De holding boven MediaMarkt zit in zwaar weer, oa omdat MM niet goed boert.
De Nederlander Pieter Haas is sinds zaterdag niet langer ceo van Ceconomy, het bedrijf boven de keten van elektronicawinkels Media Markt.
Tot zover niets nieuws of schokkends.De personeelswijziging heeft te maken met de beroerde financiële prestaties van Europa’s grootste elektronicaketen. In augustus moest Haas bekendmaken dat het kwartaalverlies was uitgediept naar 90 miljoen euro. Vorige week stuurde Ceconomy een winstwaarschuwing uit, de tweede op rij. Het aandeel, dat in de loop van dit jaar al gehalveerd was, kreeg nog eens een opdoffer van 18 procent.
MM geeft toe dat ze te hoge prijzen aanrekent:
De opkomst van e-commerce verandert het landschap. ‘Door de toegenomen prijstransparantie staan de marges onder druk.
En... oeps:Bovendien is het ruime assortiment waar Media Markt zijn reputatie op bouwde, nu nauwelijks nog een doorslaggevend gegeven voor consumenten. Alles is immers op het internet te vinden. Het is zaak om het zakenmodel aan te passen aan de nieuwe realiteit. Maar wat daarbij de beste strategie is, staat niet vast.
Maar dan komt het:Waar fysieke winkels zich nog mee kunnen onderscheiden, is productbeleving en service.
‘Het is zoeken naar nieuwe verdienmodellen’, zegt Van Ossel.
Van Ossel isEen ander mogelijk scenario is dat fabrikanten meer controle gaan uitoefenen over de prijs waarvoor hun producten worden verkocht. Door afspraken te maken met webwinkels kunnen ze voorkomen dat de marges worden uitgehold. ‘Over dat soort modellen wordt nagedacht. Het is zoeken naar een evenwicht.’
Dus een prof van de Vlerick komt oreren in de media dat vrije prijszetting eigenlijk verleden tijd hoort te zijn?professor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School
In het klassieke scenario bouw je als bedrijf een radio voor €X en verkoopt de winkel die voor de aankoopprijs + marge. In de marge zitten al uw kosten: personeel, locatie, winst, ...
Dus als je per sé op de Meir wil zitten, gaat uw huur wat hoger zijn. Als je op een industrieterrein een magazijn kan huren vanwaar je alles via BPost kan shippen, gok ik dat uw kosten lager gaat zijn.
Waarom zou dat plots niet meer mogen? Waarom zou de fabrikant moeten bepalen wat de marge is die een winkel mag of moet scoren?