Software/firmware die moeilijk doet (bv vmware aanvaardt geen link-local adres als gateway, en synologie blijkbaar geen global adres als gateway)
Routers die moeilijk doen (pfsense is altijd moeilijk als het op dynamische WAN IPs aankomt, en kan dus blijkbaar geen static suffix definieren dat dan aangevuld wordt met een dynamic prefix; of het is me alleszins nog niet gelukt)
Voor lokale "routing" (ik mag het eigenlijk zo niet noemen) wordt vaak het link-local address gebruikt. Bv veel routers raden het gebruik van fe80::1 aan als default gateway.
Soit, pfsense en andere perikelen terzijde, is dit mijn vraagje:
Bij het assignen van IP addressen gebruiken ITers vaak graag "leesbare" IP adressen. Het gebruik van NPT of NAT66 kan er bv al voor zorgen dat een onleesbare 2001
Bij het gebruik van DHCPv6 kan je ook "eenvoudigere" suffixen uitdelen, ipv een volle EUI-64 op basis van het mac adres.
Echter, voor "lokale" communicatie gebruikt een toestel zeer vaak zijn link-local address (zie hierboven mijn referentie naar het gebruik van fe80::1 als gateway).
Probleem is dat een link-local adres, in de fe80::/64 range, nog altijd een complexe suffix heeft. Dit kan uiteraard verholpen worden door een static address in te geven.
Wat ik echter graag zou willen, is dat de link-local suffix zich instelt zodat hij hetzelfde is als de DHCPv6 assigned suffix.
Dus als bv de DHCP server een client het adres <prefix>::120 geeft, dat het link-local address ook op fe80::120 komt te staan.
Anders wordt network management, packet tracing, logfiles, etc... gewoon een nachtmerrie.
Iemand een idee hoe dit te verwezenlijken?