Lijnwaarden worden steeds slechter

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Hallo allen,

De laatste weken merk ik dat mijn lijnwaarden langzaam aan slechter worden, na jarenlang stabiel op een 100/35 profiel gezeten te hebben.
Dit waren mijn normale lijnwaarden, tot een maand geleden ofzo:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     35 000 kbps

Downstream max bit rate:       121 596 kbps
Upstream max bit rate:         42 378 kbps

Downstream attenuation:        11,7 dB

Downstream noise margin:       13,3 dB
Upstream noise margin:         10,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            253 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Huidige lijnwaarden:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     35 000 kbps

Downstream max bit rate:       111 606 kbps
Upstream max bit rate:         40 003 kbps

Downstream attenuation:        11,7 dB

Downstream noise margin:       20,2 dB
Upstream noise margin:         8,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            253 m

Proximus profile name:         70/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Aan mijn binneninstallatie is niks veranderd, ook zijn er geen graafwerken geweest in mijn straat, dus ik heb niet direct een verklaring aan wat het zou kunnen liggen. Af en toe merk ik nu ook storing op Proximus TV (blokjes), dus er lijkt me toch iets mis te zijn met mijn lijn.
Een snelheid van 70/6 (Proximus comfort) is nog steeds niet slecht, maar op een afstand van 250m zou ik toch betere lijnwaarden moeten kunnen halen.

Heeft er iemand al een gelijkaardige verslechtering van lijnwaarden gehad? Of is er een mogelijke verklaring die ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

pyro85 schreef: Of is er een mogelijke verklaring die ik over het hoofd zie?
De B-Box 3 Sagem.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De koperen aders eens opschuren? Een storende buur of zo (al denk ik dat je dan eerder verspringende ruiswaarden zou zien ipv een geleidelijke verslechtering)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:De B-Box 3 Sagem.
Ik begrijp wel dat er een verschil zou kunnen zijn in lijnwaarden tussen verschillende modems (hoe goed een modem de crosstalk kan onderdrukken).
Maar kan een B-Box 3 Sagem de oorzaak zijn dat de lijnwaarden over tijd verslechterd zijn?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Alle techniek kan falen, zeker een B-Box 3 Sagem die reeds jarenlang 24u/24u draait. Dus, het is helemaal niet zeker of de lijnwaarden effectief verslechterd zijn.
Het zou best wel eens kunnen dat een gloednieuwe FRITZ!Box 7530 meteen synct op een 100/40 profiel.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Tgoh ik merkte wel toen ik van m'n bbox3-T (welke ik sinds ~2015 in dienst had, al stelde ik altijd m'n PPPoE conn op via een mikrotik RB750Gr3) ik die verving begin april voor een FB 7530 m'n waarden wel hetzelfde bleven, maar de connectie "stabieler" werd.

Dat wil dan zeggen dat je in bv smokeping ziet dat de pings (enkel de modem was veranderd, niet de mikrotik of wat dan ook) stabieler werden.
Al heb ik wel het "geluk" gehad dat ik met die switch naar die FB er een TBF getriggered werd na een uurtje ongeveer ofzo. Ik werd van m'n 110/50 profiel (waarvan 110/40 eigenlijk effectief was) terug naar m'n provisioning gesmeten. Ik zit nog altijd op "maar" 100/35 momenteel.
Maar aangezien je in zone 1 zit en niet al TE veel boven je provisioning zit momenteel zal het niet zoveel uitmaken. Al geraak je tegenwoordig ook vrij snel terug omhoog ook.

Dus ja, indien iemand nog een modem over heeft kan je wel eens even testen of je daarmee je oud profiel terug krijgt.
Al zijn er zoals altijd natuurlijk 2 kanten aan het verhaal. Het kan evengoed zijn dat er meer stoorfactoren zijn.

Let wel, voor zover ik weet is elke modemwissel nog altijd grounds voor een TBF, dus dat je terug op provisioning valt. Als je dan nog eens wat vaak op een korte tijd van modem gaat wisselen beland je op een repair profiel.

Best zou ik eerst even m'n koperpaar nakijken en/of een Proximus technieker die zo vriendelijk wil zijn hier even vragen of die je lijn wil uitmeten om te kijken of er niets misloopt aan de kant van proximus. Je kan het ook via de helpdesk proberen maar dan gaan ze het in keulen horen donderen denk ik :P.

Long story short: bij mij was het op zich niet de lijnwaarden (al was het een technicolor model dus kon het niet echt zelf constateren) maar de effectieve verbinding verbeterde toch na een nieuwe modem.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

philippe_d schreef:
raf1 schreef:De B-Box 3 Sagem.
Ik begrijp wel dat er een verschil zou kunnen zijn in lijnwaarden tussen verschillende modems (hoe goed een modem de crosstalk kan onderdrukken).
Maar kan een B-Box 3 Sagem de oorzaak zijn dat de lijnwaarden over tijd verslechterd zijn?
Elektronica heeft inderdaad geen oneindige levensduur, sommige componenten zoals condensators kunnen degraderen in verloop van tijd.
Dit kan inderdaad wel een mogelijkse oorzaak zijn, heb het vroeger al meegemaakt met de bbox2 die ineens zeer onstabiel werd. Een nieuwe bbox2 was toen ook de oplossing. De bbox3 staat hier ondertussen al een jaar of 5 onafgebroken te draaien, misschien is die het stilaan aan het begeven.

GuntherDW schreef:Je kan het ook via de helpdesk proberen maar dan gaan ze het in keulen horen donderen denk ik :P.
Haha daar zeg je al zoiets :) Zulke technische problemen zijn inderdaad zeer moeilijk uit te leggen aan de eerstelijns helpdesk.
Fun fact: de bbox3 tool heeft zijn ontstaan grotendeels te danken aan eerdere horror-ervaringen met de helpdesk :P

Ik geef het nog even tijd voor te zien hoe mijn lijnwaarden verder evolueren.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”