Wake on LAN aanzetten (asrock motherboard / Windows 10)

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Daar ik er een ganse tijd op gezocht heb, hierbij een tutorial om wake on LAN aan te zetten. Mijn setup heeft een asrock met intel ethernet connectie en draait onder windows 10. Deze tutorial vraagt wel al een zekere basis kennis van power usage van een computer (bios binnen gaan, command line).

1. ga naar de bios (tijdens opstarten op 'del' knop duwen), ga naar advanced en daar ACPI configuration --> P devices power on enablen. Ga dan naar boot --> boot from onboard LAN
2. in windows 10 ga naar device manager --> network adapter --> rechts klik op jouw ethernet kaart en properties --> in "advanced" zet je de "Wake on magic packet" aan. Merk op dat ik deze optie niet had bij de standaard windows drivers! Ik heb de drivers van de intel website moeten installeren opdat deze optie zou verschijnen. Een andere optie is om de intel configuratie tool te gebruiken en daar alles voor wake on lan / wake on magic packet aan te zetten. Tenslotte in de properties ook naar power management en daar "allow the computer to turn off this device to save power" afzetten.

Als je de bios niet goed instelt, dan kan je enkel vanuit sleep wake on lan activeren. ;)

Om te testen, gebruik miniWOL2 https://www.tweaking4all.nl/netwerk-internet/miniwolv2/ . De gegevens die je er moet invullen vind je op de PC die je wil wakker maken door op de command line (windows key --> cmd) "ipconfig /all" te typen. Physical address = het MAC adres. IPv4 adres is het host ip.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”