten te vermijden (een vorm van lockdown).CCatalyst schreef:vanaf nu is de "R-waarde" hip, dit is hoeveel andere mensen een persoon met COVID-19 besmet. Zolang deze minder dan 1 blijft is het goed, en momenteel is die 0.87. Weliswaar is ook de R-waarde snel stijgend (2 weken geleden nog 0.71), dus mogelijks is de levensduur van deze parameter aan de korte kant.
Aangezien we terug meer mensen bij elkaar brengen moet het cijfer dus stijgen... niet dalen.
-
- Elite Poster
Niet de ruwe data idd, en we mogen blij zijn dat er daar ook niet "plots" dingen verdwijnen. Mijn ergernis zit hem eerder in het feit dat er altijd, elke dag opnieuw, geminimaliseerd wordt in de perscommunicatie ("het aantal gevallen is meer dan gisteren, MAAR de trend is dalend"), en als die trend dan niet meer dalend is dat ze dan plots vanuit het niets een andere parameter te voorschijn lijken halen ("het aantal gevallen is meer dan gisteren, de trend is ook stijgend, MAAR de R-waarde is minder dan 1").bitbite schreef: Als je op de ruwe data van sciensano gaat kijken zie je niet dat ze echt niet dingen verdraaien om op een bepaalde narratief te komen.
Dat gegoochel met parameters geeft allesbehalve een goede indruk, alsof het altijd goed nieuws MOET zijn, en de waarheid iets is dat altijd verbloemd moet worden. Vanaf het begin zijn ze er nochtans van uitgegaan dat de kans op een second wave nooit uitgesloten kan worden, en de huidige evolutie komt dan ook niet als een verrassing. Waarom zeggen ze dan niet gewoon waar het op staat, ook als het eens niet goed is? Om het absurd uit te drukken, straks zal het zijn ("alles is stijgend, MAAR het wordt mooi weer vandaag").
Het lijkt ook dat ze een statistisch loopje nemen met de realiteit, want als het aantal gevallen blijft stijgen, dan stijgt de trend daarna ook, en uiteindelijk wordt ook de R-waarde meer dan 1, maar telkens wat later omdat die parameters elk hun eigen vertraging hebben. Dat verandert of minimaliseert niets aan het feit dat de pandemie nu, op dit eigenste moment, aan het toenemen is.
Inderdaad, maar het mag niet meer dan 1 worden, want dan ga je weer richting die exponentiele stijging.DarkV schreef: Aangezien we terug meer mensen bij elkaar brengen moet het cijfer dus stijgen... niet dalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
En dat lijkt in Nederland nu het geval te zijn.CCatalyst schreef:Inderdaad, maar het mag niet meer dan 1 worden, want dan ga je weer richting die exponentiele stijging.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Hebben ze ingecalculeerd en is het gevolg van de vele versoepelingen.on4bam schreef:En dat lijkt in Nederland nu het geval te zijn.CCatalyst schreef:Inderdaad, maar het mag niet meer dan 1 worden, want dan ga je weer richting die exponentiele stijging.
In dit artikel staat het allemaal uitgelegd hoe het werkt en waarom het nu stijgt in Nederland...
https://www.trouw.nl/wetenschap/in-de-b ... ~b5c4b652/
- bitbite
- Premium Member
Er is niets veranderd aan het virus (thank richard dat het een errorcheck op zijn kopiecode heeft zitten!), en evenmin aan onze behandeling, immuniteitsgraad en vaccinatiestatus.DarkV schreef:Ik begrijp de R-waarde nog niet echt goed... er is niets veranderd aan het virus
Wat wel gewijzigd is, is het gedrag van de mensen. Er zijn véél mensen die nog steeds voorzichtig zijn (in allerlei gradaties).
Mondmaskers, afstand houden en vroege detectie & isolatie helpen echt. En cafés, festivals, kusttoerisme zullen mathematisch zeker het infectiecijfer omhoog duwen. Waar ik persoonlijk echt schrik voor heb is dat iedereen terug gezellig samen op hetzelfde moment op het openbaar vervoer kruipt.
Wat het onintuïtief maakt:
- is dat er verborgen infecties zijn, gaande van mensen die helemaal geen symptomen hebben tot mensen die al zo zwaar richting "exit" aan het gaan zijn dat ze niet meer testen. (en nog heel wat redenen daartussenin)
Bovendien is het virus enkel in Europa en delen van Azië onder controle, maar van de rest van de wereld zullen we af en toe nieuwe cases binnenkrijgen. - Dat de cijfers die we kennen gebaseerd blijken op een mechanisme met superverspreiders.
Van massapsychologie ken ik niets. Lijkt me een interessant onderwerp!CCatalyst schreef: Waarom zeggen ze dan niet gewoon waar het op staat, ook als het eens niet goed is?
Als ik in de IT een crisis moet beheersen probeer ik mij ook altijd even te verplaatsen in de geest van wie de materie niet kent. Even vermelden dat "het" niet werkt maar dat niet "alles" kapot is doet wonderen.
En data die verdwijnt: misschien ben ik naïef maar ik ga er van uit dat dit bij ons niet van toepassing is, maar niets belet je om die Excel/CSV/Json elke dag even te scrapen.
-
- Elite Poster
Ok, maar de boodschap is wel anders. In dit IT geval geef je terecht een positieve boodschap, het probleem zal (hopelijk) relatief snel opgelost zijn. Inzake het coronavirus is de boodschap anders: "er is nu nog geen probleem, maar wees waakzaam, hou je aan het advies". Dat laatste lijkt niet door te dringen, mogelijks door de dagelijkse goed-nieuws-show van Sciensano waardoor de urgentie lijkt weg te ebben.bitbite schreef: Als ik in de IT een crisis moet beheersen probeer ik mij ook altijd even te verplaatsen in de geest van wie de materie niet kent. Even vermelden dat "het" niet werkt maar dat niet "alles" kapot is doet wonderen.
Daarpas zag ik verschillende overvolle bussen hun self-loading cargo aan het station dumpen. Massa's schoolkinderen (thx Weyts) maar ook ouderen. Terrasjes zitten afgeladen vol, de 1.5 meter wordt niet gerespecteerd, de mensen maken zich op voor een warm en zonnig weekend. Dat wel op de backdrop van een virus dat zich deze week weer meer en meer aan het verspreiden is. Of dit problematisch is of niet zullen we pas binnen 2 weken weten, maar m.i. is de nonchalance in het naleven van de regels wel zorgwekkend in de huidige omgeving. Het laatste wat je wilt is dat er een second wave komt en we in lockdown moeten gaan tijdens de zomer.
Idd, maar ik denk ook niet dat ze zich daarmee bezig houden. Er is ook geen reden toe, de pers copy/paste enkel hun persberichten, ze fact-checken nooit met de officiële cijfers.bitbite schreef:En data die verdwijnt: misschien ben ik naïef maar ik ga er van uit dat dit bij ons niet van toepassing is, maar niets belet je om die Excel/CSV/Json elke dag even te scrapen.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Jongens toch, ondertussen is het terug bussiness as usual en zijn er nog amper problemen.
Is dat omdat we ons aan de regels houden of omdat de omstandigheden voor dat virus niet meer ideaal zijn ?
Je kan dat virus of die bangmakerij niet blijven uitmelken natuurlijk, hoelang zijn ze ons nu al aan het lijntje aan het houden met die second wave ? Een maand of 2 ?
Het wordt tijd om wat intelligenter om te gaan met die maatregelen, ik veronderstel dat er toch al iemand ter wereld het warm water heeft uitgevonden en ondertussen weet hoe het virus zich verspreid. De tijd van baat het niet dan schaadt het niet mag stilaan gaan ophouden.
Is dat omdat we ons aan de regels houden of omdat de omstandigheden voor dat virus niet meer ideaal zijn ?
Je kan dat virus of die bangmakerij niet blijven uitmelken natuurlijk, hoelang zijn ze ons nu al aan het lijntje aan het houden met die second wave ? Een maand of 2 ?
Het wordt tijd om wat intelligenter om te gaan met die maatregelen, ik veronderstel dat er toch al iemand ter wereld het warm water heeft uitgevonden en ondertussen weet hoe het virus zich verspreid. De tijd van baat het niet dan schaadt het niet mag stilaan gaan ophouden.
-
- Elite Poster
Bussiness as usual? Al buiten geweest de laatste tijd?
Men weet idd hoe het virus zich verspreidt en als iedereen zijn afstand houdt en alles ontsmet dan lukt het wel. In "bussiness as usual land" Zweden blijft de curve alleszins stijgen terwijl in de rest van Europa het einde hopelijk in zicht is.
Men weet idd hoe het virus zich verspreidt en als iedereen zijn afstand houdt en alles ontsmet dan lukt het wel. In "bussiness as usual land" Zweden blijft de curve alleszins stijgen terwijl in de rest van Europa het einde hopelijk in zicht is.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Dat is een uitspraak in de vorm van het is maar een griepjeiceke schreef:Jongens toch, ondertussen is het terug bussiness as usual en zijn er nog amper problemen.
Het is helemaal niet business as usual !
- bitbite
- Premium Member
Als je ervoor open staat om bij te leren: zoek eens op "epidemic waves". Tip: doe dat niet vlak voor bed, want je eindigt snel in zeer gruwelijke gegevens.iceke schreef:Je kan dat virus of die bangmakerij niet blijven uitmelken natuurlijk, hoelang zijn ze ons nu al aan het lijntje aan het houden met die second wave ? Een maand of 2 ?
Amen. Handvatten ontsmetten inruilen voor 70db maximumvolume in cafe's bijvoorbeeld? Scholen open (o wacht..) en mondmasker verplicht in het openbaar? Stuurt u een mailtje naar madam Wilmes? Nog meer verstandige ideeën vindt je hier (rechts onder "Bijlagen")iceke schreef:Het wordt tijd om wat intelligenter om te gaan met die maatregelen
Het is toch geen machtsgreep van Marc, Erika en Steven. Het heeft net ontzettend geholpen, getuige de afwezigheid van covid19-massagraven in onze omgeving.iceke schreef:De tijd van baat het niet dan schaadt het niet mag stilaan gaan ophouden.
Vergeet niet dat er fundamenteel NIETS gebeterd is tov begin van het jaar: virus is niet significant gemuteerd in makke vormen, we hebben géén behandeling en géén vaccin en géén significante immune bevolking (zelfs niet in de medische/zorg frontlinie, die er nu nog slechter aan toe is dan bij het begin). We hebben nog nauwelijks stock van beschermingsmateriaal en quasi geen sluitende leveringsgaranties. Er zijn nog veel meer plaatsen ter wereld vanwaar het virus terug naar ons kan overslaan.
En zowat het enige wapen wat we hebben -ons collectief menselijk gedrag- staat zwaar onder druk van onze maatregelmoeheid en het mentaliteitsprobleem dat jij hier belicht.
En om helemaal stoom af te laten (bitbite briest in zijn mondmasker staande op zijn bierkrat): als we de trend op langere termijn (jaren/decennia) bekijken gaat het alleen maar erger worden. De bevolking groeit, de bevolkingsdichtheid groeit, de globale interconnectedness (vanuit viraal perspectief) gaat zeker niet afnemen. Dus de kans op een volgende pandemie groeit alleen maar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Intelligenter omgaan met maatregelen zeg je.iceke schreef: Het wordt tijd om wat intelligenter om te gaan met die maatregelen,
Wat een Joke, iedereen doet gewoon maar op.
We moeten allemaal zoveel mogelijk thuiswerken want op het werk is het levensgevaarlijk
En na het thuiswerk snel allemaal binnen op café kort bij elkaar.
Maar geen paniek, er staat een busje alcoholgel aan de ingang
En winkelen doen we met het hele gezin, zeker niet alleen.
Maar geen paniek, we zetten een lapje stof op ons gezicht en alles is ineens veilig.
Als iedereen zich aan de maatregelen zou houden was er zelfs geen lockdown nodig, maar ja, nu is het gewoon wachten op wave2, ik hoop pas na de zomer, maar met de vakantieperiode kan het sneller zijn...
- iceke
- Elite Poster
Is dat niet juist het bewijs dat het geen intelligente maatregelen zijn ?duizend schreef:Intelligenter omgaan met maatregelen zeg je.iceke schreef: Het wordt tijd om wat intelligenter om te gaan met die maatregelen,
Wat een Joke, iedereen doet gewoon maar op.
We moeten allemaal zoveel mogelijk thuiswerken want op het werk is het levensgevaarlijk
En na het thuiswerk snel allemaal binnen op café kort bij elkaar.
Maar geen paniek, er staat een busje alcoholgel aan de ingang
En winkelen doen we met het hele gezin, zeker niet alleen.
Maar geen paniek, we zetten een lapje stof op ons gezicht en alles is ineens veilig.
Als iedereen zich aan de maatregelen zou houden was er zelfs geen lockdown nodig, maar ja, nu is het gewoon wachten op wave2, ik hoop pas na de zomer, maar met de vakantieperiode kan het sneller zijn...
-
- Elite Poster
Deze week een docu gezien op de Nederlandse tv over hoe sereen mensen in Zweden omgaan met corona.
Ze wéten dat er veel doden zijn, maar ze hebben geen betuttelende regering.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen safety en die van de andere mensen en ze panikeren er niet als iemand ziek wordt.
Oudere mensen vinden er zelfs (vreemd maar true) dat jonge mensen HUN plaats op IC verdienen als het erop aan zou komen.
Zoiets zou in onze egoïstische maatschappij nooit kunnen. Om over na te denken.
Ze wéten dat er veel doden zijn, maar ze hebben geen betuttelende regering.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen safety en die van de andere mensen en ze panikeren er niet als iemand ziek wordt.
Oudere mensen vinden er zelfs (vreemd maar true) dat jonge mensen HUN plaats op IC verdienen als het erop aan zou komen.
Zoiets zou in onze egoïstische maatschappij nooit kunnen. Om over na te denken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Nu men aan 'heropening' toe is,moet men met het een en ander rekening houden.Het is nl.zo dat een heropening helemaal niet betekend dat er veel mensen zullen op afkomen,dit is een misvatting.
Tijdens de week dagen maken horeca,restaurants cafe's e.d. de meeste omzet met ouderen 65+ die vullen zo wat het gat tussen het weekend door.Ik denk dat daar nog een groot tekort aan klanten zal zijn.
Tijdens de week dagen maken horeca,restaurants cafe's e.d. de meeste omzet met ouderen 65+ die vullen zo wat het gat tussen het weekend door.Ik denk dat daar nog een groot tekort aan klanten zal zijn.
- iceke
- Elite Poster
Niet dus,iceke schreef: Het wordt tijd om wat intelligenter om te gaan met die maatregelen, ik veronderstel dat er toch al iemand ter wereld het warm water heeft uitgevonden en ondertussen weet hoe het virus zich verspreid. De tijd van baat het niet dan schaadt het niet mag stilaan gaan ophouden.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200614_04990765
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
mooie pr-show daar in Zweden maar wat moeten ze anders? cijfers zijn snoeihard, naar 't schijnt stijgen de cijfers nog steedsphil48 schreef:Deze week een docu gezien op de Nederlandse tv over hoe sereen mensen in Zweden omgaan met corona..
da's ni erg dat de oudjes doodgaan? laat dan iedereen +70 gewoon inslapen als ze er neit meer toe doen
-
- Elite Poster
Was een Nederlandse reportage hoor.
Wat belang zouden zij hebben om de situatie in Zweden mooier voor te stellen...
Back on topic
Cijfers van heropening horeca en winkels vallen zwaar tegen. Wat hadden ze dan verwacht? Eerst maakt de overheid mensen doodsbang en daarna "hopen" ze dat de mensen net als vroeger massaal op restaurant gaan?
Eerst maken ze mensen gewoon om massaal (plus 30 tot 40 %) online te shoppen (want winkels moesten 2,5 maand dicht) en dan zijn ze verbaasd dat mensen dat nu makkelijker, goedkoper en veiliger vinden dan fysiek naar winkels te gaan?
Misschien moet de regering nu maar de gevolgen dragen van hun lichtzinnige beslissingen (tegen advies van de experten in) en op de blaren zitten.
Wat belang zouden zij hebben om de situatie in Zweden mooier voor te stellen...
Back on topic
Cijfers van heropening horeca en winkels vallen zwaar tegen. Wat hadden ze dan verwacht? Eerst maakt de overheid mensen doodsbang en daarna "hopen" ze dat de mensen net als vroeger massaal op restaurant gaan?
Eerst maken ze mensen gewoon om massaal (plus 30 tot 40 %) online te shoppen (want winkels moesten 2,5 maand dicht) en dan zijn ze verbaasd dat mensen dat nu makkelijker, goedkoper en veiliger vinden dan fysiek naar winkels te gaan?
Misschien moet de regering nu maar de gevolgen dragen van hun lichtzinnige beslissingen (tegen advies van de experten in) en op de blaren zitten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
en zo zie je onze overheid weer van haar beste kant.phil48 schreef: Cijfers van heropening horeca en winkels vallen zwaar tegen. Wat hadden ze dan verwacht? Eerst maakt de overheid mensen doodsbang en daarna "hopen" ze dat de mensen net als vroeger massaal op restaurant gaan?
Oostenrijk is 2 weken voor en wat zag je daar? binnen een week gingen sommige horecazaken weer dicht wegens onrendabel
daaruit leren? uiteraard doen we dat niet
hier: horeca mag open dus maatregelen vallen weg. Dat geen zaak kan overleven op 30%? da stellen onze experten pas vast binnen een maand, uiteraard met de mededeling dat ze totaal niet hadden zien aankomen of verwacht.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Om als fysieke winkel het verschil te kunnen maken met online, moet je volop inzetten op beleving. En laat nu net dát wegvallen omdat het nu run- ipv. funshopping is... Zoals vroeger eens rondstruinen in een winkel om misschien een verborgen pareltje op de kop te tikken, dat zit er nu niet meer in.phil48 schreef:Eerst maken ze mensen gewoon om massaal (plus 30 tot 40 %) online te shoppen (want winkels moesten 2,5 maand dicht) en dan zijn ze verbaasd dat mensen dat nu makkelijker, goedkoper en veiliger vinden dan fysiek naar winkels te gaan?
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Ze zitten misschien niet direct op het oude niveau, maar in de pers lees ik toch andere signalen(en dit weekend zag ik toch min of meer gevulde terrassen in de stad).phil48 schreef: Cijfers van heropening horeca en winkels vallen zwaar tegen. Wat hadden ze dan verwacht? Eerst maakt de overheid mensen doodsbang en daarna "hopen" ze dat de mensen net als vroeger massaal op restaurant gaan?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200612_04989919
-
- Elite Poster
En na horeca en de winkelsector zal het openbaar vervoer de volgende sector in zwaar weer worden.
Nu iedereen op quasi permanente basis mag thuiswerken (eerlijk: ik vind het ook aangenamer dan elke dag 2x in de file te staan) - verliest de lijn zijn inkomsten van het woon werk verkeer.
Dus wij als belastingsbetalers betalen straks 4x de rekening, want AL die sectoren (plus de bedrijven) hebben steun nodig en er komt 25 tot 30 procent minder geld binnen (belastingen, btw enz).
Nu iedereen op quasi permanente basis mag thuiswerken (eerlijk: ik vind het ook aangenamer dan elke dag 2x in de file te staan) - verliest de lijn zijn inkomsten van het woon werk verkeer.
Dus wij als belastingsbetalers betalen straks 4x de rekening, want AL die sectoren (plus de bedrijven) hebben steun nodig en er komt 25 tot 30 procent minder geld binnen (belastingen, btw enz).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik zie hier in de buurt toch nog veel horeca dichtblijven, misschien wel voorgoed…
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Hier is men toch volop bezig iedereen terug naar kantoor te sleuren hoor... onder het mom dat "wij" het nodig hebben (en nee, ik heb het niet nodig m'n collega's dagelijks te zien).phil48 schreef:Nu iedereen op quasi permanente basis mag thuiswerken (eerlijk: ik vind het ook aangenamer dan elke dag 2x in de file te staan)
Alles wat ik dit weekend gepasseerd ben leek nog voller te zitten dan voordien !Stroper schreef:Ze zitten misschien niet direct op het oude niveau, maar in de pers lees ik toch andere signalen(en dit weekend zag ik toch min of meer gevulde terrassen in de stad).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
1. De stijgende trend lijkt me normaal: hier in de stad vrijdagnamiddag door het centrum gewandeld. Terrassen overvol. Social distancing: nihil. Ik hoorde meerdere passanten hun frustratie ventileren.CCatalyst schreef:Weer meer dan 100 nieuwe besmettingen, en ook bijna een verdubbeling van het aantal opnames. Nu geeft Sciensano zelf al toe dat de trend stijgend is, alhoewel dit al 3 dagen het geval is op basis van de data die ze publiceren.
Wandelrichtingen in winkelstraten worden - helaas zelfs door politiemensen - niet gerespecteerd ... En verder een bubbel met 20 - 30 man.
The sky is dus eens te meer de the limit.
We moeten blij zij dat we weer eens van een terraske kunnen genieten en veel is terug mogelijk maar ... we moeten ons gezond verstand een beetje gebruiken, alleen is het dat gezond verstand en dat beetje elementaire sociale verantwoordelijkheidszin dat de doorsnee Vlaming blijkbaar niet heeft.
Wat mij betreft, rest de vraag of de volgende uitbraak er komt in augustus of september ...
2. Onze huisarts zijn echtgenote is een pneumologe en doet research naar innovatieve behandelingen voor respiratoire aandoeningen. Zij zei me deze namiddag dat men heel, heel weinig kennis heeft over het virus. Dat het er de komende jaren ! zal op neer komen om met het virus te leren samenleven en dat menselijk gedrag bepalend zal in de nabije en verdere toekomst. Over een vaccin is ze slechts gedeeltelijk enthousiast omdat men gewoon niet weet of antistoffen garantie bieden dat men beschermd is en indien ja, voor hoe lang.
Zij zei: alleen de toekomst zal het allemaal uitwijzen en momenteel wordt er massaal gespeculeerd.
Ik hecht meer geloof aan haar uitspraken dan die van wetenschappers die door de politiek gevraagd worden, zo niet onder druk gezet, om ons lepeltjesgewijs de waarheid te vertellen.
-
- Elite Poster
Kan je niet respecteren als anderen het niet doen, willen of nietkoenraaddeconinck schreef: Wandelrichtingen in winkelstraten worden - helaas zelfs door politiemensen - niet gerespecteerd ...
Idd, en tegelijk zeer jammer dat we de zware offers van de voorbije maanden teniet lijken te doen door veel te snel te versoepelen.koenraaddeconinck schreef:Zij zei me deze namiddag dat men heel, heel weinig kennis heeft over het virus. Dat het er de komende jaren ! zal op neer komen om met het virus te leren samenleven en dat menselijk gedrag bepalend zal in de nabije en verdere toekomst.
Iig ben ik benieuwd hoe ze hier gaan reageren als er echt een second wave opkomt. In de VS is dit al bezig en daar lijkt men bang om de economie opnieuw te sluiten, met exploderende cijfers tot gevolg. De druk om toch weer te sluiten wordt wel groter en groter.
Ook hier hebben sommigen al gezegd dat ze niet opnieuw een lockdown willen, maar een alternatief hebben ze niet klaar, laat staan een plan.
Ondertussen mag ikzelf een impromptu vliegtrip maken voor het werk later deze week, ben benieuwd hoe dat gaat aflopen . Ze zijn wel nog zo meedenkend geweest om ons in Business te zetten, voor de garantie dat we een lege stoel naast ons zouden hebben (andere voordelen zijn er niet - lounges zijn dicht en fast track is nutteloos in deze tijden).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Tja, er is nu éénmaal de economische schade die niet gering is met helaas drama's voor mensen die net een zaak opgestart hebben.
En wat al dan niet lock-down betreft bij een volgende ronde: m.i. zal al dan niet lock-down er economisch niet meer toe doen. Consumenten zullen zelf hun geldkraan toedraaien met alle gevolgen van dien en dit ofwel uit angst voor besmetting en/of omdat verlies van werk (tijdelijk of definitief) ervoor zal zorgen dat de knip op de portemonnee moet. Beiden zijn nefast voor de economie.
Alleen maar spijtig dat een bevolking de prijs moet betalen van en groot aandeel onbenullen die niet beseffen wat ze in de weegschaal werpen ...
EDIT: inderdaad, ik kan me niet neerleggen bij het feit dat een groot deel met toch blijkbaar anti-sociale persoonlijkheid het - zelf lokaal - voor anderen kan verpesten;
Ik citeer hier De Gucht in een artikel in het nieuwsblad deze morgen (dinsdag 16/06):
“Stel dat we hier opnieuw zouden gaan leven zoals in februari, zonder afstand te houden, dan is die tweede golf een wetenschappelijke zekerheid.” Viroloog Marc Van Ranst beaamt. “94 procent van de bevolking heeft nog altijd geen antilichamen en is dus nog even vatbaar voor de ziekte als in het begin van de crisis. Wanneer het virus zou blijven circuleren en we helemaal niets zouden doen, krijgen we wellicht die tweede golf.”
Wat ik hier dit weekend gezien heb - en binnen kijkend in HORECA- zaken ook met z'n allen lekker aan den toog - heeft bij me nog de bedenking opgeroepen: "wat is het verschil met vroeger?".
Nogmaals, vrijheid is geen absoluut recht. Vrijheid stopt waar personen anderen in gevaar brengen of schade berokkenen. Rookt of drinkt iemand zichzelf te pletter, dan ik dat betreuren maar de gevolgen blijven finaal beperkt tot de persoon in kwestie tenzij de roker zijn activiteit ontplooit op een plaats waar ik ook vertoef.
Bij Corona is het anders. Ik kan mij de vrijheid veroorloven om me absoluut niet aan de regels te houden maar de gevolgen voor iemand anders kunnen dodelijk zijn. Dit is een groot nuanceverschil maar blijkbaar is dat iets wat velen niet (willen) beseffen. Is het dan echt met onze samenleving zou walgelijk slecht gesteld. Een klein beetje respect, verantwoordelijkheidszin. Het zijn blijkbaar bijna verboden woorden geworden ... Goe bezig !
En wat al dan niet lock-down betreft bij een volgende ronde: m.i. zal al dan niet lock-down er economisch niet meer toe doen. Consumenten zullen zelf hun geldkraan toedraaien met alle gevolgen van dien en dit ofwel uit angst voor besmetting en/of omdat verlies van werk (tijdelijk of definitief) ervoor zal zorgen dat de knip op de portemonnee moet. Beiden zijn nefast voor de economie.
Alleen maar spijtig dat een bevolking de prijs moet betalen van en groot aandeel onbenullen die niet beseffen wat ze in de weegschaal werpen ...
EDIT: inderdaad, ik kan me niet neerleggen bij het feit dat een groot deel met toch blijkbaar anti-sociale persoonlijkheid het - zelf lokaal - voor anderen kan verpesten;
Ik citeer hier De Gucht in een artikel in het nieuwsblad deze morgen (dinsdag 16/06):
“Stel dat we hier opnieuw zouden gaan leven zoals in februari, zonder afstand te houden, dan is die tweede golf een wetenschappelijke zekerheid.” Viroloog Marc Van Ranst beaamt. “94 procent van de bevolking heeft nog altijd geen antilichamen en is dus nog even vatbaar voor de ziekte als in het begin van de crisis. Wanneer het virus zou blijven circuleren en we helemaal niets zouden doen, krijgen we wellicht die tweede golf.”
Wat ik hier dit weekend gezien heb - en binnen kijkend in HORECA- zaken ook met z'n allen lekker aan den toog - heeft bij me nog de bedenking opgeroepen: "wat is het verschil met vroeger?".
Nogmaals, vrijheid is geen absoluut recht. Vrijheid stopt waar personen anderen in gevaar brengen of schade berokkenen. Rookt of drinkt iemand zichzelf te pletter, dan ik dat betreuren maar de gevolgen blijven finaal beperkt tot de persoon in kwestie tenzij de roker zijn activiteit ontplooit op een plaats waar ik ook vertoef.
Bij Corona is het anders. Ik kan mij de vrijheid veroorloven om me absoluut niet aan de regels te houden maar de gevolgen voor iemand anders kunnen dodelijk zijn. Dit is een groot nuanceverschil maar blijkbaar is dat iets wat velen niet (willen) beseffen. Is het dan echt met onze samenleving zou walgelijk slecht gesteld. Een klein beetje respect, verantwoordelijkheidszin. Het zijn blijkbaar bijna verboden woorden geworden ... Goe bezig !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
We hebben een minderheidsregering en wat stellen ze voor terug en minderheidsregering
Maar ze hebben een democratisch trucje
Bouchez is het eens met die redenering. Hij herinnerde er bij LN24 aan dat er in de Kamer “30 populisten zitten”, doelend op het Vlaams Belang en de PVDA/PTB die nooit zullen meeregeren. “Je zou dus eerder rekening moeten houden met 120 Kamerzetels dan met 150” om aan een meerderheid te komen.
Bouchez is het eens met die redenering. Hij herinnerde er bij LN24 aan dat er in de Kamer “30 populisten zitten”, doelend op het Vlaams Belang en de PVDA/PTB die nooit zullen meeregeren. “Je zou dus eerder rekening moeten houden met 120 Kamerzetels dan met 150” om aan een meerderheid te komen.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
En zo komt een liberaal argumenteren om vooral de verkiezingsuitslag niet te volgen . Die is zeker in de leer geweest bij DeGucht.boonpwnz schreef:We hebben een minderheidsregering en wat stellen ze voor terug en minderheidsregering
- timmermc
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Intussen gaat het weer loeihard in Peking, zelfs nu in Duitsland waar ineens 400 gevallen van besmetting in een slachtbedrijf zijn aangetroffen.
Spring dus maar in die holle buis lekker dicht op elkaar, geniet van vakantie met zon, drukte, lekker eten en party's.
Denk vooral niet aan wat er achter ons ligt en kom dan maar opnieuw in die holle tube huiswaarts net zoals in de krokus. Vergeet vooral niet om opnieuw een geschenkje voor de thuisblijvers mee te brengen uit die verre landen.
Spring dus maar in die holle buis lekker dicht op elkaar, geniet van vakantie met zon, drukte, lekker eten en party's.
Denk vooral niet aan wat er achter ons ligt en kom dan maar opnieuw in die holle tube huiswaarts net zoals in de krokus. Vergeet vooral niet om opnieuw een geschenkje voor de thuisblijvers mee te brengen uit die verre landen.
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Elite Poster
timmermc schreef:Intussen gaat het weer loeihard in Peking.
Wat zijn we toch wéér aan het overdrijven. Hoeveel - lees ik op VRT nieuws vandaag ?? 137 besmettingen op iets minder dan een week ?? En dat in een stad van 22 miljoen inwoners. Dan heet dat niet loeihard - zoveel hebben wij er ook nog dagelijks.
Volgens de laatste officiële cijfers zijn in minder dan een week tijd 137 nieuwe besmettingen vastgesteld. En het zijn zogenoemde binnenlandse besmettingen, bij inwoners van Peking zelf dus, zonder link met het buitenland.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/16 ... -tot-nu-t/
-
- Elite Poster
Sommigen waren hier al weken aan het toeteren dat de maatregelen overdreven waren maar zelfs bij de toch meer gedisciplineerde Zweden loopt het volledig uit de hand. 5000+ doden maar de economie is toch blijven draaien
Zweden mogen zelfs buurland Noorwegen niet binnen.
Wat vooral opvalt is hoe snel men kan hervallen. In cijfers is de nieuwe uitbraak in China natuurlijk "niet erg" maar het geeft perfect aan dat het lossen van de maatregelen met de nodige omzichtigheid moet gebeuren. De twee vrouwen die in Nieuw-Zeeland besmet zijn hebben met 300 mensen contact gehad en dat nadat NZ 22 dagen Coronavrij was. Zo snel kan het gaan. Vergelijk NZ met België en je ziet al direct het veel grotere risico van nog maar de open grenzen alleen.
Wat vooral opvalt is hoe snel men kan hervallen. In cijfers is de nieuwe uitbraak in China natuurlijk "niet erg" maar het geeft perfect aan dat het lossen van de maatregelen met de nodige omzichtigheid moet gebeuren. De twee vrouwen die in Nieuw-Zeeland besmet zijn hebben met 300 mensen contact gehad en dat nadat NZ 22 dagen Coronavrij was. Zo snel kan het gaan. Vergelijk NZ met België en je ziet al direct het veel grotere risico van nog maar de open grenzen alleen.
Bye, Maurice
- iceke
- Elite Poster
En ? Je zou denken dat Zweden de slechtste van de klas zou zijn... en dat zijn ze helemaal niet, of ze nu Noorwegen binnen mogen of niet doet er imho helemaal niet toe.on4bam schreef:Sommigen waren hier al weken aan het toeteren dat de maatregelen overdreven waren maar zelfs bij de toch meer gedisciplineerde Zweden loopt het volledig uit de hand. 5000+ doden maar de economie is toch blijven draaien
Over Nieuw-zeeland mogen we kort zijn, die hun griepseizoen is pas bezig (het onze loopt ten einde), hun corona piek komt nog wel....
Ik blijf erbij dat dit een seizoensgriep is en het dus 3 maand per jaar "prijs" is, bij ons is dat in het najaar, maar met de milde winters schuift dit al een paar jaar op naar het voorjaar. In Nieuw-zeeland is dat dus nu.
https://surv.esr.cri.nz/PDF_surveillanc ... 201739.pdf
Seizoensgriep of niet, uiteindelijk is het een oude mensen ziekte gebleken, de oplossing moet je dan ook daar gaan zoeken, in de WZC, AZ & de thuisverpleging niet in de kleuterklas of in het bedrijfsleven.
-
- Elite Poster
Blijven volhouden. Vergelijk gewoon hoe de andere Scandinavische landen gereageerd hebben en hoe de Zweden het deden. Zelf hun viroloog gaf al toe een verkeerde inschatting te hebben gemaakt.iceke schreef: Ik blijf erbij dat dit een seizoensgriep is en het dus 3 maand per jaar "prijs" is, bij ons is dat in het najaar, maar met de milde winters schuift dit al een paar jaar op naar het voorjaar.
Bye, Maurice