ervaring met sodastream

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Er zijn 27 resultaten gevonden: Sodastream
bij de zoekfunctie vond ik niet direct mijn gading. Maar wat zijn de ervaringen met een sodastream ? meer bepaald.
- de smaken
- de types
- De CO2 flessen
- Alternatieven
- Eigen recepten

Wat niet

- de kostprijs tov pet-fles of glas.
- discussie over pet-fles of klimaat.

dank voor de info.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Smaak: subjectief, wij hebben de overstap jaren geleden gemaakt en nooit smaakproblemen gehad
Smaken toevoegen: we hebben IceTea & Cola geprobeerd, maar we drinken nooit frisdrank
CO2: wij gebruiken de flessen van SodaStream zelf, ik ben nog geen "witte producten" tegengekomen, ik las online ook verhalen over verschillende soorten CO2, vl naar consumptie toe
Eigen recepten: geen

Geen idee of we 60L prikwater maken met zo'n gasbus overigens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Is de smaak niet puur afhankelijk van je leidingwater ?

Puur de CO2 geeft toch een andere smaak ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik drink alleen spuitwater geen frisdranken, over de siropen ga ik mij dan niet uitspreken.

Ik gebruik hem in combinatie met een Brita, maar als je veel gas gebruikt(je moet duwen tot 1, 2 of 3 "pfftjes" hoort, afhankelijk van de gewenste sterkte), merk je niks van de kalk. De smaak van het water vind ik zeker OK.
Mijn model is een goedkope Sodastream Jet, en als je weet dat je voorzichtig moet zijn bij de knop(plastic en breekbaar) is het een OK toestel.
60 liter is wel een beetje optimistisch voor 1 gasfles (tenzij je alleen lichte bruis aanmaakt).

Het enigste alternatief dat ik ken is het Zweedse Aarke, maar die gebruiken dezelfde gasflessen en is eerder duur design.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De smaak zal inderdaad voor een groot deel afhangen van het leidingwater, de eventuele filtering, de gebruikte koolzuur en zijn container en niet te vergeten de fles waarin je je bruiswater aanmaakt en de manier van reiniging.
TS stelt niet te willen discussiëren over pet-glas ivm kostprijs wat ik wel wil respecteren, maar glas is inerter naar smaak toe. Plastic heeft altijd een nadelige invloed op de smaak.

Temperatuur, duurtijd van bewaring, licht, etc zijn allemaal factoren die de smaak kunnen beïnvloeden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Hier ook al jaren sodastream in huis.
Was geen bewuste keuze, we kregen het cadeau bij de aankoop van een centrale waterfilter.
We dronken vroeger altijd Spa (blauw en rood) maar sinds de filter is het kraanwater geworden en sodastream voor prikwater.
De siroopjes hebben we vroeger ook geprobeerd maar daar zijn we niet zo dol op.

Sodastream was/is Israëlisch en werd onlangs gekocht door PepsiCo.
En zeer actueel: de CEO van Sodastream steekt nu zijn geld in een "cannabis kweek machine"
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

In principe kan je de flessen zelf bijvullen als je een grote fles CO2 aankoopt, maar dat is uiteraard niet toegelaten...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:TS stelt niet te willen discussiëren over pet-glas ivm kostprijs wat ik wel wil respecteren, maar glas is inerter naar smaak toe. Plastic heeft altijd een nadelige invloed op de smaak.

Temperatuur, duurtijd van bewaring, licht, etc zijn allemaal factoren die de smaak kunnen beïnvloeden.
Wij maken bijna altijd het water "vers" aan, dus het staat zelden langer dan een paar uur in een plastic fles. Beïnvloedt het plastic de smaak dan nog?
Bij een gewone waterfles zit het water weken/maanden in een flesje voor het geconsumeerd wordt.

Ik denk overigens dat Sodastream ook glazen flessen aanbiedt.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vul m'n flessen zelf. Ik koop een CO2 fles van 4kg. Veel goedkoper! Wel niet 100% vullen! Er moet nog ruimte zijn om te kunnen uitzetten.
Met de prijzen die Sodastream hanteert is het gewoon goedkoper om flessen bruiswater te gaan kopen in de winkel :bang: !
Ik weet dat het niet mag, maar als Sodastream wat aanvaardbare prijzen zou geven ging ik ook niet gezocht hebben naar alternatieven.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

kamiel schreef:Ik vul m'n flessen zelf. Ik koop een CO2 fles van 4kg. Veel goedkoper! Wel niet 100% vullen! Er moet nog ruimte zijn om te kunnen uitzetten.
Kan je dat wat toelichten?
Waar koop je uw CO2? Hoe vul je die zelf?
Met de prijzen die Sodastream hanteert is het gewoon goedkoper om flessen bruiswater te gaan kopen in de winkel :bang: !
Ik weet dat het niet mag, maar als Sodastream wat aanvaardbare prijzen zou geven ging ik ook niet gezocht hebben naar alternatieven.
Sodastream kost €14 per bus
Everyday -> 73L
Boni -> 50L
Spa -> 22L
Chaudfontaine -> 21L
Bru ->19L
San Pellegrino ->16L
Dus tenzij je met Everyday bruiswater vergelijkt, is de SodaStream prijs per gasbus toch eerder voordeliger, niet?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Er zit hier in de buurt een leverancier. (https://www.co2-4u.eu/nl/)
Daar koop ik dat dus. Hier en daar op het web kan je koppelstukken kopen. Wel een investering! Uitleg vind je wel op internet. Ik zou er wel steeds op letten dat C02 gebruikt die bedoeld is voor consumptie.

En ik vergelijk idd met Everyday water. Kraanwater smaakt ook niet altijd als het lekkerste duurste water hoor! Maar dat is subjectief. Het is toch te gek dat kraanwater bruisend maken duurder moet zijn dan water kopen... Voorverpakt in flessen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Al jaren (8 schat ik) sodastream-gebruiker: enkel voor bruiswater, geen frisdrank.

Smaak is sterk afhankelijk van kraanwater. Neem mijn Sodastream soms mee op reis en leidingwater aan kust is dan niet echt te pruimen (is natuurlijk ook een kwestie van gewoonte).

Zelfde ervaring als hierboven: ondanks 'goedkope plastiek' gaat mijn toestel al sinds het begin mee (begint nu zachtjes te vergelen - is wit toestel).

Wel ooit op een zotte avond geprobeerd: goedkope witte wijn mirakelgewijs omtoveren in 'mousserende wijn' :-D
Dat gaat dus!

Eigengemaakte gesuikerde Ice-Tea moet je evenwel niet door je Sodastream jagen (tenzij je graag die Ice-Tea op je plafond ziet belanden.... jaja, niet slim, ik weet het).
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik ben een grootgebruiker van Sodastream Cola light siroop (online per 24 flessen) en een Grohe Blue systeem.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef: Waar koop je uw CO2? Hoe vul je die zelf?
CO2 kan je op veel plaatsen verkrijgen:
drankenhandel (voor biertap), aquariumwinkels (tegen de algen), gashandel (voedingsector, metaalsector)

Voor de cilinder heb je huur/wissel of koop formules
Huur/wissel heeft als voordeel dat je altijd een gekeurde fles zal ontvangen.
Koop is bij groot verbruik goedkoper maar dien je zelf periodiek te laten herkeuren.

Belangrijk is dat je de cilinder veilig opslaat, dus beveiligd tegen het omvallen.
Kan met een ring tegen de muur en kettingen rond de fles.

Dan is nog de keuze tussen de originele sodastream fles bijvullen of een koppelstuk met slang plaatsen tussen de grote cilinder en je sodastream
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik merk vooral gebruikers op van uitsluitend bruisend water, al dan niet met een alternatief systeem van CO2. De bedoeling van een sodastreamer hier is eerder bedoeld om hier een alternatieve drinkgewoonte te introduceren. Hier drinken we : cola, ICE-tea, tonisteiner, vittel, Spa en aquarius. Allemaal dure dranken. Als het me lukt om hier het drinkpatroon aan te passen, dan ben ik al tevreden. Ik zou het doen voor het suikergehalte wat omlaag te brengen en de afval van leeggoed naar beneden te halen.

Tot slot vraag ik me af waar je de lege CO2 flessen vervangt, ga je gewoon naar de Blokker of krefel ? waar je de sodafles omruilt (als leeggoed ) of doe je dat via het on-line platform van sodastream waarbij je de fles binnen de 2 weken moet retourneren ?
Laatst gewijzigd door mailracer op 12 mar 2019, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

mailracer schreef:Tot slot vraag ik me af waar je de lege CO2 flessen vervangt, ga je gewoon naar de Blokker of krefel ? waar je de sodafles omruilt (als leeggoed ) of doe je dat via het on-line platform van sodastream waarbij je de fles binnen de 2 weken moet retourneren ?
Nog nooit via platform van Sodastream gedaan. ALtijd gewoon Krefel, Mediamarkt of HUBO gegaan. Vond ik best gemakkelijk. Ik merkte vroeger (maar al een tijd niet getest) zeer lichte prijsverschillen (bij mij kwam mediamarkt goedkoopst uit de bus).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De lokale elektroboer (wasmachines, droogkasten, ...) verkoopt ook SodaStream en wisselt ook flessen om.

@drinkgewoonte
Wij kochten lang geleden water in flessen (Spa en/of Chaudfontaine), dan overgestapt op kraanwater voor "plat" water en pas jaren later ook op kraantjeswater via de Sodastream als prikwater. Wij hebben nooit de gewoonte gehad om frisdrank te drinken, en nu de kinderen ook niet.
Acquarius hebben we enkel in huis in geval van ziekte: de smaak is redelijk en het bevat veel zout en suiker.

cola, ICE-tea -> er zijn kleine flesjes van SodaStream die dergelijke smaken bevatten, je moet maar eens proberen of die smaak u ook bevalt (SodaStream Flavours)
vittel -> daar zal de SodaStream weinig kunnen betekenen
Spa -> bruisend kan de SodaStream, al moet ook daar de smaak u bevalen
tonisteinern, aquarius -> kijk ook eens bij de smaken van SodaStream of er eentje bijzit die de smaak van Tonisteiner of Acquarius benadert?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

mailracer schreef: Tot slot vraag ik me af waar je de lege CO2 flessen vervangt, ga je gewoon naar de Blokker of krefel ? waar je de sodafles omruilt (als leeggoed ) of doe je dat via het on-line platform van sodastream waarbij je de fles binnen de 2 weken moet retourneren ?
Ik doet via Krefel omdat
* Is ietsje goedkoper dan Vandenborre
* het online platform aanvaardt geen ecocheques, en ik moet die dingen toch kwijtgeraken :lol:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Morgen eens langs de Blokker gaan voor wat smaakjes aan te kopen. Straks zou de sodastreamer er zijn. Levering met PostNL komt hier meestal pas na het avondeten toe. Ik heb er orange, argrum en ICE-tea Persik bijbesteld om te testen. Ik vind het alleen spijtig dat er geen kleine testverpakkingen van zijn. Als er personen zijn die de smaken al hebben beoordeeld, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Vandaag de orange classic geproefd. Ik vind deze smaken net zoals de Fanta.
De Agrum vind ik dan weer wat minder smaken dan die van shweppes, maar hij is zeker niet slecht van smaak.

Het water dat ik heb gebruikt is gewoon ongefilterd kraanwater. Volgens de website van de watergroep is dit de samenstelling :

element < gemiddeld / Norm

Aluminium (Al) < 20 µg/l 200
Calcium (Ca) 115 mg/l 270
Chloride (Cl) 53 mg/l 250
Fluor (F) < 0.4 mg/l 1,5
Ijzer (Fe) < 20 µg/l 200
Geleidbaarheid 684 µS/cm 2100
Kalium (K) 3.4 mg/l -
Magnesium (Mg) 8.3 mg/l 50
Mangaan (Mn) < 5 µg/l 50
Ammonium (NH4) < 0.3 mg/l 0,5
Nitriet (NO2) < 0.015 mg/l 0,1
Nitraat (NO3) 21 mg/l 50
Natrium (Na) 22.1 mg/l 200
Zuurstof (O2) 8.6 mg/l -
Lood (Pb) < 5 µg/l 10
Sulfaat (SO4) 91 mg/l 250
Zuurtegraad (pH) - - 6,5 - 9,2

middelhard water, ik zal dan toch eens een britafilter moeten gebruiken om de smaak te testen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben - volgens de drinkwatermaatschappij - 18,5 Franse en 10,4 Duitse graden en dat blijkt in de realiteit prima drinkbaar voor SodaStream prikwater en "gewoon" (plat) water, zonder voorfiltering door Brita.
Maar smaken verschillen natuurlijk.

In Leuven bv, kon je nauwelijks thee maken van ongefilterd water.
Toen hadden we dan ook een Brita, maar die patronen zijn ook niet bepaald goedkoop...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik heb enkele jaren terug voor onze sodastream de berekening gemaakt. Rekening houden met de kostprijs van stadswater, de CO2 fles, de plastieken flessen die een houdbaarheidsdatum hebben. Het feit dat je meerdere flessen nodig hebt en de prijs kwam boven deze van spuitwater in flessen volgens huismerken van supermarkten.
De smaakjes werden niet meer rechtstreeks in de fles gemaakt (veelvuldig spoelen of nog meer flessen met houdbaarheidsdatum) maar in het glas voor het toevoegen van zelfgemaakt spuitwater.
De houdbaarheidsdatum heeft te maken met de gegarandeerde drukbestendigheid van de fles.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Goh, te laat gereageerd maar ik heb slechte ervaring met de "speciale" of light-smaken van sodastream.
De standaard cola of orange-syroop is nogwel ok.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

De smaken gebruik ik niet, en ik doe een 30-40L met een gasfles.
De machine zelf is lelijk op het aanrecht en de kwaliteit is nogal “brol”, maar het doet wat het moet. De glazen flessen (ik heb er twee) zijn lomp en nemen veel plaats in tov volume, de inhoud is ook veel te klein, maar ik heb liever glas dan Plastiek.

Ik filter water op voorhand met Brita (of met de koelkast) en bewaar Mn water koel, pas wanneer ik spuitwater nodig heb steek ik die in de sodastream.

Voor het geld moet je het niet doen (1L perrier kost mij ongeveer 0,25€ dus minder dan enkel de gasfles en drinkwater, los van de britafilter), maar je hoeft er niet om te rijden, te sjouwen met hectoliters en je brengt veel minder Plastiek in de omloop.

Bij gebrek aan beter zullen we maar zeggen :-)
Laatst gewijzigd door road rebel op 18 mar 2019, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor wie graag een smaakje aan water geeft : dit eens proberen : https://www.bolerolimonadewinkel.nl/nl/ ... er-58.html

Zo één zakje zou gelijk staan aan 1.5 liter water. Qua smaken zitten er in dit pakket genoeg om wat uit te testen. Nadien kan je selecteren wat je graag drinkt.

Is gewoon handig voor op reis : je maakt een aantal smaken klaar in flessen water van een huismerk, zet deze in de frigo en ze gaan er vlotjes door op een zonnige dag :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
eldje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2019, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

seagull schreef:Ik ben een grootgebruiker van Sodastream Cola light siroop (online per 24 flessen) en een Grohe Blue systeem.
Kan je wat meer uitleg geven omtrent het systeem?
Alles wordt wordt goed gekoeld? Goed gefilterd?
Onderhoud? Werkingskosten? En het belangrijkste maar ook zo objectief: de smaak?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Wordt inderdaad gefilterd en gekoeld. Heel tevreden van. Af en toe CO2 vervangen en ongeveer 1x per jaar de filter. De smaak is goed. Het toestel staat bij ons achter een waterverzachter. Ik bestel CO2 en filters in hun webshop. Verder geen omkijken naar en vooral geen gesleur met flessen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
eldje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2019, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

seagull schreef:Wordt inderdaad gefilterd en gekoeld. Heel tevreden van. Af en toe CO2 vervangen en ongeveer 1x per jaar de filter. De smaak is goed. Het toestel staat bij ons achter een waterverzachter. Ik bestel CO2 en filters in hun webshop. Verder geen omkijken naar en vooral geen gesleur met flessen.
bedankt voor de snelle reply!
maakt de grohe ook geluid als je de kraan niet gebruikt ?
moet je de filters gebruiken of kan je ze bypassen ?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Normaal maakt hij geen geluid als je hem niet gebruikt.
De Grohe Blue is geïnstalleerd in de keuken van ons kantoor en dus niet in de leefruimte.
Ik kan niet garanderen dat hij niet af en toe geluid maakt als de koeling even aanslaat, maar dat heb ik nog nooit gehoord.
Je kunt de filter bypassen, dat is een techniek die in de handleiding staat en die je kunt gebruiken om de smaak aan te passen, door meer of minder bypass toe te passen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vrouwtje wou ook een Sodastream...
Oké dan maar een hervuladapter gekocht :-D Na 4 of 5 flessen vullen is dat er wel uitgehaald.

Wij drinken graag dat citroenwater van Aldi, helaas enkel in halve liter flesjes.
Gelukkig bestaan er zo wel smaken (die je natuurlijk net zo goed in een grote fles bruiswater kan gieten).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Sodastream is hier een "gadget", gekocht met goede bedoelingen maar de smaken hebben geen succes, dan verminderen ze de flesjes en de prijs blijft hetzelfde, nee, heb nog een fles gas staan zelfs maar ik koop nu gewoon spuitwater Bonval..

citroenwater koop ik in de Lidl, per liter, heeft onlangs een prijs gekregen, lekker!
Wigo 25
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jun 2009, 13:47

Hier een 3 tal maanden sodastream gebruiker.

Over de smaken kan ik kort zijn, je hebt ze graag of niet. Zelf heb ik al verschillende geprobeerd en de meeste zijn wel oke. Echter als je limonade of cola wil kan je het best eens in Carrefour langs gaan daar hebben ze Orange en Cola siropen in veel grotere flessen en veel goedkoper (huismerk).
Voor citroenlimonade en dit en anderen die hier langskomen vinden dit top: Sodastream met water, bruis erop, een scheut Pulco (https://www.delhaize.be/nl-be/shop/Dran ... 0207840001) erin en super!
Verder was ik deze week in Duitsland (Stuttgart) en daar zag ik in de plaatselijke Aldi de gasflessen voor maar 5.99/stuk, was een ander merk dan Sodastream maar zag er verdacht hetzelfde uit.

Grtz
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Inmiddels eerste gasfles leeg.
Bij de brouwer om een fles CO2 geweest, 25€ voor 10 kg + 120€ borg en een vulnippel van 15€ online gekocht.
Zéér handig...

Ik ben er toch in geslaagd veel minder frisdrank te drinken zo, en toch wel een paar kilo's armer :beerchug:
(Bruis)water uit de winkel is zo smakeloos, dan nog liever de smaak van kraantjeswater.
Ik heb de indruk dat de bruis veel langer in de fles blijft bij een Sodastream, en het water zo geen vieze smaak krijgt eenmaal de bruis ontsnapt is.
Aanrader... in de hoop dat zo'n plastic toestel toch jaren zal meegaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Waar heb je die vulnippel kunnen kopen voor €15? Ik heb in de tijd veel meer betaald.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Mijn ervaring met Sodastream is dat het hier al 4 jaar in de weg staat in mijn berging.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

kamiel schreef:Waar heb je die vulnippel kunnen kopen voor €15? Ik heb in de tijd veel meer betaald.
Ik vind 15euro al vrij veel voor een prul, op Aliexpres kan het nog iets goedkoper.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Gray schreef:
kamiel schreef:Waar heb je die vulnippel kunnen kopen voor €15? Ik heb in de tijd veel meer betaald.
Ik vind 15euro al vrij veel voor een prul, op Aliexpres kan het nog iets goedkoper.
Komt van Aliexpress voor een kleine 15€ inderdaad.
Messing kost nu eenmaal geld en voor de verzendkosten van zulke zware dingen die betaal je onrechtstreeks wel in de prijs hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ik had al een adapter gekocht om flessen te vullen, maar ben er nooit toe gekomen om een grote CO2 cylinder te kopen.

Ondertussen had ik bij nonkel ALI een slang gekocht om een grote cylinder rechtstreeks aan te sluiten op de sodastream.

Weer een jaar later ben ik eindelijk eens naar Scholiers in Houthalen gereden en heb me er een 6L CO2 fles gekocht.
96.8 euro waarborg voor de fles en 18.15 euro voor de vulling.

Thuis aangesloten en alles werkt perfect op een klein detail na, Volgende keer altijd eerst de fles dicht draaien en de druk er aflaten voor dat ik de snelkoppeling los doe, een slang met 250-300bar er op los doen is blijkbaar geen goed idee, maar het is wel nog goed afgelopen.

Het hervullen van cylinders is volgens mij ook weg gegooid geld, een slang van 2 meter aan mijn sodastream is veel gebruiks vriendelijker.
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

petzl schreef:Ik had al een adapter gekocht om flessen te vullen, maar ben er nooit toe gekomen om een grote CO2 cylinder te kopen.

Ondertussen had ik bij nonkel ALI een slang gekocht om een grote cylinder rechtstreeks aan te sluiten op de sodastream.

Weer een jaar later ben ik eindelijk eens naar Scholiers in Houthalen gereden en heb me er een 6L CO2 fles gekocht.
96.8 euro waarborg voor de fles en 18.15 euro voor de vulling.

Thuis aangesloten en alles werkt perfect op een klein detail na, Volgende keer altijd eerst de fles dicht draaien en de druk er aflaten voor dat ik de snelkoppeling los doe, een slang met 250-300bar er op los doen is blijkbaar geen goed idee, maar het is wel nog goed afgelopen.

Het hervullen van cylinders is volgens mij ook weg gegooid geld, een slang van 2 meter aan mijn sodastream is veel gebruiks vriendelijker.
Ik gebruik een adapter om de bestaande flessen te vullen.
Vind het toch iets veiliger dan 10 kg reukloze en verstikkende CO2 door een (Chineees) slangetje te jagen in de berging, er zijn jaarlijks doden in de horeca door wat onschuldige "acide", ze staat in een tuinhuis dat natuurlijk zo lek als een zeef is qua luchtdichtheid.
De laatste 1,5 à 2 kg uit de fles halen is echter moeilijk, je wilt de vloeibare CO2 ipv. de gasvormige.
Dit restje verlies vs. de meerprijs van jouw slang zijn toch ook al heel wat cilinders verder.
Hier betaal ik 25€ voor 10 kg CO2 met 120€ waarborg (drankencentrale), komt neer op een dikke euro per hervulling.
Er zit geen 250 bar op, eerder 55 à 60 bar bij CO2.
Ook vaak voor een vrienden en kennisen prijsje ruil ik wel eens een fles om, maak er niet veel winst op maar betaal er toch m'n eigen gas ruimschoots van.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Even ter verduidelijking, CO2 in flessen is nooit vloeibaar, zelfs bij hoge druk. Vloeibaar CO2 heb je alleen in bulk en diep gekoeld.

Het verdienmodel van sodastream is net het veel te duur her vullen van kleine koolzuurgasflessen. Ik dacht dat er zo'n 425 gram in een fleske zit. Zoals we hier lezen vind je koolzuurgas aan een fractie van de prijs bij de drankenhandel in flessen van 10 kg en meer.
Het is wel gemakkelijk omdat het compact op het aanrecht zijn plek vind.

Maar het zelf carboneren van frisdranken is op zich wel zinnig voor de mensen die van prik houden maar dan denk ik dat er veel goedkopere en DIY oplossingen genoeg te vinden zijn op youtube.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”