Thuis netwerk zelf aanleggen met fiber

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Puur uit nieuwsgierigheid en omdat ik plannen heb om mijn 'servers' het huis uit te zetten (naar de garage ;) ) wegens 'lawaaioverlast', ben ik even naar fiber beginnen kijken om twee (of meer) switches te verbinden.
Als ik denk richting 10GBASE-SR en OM3 fiber, valt op zich de prijs nog mee. Het blijft een beetje duurder, maar >= CAT6A kabels en aansluitingen kosten ook wat + fiber is iets meer toekomstgericht (moet minder snel vervangen worden, want klaar voor 40 Gb en 100 Gb) + verbruik van 10GBASE-T van 1.5-4W per poort t.o.v. 10GBASE-SR op SFP+ van < 1W per poort).
Er zijn kant en klare LC-LC multimode kabels te kopen (bv. 80m voor nog geen 60€) die dan getrokken kunnen worden.
Maar, ik vraag mij af of het voor een particulier mogelijk/haalbaar is gewoon meeraderige fiber-kabel te kopen, trekken, al dan niet te splicen en zelf de LC-connectoren erop te zetten (met speciale tools of met huis tuin en keuken gereedschap?)?
Is gereedschap hiervoor ergens te huren (splicer)?
Zijn LC-LC duplex adapters geschikt voor 10GBASE-SR?

Niet dat ik morgen hier alles op fiber wil zetten, maar als de vloer in de toekomst eens open moet voor verbouwingen zou ik het durven overwegen (en afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen).
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Zeker geen OM3 fiber nemen, SFP's voor single mode zijn bijna even duur en met single mode ben je future proof.

vanwaar ben je ergens ? ik heb zelf een splicer
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Klopt, maar single mode is duurder (transceivers als ik snel bij bv. routerboard kijk) en lastiger dacht ik. Ook vooral voor grotere afstanden gebruikt. Maar kan me vergissen :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Single mode is normaal duurder, omdat dat lasers ipv leds gebruikt, en de core dunner is.
Dat is idd voor lange afstanden (tientallen kms).
Maar sommige leveranciers kunnen dat goedkoper leveren dan multimode, omdat het meer en meer gebruikt wordt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik denk dat er maximaal 10 euro verschil op de prijs voor een sfp is, en voor 10 gbit is single mode vaak goedkoper.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Om op het splicen te antwoorden:

Fiber connectors opzetten wordt "lassen" genoemd, iirc, en is niet het makkelijkste dat er bestaat.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb het even verder bekeken en de kabels (OS1 en OS2) zijn inderdaad (veel) goedkoper, bijvoorbeeld (goedkoper zelfs dan CAT6A, maar de kosten zitten natuurlijk elders bij fiber).
Geen idee hoeveel verschil het is in het maken van de eind-aansluitingen, aangezien single-mode (dacht ik) iets kritischer is.

Vandaag naar de Brico geweest en 2m² geluidsisolatie gekocht om rond de rackje te zetten. Eerste testen zijn alvast hoopvol. Daar gaat mijn fiber projectje waarschijnlijk :lol:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Let wel op je warmte uitwisseling als je je rack gaat isoleren.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Inderdaad, maar ik ga eerder de kleine ruimte waarin het rack staat bekleden, meer bepaald de wanden (die neem ik aan het geluid goed weerkaatsen). De voorkant van het rack blijft vrij, bovenkant (waar ventilatie op uitkomt) is nog steeds vrij genoeg, links komt de isolatie tot tegen het rack (helaas), rechts is nog een cm of 10 over. Onderaan geen isolatie (rack hangt ongeveer 40cm van de grond).
Stinkt wel nogal die geluidsisolatie, maar dat is voer voor een ander verhaal/topic :wink:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

petzl schreef:Zeker geen OM3 fiber nemen, SFP's voor single mode zijn bijna even duur en met single mode ben je future proof.
Op 10G scheelt dat toch wel veel. Voor microtek is dat bvb een 70 EUR versus 150 EUR. Een aangezien je er minimum 2 nodig hebt loopt dat snel op.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Moest mijn project ooit doorgaan (onwaarschijnlijk want de geluidsisolatie werkt blijkbaar goed):

2 x TP-Link JetStream T1700G-28TQ (4 10G SFP+ Slots, zachte prijs en fanless!) = 2 x 300€
2 x Routerboard S+31DLC10D SFP+ (10Gbit) module, Long range 10km, Single Mode (in de hoop dat die werken met die switch... ) = 2 x 150€
1 x Routerboard SFP+ 1m direct attach cable (van server naar switch) = 30€
1 x Glasvezelkabel 50m - 9-125µ OS2 8E (van switch naar switch) = 60€
2 x Splicebox = 2 x 30€
1 x iemand laten komen om te lassen = ???

Totaal: 1050€ + ???

Dat zou de basis zijn. Leuk zou ook zijn 10G naar mijn desktop-locatie te krijgen voor toekomstig gebruik.
Het blijft veel geld voor eigenlijk gewoon een hebbeding, want het is totaal overkill voor een thuissituatie. Momenteel loopt hier alles tussen switches over dubbele 1G CAT6 kabels m.b.v. LACP, op zich meer dan voldoende.
Maar natuurlijk blijft fiber wel iets magisch hebben dat iedere techneutenhart sneller doet slaan ;)

Voorlopig ga ik dus maar eerst de 30€ aan geluidsisolatie een kans geven en anders kan het rack met router naar de garage waardoor de 2G LACP verbinding de 'bottleneck' wordt. Voor ik die 1000+€ de deur laat uitgaan wil ik zeker zijn dat het 'nodig' is :-D
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb alvast je SFP modules goedkoper gevonden (50 euro/stuk) : https://www.ip-sa.com.pl/s31dlc10d-20km ... -1789.html

Verder heb ik hier thuis ook Mikrotiks verbonden met elkaar met fiber. Gewoon omdat het kan. En werkt prima! :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik vraag mij af waarom je thuis 10G op een desktop nodig hebt.

ISP's leveren nu rond de 200 a 300 mbit

4K bluray is 128 Mbit/s
gewone bluray is rond de 50 Mbit peak
de meeste video bestanden zijn minder
audiobestanden zijn veel minder, typisch minder dan 1 mbit tenzij highres
de zwaarste fotobestanden in RAW zijn rond de 30 a 50 megabyte, dus een halve seconde om te lezen over gigabit

De snelste HDD's satureren wel 1 gigabit via CIFS. De vraag is uiteraard voor welke toepassing je meer dan 1 Gigabit nodig hebt in een thuissituatie.
Vermoedelijk komt die er nog wel (zoals de claim dat 640k genoeg was, is het nooit genoeg), maar welke toepassing gaat 10 gigabit nodig hebben?

Buiten dan misschien mensen die 3D renderings doen met gigantische textures, of professionele videobewerking waar de losse frames worden opgeslagen op een netwerk (bvb digital intermediate), maar zo werken de meeste hobbyisten niet. DI en color grading systemen hebben vaak hun eigen supersnelle local attached storage, en eenmaal het werk is uitgerendered wordt het terug op een netwerklocatie opgeslagen. Visual effects bedrijven hebben wel nut aan 10G.

De enige thuis toepassing waar ik zelf gigabit voor nuttig vind, is het kopieren tussen twee systemen. Als het losse drives betreft is het sneller om die drives gewoon tijdelijk aan het systeem te hangen naar waar gekopieerd moet worden. Voor routine backup is dit uiteraard niet praktisch en niet gewenst, maar gezien dit in batch loopt maakt het zoveel niet uit hoe lang het duurt, je moet er immers niet op wachten.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik vraag niet veel om te lassen ... ik haat alleen kabel leggen :)
Afbeelding
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Bij fs.com vind je veel aan schappelijke prijzen
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Multimode om3 is ruim voldoende voor thuis hoor. Kan je op afstanden tot 300m zeker 10Gb mee voltrekken :lol:
Bv. de Planet MTB-SR SFP+ 10G modules zijn nog goed qua prijs. Nog nooit geen problemen mee gehad.

Bij mij thuis 30m OM3 kabel van 6 vezels gelegd van datakast tot in de kelder. Ook wachtbuis klaargelegd voor eventueel FTTH.
Alles is mooi afgewerkt met in de datakast een rackable splicebox en in de kelder een wallmount splicebox. Ook alles zelf 'fusion spliced'. Gefusielast in 't Nederlands zeker?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ken schreef:Multimode om3 is ruim voldoende voor thuis hoor. Kan je op afstanden tot 300m zeker 10Gb mee voltrekken :lol:
Bv. de Planet MTB-SR SFP+ 10G modules zijn nog goed qua prijs. Nog nooit geen problemen mee gehad.

Bij mij thuis 30m OM3 kabel van 6 vezels gelegd van datakast tot in de kelder. Ook wachtbuis klaargelegd voor eventueel FTTH.
Alles is mooi afgewerkt met in de datakast een rackable splicebox en in de kelder een wallmount splicebox. Ook alles zelf 'fusion spliced'. Gefusielast in 't Nederlands zeker?
maar als je ooit eens je FTTH modem wil verhuizen zit je weer vast.
ik heb het al te vaak gezien dat er eerst voor multimode gekozen word en nadien voor single mode. terwijl er geen prijs verschil zit in de aanleg van de kabel.

en anders doe je beide ....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

petzl schreef:maar als je ooit eens je FTTH modem wil verhuizen zit je weer vast.
ik heb het al te vaak gezien dat er eerst voor multimode gekozen word en nadien voor single mode. terwijl er geen prijs verschil zit in de aanleg van de kabel.
Ik hoef die dan ook niet te verplaatsen. In het datarack en ook in de kelder is alles voorzien samen met S/UTP Cat6. Zal ook nog een tube voorzien om eventueel glasvezel in te kunnen blazen van de kelder tot in m'n living.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik begrijp niet dat men tegenwoordig multimode nog aanraadt voor nieuwe installaties...
Doe het goed, en kies voor singlemode, heb je minder kans op problemen mee in de toekomst, en veel meer mogelijkheden.

Ga je trouwens kiezen voor zwart-wit, of voor gekleurd licht?
Dat laatste is duurder, maar je hebt wel maar 1 vezel nodig doorheen je huis, en je kunt er later veel meer signalen op krijgen (of meerdere signalen combineren en zo dus 40Gb/s krijgen, of meer).

Vergeet trouwens geen lichtverzwakkers en optic cleaners op te nemen in je bestelling.
Die 2 zaken heb ik nog niet gezien in dit topic.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik heb eigenlijk nog nooit een verzwakker gebruikt, merk je dat verschil hard ?

die lasers passen hun power levels toch aan tegenwoordig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb ook even gekeken voor één (dublex) fiber met mux/demux en transceivers voor de ondersteunde golflengtes, maar dat komt inderdaad veel duurder uit (vooral door de transceivers) dan pakweg direct een 24 core fiber te leggen :)

Vandaag ga ik eens kijken of de trekdraad naar de garage nog OK is (iemand heeft die na het trekken van de elektriciteit met een andere trekkabel ooit terug in de buis gepropt :evil: ).

Het jeukt hier toch om hier en daar wat fiber (kleinschalig, daarom niet 10G) te leggen en klaar te zijn voor de toekomst. Nadeel is dat dan enkele (overvolle) kabelgoten en plafonds terug open moeten en ik niet weet of enkele overgangen niet een te kleine 90° draaicirkel hebben voor de fiber.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

petzl schreef:ik heb eigenlijk nog nooit een verzwakker gebruikt, merk je dat verschil hard ?

die lasers passen hun power levels toch aan tegenwoordig.
Toch al een aantal receivers kapot gezien omdat het licht te sterk was.
Ofwel komt dit doordat ik enkel nog maar "professionele" lasers gebruikt heb (voor mijn werk dus), die geven namelijk een vast vermogen aan licht, en passen zich niet aan.
Op consumentenvlak ben ik er dus nog niet mee in aanraking gekomen.
NuKeM schreef:Ik heb ook even gekeken voor één (dublex) fiber met mux/demux en transceivers voor de ondersteunde golflengtes, maar dat komt inderdaad veel duurder uit (vooral door de transceivers) dan pakweg direct een 24 core fiber te leggen :)

Vandaag ga ik eens kijken of de trekdraad naar de garage nog OK is (iemand heeft die na het trekken van de elektriciteit met een andere trekkabel ooit terug in de buis gepropt :evil: ).

Het jeukt hier toch om hier en daar wat fiber (kleinschalig, daarom niet 10G) te leggen en klaar te zijn voor de toekomst. Nadeel is dat dan enkele (overvolle) kabelgoten en plafonds terug open moeten en ik niet weet of enkele overgangen niet een te kleine 90° draaicirkel hebben voor de fiber.
Heb je gekeken voor CWDM of DWDM (of een andere mux/demux technologie)?
Maar inderdaad: de SFP's (of het nu transceivers zijn, of aparte transmitters; receivers maakt geen drol uit) zijn stukken duurder dan, al dacht ik dat het verschil tussen ongekleurd en CWDM goed meeviel.
Als het enkel voor deze toepassing zou zijn, is het inderdaad een serieuze meerkost (en dit is al een serieuze meerkost tov elektrische signalen), maar als je in de toekomst wat meer zou willen, hoef je niet opnieuw uit te breken.
Maar 24 lijnen lijkt mij wel genoeg alvast, kun je op zich al 12 ethernet connecties mee maken (en een andere toepassing zie ik consumenten niet meteen doen ermee), meer dan voldoende dus. :-D
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Bij mijn leverancier is een WDM SFP(3km) 2 euro duurder. dan een niet WDM (10km) (1.25 gigabit wel, 10 gbit vind ik vaak nog onzinnig)
uiteindelijk is deze dus goedkoper.aan patchkabels en fibers, je kan minder fouten hebben, als ook zijn de fouten vlugger opgelost.


Ik heb eventueel ook nog 2km binnenhuis fiber liggen , die kabel is 2x3mm groot en bevat 2 vezels single mode, kleur is wit. gezien de geringe afstanden zou je zelfs van die quick connectoren kunnen gebruiken, waarbij je geen splice toestel nodig hebt, een fiber cleaver vind je voor minder dan 100 euro.

een kant en klare patch kabel van 100 meter lijkt me ook wel handig, en goedkoper.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het heeft niet mogen zijn :cry:
Ik stond op het punt heel wat fiber spul aan te schaffen (via fs.com), maar ging voor de zekerheid de trekdraad door mijn 50m buis even doortrekken met een dubbele trekdraad erachter. Daarbij heb ik gemerkt dat de trekdraad goed gekneld/vast zit in de buis. Ik zou kunnen graven, want ik heb ongeveer een idee waar, maar daar ga ik niet aan beginnen.
Geen FTTG (Fiber To The Garage) voor deze jongen :cry:
Wel weer wat onnodige kosten uitgespaard en het vrouwtje rustig gehouden :wink:
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik heb een 100 meter trekveer liggen ....
Afbeelding
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Eens met perslucht door blazen terwijl je trekt. Of buis volg gieten met water en zeep heb ik ook al gedaan...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
fiberchick
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2017, 00:17

Lassen is zo passé, alsook multimode (en laten we maar helemaal zwijgen over koper).
Single mode fiber + field installable connectoren is ideaal voor korte afstanden (< 80km).
Er zijn ook glasvezelkabels (2v, 4v) die je perfect bij een elektriciteitsdraad in een standaard flexbuis bij kan leggen (geen trekdraad nodig dan).
Duplex LC (UPC) adapters zijn zeker geschikt om 10Gbps te doen, maar als je niet erg high dense wilt gaan in je patchrack, kan je ook perfect met SC simplex werken. Deze zijn iets handiger om mee te werken omdat ze wat groter zijn.

Een voordeel van singlemode tov multimode is ook dat je BiDi kan werken en bijgevolg maar 1 vezel nodig hebt voor 1 verbinding (zo kan 1 glasvezelkabel met 12-24-48... vezels die niet dikker hoeft te zijn dan een Cat.6 kabel 12-24-48 verbindingen vervangen, gedaan met bussels kabel dus!). Voor scholen en bedrijven ook érg interessant dus.

Op dergelijke korte afstanden heb ik zelfs al getest zonder cleaven, maar gewoon afknippen met een (scherpe) schaar en een connector (dus niet gelast), en kreeg ik nog probleemloos signaal erdoor.

Ook fijn: breakout kabels, dat zijn eigenlijk loose tube kabels (zonder gel) waar een soort van patchkabel al in zit. Dus die kan je op eender welke plaats onderbreken om 1 fiber"kabel" eruit te halen.

Waarom glasvezel naar je pc? Because you can? :D
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

petzl schreef:ik heb een 100 meter trekveer liggen ....
Bedankt voor het aanbod, maar eerst moet ik de buis 'ontstoppen'.
Aangezien ik ongeveer weet waar het probleem zit en het niet ver van een in/uitgang is, heb ik er vandaag ook eens een (te korte) trekveer in gestoken. Ook deze kwam niet voorbij de obstructie :-(
Even de spade genomen, maar ik kom op harde 'cement' uit. Voorlopig case closed dus :(
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

fiberchick schreef:Lassen is zo passé, alsook multimode (en laten we maar helemaal zwijgen over koper).
Single mode fiber + field installable connectoren is ideaal voor korte afstanden (< 80km).
Er zijn ook glasvezelkabels (2v, 4v) die je perfect bij een elektriciteitsdraad in een standaard flexbuis bij kan leggen (geen trekdraad nodig dan).
Duplex LC (UPC) adapters zijn zeker geschikt om 10Gbps te doen, maar als je niet erg high dense wilt gaan in je patchrack, kan je ook perfect met SC simplex werken. Deze zijn iets handiger om mee te werken omdat ze wat groter zijn.

Een voordeel van singlemode tov multimode is ook dat je BiDi kan werken en bijgevolg maar 1 vezel nodig hebt voor 1 verbinding (zo kan 1 glasvezelkabel met 12-24-48... vezels die niet dikker hoeft te zijn dan een Cat.6 kabel 12-24-48 verbindingen vervangen, gedaan met bussels kabel dus!). Voor scholen en bedrijven ook érg interessant dus.

Op dergelijke korte afstanden heb ik zelfs al getest zonder cleaven, maar gewoon afknippen met een (scherpe) schaar en een connector (dus niet gelast), en kreeg ik nog probleemloos signaal erdoor.

Ook fijn: breakout kabels, dat zijn eigenlijk loose tube kabels (zonder gel) waar een soort van patchkabel al in zit. Dus die kan je op eender welke plaats onderbreken om 1 fiber"kabel" eruit te halen.

Waarom glasvezel naar je pc? Because you can? :D
Aha, blij dat er tenminste nog mensen zijn die weten hoe het tegenwoordig zit met glasvezel.
Vorige week nog een opleiding meegemaakt (je weet nooit dat je nog iets kan bijleren) en volgens de presentator was multimode de toekomst. Iedereen moet investeren in OM4, of als je nog even kunt wachten zelfs in OM5.
Heel kort werd SM ook even aangehaald, maar dit werd weggelachen als verleden tijd. :bang:

Wel een vraag: hoezo is lassen passé?
Ga je op iedere hoek van de straat een patchpaneel maken om vezels door te patchen dan?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:
petzl schreef:ik heb een 100 meter trekveer liggen ....
Bedankt voor het aanbod, maar eerst moet ik de buis 'ontstoppen'.
Aangezien ik ongeveer weet waar het probleem zit en het niet ver van een in/uitgang is, heb ik er vandaag ook eens een (te korte) trekveer in gestoken. Ook deze kwam niet voorbij de obstructie :-(
Even de spade genomen, maar ik kom op harde 'cement' uit. Voorlopig case closed dus :(
de trekveer welke ik heb is wel zeer stijf, heb ik al vaker gebruikt om door obstakels te komen.
Afbeelding
fiberchick
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2017, 00:17

blaatpraat schreef: Wel een vraag: hoezo is lassen passé?
Ga je op iedere hoek van de straat een patchpaneel maken om vezels door te patchen dan?
Welnee, een patchpaneel gebruik je enkel in een 19" frame (straatkast, dataruimte, ...), maar waar ze nu lassen in een splice closure kan je ook werken met connectoren (wanneer je vooral van kabel naar switch moet gaan), of mechanical splices (wanneer je van kabel1 naar kabel2 over gaat, bv. als je van een 96f naar 4x24f opsplitst of dergelijke). De architectuur blijft hetzelfde (op welke punten ga je over naar een andere kabel of doe je een breakout van x vezels), enkel de techniek verandert.

Wat voor opleiding was dat? Toch niet 1 voor elektriciens georganiseerd door een groothandel? Hier in België is kennis over glasvezel inderdaad nogal schaars, en is multimode "wow". Ze zouden beter eens rondkijken hoe het eraan toe gaat in andere landen.
Hoezo single mode verleden tijd? Errrrr :bang: indeed!

*extract uit mijn cursus*

1000BASE-SX | 10GBASE-S | 40GBASE-SR4 | 100GBASE-SR10
OM1 275 m | 33 m | Not specified | Not specified
OM2 550 m | 82 m | Not specified | Not specified
OM3 Not specified | 300 m | 100 m | 100 m
OM4 Not specified | 500 m | 150 m | 150 m
(nja, ik weet niet hoe ik een tabel moet maken in forumlanguage :p)

Misschien moet ik hier OM5 ook eens mee in opnemen, maar toch, je zit dan met MM weer zoals met koper: elke x jaar bekabeling vervangen omdat het de gewenste snelheid niet meer aan kan.
Met SingleMode weet je dat het "de laatste kabel is die je ooit nog legt", ze sturen er nu al 1,2Tb over (ok in labo omgevingen maar toch). Het is vooral de elektronica die niet kan volgen om dergelijke snelheden met 1 module te doen, maar als je in WDM gaat kijken stuur je probleemloos terrabits over 1 fiber.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”