Recent overgestapt van Orange naar Proximus, ikv groepsabo binnen een KMO.
Intensief gebruik over gans België en Noord-Frankrijk.
Ervaring:
- bellen in de wagen over gans België levert toch 1 keer op 3 totaal onvoldoende kwaliteit, het is ergerlijk aan het worden voor klanten
- bellen binnenshuis is ook niet je van het (ondanks feit dat ik vooraf gechecked had)
- data connectie bij het binnengaan van Noord-Frankrijk is ronduit bedroevend. Vaak 10km over grens nog geen mast, en dan vaak terug éérst op Edge (had dat icoontje zelfs nog nooit gezien op mijn toestel), dan moet ik data uitschakelen en terug inschakelen vooraleer toestel dataconnectie maakt.
En dan het strafste... bellen en tegelijk data gebruiken lukt niet. Vroeger had ik dat probleem precies niet, iets opzoeken terwijl je belft, een berichtje op messernger sturen, of al is het maar Waze gebruiken terwijl je een uur aan het bellen bent... is toch redelijk basic dacht ik.
Ik wist wel dat Orange iets beter was, maar dat dat zo een beetje 'scratching in the margin' zou zijn qua verschil. Nu heb ik de indruk dat ik écht een stap achteruit heb gezet. Zeker tijdens de trips naar Noord-Frankrijk kan ik perfect vergelijken want er is nog een Orange toestel aan boord zonder veel problemen (tune in streamen zonder onderbreking gaat daar bv. wel).
Ik heb niet veel goesting om terug te veranderen, maar als mijn vermoeden hier bevestigd wordt, dan ga ik linea recta terug naar Orange.
kwaliteit mobiel netwerk
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Er zij al zoveel topics geweest over het ontvangst van de verschillende providers.
Wat roaming betreft: dit heeft niks te maken met de kwaliteit van de Belgische provider, des te meer van de roaming contracten die ze afgesloten hebben.
Ik ben ook onlangs in Frankrijk geweest, en had overal dezelfde provider om naar te roamen als ik gebruik maakte van m'n proximus sim (ben evenwel de naam kwijt), en kan ook wel beamen dar deze geen fantastisch netwerk heeft.
Er zit ook een Orange SIM in m'n gsm, en roamen op Orange FR ging stukken beter. Nu ja, wel hetzelde bedrijf, natuurlijk.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Wat roaming betreft: dit heeft niks te maken met de kwaliteit van de Belgische provider, des te meer van de roaming contracten die ze afgesloten hebben.
Ik ben ook onlangs in Frankrijk geweest, en had overal dezelfde provider om naar te roamen als ik gebruik maakte van m'n proximus sim (ben evenwel de naam kwijt), en kan ook wel beamen dar deze geen fantastisch netwerk heeft.
Er zit ook een Orange SIM in m'n gsm, en roamen op Orange FR ging stukken beter. Nu ja, wel hetzelde bedrijf, natuurlijk.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Heb nu al een tijdje Orange als GSM provider en eigenlijk niet mistevreden ervan. De problemen die TS hier opsomt zijn mij volkomen vreemd zelfs.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
De TS heeft het dan ook over Proximus.
Ik herken wel enkele ervaringen. In de Westhoek is EDGE zeker niet zeldzaam. Binnenshuis is het zelfs niet zeldzaam dat je plots roamt op Franse netwerken die uiteindelijk meestal een dode netwerkverbinding hebben. Het gebruik van mobiel internet in dorpjes hier is niet altijd een evidentie, wat dekkingskaartjes ook mogen beweren.
Ik herken wel enkele ervaringen. In de Westhoek is EDGE zeker niet zeldzaam. Binnenshuis is het zelfs niet zeldzaam dat je plots roamt op Franse netwerken die uiteindelijk meestal een dode netwerkverbinding hebben. Het gebruik van mobiel internet in dorpjes hier is niet altijd een evidentie, wat dekkingskaartjes ook mogen beweren.
Laatst gewijzigd door Amazor 18 sep 2019, 04:24, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Juist ... had het bericht niet goed gelezen. Bedankt!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Vroeger voor het werk op Orange, en privé ook, Tempo Easy.
Huidige situatie: werk-GSM op Proximus, gezien ik daar 'gratis' 4GB krijg gebruik ik die nu ook als data-verbinding, en herlaad ik mijn Orange niet veel meer.
Bevindingen: data-netwerk van Proximus is echt wel minder dan Orange (minder 4G, zeker hier in de uithoeken van WVL). Beste voorbeeld hiervan is eigenlijk dat wij in 2016 Proximus in Diksmuide hebben moeten pushen om eindelijk 4G aan te zetten op de antennes op de ijzertoren, daar waar Orange al méér dan 2 jaar schitterende 4G had (Proximus zat nog op EDGE!!).
En ook ergerlijk: op drukke belmomenten schroeft Proximus zijn bitrate voor gesprekken terug. Alles gaat flets klinken en 'slissen'. Ik kan bvb op de radio aanduiden wanneer ze met iemand bellen die via Proximus belt. Klinkt echt vaak erbarmelijk...
Huidige situatie: werk-GSM op Proximus, gezien ik daar 'gratis' 4GB krijg gebruik ik die nu ook als data-verbinding, en herlaad ik mijn Orange niet veel meer.
Bevindingen: data-netwerk van Proximus is echt wel minder dan Orange (minder 4G, zeker hier in de uithoeken van WVL). Beste voorbeeld hiervan is eigenlijk dat wij in 2016 Proximus in Diksmuide hebben moeten pushen om eindelijk 4G aan te zetten op de antennes op de ijzertoren, daar waar Orange al méér dan 2 jaar schitterende 4G had (Proximus zat nog op EDGE!!).
En ook ergerlijk: op drukke belmomenten schroeft Proximus zijn bitrate voor gesprekken terug. Alles gaat flets klinken en 'slissen'. Ik kan bvb op de radio aanduiden wanneer ze met iemand bellen die via Proximus belt. Klinkt echt vaak erbarmelijk...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
- timmermc
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Zucht...Dat voor een provider van eigen bodem met premium prijzen. En te bedenken dat Belgie maar een stipje is op die grote kaart. Dan verlang je toch dat dit één van 's werelds beste cellulaire netwerken op gebied van dekking zou moeten zijn, maar je moet gelijk een vogelverschrikker met je telefoon staan zwaaien om een verbinding te kunnen maken wanneer je in de Ardennen vertoeft.
Je zou voor minder aandelen verkopen...
Je zou voor minder aandelen verkopen...
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Sinds enkele jaren op het telenet netwerk. Voordien Proximus en Mobile Vikings.
Op Mobile Vikings regelmatig moeten ondervinden dat het toenmalige Base netwerk toch wel te kort schoot en dikwijls minder ontvangst opleverde tegenoven de andere netwerken. Maar recent ondervind ik op het Telenet-netwerk, wat dus nu het Base netwerk is, net omgekeerde situaties: ik heb volle ontvangst terwijl omstaanders zitten te vloeken op Proximus en Orange.
Geen idee of er kaarten of tabellen bestaan om de netwerken te vergelijken, maar op basis van eigen ervaring maak ik toch op dat Base een serieuze inhaalbeweging gemaakt heeft.
En het bellen via wifi van Telenet maakt bellen mogelijk waar geen GSMontvangst meer is.
Op Mobile Vikings regelmatig moeten ondervinden dat het toenmalige Base netwerk toch wel te kort schoot en dikwijls minder ontvangst opleverde tegenoven de andere netwerken. Maar recent ondervind ik op het Telenet-netwerk, wat dus nu het Base netwerk is, net omgekeerde situaties: ik heb volle ontvangst terwijl omstaanders zitten te vloeken op Proximus en Orange.
Geen idee of er kaarten of tabellen bestaan om de netwerken te vergelijken, maar op basis van eigen ervaring maak ik toch op dat Base een serieuze inhaalbeweging gemaakt heeft.
En het bellen via wifi van Telenet maakt bellen mogelijk waar geen GSMontvangst meer is.