EMTA - digicorder probleem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Vanmiddag een EMTA gehaald, wisselen was een eitje in het telenetcenter. Ze stellen zelfs geen vragen.

Ondertussen bezig met de netwerkconfig en dat loopt goed, maar met de digicorder is er een probleem. :bang:
Mijn digicorder (model AD2100) krijgt enkel 2 interne IP's en reageert nu ook bijzonder traag.
Dat is dus niet de bedoeling...er is dus ook geen interactiviteit mogelijk.

Mijn EMTA hangt via een unmanaged switch op mijn router, mijn digicorder staat in de leefruimte vlakbij de router en is verbonden op een LAN-poort.
Aangezien ik op de EMTA maar 1 WAN poort heb en 2 telefoonpoortjes zijn er toch niet veel variaties mogelijk...wat zie ik over het hoofd? :?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Jouw opstelling werkt niet zo ...

Enige opstelling die werkt is:

EMTA --> Switch --> Router --> LAN
| -------> Digicorder

Maw ... je digicorder moet rechtstreeks aan de EMTA kunnen en een WAN IP krijgen van Telenet.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Sasuke schreef:Jouw opstelling werkt niet zo ...

Enige opstelling die werkt is:

EMTA --> Switch --> Router --> LAN
| -------> Digicorder

Maw ... je digicorder moet rechtstreeks aan de EMTA kunnen en een WAN IP krijgen van Telenet.
Ja ik heb net gemerkt dat ik in mijn Asus RT-AC66u(b1) vergeten ben de poort van de digicorder op IPTV te zetten. Nieuw toestel, dus moet er nog wat mijn weg in zoeken.

Zonet de LAN1 op IPTV gezet en het IP komt nu weer goed, 10.165..... ik heb ook weer interactiviteit op de digicorder. Ik vrees alleen dat ik op mijn digibox nu ook nog geen interactiviteit ga hebben, aangezien die rechtstreeks in de switch zit. Ik ga ervan uit dat ik deze via een powerline naar beneden moet brengen en beide toestellen (box en corder) moet verbinden op de lanpoorten van de router om communicatie mogelijk te maken.

Wtf moment...als ik via Fing een netwerkscan doe zie ik mijn apparaten op een ip 84.xxx...staan. En dat allemaal sinds ik LAN1 op IPTV heb gezet, die nochtans rechtstreeks op mijn Digicorder hangt.

Okay...ik snap het even niet meer: mijn ipad blijft volgens de wifigegevens een publiek 84.xxx adres krijgen. Maar als ik connecteer op wifi, dan zie ik het toestel in mijn asus verschijnen met een 192.168 adres. Nochtans gaan queries niet buiten via mijn DNS (pihole).
Een scan op wat er allemaal binnen mijn range zit levert 77 resultaten op...ik gok allemaal publieke IP's van HGW's hier in de buurt? Allemaal hebben ze dezelfde soort d1234679.access.telenet.be (fictief voorbeeld) hostname.
Ook zie ik mijn smart speaker nog in die range staan...de rest van mijn toestellen zit wel weer binnen mijn intern netwerk.
Welk toestel in mijn netwerk zit nog te broadcasten op DHCP requests buiten mijn router? De EMTA kan dat toch helemaal niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Drwho schreef:Mijn EMTA hangt via een unmanaged switch op mijn router, mijn digicorder staat in de leefruimte vlakbij de router en is verbonden op een LAN-poort.
Je hebt toch de switch tussen de EMTA en jouw router op de WAN poort van de router aangesloten?
Zoals het er nu uitziet heb je ergens de WAN en LAN met mekaar verbonden, jouw toestellen zien dus 2 DHCP servers?

En zoals Sasuke schreef: hang de 2 digicorders/boxen rechtstreeks op die switch, en je probleem is opgelost ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Godverde niet kunnen slapen ervan en dan piekerend in bed alles opnieuw nalopen. Eureka!

Wan EMTA natuurlijk via switch op wan router aangesloten.
MAAR, dan ook 1 Lan router op zelfde switch aangesloten voor communicatie met rest van bekabelde apparatuur. Daar ontstond dus het dhcp-conflict en dat was de oorzaak van mijn miserie. Terwijl ik dat gewoon met een connectorke rechtstreeks wan op wan kon doen... Dat is nu dus gebeurd, de rest van mijn netwerk op de switch en alles lijkt weer normaal.

Voor mijn digibox boven nog een powerline halen en zo naar mijn router brengen waar ik dan een tweede iptv-poort op toewijs, dat zou normaal moeten volstaan.

Soit maar eens proberen te slapen nu. :)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je hangt zowel je router als je digicorder op je unmanaged switch.

Je mag de LAN kant van je router uiteraard niet koppelen op dezelfde unmanaged switch waar je de WAN kant ophangt.

Daar heb je een managed switch voor nodig, want dan moet je die met vlans gaan scheiden.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

ITnetadmin schreef:Je hangt zowel je router als je digicorder op je unmanaged switch.

Je mag de LAN kant van je router uiteraard niet koppelen op dezelfde unmanaged switch waar je de WAN kant ophangt.

Daar heb je een managed switch voor nodig, want dan moet je die met vlans gaan scheiden.
Ja ik ben wat te enthousiast aan de slag gegaan met het doorpatchen...heb bewust een unmanaged gekocht omdat vlans voor mijn thuisnetwerk overkill was.

Straks eens proberen digicorder en digibox rechtstreeks op switch te hangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je kan natuurlijk LAN en WAN niet door elkaar gooien.

Gezien jouw router "IPTV" ondersteunt (wat neerkomt op een bridge tussen WAN en de IPTV poort), zijn er in jouw geval maar 2 "variaties" mogelijk:
  1. de switch voor de router:
    - switch tussen EMTA en router (WAN).
    - beide digicorders rechtsreeks op de switch (kabel of powerline).
    - al jouw netwerk apparaten achter de router (LAN).
  2. de switch achter de router:
    - EMTA direct verbinden met (WAN).
    - LAN1 en LAN2 instellen als IPTV poorten.
    - digicorders rechtsreeks op LAN1 en LAN2 (kabel of powerline).
    - switch achter de router (LAN3).
    - al jouw netwerk apparaten achter de router (LAN4) of achter de switch.
De 2de opstelling is wellicht beter als je een grotere switch hebt, en dus meer netwerkpoorten nodig hebt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

@philippe_d thx. Oplossing met het minste gedoe is gewoon powerline en lan 1+2 iptv. De rest van mijn apparaten via een switch op lan3.

update: powerline zonet geplaatst tussen digibox en router lan2. Probleem opgelost.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”