Ruimte voor SATA-hdd in nieuwe laptop?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben zonet op de volgende 2 laptops gestoten:

http://www.laptopshop.be/product/719666 ... zerty.html

en

http://www.laptopshop.be/product/740916 ... zerty.html

Beide laptops bevatten volgens de specificaties een SSD van het type M.2-formaat.
Nu vraag ik mij af of er naast die M.2-aansluiting ook nog ruimte is in zo een laptop voor een "gewone" 2.5' sata-disk :-)

Iemand een idee?
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wat word er op de website van de producent over gezegd ?

Ik vermoed van niet met de info op coolblue.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer

http://www.crucial.com/usa/en/advisor is een handige link hiervoor.
Heb ze beiden even opgezocht en het lijkt van niet :-(
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer

mailracer schreef:Wat word er op de website van de producent over gezegd ?
Beiden spenderen er op hun site geen woord over, of het moet zijn dat het inderdaad niet kan, maar ik heb nog nooit echt een site gezien waar dat er zo duidelijk op stond. Ze vermelden zelfs niet dat het om M.2 storage gaat.

De site van crucial had ik ook al eens geraadpleegd, maar die lijkt niks van de storage af te weten (stelt zelfs geen M.2 voor), waardoor ik die even als onbetrouwbaar had geklasseerd :?
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

In laptops zitten onderdelen altijd extreem dicht op elkaar gepakt.
Als niet vermeld technische specificaties : niet uitbreidbaar.
Beter laptop kopen waar 2 schijven al gemonteerd zijn. Na 2 jaar makkelijk up te graden met betere schijven.

Openen laptop is sowieso verlies garantie.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Vaak zijn er van hetzelfde model (zelfde chassis, andere CPU/RAM/GPU/...) verschillende varianten met HDD en/of SSD. De kans bestaat er dus dat er plaats is voor een 2.5inch drive. Echter kan het zijn dat daar de SSD zit en het m.2 slot niet gebruikt wordt. Of de SSD m.2 is en de 2.5inch plaats wel vrij is, maar er geen connector/kabel/verloopstuk bijzit. Of dat die ruimte ingenomen wordt door een grotere batterij. Of...

Enigste zekerheid is op het internet zoeken achter exact dat model en de teardowns of ervaringen van HDD/SDD swaps van mensen vinden.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

fvhbrugge schreef:Openen laptop is sowieso verlies garantie.
Het eerste wat ik doe bij een laptop is de schijf er uit en vervangen door een SSD, nog nooit problemen gehad qua garantie eigenlijk. Als er al een zegel is (komt minder vaak voor de laatste tijd heb ik de indruk), zeg je het dat het verbroken is omdat je de schijf hebt vervangen door een SSD.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

AndRo555 schreef:Vaak zijn er van hetzelfde model (zelfde chassis, andere CPU/RAM/GPU/...) verschillende varianten met HDD en/of SSD. De kans bestaat er dus dat er plaats is voor een 2.5inch drive.
+1. Paar weken terug ook zitten rondkijken voor een nieuwe laptop voor mijn vrouw. Ben toen ook op een model gestoten waarin het SSD model blijkbaar een lege SATA-bay had waar je dus probleemloos een HDD kon bijprikken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

khsw schreef:Het eerste wat ik doe bij een laptop is de schijf er uit en vervangen door een SSD
Het is toch TE GEK dat je anno 2016 nog massa's laptops vindt die geen SSD hebben? Dat verhoogt de prijs van een laptop dus, want dan moet ik er zelf nog een SSD bijkopen. Met de 2,5" HDD kan ik vervolgens ook niets meer doen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Toch wel, voor US $3.40 heb je al een behuizing met USB 3.0 voor die HDD zodat je deze als externe HDD kan gebruiken: https://www.aliexpress.com/item/NI5L-2- ... 37701.html
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Het is toch TE GEK dat je anno 2016 nog massa's laptops vindt die geen SSD hebben? Dat verhoogt de prijs van een laptop dus, want dan moet ik er zelf nog een SSD bijkopen. Met de 2,5" HDD kan ik vervolgens ook niets meer doen...
Ik vond dat anno 2012 al te gek...
Maar op deze manier kunnen ze iedereen duurdere laptops blijven verkopen met zwaardere processoren en grafische kaarten die in 90% geen nut hebben voor de manier waarop de gebruiker ermee omgaat.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:
khsw schreef:Het eerste wat ik doe bij een laptop is de schijf er uit en vervangen door een SSD
Het is toch TE GEK dat je anno 2016 nog massa's laptops vindt die geen SSD hebben? Dat verhoogt de prijs van een laptop dus, want dan moet ik er zelf nog een SSD bijkopen. Met de 2,5" HDD kan ik vervolgens ook niets meer doen...
In het low end segment is het wel logisch. Genoeg mensen (waaronder de wat ouderen) die zelf trager met hun PC werken dan de HDD, en er dus geen baat bij hebben. Terwijl die wel 500GB/1TB kunnen vullen met vakantie foto's terwijl een even dure 60-120GB SSD rap vol zou zitten.
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 4 keer

Aangezien ik de dvd speler niet gebruik, heb ik die vervangen door een hdd caddy. mss te overwegen indien je geen ruimte hebt.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Joneszy schreef:Aangezien ik de dvd speler niet gebruik, heb ik die vervangen door een hdd caddy. mss te overwegen indien je geen ruimte hebt.
Hoe heb je de rest van het gat opgevuld?

edit: je kan blijkbaar gewoon caddies kopen die je in het slot van de dvd speler schuift.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wat mij betreft: als het euvel niet in de tech specs staat vermeld, dan is het een technisch verborgen gebrek > return to sender.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”