Traffic naar USA via Level 3 transatlantic sturen ipv Telia?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Met Telenet hebben wij weer miserie gehad met de connectiviteit naar Amerika deze middag. Het was (opnieuw) niet Telenet zelf, wel weer Telia en hun transatlantische kabel die problemen gaf.

Dit is niet de eerste keer en het is zeer irritant als je afhankelijk bent van een goede connectiviteit met de USA. Telenet stuurt al ons verkeer naar de US altijd naar Telia en hun kabel.

Nog meldingen: https://www.lowendtalk.com/discussion/8 ... tic-issues
Artikel: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/gro ... 18777.html
Meer uitleg (heeft iemand geschreven nav een eerder groot probleem met Telia transatlantitc 2 jaar geleden) http://blog.adamowen.co.uk/telia-transa ... le-outage/

Vraag 1: Weet iemand of het op een of andere manier mogelijk is om je transatlantisch verkeer via Level 3 in plaats van Telia te routen? Mijn contact in de US zegt dat Level 3 echt veel betrouwbaarder is dan Telia. Telenet heeft naast Telia ook een overeenkomst met Level 3 voor backbone: http://bgp.he.net/AS6848

Vraag 2: Als dit niet kan, weet iemand dan een goede VPS/dedicated server provider in Belgie of buurlanden die EN een extreem goede connectiviteit heeft met Telenet EN peered is met Level 3 EN transatlantisch verkeer over Level 3 kan en wil sturen? Gezien de transatlantische routing van Level 3 steeds via London verloopt mag het gerust ook een Engelse provider zijn.

Om te verduidelijken, dit is wat ik wil:

Code: Selecteer alles

(TELENET)
5  ae-1-7.bar2.Brussels1.Level3.net  (4.69.148.181)  49.412 ms
6  ae-41-41.ebr2.London1.Level3.net (4.69.143.85)  37.942 ms
7 ae-61-61.ebr1.NewYork1.Level3.net (4.69.134.65)  125.600 ms
(USA)
En dit is wat ik niet meer wil want teveel miserie:

Code: Selecteer alles

(TELENET)
5  brx-b1-link.telia.net (62.115.40.121)  49.412 ms
6  prs-bb3-link.telia.net (62.115.112.130)  37.942 ms
7 nyk-bb1-link.telia.net (80.91.251.102)  125.600 ms
(USA)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Ik vroeg me al af waarom WhatsApp, Tapatalk, enz. daarstraks niet goed werkten via Wi-Fi (Telenet), maar wel via mobiele data (Proximus)...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

CCatalyst schreef:wel weer Telia en hun transatlantische kabel die problemen gaf.
Internet is onbetrouwbaar en elke transit provider heeft wel eens prut :)
CCatalyst schreef:Weet iemand of het op een of andere manier mogelijk is om je transatlantisch verkeer via Level 3 in plaats van Telia te routen?
Niet in SOHO-stijl, en volgens mij geheel niet bij Telenet.
Maar bel eens naar een paar grote transitboeren en leg je probleem uit, over het algemeen zijn ze zéér behulpzaam. De kans dat de oplossing beter past bij je noden dan geknutsel is groot... (bvb latency, jitter, route stability, ..)

Let echter wel op: je wil niet eindigen met routing via één enkele Tier1 in de US (dus bvb alles over Level3) want dan ga je in geval van problemen/spellekes daar weer ontzettend lange routes krijgen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

bitbite schreef:
CCatalyst schreef:Weet iemand of het op een of andere manier mogelijk is om je transatlantisch verkeer via Level 3 in plaats van Telia te routen?
Niet in SOHO-stijl, en volgens mij geheel niet bij Telenet.
Let echter wel op: je wil niet eindigen met routing via één enkele Tier1 in de US (dus bvb alles over Level3) want dan ga je in geval van problemen/spellekes daar weer ontzettend lange routes krijgen.
Bedankt voor de tips.

Telenet heeft overeenkomsten met Telia, Level 3 en nog een paar providers. Zowel Telia als Level 3 hebben transatlantische infrastructuur en zullen die volgens mij ter beschikking stellen voor Telenet verkeer (heel af en toe - op piekuren vooral - zie ik dat Telenet soms wat transatlantisch verkeer over Level 3 stuurt).

Hoe wordt binnen Telenet dan eigenlijk bepaald welke transit provider de voorkeur krijgt om het transatlantische verkeer van de Telenet customers te verwerken? Is dit voornamelijk politiek/geld/goedkoopste optie, of kijkt men ook naar performance/throughput etc?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

BS artikel. CloudFlare gebruikt ook Telia (onder andere) voor hun verkeer, dus zoals zij steeds doen hebben zij een bericht op hun statuspagina gezet vanaf zij zagen dat er problemen waren met het verkeer. Maar het is niet CloudFlare zelf die problemen had, wel hun upstream provider Telia. CloudFlare doet wel CDN voor veel grote websites dus al die websites hebben daar problemen mee gehad. Het artikel zegt zelf dat AWS toevallig ook problemen had op dat ogenblik. Is niet toevallig => ook Telia klant.

"Een server van de website CloudFlare lag vanmiddag een tijdje plat, waardoor heel wat websites en apps wereldwijd offline waren." => CloudFlare heeft wel redundancy hoor, 1 server plat legt niet half het internet lam. :roll:

Gelukkig dat HLN veilig in het kleine Belgie zit, in Amerika al lang een lawsuit van CloudFlare aan hun been wegens defamation :-)
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

CCatalyst schreef:Hoe wordt binnen Telenet dan eigenlijk bepaald welke transit provider de voorkeur krijgt om het transatlantische verkeer van de Telenet customers te verwerken? Is dit voornamelijk politiek/geld/goedkoopste optie, of kijkt men ook naar performance/throughput etc?
'k Denk niet dat iemand daarover uit de biecht gaat willen klappen. Ga er maar van uit dat het een mix van invloeden is.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

petzl schreef:hln.be
Binnen een weekje lezen we wellicht een echt report op research.dyn.com...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Beste CCatalyst,

Dit is perfect mogelijk het kost alleen wat centen, je neemt ofwel direct internet af bij Level3, ofwel koop je een eigen AS + Ip adressen en koop je transit in bij Level3 en nog iemand en configureer je dat zodanig dat je l3 preferentie geeft.

Realistisch, ja als je een groot bedrijf hebt, als je een kleine gebruikers bent, thats the game, waarschijnlijk is het eenvoudigere om gewoon een backup isp te nemen en die te gebruiken bij problemen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tomsworld schreef:Beste CCatalyst,

Dit is perfect mogelijk het kost alleen wat centen, je neemt ofwel direct internet af bij Level3, ofwel koop je een eigen AS + Ip adressen en koop je transit in bij Level3 en nog iemand en configureer je dat zodanig dat je l3 preferentie geeft.

Realistisch, ja als je een groot bedrijf hebt, als je een kleine gebruikers bent, thats the game, waarschijnlijk is het eenvoudigere om gewoon een backup isp te nemen en die te gebruiken bij problemen.
Bedankt voor de info.

Zou er echter nog geen derde mogelijkheid zijn?

1. Deze stap is het meeste werk. Ik maak een lijst van VPS providers die aan BNIX hangen en Level 3 gebruiken. Gezien Level 3 alle verkeer BE<->US toch altijd via London stuurt, voeg ik ook een lijst met VPS providers in Londen daaraan toe. Vervolgens ga ik dan via looking glass in verschillende locaties in de US een traceroute doen naar al die providers providers en zo zien welke VPS provider steevast via Level 3 Transatlantic gerouted wordt en ook een deftig lage latency heeft. Ik check dan ook de latency van Telenet naar die VPS providers.

2. Vanaf nu is het eenvoudig. Op de VPS provider die er het beste uitkomt maak ik een account, ik spin een instance met een OS met deftige networking stack en niet-betalende license (laatste FreeBSD-RELEASE oid), ik configureer die instance voor IP forwarding, en ik configureer een tunnel (GRE of OpenVPN oid) vanaf mijn router naar die instance en omgekeerd. Ik route het verkeer vanaf mijn netwerk echter nog niet meteen door die tunnel.

3a. Als ik merk dat Telia weer lastig doet, configureer ik de routing tabel op mijn router om alle egress verkeer langs de tunnelinterface te laten passeren. Volgens mij zal het resultaat dan zijn dat alle verkeer naar die VPS instance gestuurd wordt, die dan weer al het verkeer bestemd voor de States via zijn netwerk zal forwarden naar (volgens mij) uiteindelijk Level 3 transatlantic en zo de US in, zolang de VPS provider zijn peering overeenkomsten niet verandert toch.

3b. Ik kan alles afwerken door het te automatiseren: shell scriptje dat om de paar minuten een ping doet naar een "neutrale" Amerikaanse server via Telia en via de VPS, en die vervolgens als Telia "hoog scoort" automatisch de routing tabel aanpast.

Nadelen aan deze setup volgens mij:
1) Stap 1 (peering en latency van VPS providers bepalen) is een momentopname en zegt niets over de dag erna
2) Engels publiek IP adres als het een Engelse provider is (niet meteen een ramp)
3) throughput zal eronder lijden
4) IPv6 wordt waarschijnlijk lastig zonder NDP proxy.

Maar een stabiele connectie met de US is voor mij belangrijker dan IPv6 en throughput. Het mag natuurlijk ook niet tergend traag zijn, maar dit zal m.i. vooral afhangen van hoeveel je wilt investeren in die VPS. Een dedicated server ipv VPS, met dezelfde setup, is eveneens een optie als throughput belangrijker wordt.

Is dit scenario realistisch of maak ik een fout ergens?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wat is de werkelijke oorzaak dat de transatlantische Telia links niet meer stabiel werkten?
En waarom is dit een wederkerend probleem?

Kan telenet telia niet in gebreke stellen? Ik vermoed dat klanten toch kunnen samenspannen tegen Telia? Er zal toch wel een vette SLA op zitten?

Vanavond was FB een ramp, ik redeneer: we doen iets anders, kijk naar filmpje ... maar als je inderdaad afhangt van zo'n link voor je business ben je wel F*.

Een VPS boer zoeken die via een andere link werkt dan Telia is misschien een tijdelijke of backup oplossing, maar veel properder zou zijn is de werkelijke oplossing ipv een bypass/workaround.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bitbite schreef:
CCatalyst schreef:Hoe wordt binnen Telenet dan eigenlijk bepaald welke transit provider de voorkeur krijgt om het transatlantische verkeer van de Telenet customers te verwerken? Is dit voornamelijk politiek/geld/goedkoopste optie, of kijkt men ook naar performance/throughput etc?
'k Denk niet dat iemand daarover uit de biecht gaat willen klappen. Ga er maar van uit dat het een mix van invloeden is.
http://www.theregister.co.uk/2016/06/20 ... et_outage/

-> blijkbaar werd traffic via hong kong geroute ... geen wonder dan dat alles zo pokketraag ging
-> ik heb ooit iemand gekend die CTO was bij een omstreden Belgische ISP, die spelletjes speelde met het "per ongeluk" announcen van ip ranges via BGP die niet aan hen toebehoorden ....
-> dus we gaan nooit weten of dit een human err was, of iemands sick game om het internet even te pesten
-> Telia zal wel een damage control hebben om de fallout te minimaliseren
-> finaal is er Telenet vandaag niks te blameren (allez voor nen keer), als uiteraard zou blijken dat Telia systematisch in gebreke is, en telenet blijft daar transatlantische transit kopen, dan kan je wel conclusies trekken ivm tn
-> hopelijk krijgt de telia engineer wel een zware sanctie, want er zullen tonnen aan SLA's vandaag gebroken zijn
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Twitter: https://twitter.com/eastdakota/status/744972233391497216 ^^ CEO van CloudFlare
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Tomsworld schreef:[...]je neemt ofwel direct internet af bij Level3[...]
Dat wil je dus niet doen, direct klant bij één Tier1. Beter klant bij een Tier2, ofwel (icm AS) meerdere Tier1's. Ze zijn daar in de USA niet zo interconnected als het zou lijken...
een backup isp te nemen en die te gebruiken bij problemen.
Denk niet dat er op dit moment Belgische ISP's zijn die preferentie geven aan Level3.
CCatalyst schreef:Zou er echter nog geen derde mogelijkheid zijn?
Dat kan perfect werken hoor, maar ik denk dat je resultaat echt wel zou kunnen tegenvallen.
Stap 1 kan je ook via mail doen. Je hoeft je zeker niet te beperken tot bnix providers, londen en amsterdam zijn ook mooi voor dat doel.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Redundante verbindingen blijken eens te meer geen overbodige luxe.

Voor de topicstarter is een backup via het VDSL2-netwerk zeker het overwegen waard. Er is een zeer grote kans dat dit bij toekomstige problemen véél vlotter gaat werken dan een eigen VPS-oplossing in één of ander Europees datacenter. Ik had gisteren trouwens de indruk dat de VDSL2-providers veel alerter gereageerd hebben op de packet loss op de Telia-transit en het verkeer quasi onmiddellijk via andere routes hebben omgeleid.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

... en free monitoring zoeken die niet vanuit Amerika opereert. Tips? UpTimeRobot en Montastic vallen sowieso al af.
Gisteren nogal wat toeters en bellen afgegaan voor wat bleek een false alert te zijn.
Computer(k)nul
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Blijkbaar is de link naar noord Amerika via Telia nog altijd problematisch. Nu al meer dan 20 min. timeouts naar mijn hosting.

Code: Selecteer alles

Tracing route to on4bam.com [108.61.51.82]
over a maximum of 30 hops:

  1     9 ms     6 ms     7 ms  192.000.000.000
  2    13 ms    12 ms    13 ms  bras04.bxl.be.edpnet.net [213.219.132.16]
  3    13 ms    13 ms    14 ms  router01.sn.be.edpnet.net [212.71.11.1]
  4    47 ms    48 ms    40 ms  router03.adamtel.nl.edpnet.net [212.71.11.222]
  5    39 ms    39 ms    40 ms  router02.sthtc.swe.edpnet.net [212.71.1.242]
  6    39 ms    39 ms    39 ms  s-b5-link.telia.net [62.115.46.33]
  7    38 ms    38 ms    40 ms  s-bb4-link.telia.net [62.115.119.110]
  8    46 ms    45 ms    45 ms  kbn-bb4-link.telia.net [62.115.120.58]
  9   112 ms   197 ms   146 ms  nyk-bb2-link.telia.net [62.115.118.196]
 10   126 ms   124 ms   113 ms  nyk-b2-link.telia.net [62.115.134.108]
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17   148 ms     *        *     goron.hyliahub.com [108.61.51.82]
 18     *        *        *     Request timed out.
 19   149 ms     *        *     goron.hyliahub.com [108.61.51.82]
 20     *        *        *     Request timed out.
 21     *        *        *     Request timed out.
 22     *        *        *     Request timed out.
 23   149 ms     *      149 ms  goron.hyliahub.com [108.61.51.82]

Trace complete.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het probleem met veel van die redundante verbindingen en auto-routing software, is dat die vaak one-way zijn.
Maw: bij het wegvallen van een link auto-redirecten die naar een andere link, maar daar blijven ze dan vaak steken en keren ze niet terug. Dat is deels by design, in sommige omgevingen. En als niemand opmerkt dat er een issue is (geweest), dan kan zo'n alternatieve routing wel effe aanhouden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Net gezien dat dit in het TN deel staat, mijn verbinding loopt vanuit EDPnet.
Net gemeld aan EDPnet zodat zij misschien even "turn it off and on again" kunnen proberen :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef:Net gezien dat dit in het TN deel staat, mijn verbinding loopt vanuit EDPnet.
Net gemeld aan EDPnet zodat zij misschien even "turn it off and on again" kunnen proberen :wink:
Maakt niet uit, loopt via dezelfde kabel. TN gaat ook via nyk-bbX-link.telia.net (landing van de kabel in NYC).

Hier ook weer af en toe merkbaar grotere latency gehad vandaag, maar nog geen downtime.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Meer info hier.

Het is vooral vervelend dat ik dan aan mijn mail niet kan. Gelukkig is het op al de jaren dat mijn hosting in de US staat nog maar de tweede keer (11 dagen terug en vandaag) en duurde het niet lang.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”