EDPnet snelheid verlaagd van 85/35 naar 31/8

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
HONcircle
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Vrijdag heb ik bij Govaerts Elektro een nieuwe telephoonkabel gekocht en die gisteren geplaatst. Alles is goed aangesloten en mijn lijnwaarden zijn aanzienlijk beter. Zie photo.
U schrijft zelf dat een Proximus technieker blijkbaar de fout veroorzaakt heeft. Ik lees ook in andere post op dit forum dat Proximus "eigenaar" is van de installatie tot aan de NTP TF2007.
Stel uw provider op de hoogte van uw vaststellingen en laat hen weten dat u niet verwacht hiervoor gefactureerd te worden, aangezien u de fout aan de installatie niet veroorzaakt heeft, maar wel Proximus zelf tijdens een eerder gebrekkige installatie.

Aan de hand van dit gesprek kan u dan nog achteraf een besluit nemen hoe hiermee verder te gaan.
De technieker werd destijds gestuurd door Dommel via Proximus, die op zijn beurt dit laat uitvoeren door Janssen Field Services.
Ik kreeg steeds te horen dat de klant voor 100% verantwoordelijk is voor de binnenbekabeling. En als het effectief niet goed werd aangesloten door de technieker destijds heb ik daar geen enkel bewijs voor, want we zijn ondertussen iets meer dan een jaar later.
Ik heb ook voor WAGO klemmen gekozen, daar die iets beter zijn en in geval dat iets loskomt het makkelijk is om terug vast te maken.
1 - Die gebrekkige installatie heeft te maken dat daar kabels gebruikt zijn die niet conform zijn, ik veronderstel dat het gedaan is door de eigenaar of een privé elektrieker.
2 - @HONcircle schreef: bij de minste plooi komt de isolatie los, begint het koper af te breken ?
Koper breekt zo maar niet af in elk geval, met andere woorden die kabels zijn van slechte kwaliteit toch ?
Ik stelde vast dat voor de telephoonkabel van Proximus verdeeldoos naar ons appartement een UTP kabel werd gebruikt, dit werd door een elektricien geInstalleerd.
De oude kabel is minstens 50 jaar oud, en bij de minste plooi komt meteen de isolatie los. Bij een plooi van 90° breekt het koper bijna af, vandaar ook mijn beslissing om voor die laatste 10 meters een splinternieuwe telephoonkabel te installeren. Dan zit ik niet met een of ander onderdeel in de kring die oud is en het zwakste schakel vormt.

Nu is over de ganse lengte vanaf de Proximusverdeeldoos in de kelder tot de NTP TF2007 naast de Fritzbox in ons appartement alles spiksplinter nieuw en ononderbroken.

Met de nieuwe lijnwaarden, heeft het zin dat ik EDPnet vraag om een TBF te starten?
Zou ik 100/40 kunnen halen?
Bijlagen
Screenshot_20191201-102609.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

HONcircle schreef:Vrijdag heb ik bij Govaerts Elektro een nieuwe telephoonkabel gekocht en die gisteren geplaatst. Alles is goed aangesloten en mijn lijnwaarden zijn aanzienlijk beter ...
... Nu is over de ganse lengte vanaf de Proximusverdeeldoos in de kelder tot de NTP TF2007 naast de Fritzbox in ons appartement alles spiksplinter nieuw en ononderbroken.
Proficiat, je hebt de goede beslissing genomen, de fout gevonden en correct hersteld.
Zoals het al duidelijk was van in het begin van de topic, was er een fout (slecht contact) in de binnenbekabeling, en had EDPNet volkomen gelijk om aan te dringen op controle van je binneninstallatie :wink: .
HONcircle schreef:Met de nieuwe lijnwaarden, heeft het zin dat ik EDPnet vraag om een TBF te starten?
Zou ik 100/40 kunnen halen?
Je bent nu terug op 70/35, en DLM zal jouw lijn verder in de gaten houden en eventueel terug verhogen naar 85/35.
Geen idee of je dit proces kan versnellen met een nieuwe TBF (een nieuwe TBF zal je eerst op 70/30 zetten, daarna terug evalueren).
100/40 zal er niet in zitten denk ik (hoewel attainable 114/41, maar Proximus neemt een voldoende marge).
Jouw lijn is nu hersteld, maar daarom niet beter dan voor de panne :-) .
Bssoft schreef:Het is te gemakkelijk dit allemaal op de rug van Proximus te schuiven !
De discussie wie waarvoor verantwoordelijk is in zo'n geval is waarschijnlijk zinloos, en moeilijk te achterhalen.

Theoretisch begint de verantwoordelijkheid van de klant pas vanaf de NTP, alles ervoor is van Proximus.
Maar in appartementsgebouwen is het mij niet zo duidelijk: in nieuwbouw blijkt de stijgleiding nu ook de verantwoordelijkheid van de bouwheer?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

@HONcircle, dat zinnetje versta ik niet waar je naar "wago klemmen" verwijst ?

Als de kabel in een stuk is nu kan ik dat alleen toejuichen, je hebt je verantwoordelijkheid genomen en … proficiat zou ik zeggen, probleem opgelost !
philippe_d schreef:De discussie wie waarvoor verantwoordelijk is in zo'n geval is waarschijnlijk zinloos, en moeilijk te achterhalen.
Theoretisch begint de verantwoordelijkheid van de klant pas vanaf de NTP, alles ervoor is van Proximus.
Maar in appartementsgebouwen is het mij niet zo duidelijk: in nieuwbouw blijkt de stijgleiding nu ook de verantwoordelijkheid van de bouwheer?
Meestal word het nu op voorhand door de bouwheer gedaan … dat geld ook voor huizen/villa's !

De stijglijn moet liefst eindigen binnen in het appartement en niet ergens in de traphal !

We gaan er van uit dat het deftig word gedaan maar dat is spijtig genoeg niet altijd zo, daarom dat ik zeg dat men niet altijd alles op de nek van Proximus moet steken en zeggen dat zij de kostprijs maar moeten dragen bij een interventie !
!.gif
Dit is zo een schoolvoorbeeld hoe het niet moet, twee kabels die bedoeld zijn voor parlofoons of weet ik wat !
HONcircle
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Je bent nu terug op 70/35, en DLM zal jouw lijn verder in de gaten houden en eventueel terug verhogen naar 85/35.
Geen idee of je dit proces kan versnellen met een nieuwe TBF (een nieuwe TBF zal je eerst op 70/30 zetten, daarna terug evalueren).
100/40 zal er niet in zitten denk ik (hoewel attainable 114/41, maar Proximus neemt een voldoende marge).
Jouw lijn is nu hersteld, maar daarom niet beter dan voor de panne :-) .
Dan hoop ik stiekem toch op 100/35.
@HONcircle, dat zinnetje versta ik niet waar je naar "wago klemmen" verwijst ?
Scotchlocks kunnen slechts eenmaal dichtgeknepen worden. WAGO klemmen kunnen meerdere keren open en dicht.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”