philippe_d schreef:
Maar je gaat voorbij aan de esstentie van mijn reply:
Wat ik bedoelde:
- - de VDSL band is onderverdeeld in "carriers", dit zijn een soort kanalen (van 4,3125 kHz breed). Tussen 0 kHz en 17.664 kHz zijn er 4096 kanalen.
- hiervan wordt een gedeelte gereserveerd voor upload, en een gedeelte voor download.
- vergeet de dragers, en laat het ons over frequentiebanden hebben: een VDSL2 (17a) signaal heeft 3 upload bands: U0 (25-276 kHz), U1 (3.75 - 5.2 MHz) en U2 (8.5 - 12 MHz)
- het verschil die jij ons al die tijd probeert uit te leggen gaat alléén over de U0 band. Hier heb je volkomen gelijk dat de upload bandbreedte bij Annex J het dubbel is dan Annex A/B, maar de U0 is maar een fractie van het hele upload gebied.
Met andere woorden: de extra upload die je wint is maximaal 550 kbps (0.5 Mbps).
En dit alles is puur theoretisch, want Proximus gebruikt deze U0 band nog niet voor de volle capaciteit.
Wel eerst even terug over waarom ik de NTP etc eruit gesloopt heb.
De reden is simpel, als je met frequenties werkt krijg je verliezen bij connectoren en filters, op heel lage freq's is dit amper merkbaar maar VDSL2 gaat voorlopig tot bijna 18 MHz, profiel 30a gaat zelfs tot 30 MHz.
Wel hoe hoger de frequentie hoe meer pluggen en andere rommel demping geeft, ik wil dus vermijden dat er enige demping is, dus heb ik de grondkabel direct op de binnenhuis kabel gesoldeerd en daarmee een minimale demping alsook verstoring gerealiseerd.
Het zit bij mij al jaren en jaren zo, al vanaf ADSL1.
En volgens de: Rec. ITU-T G.993.2 (2015)/Amd.2 (03/2016) heb ik geen LPF nodig, dus doe ik het niet want de HPF zit in het modem en niet in de doosjes/pluggen van Proximus.
Maar goed genoeg gezeverd over dit.
Dat van die 4095 (ITU heeft het over 4095, tellen misschien 0 niet mee) dat zijn enkel de downstream kanalen.
Annex A heeft 2782 upstream kanalen en Annex B ook, maar als je de volledige bandbreedte van beiden gaat tellen is de upstream 3246 kanalen.
De Fritzbox geeft dit volledige bereik aan als J43 indien je modem op Annex-A staat, is dit ook Annex-A? Geen idee, en de documenten geven er ook geen uitsluitsel over.
En om het leuk te houden, noemen ze bijlagen ook nog eens Annex en zijn die op alfabet maar hebben niks met de Annex-mode te maken
Het enige wat ik met "zekerheid" kan zeggen is dat de upstream kanalen van A43/B43 van 2782 naar J43 en 3246 gaan en dat is bijna 17% meer.
En dit komt ook overeen met wat ik gezien heb bij anderen.
Nogmaals, de documenten zijn ondoenbaar om te begrijpen, er komt zoveel wiskunde en vage parameters in voor die dan ook nog eens onzeker zijn en/of minimale waarden dat ik er een "berekende" slag naar sla
Het document in kwestie, leef je uit:
https://www.itu.int/rec/dologin_pub.asp ... type=items
Als ik fout zit, geef me gerust een veeg uit de pan, ik probeer het ook allemaal maar te snappen
silencer schreef:Zou 100/15 mogelijk zijn met deze line stats ?
Sorry neen, de aanname is dat je ongeveer 20% meer maximale lijnsnelheid moet hebben dan dat het profiel gaat geven.
Dus om 100mbit te krijgen moet je ongeveer 120mbit attainable snelheid hebben.
Persoonlijk vind ik die marge wel overdreven, maar aan de andere kant een te lage marge kan veel errors opleveren waardoor je problemen kan krijgen met de snelheid EN stabiliteit.
Toch zou ik me niet druk maken over die 85mbit versus 100mbit, buiten wat Europese verbindingen is het gros van het internet niet in staat degelijke snelheiden te verwerken.
Vergeet niet, de meeste servers draaien op een 100mbit poort en moeten meerdere gebruikers bedienen, maar enkelingen zitten enorm veel hoger.
Dus echt merken zal je het verschil niet.