Aan de EV rijders ...
-
- Starter Plus
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik vertrek eind deze maand op autoreis naar zuid frankrijk (+- gorges du verdon) om een tweetal weken later te eindigen in bilbao/san sebastian. Hiervoor zal ik mijn tesla model 3 LR AWD gebruiken. Ik kan op mijn eerste bestemming geraken met 5x te laden.
De totale afstand is 1050km en totale laadtijd, verdeeld over 5 stops is 1 uur en 2 minuten waarvan de kortste 9 minuten is en de langste 17 minuten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van abetterrouteplanner. Deze geeft heel veel configuratie mogelijkheden.
Vertrek: 90% geladen
Aankomst: 20% geladen
Snelheid: 133km/h
Mits 3x laden zou ik er ook geraken maar aangezien het veel langer duurt om van 0 tot 50 te laden dan van 50 tot 100, is het veel sneller meerdere keren te laden van 10 tot 40-50-60-70%. Totale geraamde kost aan brandstof: 41 euro (welke gratis is voor mij door Tesla reftreferral gebruikt te hebben)
Ik zag dat er hier een paar mensen wat meer informatie zochten ivm lange afstand en een tesla. Bij deze, als je nog vragen hebt. Shoot!
De totale afstand is 1050km en totale laadtijd, verdeeld over 5 stops is 1 uur en 2 minuten waarvan de kortste 9 minuten is en de langste 17 minuten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van abetterrouteplanner. Deze geeft heel veel configuratie mogelijkheden.
Vertrek: 90% geladen
Aankomst: 20% geladen
Snelheid: 133km/h
Mits 3x laden zou ik er ook geraken maar aangezien het veel langer duurt om van 0 tot 50 te laden dan van 50 tot 100, is het veel sneller meerdere keren te laden van 10 tot 40-50-60-70%. Totale geraamde kost aan brandstof: 41 euro (welke gratis is voor mij door Tesla reftreferral gebruikt te hebben)
Ik zag dat er hier een paar mensen wat meer informatie zochten ivm lange afstand en een tesla. Bij deze, als je nog vragen hebt. Shoot!
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 sep 2019, 09:11
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Laat gerust weten hoe lang je telkens moet wachten eer je kan laden.
Nu zal dan waarschijnlijk nog wel meevallen maar in het hoogseizoen?
Wij rijden ook een elektrische auto, maar afstanden +200 km doen we met een gewone auto met verbrandingsmotor.
Geen gedoe onderweg...
Nu zal dan waarschijnlijk nog wel meevallen maar in het hoogseizoen?
Wij rijden ook een elektrische auto, maar afstanden +200 km doen we met een gewone auto met verbrandingsmotor.
Geen gedoe onderweg...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Zelden tot nooit, het is niet zo'n groot probleem op vakantie dat je moet wachten aan de laders, dat is gewoon aan de locale superchargers van Tesla waar de belgen maar al te graag komen laden omdat stroom thuis te duur isJodewitte schreef:Laat gerust weten hoe lang je telkens moet wachten eer je kan laden.
Nu zal dan waarschijnlijk nog wel meevallen maar in het hoogseizoen?.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vooral net na het werk of tijdens het werk, dan rijden 2 collega's telkens de tesla naar daar, uurtje later komt hij die halen en wisselen ze auto.
Er zijn zelfs zoveel laders beschikbaar dat je tijdens het rijden kan zien of er plaats is of niet en die zelfs overslaan, 4 jaar geleden, toen was er een lader te kort, nu zeker niet meer (tesla SuperChargers)
@s5zone: Als je slim abetterrouteplanner gebruikt lig je gewoon te slapen als je auto aan het laden is en tussendoor is het maximaal 20 min stoppen voor een plas stopje elke 2 uur (ik rij maximaal 2 uur / 200km, dus niet wat trip planner aangeeft, ben er zelfs vaak sneller dan verwachte laad tijden, en stop ook vroeger met laden, ik kom niet met 20% SOC aan, eerder met 5-10%)
Het enige moment op die lange trips rijden dat een brandstofwagen nog tegen een EV met goede DC charging wint is wanneer die mensen een geweldig goede blaas hebben en 3+ uur door rijden (wat dus niet gezond is!)
De reden dat je dit leest heeft een kennis ondervonden
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
"pauzeer elke twee uur minimaal 10 tot 20 minuten en ... strek de benen;"
EV of niet, stoppen elke 2 uur is belangrijk! Deed dit vroeger ook niet, na voorval kennis wel, dan denk je terug wat meer na
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Waarom laad je bij vertrek niet tot 100% ? Zo lang dit niet vaak gebeurd bij dagdagelijks gebruik (lees : woon-werk verkeer) is dit ok. Tot 90 % is het vooral nuttig bij superchargers want de laatste 10% zijn traag, maar als je meer tijd over hebt tijdens het superchargen is het ok om tot 100% te laden als je langere afstanden moet afleggen, die 10% zijn toch snel wegs5zone schreef:Ik vertrek eind deze maand op autoreis naar zuid frankrijk (+- gorges du verdon) om een tweetal weken later te eindigen in bilbao/san sebastian. Hiervoor zal ik mijn tesla model 3 LR AWD gebruiken. Ik kan op mijn eerste bestemming geraken met 5x te laden.
De totale afstand is 1050km en totale laadtijd, verdeeld over 5 stops is 1 uur en 2 minuten waarvan de kortste 9 minuten is en de langste 17 minuten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van abetterrouteplanner. Deze geeft heel veel configuratie mogelijkheden.
Vertrek: 90% geladen
Aankomst: 20% geladen
Snelheid: 133km/h
Mits 3x laden zou ik er ook geraken maar aangezien het veel langer duurt om van 0 tot 50 te laden dan van 50 tot 100, is het veel sneller meerdere keren te laden van 10 tot 40-50-60-70%. Totale geraamde kost aan brandstof: 41 euro (welke gratis is voor mij door Tesla reftreferral gebruikt te hebben)
Ik zag dat er hier een paar mensen wat meer informatie zochten ivm lange afstand en een tesla. Bij deze, als je nog vragen hebt. Shoot!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hier al naar Parijs & Londen geweest met de Tesla model 3 AWD LR. Ben er overal geraakt met superchargen, en 1 x op de snelweg in UK een Ionity 50kW charger uitgeprobeerd op terugweg, bij wijze van test. Ging ook vrij snel.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Er zijn inmiddels 4 plaatsen met ionity in België, en er zouden concrete plannen zijn voor nog 2 extra locaties : één in Limburg en één in het zuiden van de Ardennen.
Overigens meteen ook een nieuwtje : wie de Chargemap laadkaart heeft kan gratis chargen aan de laadpalen van Luminus. Deze staan vaan aan een Q8 tankstation. Uit het hoofd weet ik alvast de volgende staan:
- Kortrijk : https://nl.chargemap.com/q8-2.html
- Antwerpen : https://nl.chargemap.com/brico-noorderlaan-1.html
- Ranst (E34) : https://nl.chargemap.com/parking-ranst-noord.html
- Gembloers (E411) : https://nl.chargemap.com/q8-aische-en-r ... loers.html
- Waver (E411) : https://nl.chargemap.com/decathlon-wavre-1.html
- Gent (nabij Flanders Expo) : https://nl.chargemap.com/q8-1.html
- Lokeren : https://nl.chargemap.com/q8.html
Waarschijnlijk zijn er nog meer, dus updates mogen altijd doorkomen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Overigens meteen ook een nieuwtje : wie de Chargemap laadkaart heeft kan gratis chargen aan de laadpalen van Luminus. Deze staan vaan aan een Q8 tankstation. Uit het hoofd weet ik alvast de volgende staan:
- Kortrijk : https://nl.chargemap.com/q8-2.html
- Antwerpen : https://nl.chargemap.com/brico-noorderlaan-1.html
- Ranst (E34) : https://nl.chargemap.com/parking-ranst-noord.html
- Gembloers (E411) : https://nl.chargemap.com/q8-aische-en-r ... loers.html
- Waver (E411) : https://nl.chargemap.com/decathlon-wavre-1.html
- Gent (nabij Flanders Expo) : https://nl.chargemap.com/q8-1.html
- Lokeren : https://nl.chargemap.com/q8.html
Waarschijnlijk zijn er nog meer, dus updates mogen altijd doorkomen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Die van Oostende is terug na een ongevalletjekrisken schreef:Waarschijnlijk zijn er nog meer, dus updates mogen altijd doorkomen
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ah juist, die ken ik ook. Heb destijds zelfs de foto's van dat ongevalletje op chargemap geplaatst en lader buiten dienst gezet.
Oostende : https://nl.chargemap.com/q8-verenigde-n ... tende.html
Oostende : https://nl.chargemap.com/q8-verenigde-n ... tende.html
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik overweeg de Tesla mod 3 performance als opvolger voor de Focus RS mk3, die nu nogal duur is aan de pomp. Al de rest valt op zich mee, verzekering en jaartaks zijn niet buitensporig.
Met de Tesla nog veel zottere 0-100 tijd (scheelt bijna 2 seconden), amper nog slijtage aan remmen, en de enige echte kost zullen de banden worden. Electrisch laden is veel goedkoper dan 98 benzine.
Echter voorkant ziet er net een speelgoedauto uit en totaal niet sportief (een echte sleeper auto dus), en geen geluid meer dus ik weet niet of ik er ga aan kunnen wennen. Anderzijds kijken nu veel wandelaars en fietsers boos als ik afkom, net omwille van het vette turbo & motergeluid, en de sportieve neus van de RS.
Model S is nog sneller dan model 3, maar minder wendbaar dus voor cornering en circuit is de mod 3 beter.
Anderzijds, de ****heid is het mensen echt beu aan het maken om de switch te maken:
https://www.hln.be/auto/vlaamse-regerin ... ~aec824a3/
Anderzijds wordt de Tesla niet belast op motervermogen of inhoud, dus 500PK op een Tesla wordt niet belast zoals 500PK uit een benzinemoter
Met de Tesla nog veel zottere 0-100 tijd (scheelt bijna 2 seconden), amper nog slijtage aan remmen, en de enige echte kost zullen de banden worden. Electrisch laden is veel goedkoper dan 98 benzine.
Echter voorkant ziet er net een speelgoedauto uit en totaal niet sportief (een echte sleeper auto dus), en geen geluid meer dus ik weet niet of ik er ga aan kunnen wennen. Anderzijds kijken nu veel wandelaars en fietsers boos als ik afkom, net omwille van het vette turbo & motergeluid, en de sportieve neus van de RS.
Model S is nog sneller dan model 3, maar minder wendbaar dus voor cornering en circuit is de mod 3 beter.
Anderzijds, de ****heid is het mensen echt beu aan het maken om de switch te maken:
https://www.hln.be/auto/vlaamse-regerin ... ~aec824a3/
Anderzijds wordt de Tesla niet belast op motervermogen of inhoud, dus 500PK op een Tesla wordt niet belast zoals 500PK uit een benzinemoter
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Terecht, niet, dat het niet hetzelfde belast wordt? De vervuiling (zowel lawaaihinder als uitstoot) is niet te vergelijken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Kom eens een testritje doen met de mijne éhub4b schreef:Ik overweeg de Tesla mod 3 performance als opvolger voor de Focus RS mk3, die nu nogal duur is aan de pomp. Al de rest valt op zich mee, verzekering en jaartaks zijn niet buitensporig.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
't Is gewoon een droom, die werkelijkheid is.ub4b schreef:Met de Tesla nog veel zottere 0-100 tijd (scheelt bijna 2 seconden), amper nog slijtage aan remmen, en de enige echte kost zullen de banden worden. Electrisch laden is veel goedkoper dan 98 benzine.
'k Vind de voorkant van Model 3 net wel sportief, aerodynamisch enz...ub4b schreef:Echter voorkant ziet er net een speelgoedauto uit en totaal niet sportief (een echte sleeper auto dus), en geen geluid meer dus ik weet niet of ik er ga aan kunnen wennen. Anderzijds kijken nu veel wandelaars en fietsers boos als ik afkom, net omwille van het vette turbo & motergeluid, en de sportieve neus van de RS.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Als zelfstandige of vennootschap krijg je die premie al niet. Maar als je nog wil genieten van 120% aftrek, moet je die nog dit jaar bestellen.ub4b schreef:Anderzijds, de ****heid is het mensen echt beu aan het maken om de switch te maken:
https://www.hln.be/auto/vlaamse-regerin ... ~aec824a3/
ub4b schreef:Anderzijds wordt de Tesla niet belast op motervermogen of inhoud, dus 500PK op een Tesla wordt niet belast zoals 500PK uit een benzinemoter
100% aftrek vanaf 2020. Vanaf 2020 wordt de 120% aftrek afgeschaft en zijn kosten van een elektrische auto voor 100% aftrekbaar. Brandstofkosten worden vanaf 2020 aftrekbaar i.f.v. de gramformule. De brandstofkosten van uw elektrische wagen worden dus 100% aftrekbaar. Toegepast op ons voorbeeld bedraagt de aftrek vanaf 2020 dan € 8.000 (€ 10.000 x 80% x 100%).
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13615
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dit weekend een Tesla 3 gehuurd bij UFOdrive. http://www.ufodrive.com Vooreerst was ik onder de indruk van het ganse systeem van UFOdrive. Alles is volautomatisch, je komt geen mens tegen. De prijs is er ook naar: 178 € voor een dag voor 350 km, met 4 verschillende bestuurders en 0 € franchise op de verzekering.
Mijn indrukken zijn samen te vatten als: Tesla is zeker 1 of 2 stappen voor op technologisch vlak. Ik heb echter niet de "WANT NOW" factor gehad die ik eventueel verwachtte na alles wat ik gelezen had.
Iets uitgebreider:
- optrekken is indrukwekkend. We hebben even getest van 0 tot 200 km (uiteraard op privé terrein) en tot ongeveer 165 bleef hij in één ruk optrekken wat ongezien is voor een wagen in die prijsklasse
- autopilot is de beste van de klas, doch ik had misschien al iets meer verwacht. Ronde punten doet hij niet. Van vak veranderen op de autosnelweg zat er niet in. Eigenlijk was het een perfect uitgewerkte adaptive cruise control + lane assist. Ik vermoed dat dit ook iets te maken heeft met wetgeving hier, en naar ik vermoed was de gehuurde Tesla 3 niet met alles snufjes uitgerust? Wel indrukwekkend dat hij alles "ziet": alle rijvakken, ook verkeer in de tegenrichting, ook type auto's, ook verkeer voor de auto voor die van jou, ook voetgangers als ze dicht genoeg zijn (bij oversteken)![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- ik had eerlijk gezegd binnenin op een stillere wagen gehoopt. Er is uiteraard geen motorgeluid maar de isolatie is toch niet zo goed als mijn BMW en mijn vorige Golf sportsvan wanneer ik gewoon "cruise". Wel stiller bij het optrekken natuurlijk![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- comfort binnenin en beenruimte zijn OK, echter niet gemaakt voor mensen van 1m85+ die zouden waarschijnlijk voor de S moeten gaan
- toch wel wat last gehad van range anxiety. Nochtans was het de long range die we gehuurd hadden. Op 106 km van 93 % naar 48 % gegaan. Dan weer gans opgeladen en de dag erna toch eens gaan superchargen om zeker toe te komen op een rit van < 250 km (hij gaf 9 % verwacht aan en dat wilden we niet riskeren). Er waren wel 3 passagiers mee, dat kan schelen. Op 15 minuutjes 25 % opgeladen aan een supercharger, met nog 20 minuten te gaan tot vol volgens het dashboard
Mijn indrukken zijn samen te vatten als: Tesla is zeker 1 of 2 stappen voor op technologisch vlak. Ik heb echter niet de "WANT NOW" factor gehad die ik eventueel verwachtte na alles wat ik gelezen had.
Iets uitgebreider:
- optrekken is indrukwekkend. We hebben even getest van 0 tot 200 km (uiteraard op privé terrein) en tot ongeveer 165 bleef hij in één ruk optrekken wat ongezien is voor een wagen in die prijsklasse
- autopilot is de beste van de klas, doch ik had misschien al iets meer verwacht. Ronde punten doet hij niet. Van vak veranderen op de autosnelweg zat er niet in. Eigenlijk was het een perfect uitgewerkte adaptive cruise control + lane assist. Ik vermoed dat dit ook iets te maken heeft met wetgeving hier, en naar ik vermoed was de gehuurde Tesla 3 niet met alles snufjes uitgerust? Wel indrukwekkend dat hij alles "ziet": alle rijvakken, ook verkeer in de tegenrichting, ook type auto's, ook verkeer voor de auto voor die van jou, ook voetgangers als ze dicht genoeg zijn (bij oversteken)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- ik had eerlijk gezegd binnenin op een stillere wagen gehoopt. Er is uiteraard geen motorgeluid maar de isolatie is toch niet zo goed als mijn BMW en mijn vorige Golf sportsvan wanneer ik gewoon "cruise". Wel stiller bij het optrekken natuurlijk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- comfort binnenin en beenruimte zijn OK, echter niet gemaakt voor mensen van 1m85+ die zouden waarschijnlijk voor de S moeten gaan
- toch wel wat last gehad van range anxiety. Nochtans was het de long range die we gehuurd hadden. Op 106 km van 93 % naar 48 % gegaan. Dan weer gans opgeladen en de dag erna toch eens gaan superchargen om zeker toe te komen op een rit van < 250 km (hij gaf 9 % verwacht aan en dat wilden we niet riskeren). Er waren wel 3 passagiers mee, dat kan schelen. Op 15 minuutjes 25 % opgeladen aan een supercharger, met nog 20 minuten te gaan tot vol volgens het dashboard
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Je hebt Autopilot en je hebt Full Self Drive. Sinds de lente ongeveer is Autopilot standaard geworden, wat dus zoals je zegt eigenlijk een Traffic Aware Cruise Control met Lane Assist is. Daarbij kan je de optie Full Self Drive (met autopark en summon als extra) nemen waarbij hij zelf het veranderen van rijvak voorstelt en uitvoert na een bevestiging van de bestuurder (door een 'nag' te geven aan het stuur) en waar ook de navigatie on Autopilot inzit.Goztow schreef: - autopilot is de beste van de klas, doch ik had misschien al iets meer verwacht. Ronde punten doet hij niet. Van vak veranderen op de autosnelweg zat er niet in. Eigenlijk was het een perfect uitgewerkte adaptive cruise control + lane assist. Ik vermoed dat dit ook iets te maken heeft met wetgeving hier, en naar ik vermoed was de gehuurde Tesla 3 niet met alles snufjes uitgerust?
Maar inderdaad in de EU zijn er strengere regels dan in de VS, met bovendien andere verkeerssituaties, waardoor FSD nog niet echt werkt zoals het hoort. Voor dezelfde reden is Smart Summon ook nog niet beschikbaar hier.
Dat vind ik ook. Blijkbaar zouden ze bij wagens gebouwd na oktober van dit jaar ongeveer wel extra (geluids)isolatie aangebracht hebben met een merkbaar verschil.Goztow schreef: - ik had eerlijk gezegd binnenin op een stillere wagen gehoopt. Er is uiteraard geen motorgeluid maar de isolatie is toch niet zo goed als mijn BMW en mijn vorige Golf sportsvan wanneer ik gewoon "cruise". Wel stiller bij het optrekken natuurlijk![]()
Onvermijdelijk de eerste ritten. Het vraagt in elk geval meer planning maar je leert na enige tijd de voorspelling wel te vertrouwen.Goztow schreef: - toch wel wat last gehad van range anxiety. Nochtans was het de long range die we gehuurd hadden. Op 106 km van 93 % naar 48 % gegaan. Dan weer gans opgeladen en de dag erna toch eens gaan superchargen om zeker toe te komen op een rit van < 250 km (hij gaf 9 % verwacht aan en dat wilden we niet riskeren). Er waren wel 3 passagiers mee, dat kan schelen. Op 15 minuutjes 25 % opgeladen aan een supercharger, met nog 20 minuten te gaan tot vol volgens het dashboard
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Onder het mom van goedkoop elektrisch rijden:
“Welkomstfase is voorbij”: grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa vraagt “woekerprijs” voor oplaadbeurt
https://www.hln.be/geld/consument/-welk ... ~a7364e7a/
We zullen de conventionele verbrandingsmotor nog wel enkele jaren in huis houden.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
“Welkomstfase is voorbij”: grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa vraagt “woekerprijs” voor oplaadbeurt
https://www.hln.be/geld/consument/-welk ... ~a7364e7a/
We zullen de conventionele verbrandingsmotor nog wel enkele jaren in huis houden.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Of dat zo'n woekerprijs is, weet ik zo niet.
Ze komen van een eenvoudig tarief (€8 per beurt) en gaan naar een veel logischer tarief (€0,79/kWh).
Het is logisch om mensen aan te rekenen wat ze gebruiken, over het kWh-tarief valt te discussiëren, maar een snellader is duurder dan een stopcontact thuis natuurlijk.
Zolang je gewoon thuis kan opladen, denk ik dat elektrisch goedkoper is dan ICE.
Tesla model 3: 0,145kWh/km -> €0,24/kWh -> €3,48/100km
BMW3: 4,3L/100km -> €1,53/L -> €6,5/100km
oftewel bijna het dubbele per km
Onze elektriciteitsrekening is eigenlijk meer een verkapte belastingsbrief, dus we betalen ook veel belastingen voor het (thuis) opladen van een elektrische auto. Niet?
Ze komen van een eenvoudig tarief (€8 per beurt) en gaan naar een veel logischer tarief (€0,79/kWh).
Het is logisch om mensen aan te rekenen wat ze gebruiken, over het kWh-tarief valt te discussiëren, maar een snellader is duurder dan een stopcontact thuis natuurlijk.
Zolang je gewoon thuis kan opladen, denk ik dat elektrisch goedkoper is dan ICE.
Tesla model 3: 0,145kWh/km -> €0,24/kWh -> €3,48/100km
BMW3: 4,3L/100km -> €1,53/L -> €6,5/100km
oftewel bijna het dubbele per km
Onze elektriciteitsrekening is eigenlijk meer een verkapte belastingsbrief, dus we betalen ook veel belastingen voor het (thuis) opladen van een elektrische auto. Niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
'Brussels stroomnet schiet tekort voor laden van elektrische auto's'
Burgers en bedrijven uit Brussel klagen dat ze geen zwaardere aansluiting voor het laden van elektrische voertuigen krijgen. Brussel beschikt voornamelijk over een 230-voltnet in plaats van 400-voltnet. Netbeheerder Sibelga vindt dat het probleem niet al te groot is voor particulieren.
Bron: https://tweakers.net/nieuws/162408/brus ... autos.html
Burgers en bedrijven uit Brussel klagen dat ze geen zwaardere aansluiting voor het laden van elektrische voertuigen krijgen. Brussel beschikt voornamelijk over een 230-voltnet in plaats van 400-voltnet. Netbeheerder Sibelga vindt dat het probleem niet al te groot is voor particulieren.
Bron: https://tweakers.net/nieuws/162408/brus ... autos.html
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Voor thuisladen zit ik aan een gemiddelde van € 0,21 per kWh zonder BTW.
Voorlopig erg tevreden van m'n Tesla Model 3 LR AWD. Al mee naar Parijs & Londen geweest als verste bestemmingen.
In Londen keken ze nogal op, want daar was die toen nog niet te verkrijgen in LHD, en ook nog geen enkele gezien op de baan behalve in een Tesla showroom
Van zodra ik 'm had een volledige PPF op gedaan, en vorige week ook een chrome delete, trekt al op wat meer zonder al dat flashy chrome.
Volgende stap, zwarte 19" velgen. Zou liever 18" vinden maar blijkbaar moeilijk of niet mooi genoeg.
In Oostende rechtover het Shell station van de luchthaven komen er 12 stalls van Fastned om te laden. Ben benieuwd naar hun prijzen.
Voorlopig gebruik ik nog het gratis superchargen, tot het verloopt en thuisladen die duidelijk goedkoper blijft.
Voorlopig erg tevreden van m'n Tesla Model 3 LR AWD. Al mee naar Parijs & Londen geweest als verste bestemmingen.
In Londen keken ze nogal op, want daar was die toen nog niet te verkrijgen in LHD, en ook nog geen enkele gezien op de baan behalve in een Tesla showroom
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Van zodra ik 'm had een volledige PPF op gedaan, en vorige week ook een chrome delete, trekt al op wat meer zonder al dat flashy chrome.
Volgende stap, zwarte 19" velgen. Zou liever 18" vinden maar blijkbaar moeilijk of niet mooi genoeg.
In Oostende rechtover het Shell station van de luchthaven komen er 12 stalls van Fastned om te laden. Ben benieuwd naar hun prijzen.
Voorlopig gebruik ik nog het gratis superchargen, tot het verloopt en thuisladen die duidelijk goedkoper blijft.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik had 6+3 (9) maanden gratis superchargen, maar intussen toch al over die 9 maanden. Was een promotie die je kreeg als je voor 31/12/2018 de effectieve bestelling plaatste voor Model 3 (dus niet de reservatie).R2D2 schreef:Hoe zit dat nu met gratis superchargen?
Levenslang enkel op de oudere S en X? Wat met huidige modellen?
Voor S & X was superchargen even terug betalend geworden, om kort nadien, na veel protest van de mensen die net gingen bestellen, terug "Gratis onbeperkt Superchargen inbegrepen" te worden
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Aahhh, elektrisch rijden is "goed" voor het milieu maar niet voor de portemonnee:
Tot nu toe betaalden klanten van het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa een vast tarief van 8 euro per oplaadbeurt, maar vanaf 31 januari wordt dat 79 cent/kWh.
https://m.hln.be/geld/consument/-welkom ... ~a7364e7a/
Tot nu toe betaalden klanten van het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa een vast tarief van 8 euro per oplaadbeurt, maar vanaf 31 januari wordt dat 79 cent/kWh.
https://m.hln.be/geld/consument/-welkom ... ~a7364e7a/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een paar uur geleden heeft Slafes dat hier ook al gepost.
Niemand verplicht u om daar te gaan laden hé.
Als je zonnepanelen hebt, kan je gratis opladen. Goed voor het milieu én de portemonnee. Maar dat kli(n)kt niet zo lekker op HLN natuurlijk![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Niemand verplicht u om daar te gaan laden hé.
Als je zonnepanelen hebt, kan je gratis opladen. Goed voor het milieu én de portemonnee. Maar dat kli(n)kt niet zo lekker op HLN natuurlijk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Hoe verzin je het toch, telkens weer? Zeker nu de digitale meter uitgerold wordt, tikt de teller aan. Gratis? Helemaal niet. Conclusie van Heist: wie elektrisch rijdt, heeft zonnepanelen. Man, man, man.heist_175 schreef: Als je zonnepanelen hebt, kan je gratis opladen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het is anders hetzelfde ezelsbruggetje als HLN en enkele UB-posters.
HLN > De tarieven bij één netwerk van chargers verhogen: "woekerprijzen"
Heist_175 > Het is mogelijk dat je zonnepanelen hebt en je dus gratis oplaadt.
Overigens: zeker met de slimme meter.
Alle energie die je niet kan verbruiken op de moment dat ze opgewekt wordt, wordt (gedeeltelijk) vergoed. Alle energie die uw ZP installatie opwekt en je meteen kan gebruiken, is zeker gewonnen.
Eens uw installatie er ligt (wat heden ten dage niet eens een forse investering is), is wat ze opwekt gratis.
HLN > De tarieven bij één netwerk van chargers verhogen: "woekerprijzen"
Heist_175 > Het is mogelijk dat je zonnepanelen hebt en je dus gratis oplaadt.
Overigens: zeker met de slimme meter.
Alle energie die je niet kan verbruiken op de moment dat ze opgewekt wordt, wordt (gedeeltelijk) vergoed. Alle energie die uw ZP installatie opwekt en je meteen kan gebruiken, is zeker gewonnen.
Eens uw installatie er ligt (wat heden ten dage niet eens een forse investering is), is wat ze opwekt gratis.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Bedankt voor de media quote, weeral media die info fout opneemt?DarkV schreef:'Brussels stroomnet schiet tekort voor laden van elektrische auto's'
Thuis ook maar 230V en laad toch de wagen op aan 11kW zonder extra's, dus vrees dat het weeral eens foute media informatie is. Een Tesla bv laad NIET op aan 400V, dat kan die niet. Die kan enkel op 230V laden. Die gebruikt de neuter en de fases (230V) en niet de 400V tussen de fases. Er zitten namelijk 3 aparte 230V laad modules in. Als je jouw (rode) stekker dus thuis kabeleert zodat elk pinnetje 230V heeft is er geen verschil met de 400V aansluiting. Uiteraard afzekering en dikte kabel niet vergeten
Hoe het met andere EV's zit weet ik niet, maar betwijfel het of er veel aan 400V laden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Of jij die niet de juiste kennis hebt van 1f en 3f 400v en 230v netten
3f heeft op elke draad 230v tussen draad en neutre en is een 400v net omdat tussen de fasen 400v aanwezig is. 1f levert men u dit via 1 stroomdraad en 1 neutre
3f 230v net heeft op elke draad 115v en is dus een 230v net omdat tussen 2 fasen 230v wordt gemeten, de neutre wordt niet gebruikt. 1f krijg je dan 2 fasedraden van 115v binnen die u 230v leveren
3f heeft op elke draad 230v tussen draad en neutre en is een 400v net omdat tussen de fasen 400v aanwezig is. 1f levert men u dit via 1 stroomdraad en 1 neutre
3f 230v net heeft op elke draad 115v en is dus een 230v net omdat tussen 2 fasen 230v wordt gemeten, de neutre wordt niet gebruikt. 1f krijg je dan 2 fasedraden van 115v binnen die u 230v leveren
Tim.Bracquez schreef:Bedankt voor de media quote, weeral media die info fout opneemt?DarkV schreef:'Brussels stroomnet schiet tekort voor laden van elektrische auto's'
Thuis ook maar 230V en laad toch de wagen op aan 11kW zonder extra's, dus vrees dat het weeral eens foute media informatie is. Een Tesla bv laad NIET op aan 400V, dat kan die niet. Die kan enkel op 230V laden. Die gebruikt de neuter en de fases (230V) en niet de 400V tussen de fases. Er zitten namelijk 3 aparte 230V laad modules in. Als je jouw (rode) stekker dus thuis kabeleert zodat elk pinnetje 230V heeft is er geen verschil met de 400V aansluiting. Uiteraard afzekering en dikte kabel niet vergeten
Hoe het met andere EV's zit weet ik niet, maar betwijfel het of er veel aan 400V laden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Waarom betaal ik dan iets van een kleine 400 euro per jaar om mijn eigen stroom op te wekken, ondanks dat mijn verbruik gedekt wordt door mijn productie? Stop in hemelsnaam met leugens te verkondigen. Stroom is NIET gratis, ook niet met zonnepanelen. Ik vraag mij af waarom mensen constant leugens blijven verspreiden. Wat heb je er aan?heist_175 schreef:Eens uw installatie er ligt (wat heden ten dage niet eens een forse investering is), is wat ze opwekt gratis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
@BRUMA
Zoals ik dus zei. Je moet tussen neuter en fase 230V hebben en dat gebruikt de Tesla. Dus je neuter mag gewoon een fase in een 230V net zijn (dus 2x 115v)
De Tesla laad tot 3x aan (zitten 3 aparte modules in)
* Neuter + 230V fase op
* 115V + 115V fase op (dus zonder neuter)
Gewoon zorgen dat je tussen "neuter" en fase pin 230V meet en je laad aan maximaal vermogen. Of dit op een 400V net of enkelfasig 230V net is of een 3 fase 230V net is maakt niet uit. Uiteraard gewoon genoeg capaciteit hebben op je net.
Dus er is geen enkel probleem met een 230V stroomnet om aan maximale capaciteit te laden, daarvoor heb je geen 400V nodig zoals eigenlijk de netbeheerder aangeeft...
Zoals ik dus zei. Je moet tussen neuter en fase 230V hebben en dat gebruikt de Tesla. Dus je neuter mag gewoon een fase in een 230V net zijn (dus 2x 115v)
De Tesla laad tot 3x aan (zitten 3 aparte modules in)
* Neuter + 230V fase op
* 115V + 115V fase op (dus zonder neuter)
Gewoon zorgen dat je tussen "neuter" en fase pin 230V meet en je laad aan maximaal vermogen. Of dit op een 400V net of enkelfasig 230V net is of een 3 fase 230V net is maakt niet uit. Uiteraard gewoon genoeg capaciteit hebben op je net.
Dus er is geen enkel probleem met een 230V stroomnet om aan maximale capaciteit te laden, daarvoor heb je geen 400V nodig zoals eigenlijk de netbeheerder aangeeft...
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 17 jan 2020, 14:56, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Heb je dan 50A? In dat geval zou het kunnen. Op 40A zal het zeker niet gaan.Tim.Bracquez schreef:Thuis ook maar 230V en laad toch de wagen op aan 11kW zonder extra's,
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Mijn interne lader heeft maar 3 modules van 16A. Dus per fase maximaal 16A maar op een 3f230V (32A) net haal ik 11kW (50km/uur), ergens anders op een 63A 230V net ook...
Uiteraard moet je dan geen wasmachine opzetten maar met eventueel een slimme lader lukt dit wel aangezien die dan gewoon de overige capaciteit naar de auto laat gaan.
Uiteraard moet je dan geen wasmachine opzetten maar met eventueel een slimme lader lukt dit wel aangezien die dan gewoon de overige capaciteit naar de auto laat gaan.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 17 jan 2020, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Nee hij snapt nog altijd niet dat een 3*230V+N net een 3f+N 400V net genoemd wordt en dat je net zo'n net nodig hebt om 11 of 22kW te kunnen laden
Ik denk niet dat hij ooit over een 3f 115V net heeft gehoordJack Daniels schreef:Heb je dan 50A? In dat geval zou het kunnen. Op 40A zal het zeker niet gaan.Tim.Bracquez schreef:Thuis ook maar 230V en laad toch de wagen op aan 11kW zonder extra's,
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Voor alle duidelijkheid, thuis is het 3f230V zonder N en de blauwe dus niet aangesloten. En tussen elke fase is het 230V, als dit 400V net was meet je enkel 230V tussen fase en neuter...bruma schreef:Nee hij snapt nog altijd niet dat een 3*230V+N net een 3f+N 400V net genoemd wordt en dat je net zo'n net nodig hebt om 11 of 22kW te kunnen ladenJack Daniels schreef:Heb je dan 50A? In dat geval zou het kunnen. Op 40A zal het zeker niet gaan.Tim.Bracquez schreef:Thuis ook maar 230V en laad toch de wagen op aan 11kW zonder extra's,
Op een andere locatie is het 2x115V(zonder N dus) 63A en nog ergens anders heb ik 3f230V+N(400V) 25A. Overal laad ik op 11kW op...
Of als dit een 3f115V noemt zoals jij zegt, daarop gaat het gewoon. Dan heb ik dit fout benoemd maar dan blijft het punt nog steeds dat je op elk soort net vol vermogen kan laden zoals netbeheerder in artikel aangeeft. En dusdanig de mensen niet moet wijsmaken dat EV rijden niet gaat en dat je daarom trager moet laden als je geen 400V net hebt. Want dat is het niet, uiteraard zwaarder afzekering nodig (waar mogelijk)
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 17 jan 2020, 15:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Het is een kwestie van interpretatie natuurlijk. Die 400 euro dat is niet voor stroom, dat is voor je aansluiting op het netwerk en het feit dat je het overschot van je eigen productie op de netwerk dumpt, meestal op momenten dat er een teveel aan stroom is. En eigenlijk weet je dat zelf ook wel. Dat zijn dus geen leugens, maar iedereen gebruikt hier graag zijn deel van de waarheid zullen we maar zeggen.Jack Daniels schreef: Stop in hemelsnaam met leugens te verkondigen. Stroom is NIET gratis, ook niet met zonnepanelen. Ik vraag mij af waarom mensen constant leugens blijven verspreiden. Wat heb je er aan?
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
@Tim, bel eens naar je netbeheerder en geef de EAN code van je stroomteller door. Stel hen de vraag wat voor aansluitvermogen je hebt. Ik heb het ook ooit zo gedaan toen mijn zonnepanelen geplaatst werden. Toen ben ik te weten gekomen dat ik thuis 3x400V op 40A heb. Want nu zit je bezig over 3 fasen, 2 fasen, 400V, 230V, 115V,...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Totaal niet nee. (Van Amsterdam over de autostrade met CC naar Tienen)Goztow schreef:Die 4,3l per km dat haal je in realiteit toch nooit!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
@jack daniels : 3*400V is ook 3*230V; naargelang hoe je meet dus. In ieder geval stevig vermogen.
Ik heb in ieder geval geen neuter, die is afgekoppeld in de meterkast. Dus ik heb 3*230V 32A, wat zo'n 12kW-13kW zal zijn
Ik heb in ieder geval geen neuter, die is afgekoppeld in de meterkast. Dus ik heb 3*230V 32A, wat zo'n 12kW-13kW zal zijn
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ach ach.Jack Daniels schreef:Waarom betaal ik dan iets van een kleine 400 euro per jaar om mijn eigen stroom op te wekken, ondanks dat mijn verbruik gedekt wordt door mijn productie? Stop in hemelsnaam met leugens te verkondigen. Stroom is NIET gratis, ook niet met zonnepanelen. Ik vraag mij af waarom mensen constant leugens blijven verspreiden. Wat heb je er aan?heist_175 schreef:Eens uw installatie er ligt (wat heden ten dage niet eens een forse investering is), is wat ze opwekt gratis.
Of uw installatie nu het maximale levert of 0, die belasting betaal je altijd. Dat is dus niet gelinkt aan het opwekken wel aan het feit dat je een installatie hebt én dat je (nog) niet bent overgestapt op een slimme meter.
Een kerncentrale, een kolencentrale of een stirlingmotor op pellets kost geld om 1kWh te produceren, zonnepanelen niet. Of ze elektriciteit maken of niet, er is geen marginale kost. Dus - los van de installatiekost - is er geen bijkomende kost, dus gratis. Als je u zou ergeren aan de zonnepaneeltaks, staat het u altijd vrij om een slimme meter te nemen (maar dat is een andere discussie).
Als uw zonnepanelen met slimme meter meer produceren dan je op die moment kan verwerken (uw was is al gedaan bv), dan laadt uw EV dus gratis op. Benieuwd of dat (ideale) scenario morgen ook met zoveel bombarie in HLN staat
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Goztow bedoelt gemiddeld gezien, want wat hebben we nu aan momentopnames. En hij heeft gelijk, bijna geen enkele dieselwagen groter dan een polo haalt jaarlijks gemiddeld minder 5L/100km, wat iedereen ook mag beweren, toch niet zonder ferm op te letten op rijstijl.selder schreef:Totaal niet nee.CCD5D7C3-38FA-4CB4-B695-A800AD7FF5A9.jpegGoztow schreef:Die 4,3l per km dat haal je in realiteit toch nooit!
(Van Amsterdam over de autostrade met CC naar Tienen)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Selder zat hier gemiddeld aan 4.6 en ik heb zelf bij BMW een Ecodrive cursus gehad en voor het traject 4.3 liter verbruikt (met een 320D Efficient Dynamic 163pk). Het kan dus maar je moet inderdaad enorm op je rijstijl letten (in realiteit dus inderdaad niet haalbaar).