kan iemand me helpen aan een weerstand van 3,2K Ohm

Plaats reactie
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 10 keer

Kan iemand me helpen aan een weerstand van 3,2K Ohm.
Iemand die me eentje kan opsturen of zeggen waar ik er eentje of een setje kan kopen.

Bedankt,
Stefaan
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Best ook even vermelden welk vermogen er nodig is
Stefaand
Pro Member
Pro Member

Groggie schreef:Best ook even vermelden welk vermogen er nodig is
Het is voor een DCF77 ontvangertje van Conrad dat 1,2 tot 15 volt nodig heeft.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Even google op kortingscodes voor gratis Conrad-verzending.
Ja... werkt ook voor een weerstand van 1 cent...

Aliexpress kan ook uw vriend zijn als je wat langer kan wachten.

Van waar ben je eigenlijk?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

gotron.be
Stefaand
Pro Member
Pro Member

honda4life schreef:Even google op kortingscodes voor gratis Conrad-verzending.
Ja... werkt ook voor een weerstand van 1 cent...

Aliexpress kan ook uw vriend zijn als je wat langer kan wachten.

Van waar ben je eigenlijk?
wel ik heb uiteraard gezocht op conrad en zo maar daar moet ik een doos kopen van een paar honder stuks voor 85 euro of zoiets ?
Dat is me wel wat te duur voor 1 keer dat ik zo'n dingetje nodig heb.
Ik woon in Aalter.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb hier alle weerstanden liggen van de E 24 reeks en daar zit 3,2K niet tussen, wel 3 of 3,3K.
Als het exact 3,2K moet zijn dan 2 van 1,6K in serie.

https://www.weerstandcalculator.nl/ereeks.php

Ik wil het wel opsturen.
Laatst gewijzigd door Jan007 01 aug 2019, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij Vael in Sint-Niklaas is dat allemaal per stuk te krijgen.
Stefaand
Pro Member
Pro Member

Jan007 schreef:Ik heb hier alle weerstanden liggen van de E 24 reeks en daar zit 3,2K niet tussen, wel 3 of 3,3K.
Als het exact 3,2K moet zijn dan 2 van 1,6K in serie.

https://www.weerstandcalculator.nl/ereeks.php
hey Jan,
bedankt voor je berichtje.
Zou je er mij 2 van 1,6K in serie kunnen opsturen aub ?
Ik betaal je de kosten uiteraard en ook de kost van de weerstand.
Als je dat ok vind dan mag je me altijd een PM sturen en dan geef ik je de nodige informatie.

Bedankt Jan,
Stefaan
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Op ebay 10€ voor 100 stuks, verzending inbegrepen.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stefaand
Pro Member
Pro Member

Joe de Mannen schreef:Op ebay 10€ voor 100 stuks, verzending inbegrepen.
Jan007 gaat mij een paar weerstandjes sturen.
en ja ik krijg dit gratis van hem. Ik sta in het krijt bij Jan.
Maar vroeg of laat kan ik hem ook helpen en dat zal ik zeker doen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Da's mooi.

Ik heb ook al ondervonden dat je tegenwoordig een lading componenten van de andere kant van de wereld kan laten komen voor de prijs van 1 of 2 stuks hier in de winkel. Als je nog een winkel vindt waar je ze kan kopen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Stefaand schreef:Het is voor een DCF77 ontvangertje van Conrad dat 1,2 tot 15 volt nodig heeft.
Al mijn zelf-ontworpen DCF77 klokken (LED, LCD, VFD, Nixie) werken met dezelfde Conrad DCF77 ontvanger (ref. 641138), ik zie niet in waarom je daar exact een 3.2k weerstandje voor nodig hebt...
De uitgang van deze DCF77 ontvanger is OC (Open Collector), dus je hebt inderdaad een pullup weerstand naar de plus van de voeding nodig om een correct gepulst DCF uitgangssignaal te bekomen.
Eender welke weerstandswaarde waarbij de uitgangsstroom bij de toegepaste voedingspanning (1.2 tot 15V) niet boven het maximum (1mA) komt is OK.
R = Ub / I (pullupweerstand = voedingspanning / stroom).
Laten we een veilige waarde voor de uitgangsstroom houden (0.5mA), en veronderstel de voedingspanning is 5V, dus:
R = 5V / 0.0005A = 10.000 Ohm = 10k
Simpel?
Stefaand
Pro Member
Pro Member

Hallo Turbokeu,
waarom 3,2Kohm ? Ik had dat vernomen van een ander persoon. dit is waar ik het vandaan heb : https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=28675
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

de datasheet die je eveneens via een link op dat forum kan terugvinden schrijft een weerstand voor die R ≥ Ub / 1mA
Dus de NPN OC uitgangen kunnen max 1mA sinkenwat een ruime keuze aan pull-up weerstanden toelaat (en afhankelijk van de bedrijfsspanning Ub waarmee je de module voedt)
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Stefaand,
Ik zie totaal niet in waarom de pull-up weerstand "exact" 3.2K zou moeten bedragen.

Het uitgangssignaal van de Conrad DCF77-ontvanger is puur spanningsgestuurd (0V of +Ub) waarbij de spanning in rust, zonder DCF pulsen, of 0V is (niet geïnverteerde uitgang), of +Ub is (geïnverteerde uitgang) (+Ub is de waarde van de voedingspanning van de DCF-ontvanger).
Bij de niet geïnverteerde uitgang gaat het uitgangsignaal 100 of 200msec van 0V naar +UB afhankelijk van het ontvangen DCF-bit ("0" of "1").
Bij de geïnverteerde uitgang gaat het uitgangsignaal 100 of 200msec van +Ub naar 0V afhankelijk van het ontvangen DCF-bit.
De pull-up weerstand bepaalt enkel hoeveel stroom er hierbij door de uitgangstransistor van de DCF77-ontvanger loopt.
Idealiter zou deze pull-up weerstand dus aan de kant van de klok moeten geplaatst worden om de impedantie van de lus laag te houden i.v.m. storingsgevoeligheid t.o.v. externe storingen (EMC, elektrische velden, spannings/stroompieken van externe apparatuur).
Het is net daarom dat er in de industrie veelal gebruik gemaakt wordt van "4-20mA Current Loops" (stroomlus waarbij 4mA een "0" is en 20mA een "1") voor dataoverdracht van bvb. sensoren of procesregelingen wegens de lage storingsgevoeligheid.
Ook het bekende MIDI-protocol voor dataoverdracht tussen digitale muziekinstrumenten is gebaseerd op het current loop principe, ca. 20mA door een weerstand van 220 Ohm bij ca. 5V en een snelheid van 31.250 bits/sec (0mA is een "0", 20mA is een "1").

Dit is o.a. het schema van mijn ledklok:
Afbeelding
Zoals je kan zien is de pull-up weerstand (R2, 10K, goed voor een stroomlus van ca. 0.5mA) aan de kant van de klok geplaatst, connector K1 gaat naar de DCF77-ontvanger via een afgeschermd kabeltje (2 aders + afscherming aan massa).
Daarbij kan je ook nog zien dat de massa-aansluiting naar de DCF77-ontvanger niet alleen massa/ground van de hele schakeling is maar ook nog eens geaard (Earth-teken). Daarom dat ik de netvoeding ook zelf moest bouwen (de massa-aansluiting is verbonden met de geel/groene aardingskabel van het stopcontact), commerciële netvoedingsadapters hebben dit (behalve uitzonderlijk) nooit.
Ik moet de DCF-ontvanger trouwens minimaal zo'n 50cm van het klokboard verwijderd houden omdat anders de PIC16F876 microntroller (draaiend op klokfrequentie van 4.096MHz) zoveel storing opwekt dat er geen stabiele DCF77-ontvangst meer mogelijk is.
Bij mijn Nixieklokken moet ik zelfs de anodespanning naar de Nixiebuizen (+180 à 200V) 's nachts volledig onderbreken (dus de buizen doven, ik doe dit tussen middernacht en 5:00 's morgens) om correcte DCF77-frames te kunnen ontvangen.

Anekdote: Op het Circuitsonline.net elektronicaforum had iemand jaren geleden mijn ledklok nagebouwd.
Hij kon maar géén correcte DCF77-frames ontvangen. In de discussie kwam de "aap uit de mouw": Hij had de 10K (R2) pull-up weerstand op het klokboard niet gemonteerd maar wel aan de kant van de DCF77-ontvanger geplaatst.
Na correctie werkte de klok probleemloos, zo zie je maar...

Begrijp je nu waarom ik zo sceptisch ben over die "exact 3.2K" weerstand?

Terugkomend op je Gorgy klok:
Zolang we niet exact weten welk signaal de klok verwacht (welk spanningsniveau?/geïnverteerd?/niet-geïnverteerd?) is het enkel gissen.
Indien deze uit TTL-logicabouwstenen gebouwd is +5V de norm, CMOS-logica meestal ook maar werkt bij (zo uit het hoofd) voedingspanningen tussen +3V en +18V.

Ken je iemand die zo'n originele Gorgy DCF-module bezit en enige metingen (met multimeter en/of scoop) zou kunnen uitvoeren?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”