DAB+: VRT zegt vaarwel aan Norkring

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Ik blijf erbij dat ik het nut van DAB(+) niet snap.
Een voordeel van DAB ten opzichte van AM en FM is de mogelijkheid om met Single Frequency Networks (SFN) te werken. Dit zijn netwerken waarbij de multiplex door meerdere zenders op dezelfde frequentie wordt uitgezonden. Deze techniek is mogelijk doordat DAB gebruikmaakt van OFDM, net zoals DVB-T en Digital Radio Mondiale. Door deze SFN's is er minder frequentieruimte nodig om hetzelfde aantal radiozenders te kunnen uitzenden en is het betrekkelijk eenvoudig om steunzenders te zetten om het zendbereik te vervolledigen. Alle zenders die onderdeel zijn van een SFN moeten precies dezelfde programma's uitzenden, daar is binnen een SFN geen onderscheid in mogelijk.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

.. en dat is ook een van de redenen waarom het voor ons als lokale radio niet mogelijk was om op dab+ uit te zenden via de Waalse mux op maar 1 zendlokatie, we moesten er meerdere nemen, en dat is voor ons als lokale radio financieel niet haalbaar, en wij hoeven als lokale radio ook niet te ontvangen zijn in een regio die we niet kunnen en willen voorzien van lokaal en regionaal nieuws... lokale dab+ is voor ons, enkel en alleen op 1 dab+ antenne uitzenden, anders is het regionaal.. In Wallonie kan lokaal(regionaal) binnen de nieuwe pakketten die nog tot 15 maart kunnen aangevraagd worden, maar moet je ook voor dab+ een licentie hebben, waar je in Vlaanderen als lokale radio voorlopig op je honger blijft zitten, wanneer je geld hebt, kan je voor heel Vlaanderen, hoef je geen licentie te hebben, enkel te betalen aan Norkring a rato van +- 10.000 euro per maand...maar ook daar is er geen plaats meer...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Mijn vrouw hare nieuwe VW Golf gaat DAB hebben, ik vond het tijdens de testrit toch een leuk feature met meer zenders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

op fm heb je veel meer zenders hoor...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

snarie schreef:Een voordeel van DAB ten opzichte van AM en FM is de mogelijkheid om met Single Frequency Networks (SFN) te werken.
SFN is eveneens mogelijk op FM... ik dacht zelfs dat het in Nederland gebruikt werd/wordt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

laroyj schreef:op fm heb je veel meer zenders hoor...
Klopt, maar een aantal zenders kan ik niet via FM ontvangen en wel via DAB+ : VRTNieuws+, BBC World Service, BRF1&2.
Die BRF1&2 zijn trouwens precies weg, ik vind die niet meer terug.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

MNM hits en dergelijke zitten ook niet op de FM.
En de Golf heeft ook nog FM hoor, dus alles wat alleen op DAB zit is extra.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vergeet ook niet dat een aantal zenders op DAB+ te vinden zijn omdat initieel niemand erop wou.

Nu dat de commerciële zenders er plots wel op willen zie ik nog een aantal andere stations op termijn verdwijnen.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

boulder schreef:
laroyj schreef:op fm heb je veel meer zenders hoor...
Klopt, maar een aantal zenders kan ik niet via FM ontvangen en wel via DAB+ : VRTNieuws+, BBC World Service, BRF1&2.
Die BRF1&2 zijn trouwens precies weg, ik vind die niet meer terug.
BRF2 is weg, maar BRF1 is nog beschikbaar in regio's Brussel/Waals Brabant (6D), Namen/Luxemburg (6C) en Luik (6B)… maar niet in Henegouwen (6A) omdat BRF1 geen FM-frequentie daar heeft.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

alloja schreef:
boulder schreef:
laroyj schreef:op fm heb je veel meer zenders hoor...
Klopt, maar een aantal zenders kan ik niet via FM ontvangen en wel via DAB+ : VRTNieuws+, BBC World Service, BRF1&2.
Die BRF1&2 zijn trouwens precies weg, ik vind die niet meer terug.
BRF2 is weg, maar BRF1 is nog beschikbaar in regio's Brussel/Waals Brabant, Namen/Luxemburg en Luik… maar niet in Henegouwen omdat BRF1 geen FM-frequentie daar heeft.
Tja, ik woon in West-Vlaanderen, tot een tijdje geleden kon ik BRF1 beluisteren via DAB+, nu enkel nog via digitale TV thuis, en via het internet.
Ik gebruikte het vooral voor "Die Presseschau", het persoverzicht van alle kranten (Vlaamse, Franstalige en Duitstalige).
Het is gelukkig ook online te raadplegen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Mijn Audi A3 schakelt over van DAB+ naar FM als de DAB+ ontvangst niet goed is.

Op zich vind ik dat vrij ingenieus (om te weten dat StuBru op DAB+ = StuBru op FM)
Werkt dat op naam van de zender of een ander soort ID?

Ook valt het mij op dat als ik bvb Nostalgie luister op DAB+ en ik rijd de parkeergarage in, dat hij rapper zal overschakelen op FM in vergelijking met bijvoorbeeld bij het luisteren naar Studio Brussel.
Dus (in Mechelen) is de DAB+ ontvangst beter van VRT dan Nostalgie. Gebruiken die dan verschillende operatoren?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat laatste is ingenieus, en werkt wss met dezelfde techniek die een fm radio nu al gebruikt om te wisselen tussen frequenties van dezelfde zender.
Maar hou in gedachten dat men fm wil afschaffen, en dat je overal waar je nu wisselt, later gewoon geen ontvangst meer gaat hebben.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ITnetadmin schreef:Maar hou in gedachten dat men fm wil afschaffen, en dat je overal waar je nu wisselt, later gewoon geen ontvangst meer gaat hebben.
Bij de beslissing om FM uit te schakelen zou de Vlaamse Regering kunnen eisen dat de ontvangst van DAB+ wordt opgetrokken naar 99,9% binnenhuisontvangst. Voor de VRT mag dat alvast geen probleem zijn, vandaag bespaart ze via het nieuwe contract met Broadcast Partners al meer dan een miljoen euro per jaar op haar distributiekosten. Als FM verdwijnt lopen de besparingen nog verder op.

Wel of geen ontvangst is uiteindelijk een politieke keuze. De etherruimte wordt verdeeld vanuit de Vlaamse Regering die perfect technische kwaliteitseisen kan stellen aan licentienemers van DAB+-frequenties.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Gewoon ter info, gisteren nog 's getest: DAB+ gaf goede ontvangst tot in Eindhoven, dan schakelde autoradio zelf over naar FM, met goede ontvangst (vrijwel ruisvrij) tot bijna in Nijmegen, toch 50km dieper in NL. Een klein nadeel voor wie veel onderweg is in de streken buiten Vlaanderen, maar je kan niet alles hebben...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

op de VRT zenders veronderstel ik toch wel dan, want enkel de VRT maakt gebruik van Broadkast Partners, de rest Norkring, en gezien de antennes van Norkring tot 5 keer hoger staan opgesteld, kan de dekking gerust dubbel zo ver gaan over de grenzen heen, en comfortzone per zendmast.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
danchrista
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

laroyj schreef:op fm heb je veel meer zenders hoor...
Dit zijn dan enkel de lokale zenders, zenders zoals JOE 70's en JOE 80's kan je niet via FM ontvangen enkel via DAB+
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Ik kan de VRT zenders sinds vandaag niet meer ontvangen via DAB+ (2 verschillende radio's). Gisteren nog wel!
Joe 70, La 1ere (Frans), dat allemaal wel, maar voor Radio 1/2 en Klara etc. krijg ik "Service not available", ook na een rescan.
Ik heb er opnieuw mijn FM-radiootje bijgehaald, dat doet het altijd goed.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITnetadmin schreef:Dat laatste is ingenieus, en werkt wss met dezelfde techniek die een fm radio nu al gebruikt om te wisselen tussen frequenties van dezelfde zender.
Maar hou in gedachten dat men fm wil afschaffen, en dat je overal waar je nu wisselt, later gewoon geen ontvangst meer gaat hebben.
Dat dacht ik ook, maar zoals gezegd, in de tunnel van Wevelgem had ik jarenlang geen ontvangst via DAB+, wel via FM, maar dat is nu veranderd.
De VRT zenders blijf ik ontvangen via DAB+, Waalse en Duitstalige zenders ben ik kwijt (deed Norkring dit ook voor de Waalse zenders???), BBC World Service valt nog steeds uit in die tunnel.
Het kan dus evolueren...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Na een tiental uur niets kan ik de staatszender opnieuw ontvangen (Eén, Radio 2, Klara, Klara Continuo etc.). De Norkring zenders hadden geen probleem, het was alleen de VRT. Ik hoop dat het geen voorbode is van wat ons te wachten staat. Je kan het blijkbaar ook nergens melden.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Hier in Gent deze namiddag voortdurend minutenlange onderbrekingen bij de dab vrt zenders. Het lijkt wel of ze je dwingen naar de private zenders te luisteren ipv naar de vrt
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

boulder schreef:Dat dacht ik ook, maar zoals gezegd, in de tunnel van Wevelgem had ik jarenlang geen ontvangst via DAB+, wel via FM, maar dat is nu veranderd.
Die ontvangst is toch heel lokaal precies, gisteren van Wevelgem naar Gullegem gereden. DAB+ viel constant weg van zodra er wat huizen "in de weg" staan. Idem in Kortrijk ter hoogte van wat de locatie van hun mast zou moeten zijn, zodra er een camion kruist valt het weg. Radio schakelt wel over naar FM, maar éénmaal je verwend bent met de geluidskwaliteit van DAB+ is dat toch een ferme achteruitgang. Toen ze op Norkring zaten was er op mijn woon-werk route één stukje van een tiental meter waar DAB+ wegviel, verder nooit problemen gehad.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

boulder schreef:Waalse en Duitstalige zenders ben ik kwijt (deed Norkring dit ook voor de Waalse zenders???),
De RTBF zenders (en ook de BRF) zitten op het Waalse zenderpark, en hebben niets te maken met Norkring of onze Vlaamse zenders.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

svenska schreef:
boulder schreef:Waalse en Duitstalige zenders ben ik kwijt (deed Norkring dit ook voor de Waalse zenders???),
De RTBF zenders (en ook de BRF) zitten op het Waalse zenderpark, en hebben niets te maken met Norkring of onze Vlaamse zenders.
Vandaar dat ik het zo raar vond, want ik meen dat het op hetzelfde ogenblik veranderde, de verbeterde ontvangst van DAB+ van de VRT zenders (op het traject dat ik doe) en het verdwijnen van de RTBf en BRF zenders van DAB+.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Sinds ik nieuwe wagen heb kan ik dab voor het eerst uittesten en tot nu heb ik nog geen onderbreking gehad. Rijdt voornamelijk E40 Sterrebeek - Tienen en terug
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Het heeft nog lang geduurd voor er problemen kwamen. :-D
BP zendt immers ook de FM-signalen uit sinds kort.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ra ... /#comments
De radiozenders van VRT waren gisteravond een tijdlang verstoord. In grote delen van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen hoorden luisteraars vanaf 22.45 uur helemaal niets of was er sprake van voornamelijk ruis op de FM-frequenties van Radio 1 (91.7), Radio 2 (98.6) en Studio Brussel (100.6).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Fout... FM is nog steeds Norkring.
Nog tot 5 september is Norkring verplicht om de FM te doen van de VRT.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”