Sim kaart van alarmcentrale zelf vervangen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Hoi,

ik heb een tijdje geleden een niew huis gekocht. Dit heeft heeft een alarm systeem. Wanneer het alarm af gaat krijg je een smsje. 1x/ week krijg je ook een test sms om te verifiëren dat alles nog werkt zoals het hoort.
Mijn gsm nummer staat gekend in het systeem want in het begin kreeg ik netjes de smsen die ik verwachte. Dit is gestopt met werken, waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar zijn belwaarde op was of abo werd stopgezet.
Ik heb dan een JIM mobile sim kaartje besteld van mezelf, via een gsm de pincode weggehaalt en deze sim in de alarmcentrale gestoken. Sindsdien krijg ik echter geen smsen meer. Er staat wel degelijk belwaarde op de sim en smsen van op gsm werkt wel.

Is dit alles niet zo simpel dan ik dacht? Mijn systeem geeft sinds het openen van de box ook een error dat het systeem reset is.
Kan ik dit zelf aanpakken of moet ik hier echt een specialist voor betalen?

Thanks!
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik denk dat een paar vragen eerst moeten beantwoord worden alvorens iemand kan helpen.

- Wat is het merk en type van deze centrale?
- Hoe ziet de vorige SIM kaart er uit? Staat er een logo op van een provider bijvoorbeeld?
- Heb je de contactgegevens niet meer van de vorige eigenaar? Hij/zij kan misschien ook helpen.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Grote kans dat de volgende dingen niet goed staan of ingesteld moeten worden:
- Pincode simkaart moet in de centrale staan, of pin moet uit staan
- Nummer SMS centrale moet kloppen met de operator
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Good questions! Deze info had ik inderdaad nog wel kunnen voorzien.
Nu dan maar:
- Installatie: Ceulemans Security - ATS1000A/ATS2000A (deze vond ik online)
- Pincode van huidige sim heb ik al verwijderd (eerst in gsm gestoken en zo pin er af gehaald)
- Pin van de vorige eigenaar was van Mobistar. Sim toont ook enkele speciale icoontjes: soort van "security shield" + "2 server icoontjes die signalen naar elkaar sturen" --> is mijn JIM mobile kaart te simpel?
- Mogelijks heb ik ook verwarring gezaagd met het woord alarmcentrale: we hebben geen connectie met security/politie als er wordt ingebroken, ik krijg enkel een SMS
- Vorige eigenaar kende er zelf niets van :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Heb je de centrale al eens volledig heropgestart (cold boot)?

Heb je het SMS-centrale nummer gewist uit de config alvorens de SIM in te steken als er een geprogrammeerd was?

Zonee is er wel een probleem, gezien hij die van de simkaart hiermee overschrijft. De centrale stuurt dan sims naar de Mobistar-gateway via het Jim-netwerk, wat niet gaat pakken. Je gaat dan de sim eruit moeten halen, het nummer van JIM moeten opzoeken en dat programmeren, en dan de sim er weer insteken.

Als het dan nog niet lukt, testen of de sim uberhaupt nog wel werkt nadat het nummer overschreven is (in je GSM).

Als het dan nog niet lukt, probeer dan met een Mobistar prepaid sim.

Als het dan nog niet lukt, is er mogelijk een fallback geactiveerd en ga je in de manuals of bij de leverancier ten rade moeten gaan. Je kan via de simkaart immers ook vanop afstand commando's sturen naar de centrale, dus als die sim plots verandert zonder een voorafgaande authorisatie kan hij de functie mogelijks volledig blokkeren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 11 mei 2020, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ik ken dat alarmsysteem niet maar in de gebruikershandleiding is hieromtrent blijkbaar niets terug te vinden

https://pim.firesecurityproducts.com/si ... _guide.pdf

en blijkbaar kunnen sommige functies voor de gebruiker afgeschermd worden (zodat hij bij de installateur terecht moet)

Voor een abus alarmsysteem beschik ik naast de gebruikershandleiding ook over de installeurshandleiding (en code), zelf maak ik gebruik van een gewone sim (geen m2m)
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Puur op buikgevoel (echt een leek hier) heb ik het gevoel dat de installatie een beetje in "panic mode" staat.
Door de kast open te vijzen bij het vervangen van de sim ging het alarm af. Logische beveiliging, code ingegeven en alles weer OK uiteraard.
Ook al kan ik het alarm nog gewoon aan/uit zetten geeft hij sindsdien een melding dat de installatie moet gereset worden. De vraag is dus: hoe?
Mogelijks is dit gelijkaardig als de cold boot waar CCatalyst ook al naar verwees? Zou het niet kunnen dat hij daardoor ook de nieuwe sim weigert?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Er bestaan meerdere afzonderlijke handleidingen:
Kijk eens op volgende website bij Aritech --> ATS Advanced of ATS Classic
https://www.beveiligingswinkel.nl/handleidingen

Op de website van de fabrikant staat een uitgebreide Engelstalige handleiding:
https://firesecurityproducts.com/en/search?q=ATS1000A
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Met wat geluk hebben ze de standaard installercode niet aangepast.
Log eens in met 001122 of 001278, dan krijg je een uitgebreider menu en de optie om een reset uit te voeren. Spanning afzetten veroorzaakt alleen maar een extra foutmelding :)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”