Zwaar werk

NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Voila, en volgens mij is dat hoe het op veel plaatsen in de praktijk werkt. Ja wettelijk gezien moet er een x-aantal uur rusttijd tussen prestaties zitten, maar in de praktijk wordt daar geen rekening mee gehouden. In mijn geval is het gelukkig in 99% van de gevallen van thuis of eender waar ik op dat moment ben en kan aanloggen, het zou me wel steken moest ik uren verplaatsen die niet betaald werden.

Anyway, als we zo'n zaken gaan meetellen met daarbij de moordende snelheid waarmee IT'ers moeten bijscholen/bijblijven/certificeren/... dan durf ik stellen dat mijn job even zwaar is als die van 90% van NMBS-/Politiepersoneel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Ja, hallo.
Als "wisselende ploegen" al zwaar werk is, zij we niet goed bezig hé.
Dat is om 6u beginnen en om 14u naar huis rijden. Is dat zwaar?

@elektromechanicus bij Infrabel.
Zeker dat die bij Infrabel werkt en niet bij een onderaannemer? Wat jij beschrijft als "zwaar werk" is een flagrante overtreding van de arbeidswetgeving.
Als hij de ochtend volgend op dag+nacht iets tegenkomt (arbeidsongeval), heb je de poppen aan het dansen.
Raad die man/vrouw maar aan langs zijn vakbond te gaan voor juridisch advies.
Allez hup, en hier gaan we weer met het bagatelliseren van ploegenwerk. Heist_175, ik ga me eens verlagen tot een hln comment... Als je niet weet waar je over aan het spreken bent dan zwijg je beter. Je hebt er zelf totaal geen ervaring in maar hebt er wel een heuse onverbloemde mening over die als ik dat zo lees neigt naar jaloezie ofzo. Ploegenwerk is niet om 6u beginnen en om 14u naar huis rijden he. Het gaat hier over mensen in een volcontinu systeem, 4-5-6 ploegen met nachtarbeid. Mensen die in een wacht zitten mogen gerust van mij ook als zwaar beroep aanschouwd worden. Ik ken behoorlijk wat mensen in een wachtsysteem die hun wachten moeten draaien en ook de daaropvolgende werkdag aanwezig moeten zijn, de Infrabel man (niet in onderaanneming!) is daar eentje van, maar ken er werkelijk nog 10 anderen die ook zo werken. Bij ons op het werk worden ze vaak ook opgeroepen om 4-5u, die smeren hun boterhammen, lossen het probleem op, drinken een koffie en gaan op het werk hun shift aanvangen. Zoals blijkt uit de latere reacties absoluut geen alleenstaand geval en wederom, zolang je jong bent allemaal geen probleem. Eens je 40 voorbij merk je wel dat het niet zo vlot meer gaat, en dat vergeten veel jongere mensen wel. Ik heb ook tot 7u gewerkt, dankzij de storm wakker om 12u en om 11u door de vuilkar, zal vannacht ook heel zwaar worden op het werk. Ach ja, slapen is ook een vrije keuze zeker, alleen de omstandigheden zijn helemaal anders. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Ik ken behoorlijk wat mensen in een wachtsysteem die hun wachten moeten draaien en ook de daaropvolgende werkdag aanwezig moeten zijn
Tja, zo zitten er genoeg mensen in de IT die dergelijke dingen doen (heb dat vroeger ook gedaan)... wil je nu zeggen dat we zwaar werk deden dan ?

Maar inderdaad... je was dan niet altijd even fris tijdens de dag... maar je werd er dan ook extra voor betaald.

Ik geloof trouwens niet dat er geen jobs bestaan (op hetzelfde niveau) die geen ploegen vereisen... dus het is enigsinds een keuze die je zelf maakt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Is bij ons ook, de wachtdienst is gewoon bovenop de gewone werkweek. Heb je pech en een drukke wacht dan kom je met kleine oogjes aan op je werk de volgende dag. Het is wel zo dat men soepelder is als je niet een bepaald aantal uur aaneensluitend hebt kunnen slapen, dan mag je van thuis werken dacht ik of werd er met uren geschoven dat je later kon starten (ben niet meer zeker).
r2504 schreef:Ik geloof trouwens niet dat er geen jobs bestaan (op hetzelfde niveau) die geen ploegen vereisen... dus het is enigsinds een keuze die je zelf maakt.
Ook niet persé, een job vinden is niet voor iedereen eenvoudig. Maar als je dat er niet voor over hebt kan je inderdaad wel zoeken naar iets anders.

Zelf geen idee hierover want (nog) geen wacht moeten doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@Slafes
Misschien moet je eens lezen wat je zelf post:
ofwel werk in wisselende ploegen, het gaat om werk in minstens 2 ploegen met minstens 2 werknemers die hetzelfde werk verrichten voor wat de inhoud en de omvang betreft, die elkaar opvolgen in de loop van de dag zonder dat er een onderbreking is tussen de opeenvolgende ploegen en zonder dat de overlapping langer duurt dan een kwart van hun dagelijkse opdrachten en op voorwaarde dat de werknemer beurtelings van ploeg verandert;
2 ploegen betekent een vroege en een late.
Om 6u beginnen en om 14u gedaan. Jij argumenteert nu dat dat al zwaar werk is. Laten we serieus blijven hé.
Opnieuw: is het een lachertje om als 50jarige elke dag te gaan werken? Dat hoor je mij niet zeggen. We moeten wel oppassen met wat we als "zwaar beroep" beschouwen he. Wat mij betreft geven we iedereen het label "zwaar werk", maar dan moet je ook niet gaan klagen dat de pensioenen te laag zijn omdat iedereen op zijn 50ste als stopt met werken.

@'s nachts opgebeld worden
Als je flagrante overtredingen van de arbeidswetgeving als "zwaar werk" gaan beschouwen, zijn we wel verkeerd bezig natuurlijk.
Idem met wachtvergoeding en uren enzo. Uw uren beginnen te lopen als de telefoon gaat.
Een CAO of een arbeidsreglement die daarmee in tegenspraak is, is sowieso nietig.
Iedereen maar vloeken op de vakbonden, maar ik zou toch eens advies inwinnen :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Daar heb je geen vakbond voor nodig, de wet is voor iedereen toegankelijk en je hoeft ze maar op tafel te leggen bij je baas en de personeelsdienst.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat is waar.
Maar wetteksten zijn niet zo doorzichtig, plus bij de vakbond hebben ze ook jurisprudentie, wat meteen een interpretatie van de wet is.
Ook al leven we niet in een land met "common law", het geeft wel een indicatie als er al 10 keer op rij in een bepaalde richting een uitspraak geweest is.

Zijn alle wetteksten trouwens integraal raadpleegbaar?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:@Slafes
Misschien moet je eens lezen wat je zelf post:
ofwel werk in wisselende ploegen, het gaat om werk in minstens 2 ploegen met minstens 2 werknemers die hetzelfde werk verrichten voor wat de inhoud en de omvang betreft, die elkaar opvolgen in de loop van de dag zonder dat er een onderbreking is tussen de opeenvolgende ploegen en zonder dat de overlapping langer duurt dan een kwart van hun dagelijkse opdrachten en op voorwaarde dat de werknemer beurtelings van ploeg verandert;
2 ploegen betekent een vroege en een late.
Ik denk toch dat je ook eens mag beter lezen... Er staat: minstens 2 ploegen (wat er dus ook meer kunnen zijn), en er staat niet bij dat dit enkel een vroege en een late zou zijn. Dat is wat jij er van maakt...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het gaat dus ook om 2 ploegensystemen, een vroege en een late dus.
Hoe lastig de impact op uw privéleven ook is, ik vind ploegenwerk geen "zwaar werk".
Opnieuw: het schuift behoorlijk goed en je hebt de keuze (misschien niet vandaag, maar wel op middellange termijn) om een andere shifte te vragen.

Asbestverwijdering, misschien is dat nog wel een zwaar beroep.
Wegens het gezondheidsrisico en de fysieke arbeid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

een gevaarlijk beroep maakt het niet zwaar.
Of vergis ik me ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Misschien moeten we ns het onderscheid maken tussen fysiek zware beroepen (bv in de bouw) en mentaal zware beroepen (bv met veel nachtdienst, weinig slaap, ...).

Ik wil zo iemand die 2 dagen met ne drukke nacht tussen heeft gedaan, liever niet tegenkomen als ie naar huis rijdt die avond. Die kan toch nooit meer oplettend rijden, om maar 1 voorbeeldje te geven.

Sleep deprivation is geen lachtertje, en dat soort jobs, zeker in de IT, daar moet je je hoofd de hele tijd bijhouden. Ik zou het niet kunnen; dan dansen de lettertjes op het scherm voor mijn ogen en stel ik alle routers verkeerd in zonder het door te hebben.

En net zoals niet iedereen in de bouw *kan* gaan werken wegens fysiek niet capabel, geldt dat evenzeer voor mentale beroepen als ITers. Niet iedereen kan daar zijn hoofd zo lang bijhouden. Het mag van mij dus best ns gedaan zijn met die "als ik dat kan, dan kan iedereen dat" mentaliteit die hier soms tastbaar is.

Ploegenarbeid is roofbouw op je biologisch systeem, en als werknemer heb je niet altijd de keuze. Er zijn nog altijd meer werklozen dan vacatures, en zelfs moesten er genoeg jobs zijn, zijn het daarom niet altijd aangepaste jobs.
Kijk bv naar het artikel over het onderwijs vorige week, waar duidelijk werd dat hoewel er genoeg jobs in het onderwijs zijn, leerkrachten toch niet altijd werk vinden. Bv niet genoeg uren voor een voltijdse, niet de vakken die hij/zij mag geven, niet de juiste graad (3e graad secondair vereist een master), etc etc...

Voor mij hoeft dat vroeg pensioen zo niet, maar *wel* die werkbare job. Dus genoeg rust, loopbaanonderbreking, uitboljobs, etc etc om die persoon van 50-60 aan het werk te *kunnen* houden. En ja, dat zal op de kap van de werkgever vallen; het moet maar ns gedaan zijn met al dat "wij gaan effe zeer moeilijk doen over de perfecte werknemer, en dan zagen wanneer we zoveel zogezegde profiteurs zien".
"Werkgever, geef werk" zou ik zeggen...



[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is een management probleem.
Uw manager zegt: doe nog maar wat uren, dan is het werk of het probleem sneller opgelost.
Het risico op fouten en dus op langer werken of nog langer wachten op een correct resultaat, wordt blijkbaar niet in ogenschouw genomen.
Ik heb het niet over een week of 2 een tandje bijsteken om een deadline te halen.

Ik heb ooit een project manager mij gehad die voorstelde om de time2market met 50% in te korten: iedereen werkt 12u en in het WE.
Toen heb ik mijn baas gebeld en gezegd: er zit hier een volslagen zot. Haal die hier weg, want hij doet meer kapot dan dat hij oplost.
Er is ons wel gevraagd om in het WE te komen werken (recup 150% zaterdag en 200% zondag), maar systematisch 12u -> :bang:
Wat is de kwaliteit van je werk als je dagen op rij onvoldoende slaapt, mentaal onder druk staat (of denk je dat uw partner/kinderen het leuk vinden om papa nooit te zien), etc?

Mijn huidige baas is daar gelukkig realisch in.
Hoe verwacht je dat mensen creatief en innovatief zijn, als ze uitgeperst worden.
Creatieviteit onder druk? Dat heb ik nog niet vaak weten werken...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

ITnetadmin schreef:Ploegenarbeid is roofbouw op je biologisch systeem, en als werknemer heb je niet altijd de keuze. Er zijn nog altijd meer werklozen dan vacatures, en zelfs moesten er genoeg jobs zijn, zijn het daarom niet altijd aangepaste jobs.
Toch nog iemand met gezond verstand in de discussie...

Ik doe dus een permanentiejob tijdens de nacht, dat is niet "zwaar", maar het zijn wel 10u en 12u in het weekend in een volcontinu systeem. Omdat we wat te "weinig" te doen hebben moeten we sinds een paar jaar input werk doen. Ik verzet me daar enorm tegen maar de bazen begrijpen het absoluut niet dat die cijfertjes na een uur voor je ogen dansen als gek en omdat je je steeds harder moet concentreren zitten na een paar uur mijn schouders en nek vast. Ik zie me zo niet werken tot mijn 67 om eerlijk te zijn. De collega's op pensioen op 58 en 60 halen vaak die leeftijd niet, net door de roofbouw die ze op hun lichaam gepleegd hebben, dat is geen geld ter wereld waard eigenlijk.

Nu goed, als de bazen dan toch eens een nacht meedraaien kunnen ze zich niet eens wakker houden en krijgen we weer een week alle lof tot ze dat weer vergeten zijn. :p

Voor nachturen krijgen we de volle 35% extra betaald, idem voor zaterdagwerk. Zondag is 100%. Rijk worden we daar echt niet van. Heb de discussie met collega's over dit topic ook gevoerd, de meningen komen toch echt wel meer met mij overeen dan wat hier te lezen valt. Ik blijf er bij, mensen die niet in zulke systemen zitten begrijpen dat gewoon niet omdat ze het niet kennen en niet kunnen vatten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor 35% opslag moet ik anders heel zotte dingen doen, die ook niet gezond zijn.
Omdat je 10/12u werkt, zal je ook veel verlof krijgen.

Het gaat trouwens niet over individuele gevallen.
Als we iedereen die permanentie doet, vroeger op pensioen sturen,
als we iedereen die in shiften staat (ook de vroege/late shift), vroeger op pensioen sturen,
dan zal de pensioenleeftijd nog lang onder de 60 blijven.

Als ik bij ons op het werk een groepje bijeen roep om met argumenten te komen waarom wij een "zwaar beroep" hebben, lever ik u morgen een beklijvend rapport af.
Op café, aan den toog (of op het HLN forum) heeft iedereen een zware job, de vraag is of we dat als maatschappij ook vinden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je dat per job enkel "als maatschappij" laat beoordelen, zullen zij die een goed uithoudingsvermogen hebben moord en brand schreeuwen dat er "profiteurs" zijn die beweren "dat niet aan te kunnen", en zitten we binnen de kortste keren met een significante verhoging aan burn-outs, ziekteverloven, en andere medische uitval.

Niet iedereen is gelijk, niet iedereen kan dat aan, en hoe zwaarder de druk, hoe meer er aan de achterkant afhaken.
Vergelijk het met een wielerwedstrijd. Hoe sneller je de bezemwagen laat rijden, hoe meer wielrenners ingehaald zullen worden.
Het zal menselijker *moeten*, of wat we winnen aan pensioenen betalen we extra aan medische uitval.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Slafes schreef: Ik doe dus een permanentiejob tijdens de nacht, dat is niet "zwaar", maar het zijn wel 10u en 12u in het weekend in een volcontinu systeem.
heist_175 schreef:Voor 35% opslag moet ik anders heel zotte dingen doen, die ook niet gezond zijn.
Omdat je 10/12u werkt, zal je ook veel verlof krijgen.
Volgens wat ik begrepen heb gaat het over week-end werk van 20 tot 24 uur, wat een halftijdse job inhoud. Hierbij heeft hij 35% voordeel .
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

10u shiften in weeknachten, 12u shiften in weekendnachten... Mag ik trouwens zeggen dat die 35 en 100% bruto is en dat er geen cumul is voor weekend+nachtshift? Netto hou ik daar een pak minder van over. Als ik mijn extra vergoedingen bekijk en wat ik daar netto aan over houdt, gaat daar zeker 50% af hoor. Het juiste percentage moet ik wel nog even berekenen maar de loonbrief ligt thuis, dat kan ik straks even meedelen*. Dus de fantastische prijzen aan eindmeet zijn al een stukje minder fantastisch want ze worden zwaarder belast dan een normaal loon en tellen niet mee als ik langdurig ziek ben, bij mijn pensioenberekening of in de groepsverzekering. Ze tellen zelfs niet mee als ik een lening wil afsluiten. De bank rekenende op mijn basisloon want vergoedingen kunnen wegvallen.

Tot zeer recent kreeg ik zelfs nog een extra vergoeding bij van de overheid als compensatie voor mijn "laag" loon.

Als ik zie hoe weinig de bewakers op mijn werk verdienen, en die draaien enkel nachten en weekends... 4 werken, 1 thuis, 3 werken, 1 thuis, 4 werken, 2 thuis... Ach ja, dat zijn ook geen zware beroepen natuurlijk volgens sommigen.

*Edit: het juiste percentage is 55% belastingen op mijn extra vergoedingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat lijkt me niet absurd, aangezien het gewoon loon is.
Als ik 35% loonsverhoging krijg, gaat daar ook 55% van naar de staat.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hu? Op mijn normaal loon betaal ik minder dan 55% belastingen hoor... Ik weet niet hoeveel jij verdient maar de zwaarste belastingschijf is 50% in België...

Nu ben je gewoon dingen aan het vertellen die geen steek houden.

Maar goed, laten we het houden op, je hebt er geen ervaring mee en hebt gewoon een mening.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Slafes, je werkgever betaalt ook nog eens bedrijfsvoorheffing op je loon. Je moet rekenen dat er tussen de 50 en 70% naar de staat gaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@"dingen die geen steek houden"

Oei.
Iemand die nog nooit van gemeentebelasting gehoord heeft (lijst met tarief per gemeente).
Volgende keer uw belastingafrekening toch maar eens in detail bekijken?
2. Hoe wordt de gemeente- en agglomeratiebelasting geïnd?
De gemeente- en agglomeratiebelasting wordt samen met de personenbelasting geïnd. U vindt de bedragen van de gemeente- en agglomeratiebelasting helemaal op het einde van het aanslagbiljet. U krijgt dus geen aparte aanslag voor die belastingen.
FOD Financiën
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als jij in het totaal, op het einde van de rit 55% inkomstenbelasting betaalt, dan kom je zeker niks te kort.
Ik verdien goed mijn boterham, niet uitzonderlijk maar toch goed en wordt in het totaal 35% belast.

Dat percentage kan je trouwens ook op je aanslagbiljet vinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Van zodra men ongeveer 3000€/maand brutto krijgt wordt alles hierboven aan 50% (+ gemeentebelasting) belast.

http://www.finfacts.be/Fiscale_cijfers/ ... age18.html

Dit betekent natuurlijk niet dat de gemiddelde aanslagvoet 55% is maar 37330€/jaar is nu ook niet exteem veel om in de hoogste schijf te belanden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Hier staat trouwens een mooie europese vergelijking van de belasting op het loon.
http://www.tijd.be/dossier/loonstudie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:Als jij in het totaal, op het einde van de rit 55% inkomstenbelasting betaalt, dan kom je zeker niks te kort.
Ik verdien goed mijn boterham, niet uitzonderlijk maar toch goed en wordt in het totaal 35% belast.

Dat percentage kan je trouwens ook op je aanslagbiljet vinden.
Het ging over hoeveel je moet betalen als je iets erbij krijgt. Dan zit je heel snel boven de 50%, incl gemeentebelasting.
Het gemiddelde tarief van ons aanslagbiljet zal ook iets boven de 30% liggen.
Voor 2014 wachten we nog op enkele documenten, dus ik heb nog niet ingediend.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ga niet in detail treden, maar het klopt nog niet wat je schrijft. Heb geen zin meer om te reageren eigenlijk, wat men ook zegt, het is toch anders in uw ogen. Denk er het jouwe van, ik zie de verschillen die op mijn loonbrief staan maandelijks. Ongeveer 35% op het basisloon en 55% op de extra vergoedingen. Dus de vetpot waar je over spreekt bestaat gewoon niet.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Euh jamaar, wat jij op jouw loonbrief ziet staan is geen definitieve afhouding maar ene inschatting. Wat echt telt is wat op jouw aanheffing personenbelasting komt te staan.

Het kan goed zijn dat jouw werkgever meer voorheffing afhoudt op de onregelmatige prestaties, maar dat je daar bij je eindafrekening een stuk van terug krijgt. Ook het omgekeerde kan.

Een mooi voorbeeld: ik heb twee deeltijdse jobs, waardoor mijn afhoudingen heel laag zijn en ik bij mijn afrekening duizenden euro's mag opleggen. Gewoon omdat de inschatting van het afhoudingspercentage gebeurt op het deeltijds bedrag.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Slafes schreef:Ik ga niet in detail treden, maar het klopt nog niet wat je schrijft. Heb geen zin meer om te reageren eigenlijk, wat men ook zegt, het is toch anders in uw ogen. Denk er het jouwe van, ik zie de verschillen die op mijn loonbrief staan maandelijks. Ongeveer 35% op het basisloon en 55% op de extra vergoedingen. Dus de vetpot waar je over spreekt bestaat gewoon niet.
Bij mij klopt dit ook ongeveer, en ik moet jaarlijks nog 100'de euros opleggen bij de eindafrekening.
(doe ook nog aan pensioensparen max bedrag.)

Als alleenstaande bediende met een bruto jaarinkomen van >27000 <50000 met (kleine) bedrijfswagen wordt je nergens op de wereld zo veel belast als in Belgie.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Het is algemeen geweten dat de overheid extra vergoedingen extra belast.
Net zoals het basisloon is de premie onderworpen aan de sociale zekerheidsbijdragen van werkgever en werknemer evenals aan de inkomstenbelasting.

De premie wordt belast aan het volledige tarief (zonder plafond). Dit, samen met de progressieve heffing in de personenbelasting, maakt dat werknemers soms minder dan de helft overhouden van de premie. Het zwaar belasten van de premies voor bijvoorbeeld ploegenarbeid is onlogisch, aangezien de premie niet als normaal loon wordt aanzien, maar als extra vergoeding voor werk in uitzonderlijke omstandigheden.

De hoge belasting van de atypische arbeid stelt ook problemen voor de concurrentie met de ons omringende landen, waar de premies voor ploegenarbeid of nachtarbeid niet of veel minder worden belast. Zo worden in Duitsland de premies helemaal niet belast wanneer het nachtarbeid in ploegen betreft. Dit betekent een direct competitief nadeel in de industriële sectoren, bovenop de reeds bestaande loonlastenhandicap van onze economie.
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... =1&LANG=nl -> oud wetsvoorstel, maar nog steeds actueel.

Er zijn de voorbije jaren wel enkele lastenverlagingen geweest op ploegenarbeid! Hip hip, goed nieuws denk je, maar helaas enkel voor de werkgever.

Nogmaals, een hoger basisloon is minder zwaar belast, valt niet weg bij langdurige ziekte, is beter voor de pensioenberekening, telt mee voor uw lening... Ook dingen om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Weer iets bijgeleerd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We glijden weg van het originele topic,
maar als je van €1000 brutoloon, netto €650 overhoud (35% belast)
en als je van €100 premies, netto €45 overhoud (55% belast*)
dan is de conclusie nog altijd dat ploegenwerk goed schuift. De premie wordt dan misschien hoger belast, maar je krijgt wel een pak meer.

@meetellen voor pensioenberekening
Dan moet je ook medelijden hebben met de bedrijfswagenrijders. Die auto telt ook niet mee in de pensioenberekening.
Wat er met uw auto gebeurt in geval van ziekte, hangt van werkgever tot werkgever af.

* zoals eerder al gezegd: bekijk uw eindafrekening, uw loonbrief is inschatting. Ook al zijn er regels voor die "inschatting", de concrete invulling hangt sterk van WG tot WG af. De mijne is redelijk conservatief, wat maakt dat ik elk jaar honderden euro's van de belastingen terugkrijg, wegens teveel ingehouden.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Voor de fun heist, pak eens uw agenda met wat je de komende 4 weken allemaal gepland hebt en vul eens het rooster in, eens zien wat een impact op u sociaal leven het heeft.
V: 7u-15u, L: 14u-22u, N: 22u-7u

Week1: V - V - L - / - V - L - L (48u)
Week2: L - / - N - N - N - / - / (35u)
Week 3: L - L - L - / - V - V - V (48u)
Week 4: V - V - / - / - L - / - / (24u)

Als je kinderen hebt, pak dan maar de agenda van u vrouw ook om te zien of zij op bepaalde dagen de kinderen wel kan brengen/halen van school/creche.

En gemakkelijkheidshalve, al dat geregel en de impact op u sociaal leven, levert u 10% netto extra op. (want daar komt het quasi op neer voor de meeste mensen die in een normaal PC zitten, en niet in de zwaar betaalde petrochemie ofzo)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Los van het feit dat ik niet wil wisselen, ieder zijn vak, zie ik vooral mogelijkheden:
V: sowieso kinderen gaan halen op school/creche
L: sowieso kinderen brengen naar school/creche
N: afhankelijk van wanneer je wil slapen, net voor uw shift of net erna

Als we jammeren over "gaan werken" heb ik er nog wel eentje:
elke dag: 6u45 - 19u (deur tot deur) + 2 keer in de week tot 22u meeting
Neem uw agenda er eens bij en kijk eens wanneer je kinderen kan wegdoen naar school/creche.

Ik heb de indruk dat, omdat ik werken in shiften niet als "zwaar werk" beschouw, de conclusie getrokken wordt dat ik het maar flutjeswerk vind.
Dat is niet het geval. In mijn naaste omgeving zijn er mensen die in volcontinu shiften staan. De reden dat zij dat gekozen hebben is telkens (ook onder collega's): het verdient heel goed en je hebt veel vrije tijd. Maar, waar andere mensen quasi "sowieso" in het weekend kunnen afspreken, kan dat voor hen niet.

De kerel die onze keuken gezet heeft, een schrijnwerker in bijberoep, zei zelf dat hij dat maar kan doen omdat hij volcontinu staat.
De kerel die onze bomen komt omzagen, idem. Volcontinu en dus meer tijd om andere activiteiten op te nemen.

Concreet voor die weken:
W1: donderdag verlof + WE: overdag de familie bezoeken lijkt geen probleem
W2: een volledig WE + dinsdag verlof
W3: donderdag verlof + WE: overdag de familie bezoeken lijkt me geen probleem
W4: Opnieuw een volledig WE + 2 dagen extra
Ik ken de shiften van mijn referenties in een volcontinusysteem niet, maar dat ze 6 dagen op een week moeten werken, daar heb ik hen nog niet over horen klagen. Geen idee of zij dat dus moeten doen of niet.
Uw shiften zijn niet even lang? 7-15 = 8u -- 14-22 = 8u + 1u overlap met vorige shift -- 22-7: 9u (!)

Om terug te komen op het originele topic: de vraag is niet of in volcontinu werken een lachertje is. Dat is het duidelijk niet. Net zoals 95% (of meer) van de andere jobs die in België uitgevoerd worden.
De vraag is welke mensen of beroepsgroepen we vroeger op pensioen laten vertrekken zonder hen daar financieel voor te straffen.
Vind je het echt een goed idee om iedereen die in shiften staat vroeger op pensioen te laten vertrekken?
Ik vind van niet.

Mits goeie wil van de WG'er, kan je dat volhouden tot 65. Misschien de nacht-shiften niet, maar er is niet zoveel verschil tussen overdag werken en 6-14 of 14-22. Mensen die om 7u in Brussel moeten zijn, die staan ook om 5u/30 op. Als we vroeg opstaan als criteria gaan introduceren... :eek:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Heb niet de indruk dat je het flutjeswerk vindt, heb enkel de enkel de indruk dat je vindt dat dat zwaar betaalt wordt. Misschien is dat in sommige sectoren zo, maar dat is een minderheid. en allemaal afhankelijk van de CAO.


De dagen dat jij verlof zet, dat is uw weekenddag. Is een verkeerde perceptie van een groot deel die geen shiften draait: "Amai moet gij weeral niet werken?"
Een normale dagdienst heeft evenveel vrije tijd, je werkt uiteindelijk meestal 8u per dag. Dan blijft er 16u over, welke uren je ook werkt. Enkel voor bv zelfstandige in bijberoep, men heeft liever dat die daar om 15u30 al is om 4u te werken, dan dat die daar toekomt om 17u30 om 4u te werken...

Naar u voorbeeld, onze creche is gelukkig open van 6u tot 23u ;)

Op zich is er tussen die werkuren allemaal niet zoveel verschil, als je in blokken kan werken. Maar geef zelf toe, als je zo een meeting gehad hebt tot 22u en de dag nadien moet je 's ochtends weer vroeg weg dat't piekt. In de regel moet er 11u tussen een shift zitten, in de praktijk gebeurt het zeer dikwijls dat't niet zo is owv "dienstnoodwendigheden".
Ik spreek enkel over het werken he, niet over het sociale.


Ik vind ook niet dat je per definitie door shiften of afwijkende werkuren vroeger op pensioen moet, en ook niet dat dat een referentie is als alleen staand feit. Er is ook een verschil tussen een hele week dezelfde shift hebben, of telkens moeten wisselen.
Het is wel iets dat moet meegenomen worden in het totaalpakket van gerechtigde pensioenleeftijdsberekening.
Een puntensysteem is het eerlijkst en dan haal je er de zware beroepen wel uit maar dat moet individueel gebeuren en niet op beroepsgroep.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Er is nu al een soort puntensysteem he, wil je vroeger op pensioen gaan moet je 20 jaar in ploegen gewerkt hebben.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vandaag in de GazetVanAntwerpen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 17/05/2015
Jambon wil pensioenstelsels ‘zware beroepen’ gelijktrekken
Vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de pensioenstelsels voor jobs die als zware beroepen omschreven worden zoveel mogelijk op elkaar afstemmen.
Als het van Jambon afhangt, worden de pensioenstelsels voor de betrekkingen die als ‘zwaar beroep’ kunnen worden omschreven beter op elkaar afgestemd. ‘Ik pleit ervoor dat die stelsels gelijkgetrokken worden en dat we cipiers, brandweermensen en politiemensen niet allemaal anders gaan zien.’ Iedereen zal langer moeten werken, benadrukte Jambon, maar ‘het is evident dat, om langer te kunnen werken, de jobs moeten worden aangepast aan de leeftijd’.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

HLN 22/03/2016 - Zowat alle jobs bij overheid zijn 'zwaar beroep'
Bijna elke job bij de overheid valt onder de noemer 'zwaar beroep' en geeft dus het recht om sneller met pensioen te gaan. In het Nationaal Pensioencomité, waar werkgevers en vakbonden zich over de problematiek buigen, circuleren voorstellen om met vier criteria te werken die een hele resem overheidsjobs -gaande van verpleegkundigen, leerkrachten, buschauffeurs tot hulpagenten - in deze categorie plaatsen.
Doe je fysiek belastend werk? Heb je atypische werkuren? Kom je veel met lastige klanten, passagiers, patiënten, leerlingen of ouders in contact? Loop je een verhoogd veiligheidsrisico, ook al draag je geen wapen? Zodra je één keer 'ja' antwoordt, mag je je job 'zwaar' noemen. Eén van de pistes is om per jaar zwaar beroep een bonus van 1,2 maand toe te kennen. Dat betekent dat je per tien jaar een jaar sneller met pensioen kan.
Stel u voor!!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”