Sites Mediahuis al meer dan 24 uur offline !
-
- Pro Member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
- Locatie: Frankrijk / VK
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 94 keer
Weet er iemand wat de achterliggende reden is van de problemen bij Mediahuis? Hun krantensites liggen er nu al bijna 24 uur uit. Geaffecteerde sites zijn o.a. De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Het lijkt op het eerste zicht niets te maken te hebben met de aan de gang zijnde Denial of Service-aanval, vermits het niet gewoon een probleem van bereikbaarheid is. Het lijkt wel of hun ganse contentnetwerk in de touwen ligt. Enkel destandaard.be is opnieuw bereikbaar, en draait een minimale noodversie van zijn website. Het zou iets met HP te maken hebben, dat hun datacenter uitbaat. Weet iemand meer?
http://www.standaard.be/technische-prob ... -mediahuis
http://www.standaard.be/technische-prob ... -mediahuis
Laatst gewijzigd door Gautier 23 okt 2016, 01:06, in totaal 1 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Mijn gok is een probleem met hun cms. Misschien een corrupte database, een update die gruwelijk mis gegaan is,...
Om een webfarm opnieuw op te bouwen en te restoren ben je makkelijk een dag kwijt.
Edit: Ik lees nu pas de gelinkte pagina met uitleg. Als ook papieren versies geimpacteerd zijn lijkt het me iets op databaseniveau of zo?
Om een webfarm opnieuw op te bouwen en te restoren ben je makkelijk een dag kwijt.
Edit: Ik lees nu pas de gelinkte pagina met uitleg. Als ook papieren versies geimpacteerd zijn lijkt het me iets op databaseniveau of zo?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Ja het is komisch: je hoort op de radio reclame voor Vroom.be, maar de website is offline.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Disaster-recovery kennen ze blijkbaar niet bij Mediahuis... eerst in eigen boezem kijken dus !“Dit berokkent ons heel wat imago- en financiële schade. Het zal zeker nog een staartje krijgen”, aldus Jaspers
Ieder deftig bedrijf heeft normaal een (remote) mirror van z'n systeem.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
yep... zoals interxion (of was het lcl) destijds... "we hebben generatoren als backup, en testen die regelmatig"r2504 schreef:Ieder deftig bedrijf heeft normaal een (remote) mirror van z'n systeem.
valt de stroom uit, bleek de benzine van de generatoren op... oeps
dus backups werken ook niet altijd, al is het idd vreemd dat er geen fallback is, maar uiteindelijk wat zal het defect zijn?
ben in ieder geval benieuwd, maar zouden ze het gaan uitleggen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
En hoeveel van die bedrijven zijn er (procentueel) in België?r2504 schreef:Ieder deftig bedrijf heeft normaal een (remote) mirror van z'n systeem.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
heeft dit iets te maken met die cyberaanval ? waardoor ook spotify en 2de hands getroffen werd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Deze ochtend stond er :
Wel grappig dat ze nu spreken van de nacht van zaterdag op zondag en HP is volledig verdwenen.
Trouwens de digikrant gelijk welke username en paswoord is ok.
Eigenlijk hebben ze sinds donderdag problemen.
De noodsite staat bij digitalocean, en ze spreken van een hardware probleem. Deze ochtend as er sprake van HP voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
Ik gok probleem met HP StorageMediahuis kampt al sinds donderdagavond met technische problemen. “Het gaat om een technisch hardwareprobleem”,
De digitale zaterdagedities zijn niet verschenen, de websites zijn enkel in beperkte versie te raadplegen. “HP, de systeemproducent, heeft beloofd dat alles tegen zaterdagnamiddag zou opgelost zijn.”
Wel grappig dat ze nu spreken van de nacht van zaterdag op zondag en HP is volledig verdwenen.
Trouwens de digikrant gelijk welke username en paswoord is ok.
Eigenlijk hebben ze sinds donderdag problemen.
De noodsite staat bij digitalocean, en ze spreken van een hardware probleem. Deze ochtend as er sprake van HP voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik ken zelfs genoeg bedrijven van +- 50 werknemers die zelfs real-time replicatie hebben naar een tweede site... geen excuus dus dat een bedrijf als Mediahuis (waarbij 24/24u webpresence cruciaal is) dit niet heeft. Langs de andere kant ken ik ook multinationals in Belgie die hun zaakjes gewoon niet op orde hebben en waarbij management het niet wil snappen (tot het een keertje te laat zal zijn).eternum schreef:En hoeveel van die bedrijven zijn er (procentueel) in België?
Dan mogen er nog ganse cannisters in rook opgaan... binnen enkele uren heb je vervanging en kan je meteen aan een restore beginnen.Tomsworld schreef:voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
Ik vermoed eerder dus dat men geen deftige plannen heeft (of men vond het niet nodig vanwege de prijs) of nooit deftig heeft getest
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Klopt, maar je moet het als IT departement nog steeds aan het management verkocht krijgen als die niet mee willen, dan sta je nergens. Problemen als dit kunnen ze ofwel wakker schudden ofwel krijgen de kleine garnalen de schuld en ontslag.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik denk dat je daar een beetje te eenvoudig naar kijkt, ik werk voor een organisatie waar we storage kunnen uitdrukken in PB het overfalen van een compleet san bv is een beslissing die moet voorbereid worden en goed kijken naar de consequenties soms kan bij een bepaalde failure dat veel rampzaliger zijn. Maar soit drp plannen hebben en drp plannen mogen testen, de wil is er vaak wel maar een drp testen is een risico dat het management ook moet willen nemen.r2504 schreef:Ik ken zelfs genoeg bedrijven van +- 50 werknemers die zelfs real-time replicatie hebben naar een tweede site... geen excuus dus dat een bedrijf als Mediahuis (waarbij 24/24u webpresence cruciaal is) dit niet heeft. Langs de andere kant ken ik ook multinationals in Belgie die hun zaakjes gewoon niet op orde hebben en waarbij management het niet wil snappen (tot het een keertje te laat zal zijn).eternum schreef:En hoeveel van die bedrijven zijn er (procentueel) in België?
Dan mogen er nog ganse cannisters in rook opgaan... binnen enkele uren heb je vervanging en kan je meteen aan een restore beginnen.Tomsworld schreef:voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
Ik vermoed eerder dus dat men geen deftige plannen heeft (of men vond het niet nodig vanwege de prijs) of nooit deftig heeft getest
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een bizarre zin die precies wat woorden mist... in ieder geval het komt neer op onderstaande denk ik.Tomsworld schreef:Ik denk dat je daar een beetje te eenvoudig naar kijkt, ik werk voor een organisatie waar we storage kunnen uitdrukken in PB het overfalen van een compleet san bv is een beslissing die moet voorbereid worden en goed kijken naar de consequenties soms kan bij een bepaalde failure dat veel rampzaliger zijn.
Tja, DRP heb je niet voor de show maar om het effectief te gebruiken... bedrijven die het netjes in orde hebben draaien dan ook maandelijks beurtelings op de andere site. Dat is namelijk de enige manier om het switchen in de vingers te krijgen en niet in paniek te slaan (daarom dat veel bedrijven hun DRP ook niet durven gebruiken) als het op een dag zover is.Tomsworld schreef: Maar soit drp plannen hebben en drp plannen mogen testen, de wil is er vaak wel maar een drp testen is een risico dat het management ook moet willen nemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
@r2504 volgens mij mis jij wat praktijk ervaring met veel producten in enterprise.
Lees maar es in de procedures om terug te keren, bij veel producten is dat one way en moet je je mirror opnieuw opbouwen. Met als gevolg dat je na een test zoveel tijd niet beschermd bent + de massa's werkuren.
Goed voorbeeld is bv Oracle RAC cluster + DG eens je je DG gebruikt kijk maar eens wat de procedure is om terug naar je primary RAC te gaan + DG ok.
Idem voor san, veel replications zijn one way. En soms keuzes maken 1 app heeft problemen 80 andere niet wat doe je ?
DRP inrichten voor een monolitische omgeving met enkele apps is easy hoor, maar in immense grote setups is de praktijk soms anders dan de theorie.
Lees maar es in de procedures om terug te keren, bij veel producten is dat one way en moet je je mirror opnieuw opbouwen. Met als gevolg dat je na een test zoveel tijd niet beschermd bent + de massa's werkuren.
Goed voorbeeld is bv Oracle RAC cluster + DG eens je je DG gebruikt kijk maar eens wat de procedure is om terug naar je primary RAC te gaan + DG ok.
Idem voor san, veel replications zijn one way. En soms keuzes maken 1 app heeft problemen 80 andere niet wat doe je ?
DRP inrichten voor een monolitische omgeving met enkele apps is easy hoor, maar in immense grote setups is de praktijk soms anders dan de theorie.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Toch raar dat ik dat dan regelmatig doe... en dit zowel bij klanten met hardware als software replicatie.Tomsworld schreef:@r2504 volgens mij mis jij wat praktijk ervaring met veel producten in enterprise.
Beiden werken zonder problemen in twee richtingen... anders zou het ook moeilijk zijn maandelijks te switchen.
Misschien heb je gewoon de verkeerde producten in huis ? We hebben hier totaal geen problemen mee (two-way), alsook aparte gevirtualiseerde omgevingen apart switchen van richting.Tomsworld schreef:Idem voor san, veel replications zijn one way. En soms keuzes maken 1 app heeft problemen 80 andere niet wat doe je ?
Ik spreek heus niet over monolitische omgevingen maar over volledig gevirtualiseerde oplossingen. Tegenwoordig kan je zelfs live-moves doen.Tomsworld schreef:DRP inrichten voor een monolitische omgeving met enkele apps is easy hoor, maar in immense grote setups is de praktijk soms anders dan de theorie.
Waar een jaar geleden de ganse storage eruit vloog we nog een herstart hadden is dit zelfs verleden tijd nu... transparant blijft hij verder draaien van z'n geomirror.
-
- Premium Member
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat .
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat .
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je hebt toch off-site tape storage (diensten zoals Merak ed.) hoop ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Ow shiet .yaris schreef:Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat .
Maar ik kan me inderdaad wel voorstellen dat management iets heeft van 'maar we betalen toch al voor backups?'. Tot het zo ver is natuurlijk...
-
- Premium Member
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Nee enkel de databases op tape. Datacenter is wel uitgerust tegen brand etc... maar alles staat bij elkaar .r2504 schreef:Je hebt toch off-site tape storage (diensten zoals Merak ed.) hoop ik.
Nu concreet neem ik morgen ontslag en heb een opzeg van 3 maanden. Ik ga nog wel is lobbyen voor een oplossing maar anders is het hun probleem.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Inderdaad, je hebt gedaan wat je moest doen. Als ze uw advies niet volgen, is het hun probleem. Op de duur leer je daar ook vrede mee nemen in de IT .yaris schreef:Ik ga nog wel is lobbyen voor een oplossing maar anders is het hun probleem.
Als ze je mondelinge waarschuwingen negeren, stuur dan een mailtje met het probleem en de resolutie *duidelijk en kort* uitgelegd naar minstens 2 verschillende personen die elkaar niet snel gaan toedekken (hoe meer personen hoe beter). Zo dek je jezelf in. Eenmaal het zover is zullen ze immers (doen alsof) ze uit de lucht vallen, sommigen van het management gaan nog durven zeggen "niemand had ons hier voor gewaarschuwd". Watch.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Hun kernproduct was ook offline: de krant, dat wil zeggen, de digitale krant. De app gaf een foutmelding dat je naar de website diende te gaan om de pdf te downloaden.
Vandaag kon de app van de standaard wel de krant downloaden maar dat was gewoon de pdf-versie binnen de app. Een artikel lezen is dus inzoemen op een sectie tekst.
Vandaag kon de app van de standaard wel de krant downloaden maar dat was gewoon de pdf-versie binnen de app. Een artikel lezen is dus inzoemen op een sectie tekst.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Ronduit geschift, maar zoals zo vaak weer een management dat het geregeld denkt te hebben. Tot er effectief iets voorvalt.yaris schreef:Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat .
Hier 2 datacenters met replicatie tussen beide. Backup op disk op een derde locatie, backup op tape op een vierde locatie.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Budgetten hé . Ze zijn hier nu de tuin aan het aanleggen en dat zal toch wel 50 a 100k kosten. Ik denk dan dat dat geld beter besteed kan worden ....vverbeke schreef:Ronduit geschift, maar zoals zo vaak weer een management dat het geregeld denkt te hebben. Tot er effectief iets voorvalt.yaris schreef:Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat .
Hier 2 datacenters met replicatie tussen beide. Backup op disk op een derde locatie, backup op tape op een vierde locatie.
Denk dat er koppen gaan rollen bij nieuwsblad, standaard .... terug plat.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
lol! waar is de tijd dat iedereen een gratis .tk namheist_175 schreef:Hallucinant, idd.
Lijkt wel een site van de chiro ofzo, free hosting bij TK
maar idd, hbvl was ik ook net even aan het bekijken maar die had er weer geen zin meer in
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Ze worden zo te zien nu ge-ddos'ed: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02536360De websites van De Standaard en de andere Vlaamse Mediahuiskranten waren rond 15 uur vanmiddag het slachtoffer van een cyberaanval. Die werd via mail opgeëist door een beweging die zichzelf ‘Syrian Cyber Army’ noemt.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Beste abonnee
Vorige week hebben we van donderdag namiddag tot zaterdag jammer genoeg te kampen gehad met technische problemen. Hierdoor waren onze websites en krantenapps op bepaalde tijdstippen traag of niet bereikbaar.
We hebben geprobeerd om de hinder voor u te beperken door noodwebsites op te zetten met een beperkte berichtgeving en de digitale krant in pdf-formaat beschikbaar te stellen.
Aangezien wij u hierdoor niet de kwaliteit en leeservaring konden bieden die u van ons gewend bent, zullen wij uw abonnement verlengen tot en met de eerstvolgende vrijdag na uw huidige vervaldag. De nieuwe einddatum van uw abonnement kan u vanaf maandag 31 oktober raadplegen op het e-loket. Klik hier om naar het e-loket te gaan.
Met vriendelijke groeten
Sofie Pietercil
Manager klantendienst