Glasvezel voor thuisgebruik?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Kenji
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2019, 16:17

Is glasvezel haalbaar voor thuisgebruik door niet netwerk geleerden?

Momenteel is hier alles zelf met utp kabel voorzien en unifi toestellen gemaakt
Dat lukte aardig op gebied van instellingen mede doordat er veel verstaanbare informatie te vinden is.
Hoogstwaarschijnlijk echt wel overkill en gebruik ik maar een fractie van de mogelijkheden,
maar we hebben zo wel goed en stabiel internet.

Nu zouden we in een losstaand gebouw ook netwerk willen voorzien.
Als ik alles uitmeet kom ik dan op een kabellengte van maximum 70 meter voor de afstand van switch tot switch
Afstand is nog mogelijk met utp, maar eventueel is glasvezel ook een optie?

Welke voordelen zou glasvezel hebben?
Welke implicaties naar gebruikte toestellen?
Implementeerbaar door gewone mensen?
Levensduur?
Impact op kostprijs?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Voordelen:
- Hogere snelheden haalbaar (in de toekomst) dan 10Gbit
- Betere levensduur van de kabel

Nadelen:
- Duur(der)
- Extra componenten nodig om aan te sluiten (je switch moet een SFP+ slot hebben aan beide kanten)

Voor de rest moet je, buiten de benodige componenten (afhankelijk van het type kabel), eigenlijk geen extra kennis hebben. Het is en blijft een gewone 'netwerkkabel' ifv configuratie.

Persoonlijk zou ik het niet doen, of het moest al zijn dat je persé dat wil hebben om een of andere persoonlijke reden. CAT6+ kan ook makkellijk tot 10Gbit aan, en zelfs dat is bijlange nog niet niet gemeengoed (en ondersteund je switch ook niet).

Voordeel in jouw geval:
- Beter op (zeer) lange termijn

Nadeel:
- Duurder
- Vervangen van bestaande componenten nodig om het voordeel te behalen
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Een vaak vergeten voordeel: je hebt geen last van het condensator-effect; alle toestellen hebben hun eigen spanningen incluis aarding.
Niet al te vaak van toepassing, doch al meegemaakt bij verbouwingen (waar er voor de verbouwing een nieuwe aardlus gelegd werd, en het 'oude' gedeelte met de staven bleef werken).

Als je gewoon point-to-point op zo'n korte afstanden werkt, is er technisch geen enkele moeilijkheid (zolang je je kabels maar niet teveel plooit).
Zorg wel dat je investeert in OS2 (single mode) vezel, geen OS1 of multimode.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

blaatpraat schreef:Een vaak vergeten voordeel: je hebt geen last van het condensator-effect; alle toestellen hebben hun eigen spanningen incluis aarding.
Niet al te vaak van toepassing, doch al meegemaakt bij verbouwingen (waar er voor de verbouwing een nieuwe aardlus gelegd werd, en het 'oude' gedeelte met de staven bleef werken)..
Als er meerdere aardingen in een gebouw zijn dat moet je deze met elkaar verbinden. Op equipotentiaal brengen dus.
Dan heb je geen dergelijke problemen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Aardingslussen zijn iirc zoiezo beter te mijden.
Dat is 1 grote stoorzender.
Beter alle aardingen rechtstreeks naar 1 punt bedraden.

On topic:
Nog nadelen voor fiber zijn dat de draad dun is en je dus echt wel zijn fragiliteit moet respecteren, alsook zijn minimum draaihoek.
Voordeel is dat je ondergronds mss beter af bent met een kabel waar licht ipv electriciteit doorgaat.

Als hobbyist zou ik mss fiber steken, maar volgens mij kan je even goed af zijn met cat6a.
Hoewel ik vermoed dat je met fiber beter futureproof zal zijn.
Kenji
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2019, 16:17

Duidelijk, het zal dus utp cat6 worden
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Fiber 'juist' doen is niet zo eenvoudig. CAT6 is ondertussen haalbaar voor de betere hobbyist.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb single mode fiber liggen. Per meter was het niet duurder dan UTP. Ik heb wel fiber gekocht met de LC connectoren er al aan, dit is niet iets wat je zelf kan doen. Moeilijkste werk was om de fibers in een flexibel te krijgen en ze erdoor te trekken. Ik gebruik 1gbit WDM SFP modules, kostprijs was iets van een 30e per stuk. Geen idee wat de kostprijs voor 10gbit SFP+ modules zijn maar de fiber die ik heb getrokken kan het al wel aan.

In mijn geval moet de fiber langs een omvormer voor zonnepanelen passeren. Op dit zelfde traject ligt ook een stuk UTP dat zo veel fouten gaf dat ik het heb moeten vervangen door SFTP. Dus als je langs apparaten moet passeren die veel storing geven kan fiber een voordeel zijn. Zelfs als je niet voor fiber gaat zou ik wel overwegen om FTP/SFTP te trekken ipv van UTP.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”