Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:Mensen aanzetten tot collectieve zelfmoord (zie topic 2) is toch niet echt iets dat je wil verspreiden via userbase, wel?
Door het rood licht rijden is ook iets wat je niet via UB wil verspreiden.
Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen
Exact wat hier gebeurt.
neen
dit is een technologieforum
politieke discussies moeten kunnen maar neit altijd hetzelfde cirkeltje rijden, dat mag aan banden gelegd worden.

ga op politics zeuren bvb
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Als mod team hebben we de klimaattopics van dichtbij gevolgd. Er zijn ondertussen, met deze bij, jawel 720 posts gemaakt in de 3 klimaat topics. Op de duur begin je een mooie tendens te zien van welles-nietes discussies waarvan je weet dat er geen overeenstemming gaat komen. Je ziet ook dat bepaalde antwoorden dichterbij "op de man spelen" komen. En dan weet je dat het tijd is om te stoppen.

We vragen aan allen om de "stop" die we zetten op deze topics te respecteren. Dit is een forum over technologie, waar af en toe ook wat meer discussies over maatschappij en/of politiek plaats vinden. Laat ons het erop houden dat dit onderwerp voor de moment voldoende is besproken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het klimaat onderwerp is nu eenmaal in de dagelijkse wereld trending... dan kan je dit hier onmogelijk gewoon even "stop" zetten en doen alsof er niets aan de hand is (niemand is trouwens verplicht aan deze discussie deel te nemen). Precies of één topic over het klimaat is een drama terwijl er al honderd topics geweest zijn over volumes die ook steeds in hetzelfde rondje draaien.

Ik merk hier duidelijk willekeur... en als je een forum wil kapot krijgen moet je op die manier verder doen !
1207
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Het klimaat onderwerp is nu eenmaal in de dagelijkse wereld trending...
maar welke discussie wordt er nu concreet gevoerd?
zuiver zakelijk-inhoudelijk?

dus niet de polariserende emotionele flauwe kul
wat is het concrete eisenpakket van onze brossers bv? waar zijn de uitgewerkte plannen van groen, Nva, vld, spa,...

parijs heeft als concreet doel om binnen 2 graden opwarming te blijven. Belgie kan dat iet alleen dus welke stappen moeten er genomen worden om intenraitonale samenwering aan te zwengelen? welke stappen worden er hier genomen

waarom zijn de stappen die de overheid, alle overheden samen, nu zetten te weinig?
gaande van LEZ, allerlei isolatienormen voor bebouwing, verandering wagenpark,... te weinig

hoe ga je de bevolking meekrijgen? dus ook de 70 jarige die binnen 10j dood is
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Als je je gebruikers laat op elkaar bashen is dat ook je forum kapot maken...

De eerste keer werd het onderwerp tijdelijk gesloten. Daarna ging de ruzie weer verder en het modder gooien ook. Het topic werd gesloten.

In het verleden werd ook meermaals gevraagd om de niet tech topics te vermijden. Dat is ook nog steeds een mogelijkheid....

Mij lijkt het te veel gevraagd om het vriendelijk te houden en inhoudelijk te reageren. Als dat lukt geen probleem. Helaas...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dat van die zelfmoord had ik niet echt erntig genomen, eerder een tot in het absurde doortrekken van het stoppen van de bevolkingsgroei.
Maar natuurlijk, je kunt nooit uitsluiten dat er iemand dat wel serieus neemt.

De polarisering in dit debat komt volgens mij niet vanuit het discussieforum, maar gewoon vanuit de media zelf.
Het is geen brave discussie waarbij politici vaak licht slaapverwekkende standpunten verkondigen, neen, integendeel.
De grote goeroe, het meisje met een autismespectrumstoornis spreekt van "clean up your shit", en dergelijke meer.
Dat zorgt natuurlijk weer voor een tegenreactie, en uiteindelijk krijg je één grote polarisatie.

De discussie op dit forum is alleen maar een afspiegeling daarvan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Slafes schreef:Als je je gebruikers laat op elkaar bashen is dat ook je forum kapot maken..
Een forum is ook niet geschikt om een debat te houden, maar eerder een vraag - antwoord gesprek te voeren. Terwijl een select groepje dagelijks het topic meermaals aanvult met informatie, is er een groep die maar om de zoveel dagen kort het topic bezoekt.
Er word op deze manier op verschillende snelheden een debat gevoerd. Wat de argumentatie niet ten goede komt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
Slafes schreef:Als je je gebruikers laat op elkaar bashen is dat ook je forum kapot maken..
Een forum is ook niet geschikt om een debat te houden, maar eerder een vraag - antwoord gesprek te voeren. Terwijl een select groepje dagelijks het topic meermaals aanvult met informatie, is er een groep die maar om de zoveel dagen kort het topic bezoekt.
Er word op deze manier op verschillende snelheden een debat gevoerd. Wat de argumentatie niet ten goede komt.
Kijk gewoon eens naar de media.
Zie je daar een volwassen debat?
Ik dacht het niet.
Je hebt enerzijds de klimaatroepers die hun ding mogen doen, sympathiek gevonden worden door die media, en anderzijds heb je de ecorealisten die af en toe hun zegje mogen doen.
Maar een echt debat, dat zie je niet.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Kijk gewoon eens naar de media.
Ik heb de media en google niet nodig om mijn standpunten te begrijpen, terwijl een grote groep dit wel nodig heeft om hun gelijk binnen te halen.
Dit is dus geen discussie of debat, maar eerdere een verzameling linken met een welles-nietes inhoud waar degene met de meeste tijd zijn visie over geeft.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

1207 verwoordt het goed.

(Oh en even ter verduidelijking, omdat ik mee gediscussieerd heb in de topics heb ik me afzijdig gehouden in de mod-discussies, en ik heb geen van de delen gesloten, voordat er hier weer met persoonlijke modder gegooid wordt. Dat was voor mij de druppel, ik steek er geen energie meer in, bij real-life gesprekken vinden ze meestal geen argumenten om gezond verstand tegen te spreken)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
boulder schreef:Kijk gewoon eens naar de media.
Ik heb de media en google niet nodig om mijn standpunten te begrijpen, terwijl een grote groep dit wel nodig heeft om hun gelijk binnen te halen.
Dit is dus geen discussie of debat, maar eerdere een verzameling linken met een welles-nietes inhoud waar degene met de meeste tijd zijn visie over geeft.
Ik heb de media ook niet nodig, maar ik merk toch heel vaak dat de debatten op forums een weerspiegeling zijn van wat in de media gespeeld heeft.
En als ik met een argument afkom dat geen copie is van wat elders te lezen of te horen was, komt er meestal geen enkele respons op, dus ik denk dat de grote meerderheid zich toch volledig daardoor laat leiden.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Boulder, ik denk dat je wel genoeg reactie krijgt voor het feit dat je zeer veel quote, hierdoor iedereen persoonlijk aanspreekt en meermaals verkeerd begrepen word. Stel dat het waar is dat de wereld binnen zoveel jaar onomkeerbare den dieperik ingaat. Want dat word door de meerderheid van wetenschappers wel verteld doordat er broeikasgassen vrij komen onder het smeltende ijs. Stel dat het de mens zijn schuld niet is, maar dat deze er wel iets aan kan doen, door de CO2 te gebruiken voor isolatie, of voor waterstof te maken. Dan gaan we dat toch aanmoedigen. Het staat je vrij om uit eigen beweging de auto thuis te laten en het vliegtuig niet te nemen als je op citytrip gaat. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Stel dat het waar is dat de wereld binnen zoveel jaar onomkeerbare den dieperik ingaat.
Oei, doemdenken... zijn we er ondertussen nog niet achter dat het niet de juiste methode of motivatie is ? De wereld is trouwens al wel vaker vergaan.
mailracer schreef:wel verteld doordat er broeikasgassen vrij komen onder het smeltende ijs.
Waar komen die dan vandaan... of was dat van een vorige opwarming van de aarde (zonder industrie dan) ?
mailracer schreef:tel dat het de mens zijn schuld niet is, maar dat deze er wel iets aan kan doen, door de CO2 te gebruiken voor isolatie, of voor waterstof te maken. Dan gaan we dat toch aanmoedigen.
Stel dat, stel dat, stel dat, … veel assumpties. Gaan we dit iedere keer aanmoedigen (al heb ik met aanmoedigen op zich geen probleem) ?

Niemand ontkent dat er een probleem is met het klimaat... alleen hoe we erop gaan reageren en vooral de overtuiging of we het kunnen beïnvloeden (sommige naïeve pubers denken dat het kan met enkele weken te gaan brossen) lopen nogal sterk uiteen. Ik geef m'n voorkeur echter nog steeds aan onze technologische ontwikkeling en capaciteit om ons aan te passen... niet in de paniekvoetbal die sommigen nu trachten te spelen (maar niet weten welke kant de bal uit moet).
selder
Moderator
Moderator

Ik ga morgen eens op zoek naar artikels en analyses waardoor waardoor er mensen zijn die de hoogdringendheid er niet van inzien...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Ik ga morgen eens op zoek naar artikels en analyses waardoor er mensen zijn die de hoogdringendheid er niet van inzien...
Met dergelijke geladen posting zou ik meteen m'n PC buitengooien (al alle andere dingen die energie gebruiken) en vegetariër worden... er ontstaat blijkbaar ook de nodige frustratie onder onze pubers... http://www.standaard.be/cnt/dmf20190228_04216811 (man toch, hij gaat de wereld proberen te redden met zijn smartphone made in China, dit is het niveau van "we clean up your shit" :roll: )

PS. Dit is geen persoonlijke aanval maar een algemene opmerking aan de dramatiserende mensen die zich duidelijk in dit debat laten meeslepen en alle rationaliteit verloren hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Engie rekent erop dat twee kerncentrales openblijven tot 2045

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 03084.html
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Boulder, ik denk dat je wel genoeg reactie krijgt voor het feit dat je zeer veel quote, hierdoor iedereen persoonlijk aanspreekt en meermaals verkeerd begrepen word.
Veel reactie, maar niet over de zaken die ik gezegd heb.
De maatregelen in Zwevegem?
Geen woord hierover.
De kosten van 100.000€ aan huizen die men voorziet voor de toekomst?
Geen reactie.
Het is duidelijk dat sommige zaken niet in het kraam passen, en dat dan maar gewoon negeert.
Beide voorbeelden tonen aan hoe ingrijpend die maatregelen wel kunnen zijn.
Men discussieert liever in het ijle, "we zouden moeten..." dan na te denken over wat de gevolgen zijn van concrete maatregelen die heel dichtbij zijn.
In een écht debat zou die truuk niet lukken.
mailracer schreef:Stel dat het waar is dat de wereld binnen zoveel jaar onomkeerbare den dieperik ingaat. Want dat word door de meerderheid van wetenschappers wel verteld doordat er broeikasgassen vrij komen onder het smeltende ijs.
"De dieperik ingaan"?
Dat soort radicaal woordgebruik hoor je niet van wetenschappers.
Het zijn dan ook geen roepers.
mailracer schreef:Stel dat het de mens zijn schuld niet is, maar dat deze er wel iets aan kan doen, door de CO2 te gebruiken voor isolatie, of voor waterstof te maken.
Ik denk niet dat iemand hier ooit tégen wetenschappelijke vooruitgang gepleit heeft.
mailracer schreef:Het staat je vrij om uit eigen beweging de auto thuis te laten en het vliegtuig niet te nemen als je op citytrip gaat. :roll:
U bent veel te goed, dat u mensen nog een keuze geeft.
Volgens de klimaatroepers moet dat allemaal zo duur gemaakt worden dat enkel nog de rijksten zich dit kunnen permitteren.

De klimaatroepers hebben het altijd over "citytrips", alsof je altijd maar een paar dagen blijft, want dat is een citytrip.
Je kunt echter evengoed een week in Madrid zitten, of 4 weken in Lissabon.
Als je gewoon alle vliegreizen naar Europese bestemmingen gaat peperduur maken, ben je veel meer aan het dwarsbomen dan citytrips, maar gewoon alle vliegvakanties in Europa.
Daarover zwijgen de roepers natuurlijk, ze spreken liever over 'citytrips', maar dat is pure verpakking.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Ik ga morgen eens op zoek naar artikels en analyses waardoor waardoor er mensen zijn die de hoogdringendheid er niet van inzien...
Bespaar je die moeite, ik denk dat boulder en R2504 deze niet gaan lezen, maar er weer hun eigen verhaal gaan rond verzinnen. Feit is dat methaangas onder de smeltende ijskappen ervoor gaat zorgen dat dit als broeikas gaat werken volgens wetenschappelijke studies en waarnemingen. Het gelukkige is dat deze gassen naar CO2 oxideren op vier jaar tijd en mits genoeg vegetatie weer omgezet worden tot zuurstof.
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... methaangas
selder
Moderator
Moderator

boulder schreef: De maatregelen in Zwevegem?
Geen woord hierover.
Geen reactie.
Omdat daar gewoon niets zinnigs over te zeggen valt. Het probleem is dat de politiek tot nog toe nog geen één teken gegeven heeft dat ze bezig aan een maatregelenpakket om ervoor te zorgen dat België de doelstellingen van in het klimaatakkoord haalt, wat geprul in de marge, maar geen enkele aanwijzing dat ze aan informatie aan het inwinnen zijn voor maatregelen binnen X aantal tijd die ecologisch én economisch haalbaar zijn. Dát is het probleem! En al zeker niet het geneuzel in de marge inzake bedrijfswagens of citytrips of andere zeer concrete en persoonlijke voorbeelden. De maatregelen zullen op een veel breder en veel lager niveau moeten genomen worden, en vandaaruit vertaald naar "iets concreets". Dat kost tijd, tijd die we nu aan het verliezen zijn, we kunnen niet 9 jaar wachten om zo'n maatregelen in te voeren en dan op een jaartje alle doelstellingen gehaald hebben, that's it.

Wat me ook verbaast is dat "het is allemaal de eindgebruiker zijn schuld" er blijkbaar wél goed ingeramd is bij de tegensprekers, dit is pertinent fout! Dat is een héle foute insteek die al lang meegaat in discussies over het klimaat. Er zijn zoveel voorbeelden, eentje dan: wat is het nut van plastiek apart te sorteren als je nadien alles op een boot gooit en in naar een stort in een ander continent brengt. De overheid moet dus bijvoorbeeld regelgeving opstellen dat het gebruik van plastiek ten eerste beperkt wordt, en de fabrikant van van die plastiek verantwoordelijk wordt gesteld op de één of andere manier voor zijn afval. Als de overheid aan de lopende band "wetten" kan verzinnen die betrekking hebben op de portefeuille van de gewone man in de straat, dan mag ze dat nu eens beginnen te doen met de bedrijven. De eindgebruikers samen hebben veel te weinig macht in deze kapitalistische wereld om een verandering te weeg te brengen. De dooddoener is dan dat je dan maar met je portefeuille moet werken, en de producten die vervuilend zijn niet meer moet kopen, maar daar moet de overheid net een kader rond creëren. We zijn er allemaal van overtuigd dat de plastiek afvalberg er los over is (althans dat hoop ik toch). Het zou bijvoorbeeld beter zijn om zelf met je potten naar de winkel te gaan zodat je geen plastiek afval mee naar huis neemt. Waar ik woon is er welgeteld 1 winkel die dat ondersteunt! Dit is toch een no-brainer dat de overheid een plan kan opstellen om plastieke verpakkingen onaantrekkelijk te maken voor bedrijven, en de milieu vriendelijke versies te promoten. En dat is dan maar 1 voorbeeld...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

selder schreef: Dat is een héle foute insteek die al lang meegaat in discussies over het klimaat. Er zijn zoveel voorbeelden, eentje dan: wat is het nut van plastiek apart te sorteren als je nadien alles op een boot gooit en in naar een stort in een ander continent brengt. De overheid moet dus bijvoorbeeld regelgeving opstellen dat het gebruik van plastiek ten eerste beperkt wordt, en de fabrikant van van die plastiek verantwoordelijk wordt gesteld op de één of andere manier voor zijn afval.
Kijk, en dat is precies wat mij stoort in deze discussies... Plastiek, vervuiling, ecologie heeft allemaal NIETS met het klimaatprobleem te maken maar alles met milieu
selder
Moderator
Moderator

Daar heb je gelijk in, het is geen 1-op-1 verbinding, maar als je weet dat het meeste van het plastieke afval verbrand wordt, en zo co2 in de lucht brengt heeft het ineens weer wél met het klimaat te maken.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik snap niet waarom dat storend is: uiteindelijk is zowel ons milieu als ons klimaat belangrijk. Al is het maar om in de zee te kunnen zwemmen zonder troep aan je lijf...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Ik snap niet waarom dat storend is: uiteindelijk is zowel ons milieu als ons klimaat belangrijk. Al is het maar om in de zee te kunnen zwemmen zonder troep aan je lijf...
Omdat (naar mijn gevoel) het milieu veel belangrijker is dan "het klimaat".

Het klimaat is iets wat reeds sinds het begin der tijden fluctueert. Is afhankelijk van zon, maan, sterren, vulkanen, grondgesteldheid, meteoren, ... Alles wat nu in de grond zit, komt initieel ook uit de lucht. Versnellen we het? Zeker. Zal de zeespiegel stijgen? Waarschijnlijk. Maar zo zit de natuur in elkaar, niets blijft hetzelfde. Het is onvoorspelbaar, maar de evolutie zorgt er voor dat dieren en mensen (waarschijnlijk) zullen overleven.

Het milieu daarentegen, onze pesticiden, plastics die niet vergaan, dieren die sterven, regenwoud dat we vernielen, ... dat speelt niet in de discussie.

Onze CO2 moet naar beneden? Wel, plant bomen en wek energie op met kerncentrales, opgelost
selder
Moderator
Moderator

woutervh schreef:[...] fluctueert. Is afhankelijk van zon, maan, sterren, vulkanen, grondgesteldheid, meteoren,[...]
Dat klopt helemaal, alleen spelen die dingen (behalve dan de meteoriet) die je opsomt over een vééééél langere periode dan hoe het klimaat de laatste paar tiental jaar aan het veranderen is. Het klimaat is een dynamisch gegeven, maar omdat de mensheid sinds de industrialisering zoveel brol in de atmosfeer gepompt heeft is dit evenwicht helemaal zoek, en is het process waarbij de aarde aan het opwarmen is een factor 1000000000000 versneld. Als we nu niet stoppen met vervuilen, dan krijgt de natuur geen kans om zich aan te passen aan een geleidelijke stijging van de temperatuur.

Je spreekt over evolutie, maar dit is een process dat over meerdere honderden of duizenden jaren loopt, de mens is biologisch nog 100% dezelfde als in de tijd dat er nog geen co2 door opgepompte olie gebruikt werd voor de industrialisering ...
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

woutervh schreef:Omdat (naar mijn gevoel) het milieu veel belangrijker is dan "het klimaat".
Dat hangt toch allemaal aan elkaar?
Of denk je dat het milieu geen gevolgen zal hebben van een gewijzigd klimaat?

En het klimaat heeft inderdaad altijd gefluctueerd, maar niet met de snelheid waarop het vandaag aan het gebeuren is en het milieu heeft dus niet de tijd om zich hieraan aan te passen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Als we nu niet stoppen met ...
Kijk eens naar de video van Rosling over de wereldbevolking (kort samengevat is de groei van de wereldbevolking eigenlijk gestopt doordat het aantal kinderen per gezin is gezakt naar ongeveer 2, echter neemt dit niet weg dat onze bevolking zal stijgen van 7 naar 11 miljard mensen - ondanks Jack z'n idee - die eveneens rijker worden en dingen gaan verlangen die wij hebben).

Eén van de klassieke dooddoeners dus...we zullen nu niet stoppen en ook direct nog niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef: Omdat daar gewoon niets zinnigs over te zeggen valt.
ik denk dat er heel veel zinnige dingen over te zeggen vallen over bv de verplichte investeringen in woningen
de overheid verplicht burgers/eigenaars tot loodzware milieu-ingrepen in hun woningen.
tem het punt dat eigenaars straks hun woningen niet meer mogen verhuren of dat woningen straks massa's waarde verliezen.
dan zit je met het probleem vd 65 jarigen die eigenlijk het geld van hun eigendom nodig hebben om hun rusthuis te betalen, lastig als dat huis een hoop waarder verliest.
maar niet alleen senioren, ook de armen in de maatschappij zullen in de problemen komen als er straks weer een heel hoop woningen van de huurmarkt verdwijnen (woning niet meer verhuurd mogen worden) en de druk die dat op de rest vd huurwoningen legt (prijs omhoog).
En uiteraard ook de eigenaars die nog leningen hebben lopen en er een extra afbetaling gewoon niet bij kunnen nemen. Ongeacht dat ze over de komende 30j die investering terug kunnen verdienen.
dit is ook iets waar de politiek rekening meot mee houden
Het probleem is dat de politiek tot nog toe nog geen één teken gegeven heeft dat ze bezig aan een maatregelenpakket om ervoor te zorgen dat België de doelstellingen van in het klimaatakkoord haalt,
Dit geldt voor de hele politieke klasse van extreem-links tot extreem-rechts.
niemand durft feiten en cijfers erbij nemen, al was het maar omwille vd eigen politieke taboes

om te beginnen zit het probleem in de doelstelling. die praat over verhinderen dat de temperatuur wereldwijd met 2 graden stijgt.
Vlaanderen is 0,1% vd wereldwijde populatie met een uitstoot van 0,2% co2 wereldwijd, dat zijn de verhoudingen nu.

qua maatregelenpakket zijn er heel veel kleine en grote maatregelen,
maar probleem is hier bv het eisenpakket vd jongeren want er moet meer gebeuren.
maar wat dat "meer" concreet inhoudt weten niemand. politici moeten meer doen en dan zullen de brossers wel beslissen of het genoeg is, ongeacht of het economisch of sociaal haalbaar is. zo werkt het natuurlijk niet.
maar geen enkele aanwijzing dat ze aan informatie aan het inwinnen zijn voor maatregelen binnen X aantal tijd die ecologisch én economisch haalbaar zijn. Dát is het probleem!
dat doet niemand en daarom is er tot nu toe ook geen debat of discussie maar gewoon wat roepen en hysterisch doen.
En al zeker niet het geneuzel in de marge inzake bedrijfswagens of citytrips of andere zeer concrete en persoonlijke voorbeelden.
en toch hoort dat er ook bij + de acceptatie dat maatregelen voor eht milieu peperduur zijn de betaler nooit vd investering zal kunnen profiteren.
Anderzijds, er is trouwens niets mis om je vakantie terug aan zee door te brengen ipv Barcelona.
Dit is toch een no-brainer dat de overheid een plan kan opstellen om plastieke verpakkingen onaantrekkelijk te maken voor bedrijven, en de milieu vriendelijke versies te promoten. En dat is dan maar 1 voorbeeld...
ge kunt allerlei maatregelen nemen, ongeacht de naam, om plastiek in prijs te verviervoudigen. jij denkt aan een blikje melk en ik denk aan alle plastiek in de zorg en ziekenhuizen en medische wereld.
daar is plastiek onmisbaar voor oa de hygiëne en als je de prijs verviervoudigt zal zich dat neerslaan op de kosten voor de eindgebruiker en dat is daar de senior, zieke of gehandicapte.

en zo heeft elke maatregel die ge wilt nemen wel 1 of meerdere implicaties
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
woutervh schreef:[...] fluctueert. Is afhankelijk van zon, maan, sterren, vulkanen, grondgesteldheid, meteoren,[...]
Je spreekt over evolutie, maar dit is een process dat over meerdere honderden of duizenden jaren loopt, de mens is biologisch nog 100% dezelfde als in de tijd dat er nog geen co2 door opgepompte olie gebruikt werd voor de industrialisering ...
Ja, en ook 100% dezelfde die ijstijden, droogtes, slechte oogsten, droogvallen van Noordzee, onderlopen van Middellandse zee, opdrogen van rode zee, grote vulkaanuitbarstingen, 7 plagen, stormvloed, ... hebben overleefd. Dus "de mens" overleeft echt wel een zeespiegelstijging ook. De vissen en dieren zullen er evenmin last van hebben. Als je kijkt rond Tjernobil zie je ook dat de natuur zich weinig aantrekt van onze problemen. Dus deze redt zich wel, zelfs al stijgt de temperatuur volgens de grafieken sneller dan vroeger. Pas op, dit wil niet zeggen dat ik tegen initiatieven ben om dit te temperen! Ik zou ook liever hebben dat alles blijft zoals het is. Maar dan niet door alles met giftige batterijen en zonnepanelen vol te leggen, want dan scoren we opnieuw slecht op het milieuaspect. Plant bomen en zet nieuwe kerncentrales, dan wordt er echt iets gedaan.

Gif, pesticiden, bijensterfte, overbevissing, massaconsumptie, plastics in zee, vervuiling, zijn allemaal veel slechter voor onze aarde en de natuur dan die paar graden temperatuurstijging...
selder
Moderator
Moderator

Nogmaals: je hebt gelijk. Overschot van gelijk, maar je timings kloppen niet. De veranderingen in klimaat die jij bespreekt zijn allemaal niet op 10~20~30 jaar tot stand gekomen, maar over een véél langere periode, de natuur had veel meer tijd om zich aan te passen dan nu.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

1207 schreef:dat doet niemand en daarom is er tot nu toe ook geen debat of discussie maar gewoon wat roepen en hysterisch doen.
Het blijft me trouwens verbazen dat mensen op een technologie forum alle rationaliteit hebben verloren en inderdaad hysterisch doen alsof de aarde morgen vergaat (dat heeft nog niemand geschreven behalve enkele doemdenkers en het zal ook niet zomaar gebeuren). Als ik zie waar technologie ons de laatste 50 jaar heeft gebracht heb ik er voldoende vertrouwen in dat dit ook de komende 50 jaar zo zal zijn.

Laat ons ondertussen op een verantwoorde manier evolueren zonder al deze hysterie !
boulder
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
boulder schreef: De maatregelen in Zwevegem?
Geen woord hierover.
Geen reactie.
Omdat daar gewoon niets zinnigs over te zeggen valt.
Dat vind ik dus een hallucinante stelling.
We kunnen dus zogezegd wel zinnige dingen vertellen over maatregelen, zolang ze ver van ons bed zijn.
Van zodra ze concreet worden is er niets meer over te zeggen?
Is het niet eerder dat men niet wil toegeven dat die maatregelen wél heel ingrijpend zijn, en dat dan pijnlijk duidelijk zal worden dat er al heel wat gebeurd is, en dat men maar wat roept?
selder schreef:Het probleem is dat de politiek tot nog toe nog geen één teken gegeven heeft dat ze bezig aan een maatregelenpakket om ervoor te zorgen dat België de doelstellingen van in het klimaatakkoord haalt, wat geprul in de marge
Als men mij vertelt dat ik één zondag op 2 mijn auto niet meer mag gebruiken dan is dat niet "geprul in de marge"!
Ik vind dat zelfs zeer demagogisch om dat te beweren.
Idem ditto voor 100.000€ kosten aan huizen om ze naar de nieuwe norm te brengen.
De dag dat je straat die kosten moet doen, zal je wel horen van je buren dat ze dat wat anders vinden dan geprul in de marge.
selder schreef:En al zeker niet het geneuzel in de marge inzake bedrijfswagens of citytrips of andere zeer concrete en persoonlijke voorbeelden.
Opnieuw, wacht tot jij niet meer op vakantie kunt, omdat ze vliegtickets zo duur gemaakt hebben dat je nog afziet van reizen.

En qua hypocrisie, de luchthaven van Zaventem zat vandaag weer vol met passagiers die binnen Europa gaan vliegen, velen schoolkinderen, die nog eens een dagje spijbelen, maar deze keer niet voor het klimaat, maar om zelf nog wat extra te vervuilen met skivakanties.
selder schreef:De overheid moet dus bijvoorbeeld regelgeving opstellen dat het gebruik van plastiek ten eerste beperkt wordt, en de fabrikant van van die plastiek verantwoordelijk wordt gesteld op de één of andere manier voor zijn afval.
Voor mij moet elke soort plastiek die kan vervangen worden door een bio-afbreekbare verplicht worden.
Dan zie ik het probleem al voor 90% verminderen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Nogmaals: je hebt gelijk. Overschot van gelijk, maar je timings kloppen niet. De veranderingen in klimaat die jij bespreekt zijn allemaal niet op 10~20~30 jaar tot stand gekomen, maar over een véél langere periode, de natuur had veel meer tijd om zich aan te passen dan nu.
Uit interesse, wat zie jij dan mis gaan omdat het over een kortere periode gaat? Zou er dan zoveel zijn waaraan de natuur zich moet aanpassen omdat de temperatuur wat stijgt?
1207
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Het blijft me trouwens verbazen dat mensen op een technologie forum alle rationaliteit hebben verloren en inderdaad hysterisch doen alsof de aarde morgen vergaat (dat heeft nog niemand geschreven behalve enkele doemdenkers en het zal ook niet zomaar gebeuren). Als ik zie waar technologie ons de laatste 50 jaar heeft gebracht heb ik er voldoende vertrouwen in dat dit ook de komende 50 jaar zo zal zijn.
Laat ons ondertussen op een verantwoorde manier evolueren zonder al deze hysterie !
maar je kunt ook rationeel vaststellend at bepaalde problemen zich neit zomaar vanzelf zullen oplossen en er ethische vragen opdoemen
alleen al op vlak van overbevolking

daar tot een oplossing voor komen is lastig.
zomaar naar 11-15 miljard inwoners gaan die dan allemaal gaan leven gelijk die 500 miljoen Europeanen vandaag zal nooit lukken
op geen enkele manier, met geen enkele technische techniek

maar dat is een heel vervelende want anuna zal rond haar 25e-30e ook gewoon mama willen worden en dat recht ga je haar niet durven ontnemen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik kan perfect mijn post van normale discussie gezocht herposten :lol:

De topic over klimaatdiscussie is blijkbaar gesloten. Sommigen zullen dit goed vinden anderen zullen het jammer vinden.

Persoonlijk vind ik het jammer omdat ik UB net een forum vind waar er veel mag en vooral waar het erg meevalt met de hardheid van de discussies. Dit is zeker een verdienste van het moderatorteam. Ik weet ook hoe moeilijk modereren is omdat ik het zelf lang gedaan heb, een hondenjob zonder loon is nog een eufemistische omschrijving :)

De discussie was stevig omdat ze de kern van alle discussies bevat nl het verschil in denken tussen linksere en rechtsere georiënteerde mensen. Dat verschil zal nooit opgelost worden en dat hoeft ook niet, ik ben zelf van mening dat beiden deels gelijk hebben en dus ook deels ongelijk.

Dit maakt echter ook dat topics sluiten niet helpt om dergelijke discussies op te lossen. Politiek maakt deel uit van het leven en zal dus nog heel vaak terugkeren in nieuwe discussies. Deze topic had ook alle reden om op UB te staan. Het ging over een mediaevent, was veelbekeken en besproken en ging ook over internetfenomenen als facebookgroepen, memes, discord,… Voor wie het niet interessant is, zijn er zoveel andere topics op UB, niemand is verplicht een topic te volgen.

Het probleem was dus niet het onderwerp maar wel de vorm die sommigen hanteren. De moderatoren riepen terecht herhaaldelijk op tot kalmte maar persoonlijke verwijten bleven komen. De topic werd dus – logisch – gesloten.

Toch is dit jammer want een andere oplossing was ook mogelijk. Waarom de betrokkenen die over de schreef gaan niet persoonlijk op hun inbreuk van de regels wijzen en eventueel tijdelijk laten afkoelen als dat niet helpt? Waarom moeten mensen die wel redelijk en beleefd van mening kunnen en willen verschillen aanpakken en de personen die inbreuken plegen tegen de regels vrijuit laten verder doen?

Het is zeker mij niet alleen opgevallen dat de problemen vaak met dezelfde "usual suspects" naar boven komen. Mensen persoonlijk verwijten en topics kapot maken door zowat elke posts bijna woord per woord te beantwoorden in veelvouden van quotes. Die overdadige quotes worden dan verkeerd gebruikt waardoor er nieuwe misverstanden ontstaan. Waarom geen beperking op het aantal quotes?

Ik besef dat sommige zaken deels ook op mij van toepassing zijn en ik pleit hierbij dus niet voor een zware inkrimping van de mogelijkheden van dit forum maar wel om eens te overdenken hoe we het voor iedereen aangenamer kunnen maken zonder censuur of zwaar werk voor de mods. Persoonlijk heb ik ondervonden dat sneller ingrijpen vaker veel en lastiger werk bespaart.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Het probleem was dus niet het onderwerp maar wel de vorm die sommigen hanteren. De moderatoren riepen terecht herhaaldelijk op tot kalmte maar persoonlijke verwijten bleven komen. De topic werd dus – logisch – gesloten.
Ik zou niet te hoog van de toren blazen, jij hebt mij persoonlijk zwaar aangevallen.
En jij was het ook die anderen "egoïstische klootzakken" noemde.
Dat zo iemand dan anderen de les gaat spellen, is ongelofelijk.
Als je een deftige discussie wilt, moet je zelf niet beginnen op de man spelen.
En ondanks al dat uitdagen, zul je in deze discussie geen gelijkaardige manier van op de man spelen bij mij terugvinden.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: De discussie was stevig omdat ze de kern van alle discussies bevat nl het verschil in denken tussen linksere en rechtsere georiënteerde mensen..
en hier ga je fundamenteel de fout in.
het bewijst overigens dat de brossers uiteindelijk maar 1 ding doen en dat is blijven polariseren.

dat ik kritiek heb op de brossers maakt mij geen rechtse klimaatontkenner. Het is nu eenmaal een genuanceerd verhaal en extreem complex probleem.
en ja, als die kinderen echt niet verder raken als polariseren, bang maken, eigenlijk zelf niet weten wat ze nu eigenlijk willen en elke maatregel toch onvoldoende vinden ...
dan vraag ik me inderdaad stilaan af waarom de overheid en de scholen niet stilaan optreden tegen dit politiek gespijbel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

1207 schreef:dan vraag ik me inderdaad stilaan af waarom de overheid en de scholen niet stilaan optreden tegen dit politiek gespijbel.
Simpel... niemand wil z'n nek uitsteken om iets te doen (klimaatmaatregelen) maar evenmin zal niemand z'n nek uitsteken om iets te verhinderen (het brossen)… het gaat namelijk allemaal om de publieke perceptie (en daar is de politiek bang voor).

Uiteindelijk zal dit wel overwaaien en kan de rust terugkeren zodat we tot een ernstig debat kunnen komen onder politiek en wetenschap... nu wordt het sterk gehypothekeerd. Wat de brossers dus niet beseffen is dat ze met hun herhaaldelijke acties meer kapot maken dan goed doen... maar dat is wederom de jeugdige naïviteit.

Laat hun frustratie dus nog maar wat toenemen... om te leren moet je eerst keihard met je hoofd tegen de muur botsen !
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Pijnlijk hoe de reacties op mijn post van maanden geleden exact aantonen wat ik wou zeggen. Men gaat de persoonlijke toer op en de zaken lopen uit de hand waardoor de mods in moeten grijpen. Nadien gaat men dan wat huilen voor het onrecht en vermeende censuur.

Dat ikzelf ook al eens te ver ben gegaan besef ik goed en dat stond ook al in de oude post, anderen moeten nog tot dat besef komen blijkbaar.

De vermelding van links/rechts was eerder van toepassing op de oorspronkelijke topic (schild & vrienden) en minder op deze discussie. Het klimaat gaat niet over links of rechts, iedereen is erbij betrokken en zal de gevolgen voelen. Ik herhaal nog maar eens dat ik mezelf niet links noch rechts beschouw en zelfs niet in de waarheid van welke kant dan ook geloof.

Mensen die enkel aan zichzelf denken en de rest gewoon willen opzadelen met de gevolgen van hun gedrag zonder enige scrupules zijn gewoon egoïstisch, dat is geen verwijt maar een vaststelling.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Mensen die enkel aan zichzelf denken en de rest gewoon willen opzadelen met de gevolgen van hun gedrag zonder enige scrupules zijn gewoon egoïstisch, dat is geen verwijt maar een vaststelling.
kun je egoïstisch zijn tov mensen die (nog) niet eens geboren zijn?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat we een veel te complex probleem te simpel aanpakken. Je kan niet zwart wit denken in deze discussie.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”