* [gebouw 1] VDSL (+ LAN) + glasvezel naar 2e gebouw + [gebouw2] switch of accesspoint + laptop => traag internet
* [gebouw 1] VDSL (+ LAN) + glasvezel naar 2e gebouw + [gebouw2] laptop rechtstreeks => snel internet
Volledig verhaaltje:
Een vriend van me heeft een vrij uitgebreid domein met achteraan zijn woonhuis met daar een VDSL modem/router (Belgacom/Proximus, dus BBox) en de nodige switches voor alle voorzieningen daar. Geen enkel probleem met de hardware of de snelheid daar ter plaatse (+/- 70 mbit)
Vooraan op het domein staan er enkele kantoorrruimtes/appartementen. Om deze ook van internet te voorzien loopt er een glasvezelkabel van het woonhuis naar de kantoorruimtes. Die glasvezelkabel is ruim 10 jaar geleden aangelegd.
Momenteel maakt enkel het appartement van zijn zoon nog gebruik van de glasvezelverbinding, de rest van de huurders gebruikt een aparte internetconnectie.
De internetconnectie in dat appartement werkt, maar de snelheid is vrij slecht.
Vanuit de meterkast waar de glasvezel aankomt, loopt er een lange ethernetkabel naar het appartement, en daar zit dan weer een Apple router (ingesteld als access point) op.
Als zijn laptop bedraad op de router is aangesloten, haalt hij slechts een snelheid van +/- 20mbit.
Als we de router er tussenuit halen en de laptop rechtstreeks verbinden, dan haalt hij ook +/- 70mbit.
Daarna hebben we allerlei test geprobeerd (zie verder), en de conclusie lijkt te zijn dat het de combinatie glasvezel + een device met switch voor het probleem zorgt.
Met switch => trage snelheid
Zonder switch => normale goeie snelheid
De glasvezel bestaat uit 5 componenten, maar ik heb geen idee welke daarvan het meest waarschijnlijk voor dit fenomeen zorgt:
* glasvezelkabel zelf
* 2x fiber - ethernet converters (Allied Telesyn AT-MC102XL Fast Ethernet Media Converter)
* 2x een setje van 2 optische kabels (denk ik) dat naar een contactdoosje loopt waar de glasvezel op gemonteerd zit
Heeft iemand zoiets al meegemaakt? Of een tip waar de meest waarschijnlijke oorzaak zit? Eventueel iets dat ik nog kan uittesten?
Uitgevoerde tests
Alle hieronder beschreven tests zijn uitgevoerd met bedraad netwerk. Het probleem stelt zich ook met draadloze connectie, maar het heeft geen zin draadloos te testen als bekabeld al niet goed werkt.
Oorspronkelijke situatie: VDSL woonhuis (+ LAN daar) -> converter rechtstreeks op de VDSL modem aangesloten, niet op een switch -> glasvezel naar appartementenblok -> converter -> lange ethernetkabel naar appartement -> Apple router -> laptop zoon => snelheid 20 mbit
Tests:
* Apple router er tussenuit en laptop zoon rechtstreeks op lange ethernetkabel => 70 mbit
* Apple router terug aangesloten en mijn laptop gebruikt => 20 mbit
(alle verdere tests zijn uitgevoerd met mijn laptop)
* Apple router weer weg + mijn laptop rechtstreeks op lange ehternetkabel => 70 mbit
* Netgear switch ipv Apple router => 20 mbit
=> het probleem zit niet in de laptop van de zoon, of in de Apple router
* ipv lange netwerkabel naar appartement nu: media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit
=> het ligt niet aan de lange netwerkkabel van de media converter naar het appartement
Daarna in het woonhuis: alle apparatuur behalve de media converter verwijderd uit de VDSL-router,
en in de appartementenblok:
* media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit
=> het ligt niet aan de overige apparatuur in het woonhuis
Opnieuw in het woonhuis: een switch tussen de VDSL-router en de media converter gezet (alle andere kabels uitgetrokken),
en in de appartementenblok:
* media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
Ik heb op die manier - denk ik - alle appratuur en bekabeling vervangen die ik kon vervangen.
Dus alles behalve:
* de bbox modem/router van de provider
* de 2 media converters
* de glasvezel kabel zelf
* de 2 fiberkabeltjes (?) tussen de media converter en het wanddoosje
Zijn er nog opties?
Of mogelijke verklaringen voor wat we hier ervaren?
Foto's van de media converter
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/25qbs60.jpg)
grotere foto: http://i63.tinypic.com/2evtblx.jpg
![Afbeelding](http://i63.tinypic.com/wtdds4.jpg)
grotere foto: http://i67.tinypic.com/4j2fyo.jpg