Ik heb hier in huis 1 lichtpunt wat ik niet helemaal snap...
je hebt bij het lichtpunt 2 draden waarvan de stroomdraad (zwart) met een lasdop doorverbonden is.
neuter 1 ging naar + van het lichtpunt
neuter 2 ging naar - van het lichtpunt
de lamp werkt gewoon...
als je de lasdop ontkoppelt (dus de stroomdraden losmaakt), werken lampen in de volgende kamer niet meer.
de lamp heeft ook nog een schakelaar (duh), die heb ik nog niet opengehad.
kan er iemand aanuit hoe dit ooit geflikt is?
polariteit maakt misschien wel niet uit, maar 2x de neuter voor een lichtpunt klopt toch gewoon niet?
Lamp op 2x neuter
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
Zal nog vroeger aangelegd zijn toen men het niet zo nauw nam met kleurcodering of door een klungel. Zo heeft er hier een bedrijf 10j geleden alles in de badkamer op oranje aangelegd, waar koop je de kleur zelfs ...
Mag in ieder geval niet. Als de lamp werkt zit er gewoon 1 fase + 1 neuter + randaarding (hopelijk) op dat stopcontact.
Dat is eigenlijk een gebrek in je woning dat je wel moet oplossen voor een verkoop ofzo. Als de keurder dit ziet is het een afkeuring.
Ps: wisselspanning kent geen polariteit, althans die wisselt 50x per seconde
Mag in ieder geval niet. Als de lamp werkt zit er gewoon 1 fase + 1 neuter + randaarding (hopelijk) op dat stopcontact.
Dat is eigenlijk een gebrek in je woning dat je wel moet oplossen voor een verkoop ofzo. Als de keurder dit ziet is het een afkeuring.
Ps: wisselspanning kent geen polariteit, althans die wisselt 50x per seconde

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
het ding is dat het 2 xvb kabels zijn met elk zwart/blauw/geelgroenlucdec schreef:De elektricien z'n blauwe bol VOB (neuter) zal op geweest zijn
mja, wat ik hier al tegengekomen ben is idd absurd. huis dat in de jaren 80 gebouwd is geweest door sociale huisvesting, mocht niks kosten en dat merk je eraan.gunmaster schreef:Zal nog vroeger aangelegd zijn toen men het niet zo nauw nam met kleurcodering of door een klungel. Zo heeft er hier een bedrijf 10j geleden alles in de badkamer op oranje aangelegd, waar koop je de kleur zelfs ...
die oranje kom ik hier en daar in huis ook tegen, als schakeldraad.
true, maar ik wil toch liever nergens zwart en blauw zomaar op elkaar zettengunmaster schreef:Ps: wisselspanning kent geen polariteit, althans die wisselt 50x per seconde

dat het niet logisch is, is duidelijk.
dat het werkt (en "if it works, don't ask questions") is ook toepasselijk.
maar ik vraag me dan af hoe het kan werken - en vooral of ik er niet ergens iets door verlies.
de 2 zwarte draden zijn duidelijk nodig om verbonden te blijven met elkaar (of andere lampen werken niet)
en gezien die met elkaar verbonden zijn, lijkt het me dat die dus ook gewoon allebei de stroomdraad of de neuter dienen te zijn)
de 2 blauwe van diezelfde 2 kabels, dienen daarentegen blijkbaar voor niets, behalve voor een lamp tussen te hangen...
die dan werkt vanaf de schakelaar...
ik ga straks die schakelaar toch eens moeten onderzoeken dan

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Zo te zien betreft het bekabeling xvb met schakelaars.
Dan heeft de elektricien weinig keuze qua kleurgebruik
Beter is daarom als elektricien om preflex met verschillende kleuren zwart, blauw, grijs, wit, rood.... .
zodat je duidelijk onderscheid kan maken tussen schakeldraden en draden met permanente stroom (zwart of blauw). Schakeldraad doe ik dan in een andere kleur.
Door XVB te gebruiken met alleen zwart en blauw heeft de installateur het voor hemzelf en zeker voor wie later komt het moeilijk gemaakt.
1 blauwe draad is hier gebruikt als schakeldraad.
De andere blauwe als permanente stroom.
Dan heb je nog die zwarte die ook permanente stroom heeft, maar dan naar de andere kamer..
Dan heeft de elektricien weinig keuze qua kleurgebruik
Beter is daarom als elektricien om preflex met verschillende kleuren zwart, blauw, grijs, wit, rood.... .
zodat je duidelijk onderscheid kan maken tussen schakeldraden en draden met permanente stroom (zwart of blauw). Schakeldraad doe ik dan in een andere kleur.
Door XVB te gebruiken met alleen zwart en blauw heeft de installateur het voor hemzelf en zeker voor wie later komt het moeilijk gemaakt.
1 blauwe draad is hier gebruikt als schakeldraad.
Dan heb je nog die zwarte die ook permanente stroom heeft, maar dan naar de andere kamer..
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
maar... dan kon 1 blauwe draad toch ongebruikt blijven ipv daar stroom op te hebben, en dan de lamp zijn + mee in de lasdop,fvhbrugge schreef:1 blauwe draad is hier gebruikt als schakeldraad.
terwijl de andere blauwe dan de schakeldraad zou zijn?
ik probeer in mijn hoofd echt voor te stellen hoe de bekabeling dan uitgevoerd moet zijn (hoeveel kabels, welke van en naar waar, ....)
het is misschien iets dat je beter niet doet met oude bekabeling (hoewel, 30tal jaar is nog geen 50+ jaar) maar ik kan het niet laten.
en dan is er dus 1 xvb kabel die eigenlijk zowel op de zwarte als op de blauwe draad de fase heeft staan, en geen neuter?
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Het heeft alvast niets met leeftijd van de woning te maken.
In een nieuwbouw heb ik 5 blauwe draden in 1 lamp zien toekomen. Bij iemand anders in een paal van de veranda 3 blauwe draden.
Je zou haast denken dat blauwe VOB goedkoper is dan de rest.
Dan rest er u maar 1 ding: uitmeten.
Schakelaar opendoen, meten, meten, meten. En nadien testen en nog eens testen en voor de zekerheid nog eens testen.
In een nieuwbouw heb ik 5 blauwe draden in 1 lamp zien toekomen. Bij iemand anders in een paal van de veranda 3 blauwe draden.
Je zou haast denken dat blauwe VOB goedkoper is dan de rest.
Dan rest er u maar 1 ding: uitmeten.
Schakelaar opendoen, meten, meten, meten. En nadien testen en nog eens testen en voor de zekerheid nog eens testen.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Je mag de blauwe draad gebruiken als schakeldraad, indien in die kabel geen nulleider aanwezig is (en er geen andere kleuren beschikbaar meer zijn?).
Ik denk dat je vanuit het lichtpunt een 3G1,5 richting de schakelaar zult vinden.
Logisch dat je de fase zwart-zwart verbindt, en dat de blauwe draad dan de schakeldraad wordt.
Een mooiere oplossing is er een klein stukje gekleurde krimpkous over trekken (of een stukje gekleurde tape er rond), zonder het originele blauw volledig trachten te verbergen).
Ik denk dat je vanuit het lichtpunt een 3G1,5 richting de schakelaar zult vinden.
Logisch dat je de fase zwart-zwart verbindt, en dat de blauwe draad dan de schakeldraad wordt.
Een mooiere oplossing is er een klein stukje gekleurde krimpkous over trekken (of een stukje gekleurde tape er rond), zonder het originele blauw volledig trachten te verbergen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Wie zegt er dat er geschakeld wordt op neuter?heist_175 schreef:Nee.honda4life schreef:Je mag de blauwe draad gebruiken als schakeldraad
Blauw is enkel neuter en je mag niet schakelen op de neuter (tenzij 2polig).
https://www.btvcontrol.be/Assets/Docume ... nitief.pdf
Draadkleuren
• De blauwe kleur is voorbehouden voor de nulgeleider in de stroombanen die een nulgeleider
bevatten. > Een enkelpolige schakelaar dus NEE
• De geel/groene kleurcombinatie is voorbehouden voor de aardgeleider en de beschermingsgeleiders.
• Het gebruik van een gele of groene geleider is verboden.
• Aanbevolen wordt: tweepolige kringen steeds met een blauwe geleider uit te rusten.
• Wanneer er geen nulgeleider is, mag de blauwe geleider als fasegeleider gebruikt worden. > Een enkelpolige schakelaar dus JA
• De kleurcode van de beschermingsgeleider is aanwezig over de gehele lengte van de geïsoleerde geleider.
• De gele en groene geleiders zijn toegelaten als de draaddoorsnede kleiner is dan 1,5 mm2
(dus voor controle en signalisatie).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –