Oligopolies in de maak

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 16/10/2018 - Media Markt zoekt crisismanager

De holding boven MediaMarkt zit in zwaar weer, oa omdat MM niet goed boert.
De Nederlander Pieter Haas is sinds zaterdag niet langer ceo van Ceconomy, het bedrijf boven de keten van elektronicawinkels Media Markt.
De personeelswijziging heeft te maken met de beroerde financiële prestaties van Europa’s grootste elektronicaketen. In augustus moest Haas bekendmaken dat het kwartaalverlies was uitgediept naar 90 miljoen euro. Vorige week stuurde Ceconomy een winstwaarschuwing uit, de tweede op rij. Het aandeel, dat in de loop van dit jaar al gehalveerd was, kreeg nog eens een opdoffer van 18 procent.
Tot zover niets nieuws of schokkends.

MM geeft toe dat ze te hoge prijzen aanrekent:
De opkomst van e-commerce verandert het landschap. ‘Door de toegenomen prijstransparantie staan de marges onder druk.
Bovendien is het ruime assortiment waar Media Markt zijn reputatie op bouwde, nu nauwelijks nog een doorslaggevend gegeven voor consumenten. Alles is immers op het internet te vinden. Het is zaak om het zakenmodel aan te passen aan de nieuwe realiteit. Maar wat daarbij de beste strategie is, staat niet vast.
En... oeps:
Waar fysieke winkels zich nog mee kunnen onderscheiden, is productbeleving en service.
Maar dan komt het:
‘Het is zoeken naar nieuwe verdienmodellen’, zegt Van Ossel.
Een ander mogelijk scenario is dat fabrikanten meer controle gaan uitoefenen over de prijs waarvoor hun producten worden verkocht. Door afspraken te maken met webwinkels kunnen ze voorkomen dat de marges worden uitgehold. ‘Over dat soort modellen wordt nagedacht. Het is zoeken naar een evenwicht.’
Van Ossel is
professor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School
Dus een prof van de Vlerick komt oreren in de media dat vrije prijszetting eigenlijk verleden tijd hoort te zijn?
In het klassieke scenario bouw je als bedrijf een radio voor €X en verkoopt de winkel die voor de aankoopprijs + marge. In de marge zitten al uw kosten: personeel, locatie, winst, ...
Dus als je per sé op de Meir wil zitten, gaat uw huur wat hoger zijn. Als je op een industrieterrein een magazijn kan huren vanwaar je alles via BPost kan shippen, gok ik dat uw kosten lager gaat zijn.
Waarom zou dat plots niet meer mogen? Waarom zou de fabrikant moeten bepalen wat de marge is die een winkel mag of moet scoren?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:Een ander mogelijk scenario is dat fabrikanten meer controle gaan uitoefenen over de prijs waarvoor hun producten worden verkocht. Door afspraken te maken met webwinkels kunnen ze voorkomen dat de marges worden uitgehold.
Volgens mij compleet illegaal en anti-competitef?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Wat zou Jack Ma van Alibaba hiervan vinden :lol:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef:
heist_175 schreef:Een ander mogelijk scenario is dat fabrikanten meer controle gaan uitoefenen over de prijs waarvoor hun producten worden verkocht. Door afspraken te maken met webwinkels kunnen ze voorkomen dat de marges worden uitgehold.
Volgens mij compleet illegaal en anti-competitef?
Lijkt mij ook.
Waarom komt een prof van de Vlerick zulke onzin dan in de krant verkopen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De vermelde "oplossing" valt niet echt goed te praten, maar zolang e-Commerce niet beperkt is tot de landsgrenzen is het ook niet echt "vrij".

Probeer jij maar eens voor dezelfde kost mensen aan te nemen en een pakje van Brussel naar Antwerpen te sturen als een Chinees bedrijf dit kan. Ook dat is anti-competitief maar laten we vandaag de dag gewoon toe... met als gevolg dat we onze eigen economie gewoon kapot maken.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

het is goedkoper (lees gratis) om een belgische postbode een pakket te versturen vanuit china dan binnen belgie...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik vind dat je wel een verschil moet maken tussen goedkope "brol"kabeltjes die je rechtreeks uit China laat komen, en je voor quasi dezelfde prijs in de Action vind. En merkproducten die je soms voor een tiental Euro's goedkoper uit Duitsland kan laten komen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:De vermelde "oplossing" valt niet echt goed te praten, maar zolang e-Commerce niet beperkt is tot de landsgrenzen is het ook niet echt "vrij".

Probeer jij maar eens voor dezelfde kost mensen aan te nemen en een pakje van Brussel naar Antwerpen te sturen als een Chinees bedrijf dit kan. Ook dat is anti-competitief maar laten we vandaag de dag gewoon toe... met als gevolg dat we onze eigen economie gewoon kapot maken.
Ik vind het niet oké dat Mediamarkt een HDMI kabel die per stuk 5cent kost bij een kabelboer in China diezelfde kabeltjes hier verpastst voor €25. Dan laat ik die kabel wel uit China komen voor €1,3 en moet ik er ff op wachten.
Als een NUC €265 kost in Nederland en in België nog niet eens te vinden is, tjsa... Moet ik dan wachten op een BE webshop?
Als Amazon een piekfijne klantenservice heeft en Alternate of Tones nog niet aan hun enkels komen, moet ik me dan tevreden stellen met een service van lik-me-vestje?

Lokaal is voor mij nog relevant voor
- service & uitleg etc (Foto Konijnenberg bv)
- herstelling (ik stuur mijn grasrobot niet elk jaar naar Amazon of Coolblue op voor onderhoud)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dat gezegd zijnde maakt Amazon ook afspraken met de fabrikant, maar dan wel om diens marge naar beneden te krijgen en rechtstreeks te verkopen. Niet zoals van ossel het bedoelt om de prijs kunstmatig hoog te maken.

Zo hoeft bij Amazon de marge niet betaald te worden door de klant. Was dat niet het business model van Amazon. Plus inderdaad een gouden klantendienst die je nergens in belgie vindt.

Ik voel me elke keer bekocht als ikbin belgie iets moet kopen in een winkel: ze kennen er niks van, ze raden je verkeerde dingen aan, ze vragen 1/3de meer dan online. En ze proberen onder garantie achteraf onderuit te komen.

Enige die ik wel vertrouw is mijn fietsenmaker. Die geeft heel goeie service waar online niet tegenop kan.

Het probleem zit hem volgens mij bij de tussenstructuur van de groothandel: die loopt met veel marge weg om zogezegd stock te houden en supersnel (halve dag later) te kunnen leveren. Maar dat doen ze intussen ook al niet meer. Sommige rare onderdelen heb je sneller als je ze online bestelt. Alleszins, die rotte appel, de dozenschuiver, moet er tussenuit. Zij doen niks dan de markt duur maken. Ik zie geenenkel voordeel meer in een groothandel. Haal die ertussenuit en winkels worden weer relevant omdat ze minder druk voelen van marges.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kan mijn boeken goedkoper tot in mijn brievenbus krijgen dan dat ik ze afhaal bij mijn boekhandel.
Dat is toch te gek?

De boekhandel krijgt wekelijks een hele lading boeken binnen, waardoor de shipping cost verdeeld kan worden over meerdere boeken. Ik betaal verzending voor elk boek of elke bestelling. En toch is het bij de boekhandel soms veel duurder.
Daarenboven heeft kan mijn boekhandel niet eens elk mogelijk boek te pakken krijgen, terwijl ik online zowat alles te pakken krijg.

Ik zit niet in het boekenvak, dus ik weet niet bij hoeveel tussenstappen er geld blijft plakken, maar efficiënt lijkt het me niet.

Maar terug naar het artikel: Vlerick pleit voor kartelvorming :bang: :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”