WIFI Mesh systeem van ASUS

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor ons probleem.
Regelmatig hebben we problemen met de wifi. Deze valt regelmatig 'weg'.
Nu ken ik niet zoveel van wifi op zich, en ik ben er zeker van dat er hier kenners zitten met kennis van zaken.
Ik heb een AIMESH systeem opgezet met 3 asus routers (RT-AC68U). Dus ééntje als 'router' en twee AIMESH nodes zoals zij dat noemen.
Als het werkt, werkt het prima, maar het valt regelmatig weg. Alle verbonden toestellen hebben er dan op dat moment last van. Maar telkens 'herpakt' het zich vanzelf. Youtube filmpjes vallen dan even stil en ongeveer 30 seconden tot een minuut later gaat alles weer.

Alle ASUS-routers hebben de laatste firmware.
Wat me vooral opvalt is dat ze alle 3 op hetzelfde kanaal uitzenden. Zou dat een probleem kunnen zijn? Ik weet niet hoe dat technisch zou kunnen werken als je de kanalen van 3 verschillende toestellen op elkaar kan leggen zonder dat ze mekaar storen.
Als je een gewoon wifi netwerk met 1 router en 2 AP's in roaming opzet, moet je er op letten dat ze allen een verschillend kanaal hebben (met zelfde wifi SSID, paswoord en beveiliging.

Wifi in de buurt is minimaal omdat de eerstvolgende huizen toch iets verder weg liggen. De impact zou dus volgens mij en volgens mijn wifi explorer minimaal moeten zijn.
Andere niet-wifi HF signalen die kunnen storen zijn volgens mij niet in de buurt, maar dat is maar een vermoeden. Dat kan ik niet meten.

Zijn er hier kenners die beter inzicht hebben in deze systemen en waarom dat zou haperen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Wat me vooral opvalt is dat ze alle 3 op hetzelfde kanaal uitzenden. Zou dat een probleem kunnen zijn? Ik weet niet hoe dat technisch zou kunnen werken als je de kanalen van 3 verschillende toestellen op elkaar kan leggen zonder dat ze mekaar storen.
Sommige roaming technieken vereisen eenzelfde kanaal... UBNT had eveneens iets dergelijks (al denk ik niet dat ze het nog gebruiken).

Een WIFI zender is niet zoals een FM zender constant in de lucht... het is een vorm van packet switched radio en gebruikt technieken als CSMA/CA om zijn kanalen de delen met andere (en op zich is dat dus geen probleem zolang het er maar niet teveel worden) al zorgt delen voor een daling van de beschikbare bandbreedte.
Sylvester schreef:Als je een gewoon wifi netwerk met 1 router en 2 AP's in roaming opzet, moet je er op letten dat ze allen een verschillend kanaal hebben (met zelfde wifi SSID, paswoord en beveiliging.
Wie zegt dat het een verschillend kanaal MOET zijn... maar het is inderdaad beter.
Sylvester schreef:Zijn er hier kenners die beter inzicht hebben in deze systemen en waarom dat zou haperen?
WIFI is iets complex omdat roaming eigenlijk niet echt in het protocol zit, hoe clients ermee omgaan is altijd op goed geluk.

Maar hier is er meer aan de hand denk ik omdat al je clients uitvallen... kan je de drie toestellen niet onafhankelijk instellen (geen mesh dus) of heb je geen kabels liggen ? Persoonlijk ben ik niet zo'n believer als het op mesh aankomt.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nog vergeten te zeggen dat ze ‘bekabeld’ zijn en hierop prioritair verbinden.
Ik dacht gewoon dat mesh beter zou zijn
WimDelar
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 feb 2019, 16:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

r2504 schreef:Persoonlijk ben ik niet zo'n believer als het op mesh aankomt.
Ik ben er ook geen voorstander van,
maar sinds ik noodgedwonen zo een mesh systeem in gebruik heb moet ik toegeven dat het goed werkt...

Systeem is van ubiquiti: amplifi

de settings zijn niet uitgebreid, maar voor standaard gebruik zeker voldoende.
novie
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 jul 2016, 21:16
Locatie: Luxembourg
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 6 keer

Hier ervaring met Google Wifi met 5 AP's.
Zeer tevreden van.
Erg simpel in setup via Google Home / Wifi app.
Absoluut aanrader.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:en hierop prioritair verbinden
Verklaar je nader... jij hebt namelijk totaal geen controle over hoe je clients werken... laat staan dat je ze prioriteit met een specifiek AP kan laten verbinden (tenzij je aparte SSID's gebruikt maar dan heb je ook nooit roaming).
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

r2504 schreef: Verklaar je nader... jij hebt namelijk totaal geen controle over hoe je clients werken... laat staan dat je ze prioriteit met een specifiek AP kan laten verbinden (tenzij je aparte SSID's gebruikt maar dan heb je ook nooit roaming).
Ik weet niet precies hoe dit systeem werkt, maar er zijn wel degelijk AP's die 'sturen' hoe clients roamen (door bijvoorbeeld de connectie te denyen op een AP voor een welbepaald MAC adres, zodat de client wel moet roamen naar elders).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

r2504 schreef:
Sylvester schreef:en hierop prioritair verbinden
Verklaar je nader... jij hebt namelijk totaal geen controle over hoe je clients werken... laat staan dat je ze prioriteit met een specifiek AP kan laten verbinden (tenzij je aparte SSID's gebruikt maar dan heb je ook nooit roaming).
Ik was misschien niet zo duidelijk en ik weet niet wat jij bedoelt. Ik had gemeld dat ik 'ZE' bekabeld zijn en prioritair daarop verbinden.
Dus ik kan per 'node' instellen of ze prioritair bekabeld of 'auto' verbinden. Als ze 'auto' verbinden, kan dat via wifi of kabel of beiden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cyberbozzo schreef:zodat de client wel moet roamen naar elders).
En dan is het maar de vraag hoe de client dat gaat doen... hardnekkig volhouden omdat het voor hem toch het sterkste signaal lijkt (en dus misschien een halve minuut geen connectie heeft) of inderdaad braafjes een ander AP neemt en vlot roamed. Verbeter me als ik fout ben maar volgens mij is er geen officieel roaming protocol in wireless voorzien...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”