Het gevecht rond smartphoneplatformen is voorbij

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het einde van de platformoorlog op de smartphonemarkt lijkt voorbij. Android en iOS nemen nu 99 procent van de wereldwijde smartphoneverkopen voor hun rekening, waardoor ieder ander platform irrelevant geworden is.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/het ... 43407.html
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Maar het betekent nog niet dat een nieuwkomer (of bestaande speler) nog steeds niet alles kan veranderen.

Persoonlijk ben ik enorme fan van Android. Maar ben het ook grondig beu aan het worden. Android is steeds meer "2 stappen vooruit, 5 achteruit"... Vooral qua batterij wordt het elke keer slechter.

Als er nu een gelijkaardige os gaat uitkomen met voldoende vrijheid (dus ios en Windows vallen al af), met goede apps (bv. Native a android apps gebruik) en vooral gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit. Dan zal ik heel waarschijnlijk overschakelen.

Sent from my A0001 using Tapatalk
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

10 jaar geleden gebruikte zowat iedereen MSN, nu niemand meer.

't Kan rap veranderen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

windows/linux blijven niettemin onvervangbaar voor het echte computer werk: CAD, video conversion, etc... Wie weet kan windows mobile nog bijbenen :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dima_2005 schreef:Persoonlijk ben ik enorme fan van Android.
Ik niet (het is gewoon een rommeltje), smaken verschillen... maar het quasi monopolie baart me toch zorgen (het aantal van Apple krimp trouwens constant).
Dima_2005 schreef:Als er nu een gelijkaardige os gaat uitkomen met voldoende vrijheid (dus ios en Windows vallen al af)
Ik snap nog steeds het argument vrijheid niet helemaal... waar ben je dan beperkt (dat een app niet bestaat is iets anders) ?
Dima_2005 schreef:Maar het betekent nog niet dat een nieuwkomer (of bestaande speler) nog steeds niet alles kan veranderen.
Developers willen niet ontwikkelen voor een "marginaal" OS... kip en ei verhaal dus, kijk maar naar Windows 10 Mobile (wat persoonlijk nog altijd een uiterst fijn OS is om mee te werken).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of kijk naar IE <> Chrome.
Van niets naar mainstream op enkele jaren.

@developpers voor een marginaal OS
Chrome is ook gegroeid en had in het begin minder plugins/extensies dan FF
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Chrome is ook gegroeid
Gepushed zal je bedoelen... iedere keer ik een website van Google open wil hij Chrome installeren op m'n PC :twisted:

En dan klagen de mensen maar wanneer Microsoft de Windows 10 upgrade pushed... ik heb nog niemand horen klagen over Google ?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:En dan klagen de mensen maar wanneer Microsoft de Windows 10 upgrade pushed... ik heb nog niemand horen klagen over Google ?
Een upgrade van een OS vind ik toch van een ander niveau dan een extra browser...
Een OS kan er voor zorgen dat software niet meer werkt. Mocht ik onmiddellijk de upgrade toegestaan hebben van W10 dan had ik maanden geen Solid Edge meer kunnen gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is een ander niveau maar beide bedrijven pushen even hard... over het ene hoor je klagen, over het andere niet.

Maar geraken of-topic... smartphone OS'en...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Een duopolie is ook niet goed. Vroeger was ik fan van Symbian, daarna is dat Windows Phone geworden. Er moet dus toch een derde speler dringend wat in de pot gaan roeren zeker nu ook Apple zakt qua grootte. Windows Phone zal het hem niet worden precies, dus de vraag is wat wel. Om de paar jaar komt Samsung wel weer eens met een eigen OS, misschien slaat er eens eentje aan :twisted:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik denk niet dat je kan vgl met IE/Chrome MSN/skype, aangezien die programma's grotendeels op hetzelfde OS draaien.
Keuzevrijheid is natuurlijk leuk, maar bij zaken waarvan je zwaar moet investeren en die een zekere technologische achtergrond vereisen zie je nogal vaak duopolies.
Bv. Windows Mac ( linux-desktop is leuk voor de enkelingen die het gebruiken, maar het blijft een niche markt).
Nvidia/AMD
Intel/AMD
Boeing/Airbus

Diegene die nu nog een smartphoneOS wil maken, moet de technische kennis hebben om er een te maken en genoeg geld hebben om er een succes van te maken. En zelfs dan nog moet je iets hebben waardoor je kan inbreken op de bestaande markt. Microsoft voldeed aan de eerste twee vereisten, maar doordat ze te laat waren met smartphones voor de gewone consumenten(windows 6 mobile was niet gericht op de brede markt), zijn zelfs zij er niet in geslaagd om iets te brengen waarmee ze zich genoeg onderscheiden van de rest.

Dat iOS minder succesvol is dan vroeger lijkt mij logisch aangezien ze slechts in 1 prijsklasse meespelen. Maar aangezien grote vernieuwen binnen smartphoneland niet meer mogelijk lijken, zullen ze moeten zien hoe de prijs evolueert binnen het premiumsegment.
Laatst gewijzigd door Stroper 23 aug 2016, 15:04, in totaal 1 gewijzigd.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Het grappige is dat de meeste van die Android gebruikers niet eens weten dat ze Android gebruiken. Mensen kopen geen Android-smartphone, nee, ze kopen een Samsung, ne Huawei, ne Motorola, ne.... volgens hun budget.

In Android is de keuze enorm, van heel goedkoop tot reteduur. En uiteindelijk willen de mensen maar 1 ding: hun favoriete apps, chatten en fotokes kunnen delen met familie en vrienden.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

iOS verkoopt misschien minder nieuw, maar die dingen gaan wel veel langer mee.
Mijn vrouw gebruikt mijn oude iPad 2 nog altijd. iPhones gaan ook lang mee, die gaan door naar de kinderen, partner,...
Android toestellen bestaan in alle kwaliteiten, dus vallen sneller uit.

Een ander probleem is het bedenkelijke "advies" is winkels.
Zo hoorde ik laatst een verkoper letterlijk zeggen: "als je een iPad neemt in plaats van een Samsung kan je geen illegale films, muziek of boeken consulteren. Apple houdt dat tegen.

Windows zou ik niet te snel afvoeren. Die hebben een gigantisch kapitaal achter de hand, dus kunnen wel wat verdragen.

Wie weet komt er ook nog iets uit onverwachte hoek. Ik zit er niet op te wachten, maar ik zie Facebook nog met een eigen OS afkomen om maar iets te zeggen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

MClaeys schreef:Een duopolie is ook niet goed. Vroeger was ik fan van Symbian, daarna is dat Windows Phone geworden. Er moet dus toch een derde speler dringend wat in de pot gaan roeren zeker nu ook Apple zakt qua grootte. Windows Phone zal het hem niet worden precies, dus de vraag is wat wel. Om de paar jaar komt Samsung wel weer eens met een eigen OS, misschien slaat er eens eentje aan :twisted:
Tizen van Samsung?
https://tweakers.net/nieuws/114883/sams ... tizen.html
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We riskeren in Apple vs TheWorld discussies terecht te komen, maar ik ben het daar niet mee eens.
Als je binnen gelijkaardige prijscategorie vergelijkt, outperformt Apple de rest niet.
Dat een iPhone van €800 3-4 jaar meegaat en een el cheapo phone van €90 maar 1,5 jaar, is niet echt verwonderlijk.
Ik wil mijn OnePlus One naast een even oude (leeftijd/releasedate) iPhone leggen en vergelijken :). Mijn OPO kostte €280 ofzo...

Apple is wel een ecosysteem en heeft het veel makkelijker om allerlei incompatibiliteiten te voorkomen, dat is waar.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Ik snap nog steeds het argument vrijheid niet helemaal... waar ben je dan beperkt (dat een app niet bestaat is iets anders) ?
Heb je al eens met ios gewerkt :???: :roll:

Gewoon een paar losse files op ios device plaatsen is quasi onmogelijk, en altijd third party software nodig.
Enkele boeken of pdf om later te lezen op ios device plaatsen vergt altijd een omweg.
Ringtone wijzigen met mp3 file, begin er maar aan.
Toetsenbord aanpassen pas zeer recent mogelijk.
Geen sdkaart slot om geheugen uit te breiden.
Updaten van apps via 4g gaat niet bij apps over de 100mb, leuk als je unlimited 4g hebt.
Kan zo nog wel efkes doorgaan.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

zucht.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

heist_175 schreef:
We riskeren in Apple vs TheWorld discussies terecht te komen, maar ik ben het daar niet mee eens.
Neen hoor, totaal niet. Lees maar eens enkele zinnen verder.
Android toestellen bestaan in alle kwaliteiten, dus vallen sneller uit.
Als mensen me vragen of ze voor android of iOS moeten gaan vraag ik eerst hun budget:
<500 - android of WP
>500 - zoek het zelf uit

Ikzelf heb een iPad en een Android phone. Ik ben geen fanboy van een OS.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Laat mij het anders verwoorden:
Android heeft lang last gehad van te weinig finetuned privacy controls (apps die ofwel alles mochten wat ze wilden, ofwel gewoon niet installden), waardoor je moest toestaan dat pakweg een flashlight app je contact doorsnuffelde.
Apple daarentegen, hoewel de geslotenheid van het platform me mateloos irriteert (itunes als backup is een disaster, je kan geen apps wissen die plaats innemen en later terugzetten zonder verlies van je data/savegames/custumizations/etc), sleurt zijn oudere toestellen nog altijd mee qua updates.

Naar geslotenheid van de platformen: wat mij bij iedereen irriteert is dat je niet kan downgraden. Noch OS, noch apps. Ook kan je niet partieel upgraden (bv je upgrade maar niet naar de meest recente versie).
Waardoor ik dus nooit upgrade en dan weer in de problemen kom op die manier.
Dat soort controle over je eigen toestel (+admin access / root / jailbreak) op commando voor de geinteresseerden zou toch echt wel mogen opgelegd worden van overheidswege. Mijn phone/tablet zouden net zo open moeten zijn als mijn pc.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Er gaat er weer ene zuchten met bovenstaande comment ...
Waarschijnlijk toch te warm op het fietske :angel:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Stroper schreef:Bv. Windows Mac ( linux-desktop is leuk voor de enkelingen die het gebruiken, maar het blijft een niche markt).
jeuj, ik ben een onderdeel van een niche markt :p
linux kan best wel doorbreken hoor, is ook vrij eenvoudig in gebruik geworden, maar het probleem is: fragmentatie...
je hebt EEN windows, EEN ios, EEN .... versus 5000 linux distro's, die dan ook nog eens niet allemaal dezelfde versies van software hebben en niet dezelfde package manager etc etc.

tip: bekijk solus os en elementary os een keer, ik draai solus en ben er érg tevreden over (heeft me doen afstappen van debian-based distro voor de desktop, doch is het tekort aan sommige software momenteel nog wel wat storend)
Stroper schreef:Diegene die nu nog een smartphoneOS wil maken, moet de technische kennis hebben om er een te maken en genoeg geld hebben om er een succes van te maken.
het is dat 'geld' deel dat een beetje het probleem is... anders zou sailfish wel een grote speler kunnen worden.
erg intuitief OS is dat, en zeker voorstanders van on-screen buttons en swype zouden dat super vinden (je doet namelijk zowat alles met gestures)
in de korte tijd dat ik het op mijn OPO getest heb moet ik toegeven dat het aangenaam en efficient werkt.
selder schreef:zucht.
de zucht van iemand met een voorliefde voor apple devices, die het -nogmaals- op zijn heupen krijgt... niet dat dat opvalt ;)
wied
Elite Poster
Elite Poster

MS is geen "marginaal" bedrijf, bovendien hadden zij toch aangekondigd gebruik te gaan maken van bestaande android app's!
Hoe ver staan zij eigenlijk met deze bewering?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Blijkbaar is dat port-android-apps-naar-WP project volledig in de frigo belandt omdat MS en Google er niet uitgeraakte over hoe ze onderling de opbrengst van zo'n apps gingen verdelen...
duizend schreef:Er gaat er weer ene zuchten met bovenstaande comment ...
Waarschijnlijk toch te warm op het fietske :angel:
Splitter schreef: de zucht van iemand met een voorliefde voor apple devices, die het -nogmaals- op zijn heupen krijgt... niet dat dat opvalt ;)
Haha :-)

Die voorbeelden die daar aangehaald worden ... ik kan me toch niet inbeelden dat ik op een andere manier gebruik maak van alle mogelijkheden op alle apparaten (mobiel, laptop, server, whatnot) waarmee ik uiteindelijk gewoon bereik wat ik wil doen dan iemand anders. Ik loop niet tegen die grenzen van een OS aan. Deze markt gaat ongelooflijk snel, wat er gisteren niet kon, dat kan vandaag al wel.

Zo dus bijvoorbeeld vandaag de BMW Connected app op m'n iPhone geïnstalleerd.
Ik kan nu een adres in de map apps van iOS sharen met m'n BMW, dat kon gisteren nog niet.

(ok ok, niet dat ik er voor 16 oktober gebruik van kan maken 8) )
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Goh eigenlijk denk ik niet dat een ander OS nog schijn van kans maakt.

Zoals hier al eerder vermeld is, je moet app developers kunnen overtuigen om voor je OS te programmeren.
Als een dikke 99% android of Ios gebruikers zijn, dan is het niet meer dan logisch dat app developers geen tijd meer in een marginaal OS.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.theverge.com/2016/6/23/12011 ... -mobile-os
Huawei is working on its own mobile OS in case things sour with Google

Dus wel degelijk....ze willen onafhankelijk van google zijn.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

duizend schreef:Gewoon een paar losse files op ios device plaatsen is quasi onmogelijk, en altijd third party software nodig.
Enkele boeken of pdf om later te lezen op ios device plaatsen vergt altijd een omweg.
Ringtone wijzigen met mp3 file, begin er maar aan.
Toetsenbord aanpassen pas zeer recent mogelijk.
Geen sdkaart slot om geheugen uit te breiden.
Updaten van apps via 4g gaat niet bij apps over de 100mb, leuk als je unlimited 4g hebt.
Voordat je denkt dat ik een Apple-fanboy ben die jou probeert te overtuigen: dat is niet zo.
Iedereen moet kunnen gebruiken wat hij of zij wil, en mij maakt dat compleet niet uit.
Ik heb nu enkele jaartjes terug de switch naar Apple gemaakt, hoewel mensen het me afraadden, en ik verwachtte dan misschien ook kort daarna terug naar Windows te gaan, maar het gebruiksgemak van zowel iOS als macOS hebben mijn voorkeuren helemaal veranderd.

Het enige waarom ik reageren, is omdat je niet helemaal juist bent, en omdat ik je graag even corrigeer. :)

Apple heeft ervoor gekozen om alle media — behalve foto's en video's — nu eenmaal via iTunes over te zetten. Dat is iets dat nu eenmaal zo is, en waar je je aan kan verwachten als iemand voor een iPhone gaat.
Zo kan je boeken overzetten (pdf, epub, ...) via iTunes overzetten naar iBooks, wat trouwens een leuk programma is om boeken te lezen (ik zet de achtergrond altijd op zwart, leest comfortabeler). Je kan boeken ook overzetten door ze van je computer naar je iPhone te mailen, of via iMessage te sturen, of je kan ze gewoon van een webpagina op je iPhone zelf importeren. Ik download mijn epub's via torrents, en zet ze dus over via de computer. Boekjes kan je verder lezen op je iMac, MacBook, iPad, iPod, ... wat je maar wil.

Dit brengt ons naar het volgende: iCloud (en iCloud Drive, ook te installeren op Windows), waar je 5 GB aan opslag krijgt om zoveel losse files naar je iPhone te sturen als je wil.
Voor 99 cent per maand krijg je 50 GB. Ikzelf kom toe met 5 GB, maar 99 cent is zo aantrekkelijk, dat ik binnenkort waarschijnlijk toch een abonnement ga nemen.
Je kan daar ook boekjes bewaren, trouwens, en het is handig om documenten tussen je computer en iOS-apparaten te delen.

Ikzelf vind opslag uitbreiden via SD-kaarten al een omweg op zich, laat staan third-party cloud-app's. Maar inderdaad: het is een feit dat Apple deze mogelijkheid gewoon niet biedt.
Indien je het wenst zijn er opslag-expansion-kits via de lightning-connector: maar opnieuw, een te grote hassle voor mij.

Ringtone wijzigen is inderdaad niet drag en drop, maar, zoals ik zei: Apple kiest er nu eenmaal voor alles via iTunes te doen.
Zet je mp3-file om naar de juiste extensie en gooi 'm in iTunes. Het overzetten kan draadloos.

Toetsenbord aanpassen kon ik al sinds mijn eerste iPhone in 2010 (iPhone 4, iOS 4).
Ik heb Vlaams (AZERTY), Emoji en Engels (standaard QWERTY, maar ook QWERTZ en AZERTY kunnen, mijne staat op AZERTY).

En ik weet niet wat de voorwaarde is, maar sinds de iPhone 5 heb ik al app's over de 100 MB kunnen downloaden én updaten.
Ik dacht dat je misschien een geverifieerde aanbieder moest hebben (zoals Proximus, BASE, Telenet en Orange), maar zelf bij niet-geverifieerde providers lukt het.
Ik heb al apps tot 250 MB perfect binnengehaald. Apps van 1 GB lukt niet, en dat is inderdaad een jammere beperking, die er eigenlijk oorspronkelijk is gekomen om jou te beschermen...
En als je me niet gelooft, hier download ik Evernote (104 MB) over het 4G-netwerk van Lycamobile. :)
En, nee, ik heb geen jailbreak.
Afbeelding

Apple is enorm veranderd over de 6 jaar dat ik het gebruik, en er zijn steeds meer en meer handige opties.
Dit kan je niet weten als je het niet dagelijks, uitgebreid kan gebruiken, wat nogal moeilijk is als het niet je daily driver is.
Er zitten zoveel leuke features onder de motorkap, waar je misschien niets van af weet. :)

Don't get me wrong: Android is top. Ik heb gewoon genoeg met iOS en hou ervan om het te gebruiken, en hoe alles netjes samenwerkt met mijn andere toestellen.
Als voor jou Android beter is, zie ik geen reden om iets anders te nemen. Do whatever makes you happy. :D

Mijn excuses voor mijn ellenlange bericht, wat men nu misschien wel al gewoon is van mij... :?
Blond doesn't mean stupid :roll:
warpozio
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef: Als je binnen gelijkaardige prijscategorie vergelijkt, outperformt Apple de rest niet.
Volgens PhoneBuf https://www.youtube.com/watch?v=3-61FFo ... e=youtu.be verslaat de iphone 6s van vorig jaar de Samsung Galaxy Note 7 met een ruime marge.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

IYZY schreef: Het enige waarom ik reageren, is omdat je niet helemaal juist bent, en omdat ik je graag even corrigeer. :)

Apple heeft ervoor gekozen om alle media — behalve foto's en video's — nu eenmaal via iTunes over te zetten. Dat is iets dat nu eenmaal zo is, en waar je je aan kan verwachten als iemand voor een iPhone gaat.
Ik heb geen aversie tegen apple, wel tegen de "je moet het op de apple manier doen en niet anders"
Voor de job gebruik ik dagelijks iPhone en ipad (iets anders biedt de werkgever niet aan)
Dit werkt perfect, en sinds pakweg ios 9.x en er syncios bestaat zijn de nadelen grotendeels weg.

Maar iTunes en de "synchronisatie" en backup is een draak van een omweg en blijft het ...
waarom dingen moeilijk maken die simpel drag en drop kunnen?
of tensminste de keuze aan de gebruiker laten

dus privé, geen ios voor mij ...

Sinds Jobs onder de zoden ligt is apple wel wat inschikkelijker geworden.
Toetsenbord heeft pijltjes nu, copy en paste werkt fatsoenlijk, met syncios moet iTunes niet meer open ...
Vroeger kon je echt niks zonder dataconnectie, en ik zit regelmatig ergens waar geen data is of pokkeduur.

Nu nog wachten op mijn recent ingediende verzuchting, 4g dataconnectie on/off zetten via swipe up menu.
Waarom BT, wireless enz. wel maar mobile data niet ??????
Eigenzinnige apple :bang:
IYZY
Pro Member
Pro Member

Goh, het heengaan van Steve Jobs heeft wel positieve punten naar Apple gebracht, maar toch ook negatieve, in mijn ogen...
Gelukkig maar dat er verschillen zijn, dat creëert de markt en iedereen heeft natuurlijk een andere smaak. :)
Ik ben zeker niet tegen Android, maar het moet niet onnodig gecompliceerd zijn als ik met iets simpeler ook tevreden ben.
Apple is ook enorm efficiënt, dit heb ik bij elk toestel al gemerkt. Met relatief lage specs werk je vaak nog vlotter dan een quad-core supertelefoon...
Ook zoiets is de iPhone 5 die ik in begin 2013 heb gekocht, en de Galaxy S4 die een vriendin iets later kocht, voor niet zo verschillende prijs. Die iPhone 5 is nog enorm vlot op iOS 9, terwijl haar S4 niet zo enorm vlot meer werkt. Ik weet niet of ze nog updates kan ontvangen, maar mijn iPhone 5 krijgt in september in ieder geval toch nog een update naar iOS 10.

Natuurlijk: voor zo'n prijs mag een telefoon wel lang meegaan, maar het is de snelst veranderende, en momenteel belangrijkste technologie...
In Amerika is het bijvoorbeeld doodnormaal om je iPhone om te ruilen voor een nieuwe na 2 jaar.
duizend schreef:Waarom BT, wireless enz. wel maar mobile data niet ??????
Dat brengt ons voor een stukje terug naar de Amerikaanse mentaliteit, denk ik... Hier in België zijn er zoveel mensen die meteen hun data uitzetten om geen ene kilobyte over de bundel te gaan...
In Amerika weten vele mensen zelf niet hoe het kan dat ze kunnen surfen wanneer ze geen WiFi hebben...

Het enige knopje dat ik in het control center gebruik, is het knopje voor de functie Do Not Disturb.
Mensen willen dat Apple doorzichtiger en flexibeler wordt, maar als ze nu gewoon de optie geven om zelf te kiezen welke 5 knopjes je daar wil (zoals ze op de Mac bijvoorbeeld bij heel wat toepassingen doen), en dit bij meerdere dingen doen, ze al gelijk 10 stappen vooruit gaan.
Dat is ook een vorm van personalisatie. Wellicht een totaal andere dan wat Android-mensen willen van Apple, maar toch niet onbelangrijk.

Natuurlijk, je kan daar wel héél ver in gaan... Waar stop je?
Langs één kant denk ik ook wel dat Apple dit wil doen, zeker nu ze al een stuk flexibeler zijn geworden, maar daarvoor zal er geschreven moeten worden, moet bedacht worden hoe dit geïntegreerd kan worden, ...
Met hun 3D Touch-technologie kunnen ze er ook voor zorgen dat je hard op het dataknopje in het control center kan klikken, en zo misschien de keuze krijgt tussen 2G, 3G en 4G? :p

Don't worry: we're getting there. Voor mij is het nu al goed genoeg. Ik kan bestanden uit mijn iCloud Drive uploaden naar de Smartschool-app, zodat de leerlingen die kunnen bekijken, en ik kan letterlijk elk bestand naar Safari uploaden. Tot iOS 7 kon je enkel bestanden uit je filmrol halen...
Het verbetert elk jaar, maar ik ben er blij mee, dus is er geen reden om te veranderen. :)
Zelfde voor jou: als iets aan je eisen voldoet, is het prima, vind ik. :D
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Het blijft me verbazen hoe iemand hemels gelukkig wordt van "verbeteringen" die al jaar en dag standaard aanwezig zijn op andere platformen.
Het blijft me ook verbazen dat mensen telefoons van 800+ euro kopen en dan tevreden zijn omdat het toch "al goed genoeg" is.

Ik begrijp ook niet waarom android of windows phone complexer zou zijn dan ios.

En waar stop je?
Nergens, waarom zou een bedrijf moeten beslissen waar ik moet stoppen met mijn toestel aan te passen en te configureren zoals ik het graag heb ?

Nu ze marktaandeel verliezen is de toekomst zeker positief, ze moeten wel rekening gaan houden met wat de (niet fanboi) klant wil en normaal vindt.
warpozio
Pro Member
Pro Member

duizend schreef:Het blijft me verbazen hoe iemand hemels gelukkig wordt van "verbeteringen" die al jaar en dag standaard aanwezig zijn op andere platformen.
Google eens "welke functies heeft fabrikant A geleend van fabrikant B" en vul daar in willekeurige volgorde, Apple, Google, Android, Microsoft, ... in.
Hopen fanboyz vullen hun dagen met het maken van zulke lijstjes :)

Wat maakt het uit dat een van deze fabrikanten een funktie niet heeft die ik wel op mijn telefoon heb?

(nog een quote van hierboven toevoegen:" ik ben er blij mee, dus is er geen reden om te veranderen. :) Zelfde voor jou: als iets aan je eisen voldoet, is het prima, vind ik.")
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Er is in dit topic nog niet gesproken over alternatieve smartphone OS'en Firefox OS en Ubuntu Touch ?
https://www.mozilla.org/nl/firefox/os/devices/
en
http://www.ubuntushop.be/index.php/nl/u ... -shop.html

Ik weet het, ze zijn bedoeld voor de niche markt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
IYZY
Pro Member
Pro Member

duizend schreef:Het blijft me verbazen hoe iemand hemels gelukkig wordt van "verbeteringen" die al jaar en dag standaard aanwezig zijn op andere platformen.
Het blijft mij verbazen dat mensen zich ergeren aan mensen die andere, duurdere telefoons kopen die zogezegd functies hebben die een andere telefoon al lang had. Don't be butthurt.
De meeste wijzigingen bij Apple die mij blij maken, waren (en zijn) nog niet aanwezig bij andere platformen.
duizend schreef:Het blijft me ook verbazen dat mensen telefoons van 800+ euro kopen en dan tevreden zijn omdat het toch "al goed genoeg" is.
Je begrijpt me verkeerd.
Ik ben tevreden met al wat mijn iPhone kan doen, dus ik heb geen reden om naar een ander platform over te stappen.
Daarnaast zie ik enkel voordelen in mijn iPhone, die ik niet zie in een Android-telefoon, die de prijs oké maken voor mij.
Het is ook aan de klant om te beslissen welke prijs ze aan een telefoon willen geven. Als dat je stoort, jammer dan.
duizend schreef:Ik begrijp ook niet waarom android of windows phone complexer zou zijn dan ios.
Dan moet je je ogen maar eens opentrekken. Als een leek de keuze moet maken tussen een iPhone of een Android-toestel, zal hij online altijd terugvinden dat iPhones makkelijker te hanteren zijn.
In de seniorenschool in de buurt hebben ze tijdens de ICT-les ook 50+'ers met verschillende smartphones laten werken, en je zal nooit raden met welke ze het snelst overweg konden: niet de Android in ieder geval.
duizend schreef:En waar stop je?
Nergens, waarom zou een bedrijf moeten beslissen waar ik moet stoppen met mijn toestel aan te passen en te configureren zoals ik het graag heb ?
Ik denk dat je het opnieuw niet begrijpt. Ik bedoelde het vanuit een realistisch standpunt.
Anders moeten ze je misschien de mogelijkheid geven om zelf aan de programmatie te kunnen, zodat je het besturingssysteem helemaal zelf kan herschrijven?
duizend schreef:Nu ze marktaandeel verliezen is de toekomst zeker positief, ze moeten wel rekening gaan houden met wat de (niet fanboi) klant wil en normaal vindt.
Ik denk dat jij veel te sterk gelooft dat elke Apple-gebruiker automatisch een fanboy is, want ja, "waarom betalen ze anders zoveel voor een telefoon die minder goed is?".
Dit is niet zo, en uit je vorige bericht heb ik duidelijk frustraties kunnen opmerken, zoals ik dat tot nu toe bij veel Android-gebruikers heb opgemerkt.
Ik zit er niet mee in wat jij gebruikt, en je kan zoveel opscheppen over al jouw leuke mogelijkheden, mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar Apple, maar ik respecteer jouw keuzen. Wanneer gaan Android-fanboy's dit ook eens doen?

Ik zeg niet dat iOS het beste besturingssysteem is, maar dat is Android zeker ook niet.
It all comes to personal preference.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Het einde van de platformoorlog op de smartphonemarkt lijkt voorbij. Android en iOS nemen nu 99 procent van de wereldwijde smartphoneverkopen voor hun rekening, waardoor ieder ander platform irrelevant geworden is.
Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/het ... 43407.html
Lees ik goed dat 85.2% Android en 13.8% iOS gebruikers zijn? dan zijn die 99% niet gelijk verdeeld :idea:
... misschien is het weer komkommertijd;
stoom/diesel trein
paarden/electrische tram
zeil/stoom boot
benzine/electrische auto
steenkool/whatever energie
gas/inductie kookvuur
(etc... de lijst is oneindig)
Wat zal de toekomst brengen (for better, bad or worse)?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Yup, ik gebruik nooit itunes of icloud, dus dat is soms wreed vervelend als iphone en ipad gebruiker.
Sinds in ios 8.3 de datafolders gelocked zijn voor niet-admins, is het zelfs nog een grotere miserie om datafiles te backuppen of savegames over te zetten.

Maar android is dan weer zo'n verdeeld platform, met onzekerheid over de upgrades, en google kan je al helemaal niet vertrouwen met je data. En spijtig genoeg zijn vele android stock apps vervangen door google apps over de jaren. Om nog maar te zwijgen van de "all or nothing" privacy approach waardoor alle apps de access krijgen die ze willen (hoewel daar verbetering in zit, ook al dankzij huawei's privacy mods).

Het blijft natuurlijk een intrinsieke persoonlijke voorkeur.
Dat wat voor de ene een dealbreaker is, is voor de ander net een bonus (bv de itunes approach).
Dus moet je vooral kiezen waar je jezelf goed bij voelt.
Zolang je niet blind bent voor het feit dat anderen de "voordelen" die jij eraan vindt als "nadeel" kunnen beschouwen, en je je favoriete product niet fanboi achtig gaat verdedigen.

Een van de secundaire voordelen voor iproducten voor mij bv, is de grote hoeveelheid aftermarket cases en addons.
Groot nadeel bij apple en de grootste android merken is de ridicule markup voor storage en gebrek aan sd expansion slots.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Nu nog af geraken van het "groter is beter" en "alles moet touch zijn" principe en we zullen er komen...
Geef mij het model van een nokia 515, daarop android en ik teken! De kleinste smartphones met wat goeie specs zijn +4.5"
En ik weiger met een mini-tablet in mijn zakken te lopen, voor niets nodig.
Maar mijn moto-g van 2014 is de geest aan het geven en ik vind geen goed alternatief
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

De nieuwste iphone is toch al kleiner dan zijn voorganger.
Probleem is dat de jonge generatie dit drijft omdat ze graag een groot scherm hebben maar vaak geen zin/geld om een tablet er nog ns bij te kopen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Als ik zo de posts hierboven bekijk, denk ik niet de thread-titel klopt :D
wied
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:Er is in dit topic nog niet gesproken over alternatieve smartphone OS'en Firefox OS en Ubuntu Touch ?
https://www.mozilla.org/nl/firefox/os/devices/
en
http://www.ubuntushop.be/index.php/nl/u ... -shop.html

Ik weet het, ze zijn bedoeld voor de niche markt.
kansloos vrees ik, tenzij "voorgeinstalleerd" door de smartphone fabrikant...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

cadsite schreef:10 jaar geleden gebruikte zowat iedereen MSN, nu niemand meer.

't Kan rap veranderen.
Dit is gewoon omdat Microsoft Skype heeft overgekocht, en iedereen heeft gepushed naar Skype...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”