Hoe veilig is een alarmsysteem ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Toch even deze vraag in de groep gooien.
We hebben al 20 jaar een alarmsysteem met 3 klavieren.
Nu kreeg ik vorige week op mijn werk tijdens een opleiding een blauwe detectielamp te zien waarmee je dus al de bacteriën ziet zitten.
Op je handen en op de tafel zitten redelijk wat van die beesten op.
Nu vroeg ik me af wat je zou zien wanneer je deze lamp tegen een klavier van een alarmsysteem zou houden ?
Ik zou denken dat dan de 4 knoppen die gebruikt worden voor aan en afzetten van het alarm heel erg gaan oplichten.
Op die manier zou het wel makkelijk zijn om het alarm te omzeilen.
WimDelar
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 feb 2019, 16:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Een alarmsysteem is bedoeld om af te schrikken en te vertragen, niet meer, niet minder.

Verder kan ik me geen blauwe lamp voor de geest halen die bacteriën kan doen oplichten... waarschijnlijk werkte men met uv poeder en uv vloeistof?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

WimDelar
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 feb 2019, 16:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dat is dus inderdaad met een speciaal poeder of vloeistof om die blauwe kleur te verkrijgen, in dit geval gebruikt om je bewust te maken over handhygiëne.

Voor je alarmsysteem heeft dit geen impact, tenzij iemand je handen eerst gaat behandelen met zulk een chemische stof.

Een betere manier zou zijn om een warmtecamera op het klavier te richten, dan kan men tot zeker een kwartier later nog je code achterhalen, zowel de cijfers als de volgorde.

Gelukkig zijn zulke gevoelige camera’s zéér kostelijk
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Één tip:verander eens je code. Of gebruik meerdere codes voor verschillende personen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

karine schreef:Toch even deze vraag in de groep gooien.
We hebben al 20 jaar een alarmsysteem met 3 klavieren.
Nu kreeg ik vorige week op mijn werk tijdens een opleiding een blauwe detectielamp te zien waarmee je dus al de bacteriën ziet zitten.
Op je handen en op de tafel zitten redelijk wat van die beesten op.
Nu vroeg ik me af wat je zou zien wanneer je deze lamp tegen een klavier van een alarmsysteem zou houden ?
Ik zou denken dat dan de 4 knoppen die gebruikt worden voor aan en afzetten van het alarm heel erg gaan oplichten.
Op die manier zou het wel makkelijk zijn om het alarm te omzeilen.
De gemiddelde dief heeft dat niet bij en iemand die je alarmcentraal kent en weet wat er te halen is die zul je niet zo snel tegenhouden. Op die manier kun je natuurlijk veel meer codes achterhalen (bankpas, telefeoon etc).

Ze weten natuurlijk niet de volgorde, als dat niet iets simpels is als je geboortedatum zijn er nog vrij veel mogelijkheden.
Huff
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 okt 2015, 09:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Geef elke gebruiker een aparte code en gebruik een 6-cijferige code ipv een 4-cijferige.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

WimDelar schreef:Een alarmsysteem is bedoeld om af te schrikken en te vertragen, niet meer, niet minder.
een inbreker afschrikken en jou waarschuwen.
vertragen zal het hen niet echt, daarvoor moet je andere dingen doen zoals je ramen, deuren, en sloten inbraakwerender maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hetzelfde probleem stelt zich ook bij bankterminals... oplossing, na het intikken van je code eens goed over het ganse klavier wrijven.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Alleen dat ze daar ook je kaart moeten hebben. bij een alarm staan ze binnen zonder dat je verwittigd bent.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als er bij u thuis iets ligt dat "ze" willen, zullen "ze" het wel te pakken krijgen.
De gelegenheidsinbreker kan beter bij uw buur gaan stelen, als blijkt dat jij vertragende maatregelen hebt genomen.

Volgens mij is boerenverstand, een degelijk slot en een goede verzekering nuttiger dan een alarmsysteem of camera's.
- boerenverstand: ramen toe (op alle verdiepingen), deuren op slot, geen ladder buiten
- degelijk slot: goed geplaatst (geen uitstekende cylinder) en niet uitboorbaar
- goede verzekering: brandverzekering met optie "inbraak" of "diefstal" voor als ze toch iets gepikt of beschadigd hebben (geforceerde deur)

- alarmsysteem: wie kijkt nog op van een alarm, wie gaat er bij de buren kijken als daar het alarm afgaat? Misschien is een alarmsysteem met wachtpost nuttiger, maar wat is de maandelijkse kost, de aanrijtijd voor interventie en de kost voor false positive?
- camera's: leuk dat je weet wie er iets gepikt heeft, maar wat win je daar mee? Met een bivakmuts worst het al lastiger en voor hetzelfde geld zijn ze 4u later een landsgrens over. Interpol gaat echt niet achter een gepikte TV aan...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef: - alarmsysteem: wie kijkt nog op van een alarm, wie gaat er bij de buren kijken als daar het alarm afgaat? Misschien is een alarmsysteem met wachtpost nuttiger, maar wat is de maandelijkse kost, de aanrijtijd voor interventie en de kost voor false positive?
- camera's: leuk dat je weet wie er iets gepikt heeft, maar wat win je daar mee? Met een bivakmuts worst het al lastiger en voor hetzelfde geld zijn ze 4u later een landsgrens over. Interpol gaat echt niet achter een gepikte TV aan...
Alarmsysteem: ik denk dat dat ook wat afhangt van je buren (en hoe vaak het een vals alarm is). Mijn buurt komt in ieder geval wel kijken. Mijn ouders worden ook automatisch verwittigd, en die zijn binnen de 5 minuten daar.
De camera's zelf vind ik misschien nog nuttiger. Ik krijg een notificatie als er een persoon mijn oprit op loopt of langs mijn huis komt. Eventueel (als we thuis zijn) gaat de TV aan met de camera feed. Optioneel kan ik zelfs een panic alarm laten afgaan.
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Welk systeem met camera en notificatie is dat als ik mag vragen?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

In een appartementblok komen de buren heus wel kijken wat dat lawaai is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

bombas schreef:Welk systeem met camera en notificatie is dat als ik mag vragen?
Hikvision EXIR camera's gekoppeld aan BlueIris. Om enkel notificaties te krijgen bij personen & autos (en dus niet schaduw van bomen) gebruik ik TensorFlow. In de komende release van BlueIris zit objectherkenning "ingebakken" met een 3rd party api, maar dat is een extra (cloud-)abonnement

Middels MQTT drukt mijn domotica een bepaald profiel op aan BlueIris (thuis, niet thuis, dag vs nacht, ...).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Al getest? :-D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”