Zwembad tips

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Keonies
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Argon schreef:Ik heb misschien nog een nieuwe Intex ZFP 6m³ in de aanbieding. Heb op meerdere webwinkels een bestelling proberen plaatsen, en het ziet er nu naar uit dat ik de pomp misschien 2 x zal hebben. Mocht er iemand interesse hebben...
Ik heb wel interesse, ja kan me mailen op [email protected]
kris2000
Starter
Starter

Allen
Ik ben op dit forum nieuw en heb een vraagje over mijn Intex Zandfilterpomp.

Ik heb op mijn Intex Ultra Frame zwembad een Zandfilterpomp RC70220RC-2 staan.
Ik zou die pomp graag instellen dat deze een half uurtje werkt, en dan weer een tiental minuutjes niet.
Dit om het water dat ik in mijn zonnecollectoren heb, te laten opwarmen.

Ik kan in de gebruiksaanwijzing echter niet vinden hoe ik dit kan doen...

Kunnen jullie mij hieromtrent de juiste info geven?

Alvast bedankt voor jullie advies

Kris
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Dat gaat niet, de pomp kan wel een bepaalde tijd draaien, en dan pas de volgende dag weer dezelfde tijd draaien.
Als je dat wilt heb je een computer gestuurde pomp nodig.

Wat mischien handiger werkt is een bypass set plaatsen, waardoor je kan regelen hoeveel water langs de verwarming moet passeren en wat rechtstreeks het zwembad binnen mag.
kris2000
Starter
Starter

qless schreef:Dat gaat niet, de pomp kan wel een bepaalde tijd draaien, en dan pas de volgende dag weer dezelfde tijd draaien.
Als je dat wilt heb je een computer gestuurde pomp nodig.

Wat mischien handiger werkt is een bypass set plaatsen, waardoor je kan regelen hoeveel water langs de verwarming moet passeren en wat rechtstreeks het zwembad binnen mag.
Bedankt voor je reactie.
het probleem is inderdaad dat die pomp niet automatisch begint te werken al ik bv de stekker terug insteek.
Zou het dan een optie zijn om een pomp te kopen die automatisch kan opspringen als ik de stekker in het stopcontact steek?
Ik zou aan het stopcontact dan een timer plaatsen?
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Heb ook zo’n pomp, wreed lastig :?
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

kris2000 schreef:Allen
Ik zou die pomp graag instellen dat deze een half uurtje werkt, en dan weer een tiental minuutjes niet.
Dit om het water dat ik in mijn zonnecollectoren heb, te laten opwarmen.

Kris
Deze fout is heel veel gemaakt. Dit helpt niet!!!

Zeer simpel: de zon schijnt, en geeft x Watt per uur per vierkante meter

Als je de pomp permanent laat draaien gaat die energie pakweg 120 liter per minuut 1°C opwarmen
Hierdoor komt er xx joule of caloriën of kilowattuur energie in je grote zwembadvolume van pakweg 6 m³(6000 liter)
Daar zal die hoeveelheid energie ervoor zorgen dat de watertemperatuur van je zwembad stijgt met pakweg 0.02°C (1°*120liter/6000 liter)

Als je daarentegen de pomp "de helft van de tijd" laat draaien dan zal:
50 liter per minuut 2°C opwarmen. (op 2 minuten stijgt 100 liter 2°C)

Dus: dezelfde hoeveelheid energie (xx caloriën) zal in je zwembad komen, en de zwemwatertemperatuur blijkt evenzeer te stijgen met 0.02°C per minuut
sterker zelfs: omdat je dan 2° "boven de omgevingstemperatuur" zit ipv 1°zal er iets meer warmteverlies zijn, er is dus een reële kans dat je hierdoor MINDER snel je water warm krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”