Zonnepanelen op 3 fase netwerk

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hi

Ik vraag me af wat mijn situatie als invloed op de tarieven voor teruglevering gaat hebben zodra ik niet meer in aanmerking kom voor het prosumententarief, maar dat men mij gaat aanrekenen op effectieve levering en verbruik (eerste panelen werden in gebruik genomen november 2008, dus ik heb nog ergens tot einde 2023).

Fase 1: zonnepanelen op dak van huis, 1-fase omvormer
Fase 3: zonnepanelen op dak van carport, 1-fase omvormer
Kookplaat op Fase 1 + 2

Stel ik kook 's middags, wanneer het zonnetje schijnt en beide zonnepaneel installaties leveren stroom.
Op fase 1 verbruik ik precies wat ik produceer = 1000w
Op fase 2 verbruik ik enkel = 1000w
Op fase 3 lever ik enkel = 1000w

1° Hoe zal de transportkost worden aangerekend?
fase 1: niets
fase 2 en fase 3: niets: omdat deze elkaar opheffen (wiskundig, niet op energie niveau)
of
fase 1: niets
fase 2: transportvergoeding voor verbruik van 1000w
fase 3: transportvergoeding voor levering van 1000w

2° zijn de tarieven voor de transportvergoeding in verbruik en levering hetzelfde (maw, wat ik nu reeds op mijn fiche van de energieleverancier zie staan) of worden daar andere tarieven voor gehanteerd ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je hebt bij de digitale meter geen afzonderlijke tellers per fase qua verrekening.
Ik ben vrijwel zeker van dat dit niks zal mogen uitmaken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Geen idee maar wel een goede vraag. Ik heb een gelijkaardige set-up en ben benieuwd naar de reacties. Mijn installatie is wel van 2011 dus ik heb nog wat meer tijd.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 26 keer

Ik heb zonnepanelen op 1 fase op een 3 fase aansluiting. Digitale meter telt alle verbruik van alle fases samen (net als injectie).
Dus op welke fase je verbruikt of injecteert maakt niet uit.

Staat ook zo bij de veelgestelde vragen bij Fluvius https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter
Elektriciens verdelen vaak per fase, bijvoorbeeld injectie op een fase en grote verbruikers op een andere fase. Speelt dat een rol voor het principe van de terugdraaiende teller?
In de huidige regelgeving wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de fasen. Het compensatieprincipe wordt op het niveau van de aansluiting afgerekend. De digitale meter meet ook afname en injectie over alle fasen heen voor facturatie.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”