Kenteken ingeven op parkeerautomaat

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Als je van de LEZ, circulatieplan of ANPR's wilt afzijn heeft de overheid de perso plaat. Tot op heden werkt dit nog altijd niet....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ub4b schreef: Ik heb ht recht om me tegen de verwerking van zulke datapoints te verzetten.
Ja dan moet je dat doen, vergeet niet dat je ook het recht hebt om bij een andere gastheer te parkeren die je nummerplaat niet logt. Het komt immers nogal over dat je geen keuze hebt dan parkeren op het domein van de stad, maar dat is niet zo, argumenten als afstand tellen dan niet gezien dat een comfortskeuze is. Je kan ook met het OV komen en dan wordt je nummerplaat helemaal niet gelogd.

Ze hebben toestemming ingevolge de FO nr 18/2015 om bepaalde informatie inzake de nummerplaat op te vragen..
DarkV schreef:Je wordt gedwongen je nummerplaat in te geven...
Je wordt daar helemaal niet toe "gedwongen", je wordt enkel geacht te hebben gekozen toen je besloot om te parkeren op het openbaar domein, waarbij nummerplaat ingeven nooit de enige optie was..
Joe de Mannen schreef::angel:
Betaal ik nog niet genoeg belasting ?
Betaal jij dan belasting voor de Stad Antwerpen als je niet binnen hun grenzen woont?
Joe de Mannen schreef: En als ik daar parkeer is het grote kans om de lokale economie te spijzen, is dat nog niet genoeg dan ?
De lokale economie hangt evenzeer af van goede mobiliteit en leefbaarheid. Als het vol staat met files van vervuilende wagens die een gratis plaatsje zoeken en de reistijden van het OV verlengen is de lol er snel af. Gemeentes moeten hierin een evenwicht zoeken, en wagens proberen te sturen naar plaatsen onder de grond of net buiten de stad. In e-commerce tijden moeten gemeentes uitpakken met "totaalbelevenis/ervaring" aangezien Amazon en Bol dat niet kunnen, en daar hoort bij dat de stad weer aangenaam wordt en van de mens is en niet van de auto. De realiteit heeft trouwens al meermaals aangetoond dat mensen blijven komen, ook als er restricties aan het autoverkeer worden opgelegd, alle doemvoorspellingen ten spijt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

CCatalyst schreef: Betaal jij dan belasting voor de Stad Antwerpen als je niet binnen hun grenzen woont?

Ja. https://www.vlaanderen.be/financien-en- ... e-besturen
Ja. wegenbelasting

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Joe de Mannen schreef: Ja. wegenbelasting
En hoe ontleed je uit die belasting het recht om een voertuig gratis te stallen op de openbare weg, te weten dat deze belasting niet door buitenlanders betaald wordt en evenmin door mensen uit Brussel of WAL gezien deze belasting geregionaliseerd is?

Pleit je voor een controle op nummerplaat om te zien waar de plaat ingeschreven staat en de Vlaamse wegenbelasting al dan niet betaald is?

En gezien het een forfaitaire belasting betreft, is het dan wel billijk dat iemand die zijn voertuig dagelijks stalt op de openbare weg (en er dus gebruik van maakt) dezelfde belasting betaalt als iemand die dagelijks in zijn prive-garage parkeert? Is een tarificatie ifv het werkelijk gebruik van de openbare weg dan niet meer aangewezen?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In NL alvast is er intussen rechtspraak die stelt dat een niet-geregistreerde nrplaat geen wettige reden is tot het schrijven van een retributie.
Dit in een zaak waarbij de plaat (al dan niet opzettelijk) fout ingegeven werd in zo'n automaat die ook papiertjes aflevert.
De rechter oordeelde daar dat het papiertje een afdoende bewijs van betalen is, en dat de rest niet geldt.
Probeer dat hier mss ns, gewoon uw plaat verkeerd typen.

Nu vind ik ook dat het de laatste jaren totaal de verkeerde kant uitgaat.
Flitspalen, tot daaraan toe, want die registreren je alleen maar wanneer je een overtreding begaat.
Maar ANPR cameras voor trajectcontroles, LEZ, ... die houden alle wagens in de gaten.
Verplichte registratie passagiers op internationale vliegtuigen, treinen, en bussen.
Cameras met gezichtsherkenning (ook voor wagens int oog te houden).
Registreren van je nr plaat om parkeerovertredingen makkelijker te bestraffen.
Paspoorten en eIDs met vingerafdrukken.

Holy shit zeg, als hier ooit een niet-democratisch regime aan de macht komt zijn we meteen gekloot; en denk echt niet dat onze democratie zo rotsvast overeind staat.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat een samenleving vaak alleen maar werkt met de nodige "rek" erop, maw de mensen moeten bepaalde regels aan hun laars kunnen lappen en hopen dat ze ermee wegkomen; gratis of te lang parkeren is daar eentje van.
Een systeem waarbij binnen de minuut een parkeerwachter tot op de meter bij een wagen kan gebracht worden die net over tijd is, is voor mij zwaar erover.

Argumenten a la "als je niks te verbergen hebt" worden bij deze beschouwd als dooddoeners (wegens oa al talloze keren verworpen door experts) en als overgave in dit debat ;-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:In e-commerce tijden moeten gemeentes uitpakken met "totaalbelevenis/ervaring" aangezien Amazon en Bol dat niet kunnen, en daar hoort bij dat de stad weer aangenaam wordt en van de mens is en niet van de auto. De realiteit heeft trouwens al meermaals aangetoond dat mensen blijven komen, ook als er restricties aan het autoverkeer worden opgelegd, alle doemvoorspellingen ten spijt.
Hier (we leven niet allemaal in een cultuurstad zoals Gent) in de buurt zie ik dat mensen een vlot bereikbare stad eerder plaatsen onder een "totaalbelevenis/ervaring" dan eentje waar men de mensen weg pest en richting een slecht OV pushed. Misschien moeten steden eens gaan nadenken waarom mensen massaal vluchten naar e-commerce.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

DarkV schreef:Misschien moeten steden eens gaan nadenken waarom mensen massaal vluchten naar e-commerce.
Dat zullen vooral winkels zijn die moeten nadenken over hoe ze niet kunnen evolueren uit hun model van de jaren 90 en geen stockvoorraad/prijzen op hun site te zetten in de achterhaalde veronderstelling dat de klant zijn tijd wel zal komen verdoen om te snuisteren en niets te vinden in de maat/kleur die hij zoekt, maar 't is natuurlijk altijd gemakkelijker om het op iets als een circulatieplan te steken, kwestie van het eigen falen niet te moeten toegeven en niet te moeten investeren in vooruitgang. Dat het feitelijk bewijsmateriaal het niet ondersteunt daar zijn we dan maar blind voor.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”