GDPR en nu...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sinds de invoering van GDPR heb ik nog nooit zoveel spam mails ontvangen als voordien (ofwel laat de TN filter teveel door).

Het betreft hier haast voor 99% franstalige spam en m'n geduld begint een beetje op te geraken.

De vraag is bij wie/wat/waar ik een klacht kan neerleggen ivm. GDPR hierover ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Bij https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/ maar de klachtenstroom is zo immens groot dat je mag verwachten dat je klacht dit jaar niet meer behandeld zal worden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hier blijft de hoeveelheid spam hetzelfde en de meeste, bijna alle, komt van buiten de EU. Na een paar pogingen jaren geleden om twee hamshops te laten stoppen om hun "offers" te sturen lijkt het nu gelukt te zijn door hen nogmaals te mailen met vermelding GDPR. Deze twee stuurden hun spam naar een 20 jaar oud Yahoo adres dat ik niet actief meer gebruikt dus echt last had ik er niet van.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hier een iCloud emailadres dat vroeger self-hosted was, daarna een poos gmail, en nu dus iCloud. Ik kan me niet herinneren wanneer ik nog eens een spam mail gekregen heb...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Mij stoort het eerder dat bepaalde sites gewoon geoblocking doen nu de GDPR er is.
Dat betekent wel dat elke site die dit doet eigenlijk geen zin heeft om zich te bekommeren om de data van zijn bezoekers.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Denk wel dat ze zich bekommeren betreffende de data van die bezoekers, maar ze geen zin/geld/tijd hebben om daar zowat continu mee bezig te zijn. Die GDPR wetgeving gaat namelijk erg ver ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Geen last van geoblocking, of meer spam.
Wel de dagen voor GDPR in voege trad meer emails gekregen die mijn consent vroegen en nu nog meer cookie-popups.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef:Geen last van geoblocking, of meer spam.
Wel de dagen voor GDPR in voege trad meer emails gekregen die mijn consent vroegen en nu nog meer cookie-popups.
pure shit

ziekenhuis a mag geen beelden en verslagen naar ziekenhuis b meer sturen omdat ze m'n handtekening ni hebben, deden ze tot voor die brol automatisch
volgende keer ne poot zetten om da inorde te brengen
puur administratieve flauwe kul en tijdverlies
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Volledig terecht dat men patientendata niet zomaar kan/mag uitwisselen zonder consent van de patient.
Ziekenhuis was duidelijk voor implementatie van GDPR al niet compliant met andere regels ter zake!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hier is er weer eentje...
Ma Maison Privée <[email protected]>
Linge de lit -50%, Les immanquables maison -86%, Mobilier -81%, Meubles TV, Machine à thé -51%, Machine Fitness, Linge de bain, Drones -70%, Vins -38%
Hebben zelfs een GDPR charter (al is de naam GDPR er niet in te vinden)... https://www.welcome-media.net/politique ... alite.html
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Ergernis over 2dehands.be
Indien u geen verdere e-mails wenst te ontvangen van 2dehands.be, gelieve te klikken op deze link. Bij gebreke daaraan gaan we ervan uit dat u instemt met het ontvangen van verdere e-mails van 2dehands.be.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ze doen het omgekeerde van wat de GDPR van hen vereist. Aanklagen bij de juiste dienst en 2dehands daarvan ook op de hoogte stellen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Moet een mens nu lachen of wenen met dergelijke toestanden?????
De criminelen profiteren namelijk van de nieuwe Europese privacyregels. Door de Algemene verordening gegevensbescherming is het voor speurders moeilijker geworden om te achterhalen wie er achter websites met namaakspullen zit.
Bron BuzzT
https://www.hln.be/ihln/criminelen-prof ... ~a7e97a51/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Lol wat een onzin is dat nu. Ze bedoelen dus gewoon dat de whois records niet meer publiekelijk zijn. Ga je mij nu echt vertellen dat onze speurdiensten afhankelijk zijn van domain name records om te achterhalen wie er achter een domeinnaam zit? :eek:

Dan ligt het probleem zeker niet bij GDPR.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Punt is eerder dat er het weer een pak formulieren invullen is, wachten op antwoord, enz, terwijl men vroeger die info met een muisklik had. Tijd die allemaal niet meer aan echt speurwerk gespendeerd kan worden. Als je politie hoort klagen over de administratieve rompslomp, wel de AVG heeft dat weer eens verhoogd.

Ja, je hebt individuen die valse WHOIS info opgeven en wat weet ik nog, maar het punt blijft. Nu moeten ze 10 formulieren invullen en wachten alvorens ze de valse info kregen, vroeger was dat direct en konden ze andere pistes proberen.

Ook nog iets: vroeger kon je als IP-eigenaar (intellectual property he) een WHOIS doen bij inbreuken, owner contacteren, vragen om te verwijderen, en als je met iemand ter goeder trouw te maken had gebeurde dat ook vaak. Vandaag kan dat vaak niet meer als er geen contactinfo op de website staat, en moet je het naar politie sturen, nog maar eens zoveel werk erbij voor hen. Vaak is er al teveel werk waardoor er niet gekeken wordt achter zo'n onbenulligheid, en zo heb je nog maar eens een ontevreden burger erbij.

Dat is de kritiek dat men zaken als AVG snel beslist om daar dan mee uit te pakken, maar men niet stilstaat bij de gevolgen van wat men soms allemaal beslist. Tot op vandaag blijven bv heel wat websites gewoon ontoegankelijk voor mensen uit de EU.

De AVG is voor mij een van de missers geweeest van 2018. Het is té breed, er is onvoldoende over nagedacht, en eenmaal het erop aan komt is de enforcement een zootje. Veel poeha rond gemaakt, dat wel, grotendeels dankzij de tamtam van Silicon Valley, maar de praktijk lijkt toch aan te tonen dat er in de attitudes niet veel veranderd is.

En maak WHOIS gewoon weer publiek toegankelijk, er is een reden dat het zo ontworpen geweest is door mensen met veel meer verstand dan zij de in het EU-parlement zitten...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”